kultury 1.pdf

(293 KB) Pobierz
431831058 UNPDF
Omawiane pojęcia
Lidia Zbiegień – Maciąg:
- kultura pozytywna i negatywna
- kultura introwertyczna i ekstrawertyczna
- kultura zachowawcza i innowacyjna
- kultura męska i kobieca
- kultura biurokratyczna i pragmatyczna
- elitarna i egalitarna
- silna i słaba
Fons Trompenaars i Charles Hampden – Turner:
- uniwersalizm i partykularyzm
- indywidualizm i kolektywizm
- kultury emocjonalne i powściągliwe
- kultury wycinkowe i całościowe
Oraz:
- kultury propartnerskie i protransakcyjne
- kultury ceremonialne i nieceremonialne
- kultury monochroniczne i polichroniczne
- kultury luźne i ścisłe
431831058.002.png
Kultura pozytywna i negatywna
Pozytywna (konstruktywna)
Może pomagać organizacji motywować ludzi do
wydajniejszej pracy, ponieważ czuć będą oni że
jest to również w ich interesie. Może też pomagać
firmie szybciej i skuteczniej reagować na zmiany.
Reguła Robinsona (jubilera, szefa Cleveland) „rób
dla innych tak, jak chciałbyś, żeby oni robili dla
ciebie”.
431831058.003.png
Kultura pozytywna i negatywna
Negatywna (biuropatologia)
Zła kultura może przyczyną problemów organizacyjnych. Należy
obserwować pracowników i ich zachowania, szybko identyfikować i
analizować nowe, nieznane sytuacje. Jeśli będą miały pozytywny wpływ
na funkcjonowanie organizacji można wprowadzić je do kultury,
natomiast jeśli mają negatywny wpływ trzeba je jak najszybciej
niwelować, aby nie zagroziły organizacji.
Przejawy występowania negatywnej kultury w organizacji (Hodgson, wg
L. Zbiegień-Maciąg)
znaczna liczba pracowników nie wie co ma robić, jak i dlaczego
wykwalifikowanym pracownikom mimo wszystko mówi się jak mają
wykonywać swoją pracę, chociaż oni doskonale wiedzą co i jak robić
nie wynagradza się pracowników adekwatnie do wykonywanej przez
nich pracy
liderzy poza swoimi obowiązkami wykonują prace biurowe, co utrudnia i
opóźnia wykonywanie im zadań
431831058.004.png
Kultura pozytywna i negatywna
Na podstawie badań w kilku firmach wyodrębniono główne cechy kultury
negatywnej :
chłód emocjonalny – unikanie pokazywania lub dzielenia się z innymi swoimi
uczuciami lub emocjami
depersonalizacja relacji – sytuacja, w której ludzie unikają wskazywania osób,
o których wyrażają swoją opinię, sądząc że ich rozmówcy domyśla się, o kim
mowa
subordynacja – wyczekiwanie, aż nadejdzie „pomoc” od innych (kierownictwa
lub osób bardziej kompetentnych) w celu rozwiązania swoich problemów
konserwatyzm - upartość, brak elastyczności w stosunku do nowych sytuacji
izolowanie się – wykonywanie tylko tych czynności, za które jesteśmy
odpowiedzialni i unikanie „wtrącania się” w nie swoje sprawy, podczas gdy
niekoniecznie jest to naganne, osoby postronne mają bowiem większe
możliwości obiektywnego spojrzenia na sprawę
antypatia – w większości ludzie raczej są oponentami niż stronnikami, wiąże się
to z konserwatyzmem
431831058.005.png
Kultura introwertyczna
i ekstrawertyczna
Kultura introwertyczna
Należący do tej kultury pracownicy są bardziej skoncentrowani na wnętrzu firmy,
na jej wewnętrznych zasobach. Często zamknięta od wewnątrz i niedostępna,
nie koncentrująca się na otoczeniu rynkowym. Pracownicy często
samowystarczalni i nieskłonni do podejmowania ryzyka.
Przejawy w zachowaniach pracowników w firmach introwertycznych to:
mała tolerancja wobec odmiennych wartości i poglądów
ludzie doskonale się znają, są wrażliwi na swoje sprawy, podobnie myślą i
czują
podejrzliwość, obcość wobec ludzi nowych, innych
nowi członkowie grupy dłuższy czas są traktowani z pewną powściągliwością
ludzie nie wyobrażają sobie zmiany miejsca pracy
Ze względu na wewnętrzne zatrudnienie i nie przyjmowanie nowych
pracowników brak jest „świeżej krwi”. Jeśli już istnieje konieczność zatrudnienia
kogoś nowego, to bardzo długo jest traktowany z rezerwą i jak właśnie „ten
nowy”.
431831058.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin