O Bibliotece Narodowej
Biblioteka Narodowa, podległa Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest centralną biblioteką państwa i jedną z najważniejszych narodowych instytucji kultury. Działa na podstawie art. 16 ust. 4 Ustawy o bibliotekach i Statutu Biblioteki Narodowej. Wypełniając zadania dużej biblioteki naukowej o profilu humanistycznym, pozostaje zarazem głównym archiwum piśmiennictwa narodowego i krajowym ośrodkiem informacji bibliograficznej o książce, znaczącą placówką naukową, a także ważnym ośrodkiem metodycznym dla innych bibliotek w Polsce.
Tradycje polskiej Biblioteki Narodowej sięgają początków wieku osiemnastego i wiążą się z postaciami i dziełem Andrzeja Stanisława i Józefa Andrzeja Załuskich, twórców pierwszej w Polsce dużej biblioteki publicznej i zarazem narodowej, która pod nazwą Biblioteka Rzeczypospolitej Załuskich Zwana przeszła po śmierci fundatorów pod opiekę państwa. Tragiczne losy jej księgozbioru - od wywiezienia całej biblioteki do Petersburga, po klęsce insurekcji kościuszkowskiej i utracie niepodległości, aż do unicestwienia najcenniejszej części odzyskanych zbiorów w październiku 1944 roku - stały się jednym z symboli strat kultury polskiej, na zawsze związanym z ideą Biblioteki Narodowej.
Obecna od dwóch stuleci w myślach i działalności kolejnych pokoleń Polaków wizja narodowej książnicy urzeczywistniła się dopiero w wolnej Polsce, kiedy Rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Ignacego Mościckiego z dnia 24 lutego 1928 roku ustanowiona została w Warszawie Biblioteka Narodowa. Kolejne akty prawne, które regulowały działalność bibliotek w przedwojennej i powojennej Polsce, w tym ustawa o bibliotekach z 27 czerwca 1997 roku, określiły miejsce narodowej książnicy w systemie bibliotecznym kraju.
Działalność naukowa
Współpraca międzynarodowa
Mecenasi i darczyńcy
Zmiany nastąpiły dopiero w XV-XVI w., kiedy rozpowszechnił się druk. W tym czasie powstały liczne biblioteki humanistów, królów, możnowładców, zaczęły powstawać biblioteki mieszczańskie. Okres reformacji bardzo wyraźnie natomiast wpłynął na rozwój bibliotek miejskich. W XVII-XVIII wieku niektóre biblioteki np. możnowładców stawały się bibliotekami publicznymi, były szerzej dostępne i ogólnonarodowe (b. fundacyjne). W Oświeceniu przy instytucjach naukowych zaczęły powstawać pierwsze biblioteki specjalne. Wraz z sekularyzacją zakonów księgozbiory, które się tam znajdowały, zasiliły biblioteki świeckie.
W XVIII-XIX wieku, kiedy nastąpił gwałtowny rozwój nauki, zaczęły powstawać biblioteki towarzystw naukowych. W XIX wieku i początku XX wraz z upowszechnieniem się nauki biblioteki uzyskały rangę instytucji społeczno – kulturalnych o charakterze publicznym. Biblioteki i ich funkcję stawały się coraz bardziej zróżnicowane. Powstały i rozwijały się biblioteki powszechne. Organizowano biblioteki narodowe, parlamentarne, władz i urzędów. Powstają nowe typy bibliotek specjalnych:
biblioteki dla niewidomych
biblioteki szpitalne biblioteki dla dzieci
Gwałtowny rozwój nauki, techniki, szkolnictwa, wzrost produkcji wydawniczej – to wszystko spowodowało gwałtowny rozwój bibliotek i usług bibliotecznych. Wzrasta stan zbiorów i ich wykorzystanie. Rozwijają się biblioteki szkół wyższych-naukowe i fachowe. Działalność bibliotek w zakresie udostępniania i udzielania informacji rozszerza się, wprowadza się wypożyczanie międzybiblioteczne oraz wolny dostęp do magazynów. Z rozwojem usług bibliotecznych wiąże się rozwój bibliotekarstwa.
Biblioteki naukowe
Biblioteka naukowa pełni funkcję naukową i kształceniową, zapewnia dostęp do materiałów i zasobów które są niezbędne do prowadzenia prac naukowo badawczych, zarówno samemu prowadząc taką działalność w zakresie bibliotekoznawstwa i dziedzin pokrewnych.
Biblioteka Narodowa
biblioteki, których organizatorami są szkoły wyższe,
biblioteki, których organizatorem jest Polska Akademia Nauk,
biblioteki, których organizatorami są jednostki badawczo-rozwojowe
oraz inne biblioteki
Bibliografia [edytuj]
Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539 z późniejszymi zmianami)[1]
Rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 19 marca 1998 r. w sprawie zasad i trybu zaliczania bibliotek do bibliotek naukowych oraz ustalania ich wykazu (Dz.U. 1998 nr 44 poz. 269 z późniejszymi zmianami)[2][3]
Biblioteki fachowe
Brak wersji przejrzanej
Biblioteki fachowe - prowadzą działalność informacyjną niezbędną do realizacji określonych zadań zawodowych w tym produkcyjnych, technicznych. Zadania:
gromadzenie i udostępnianie materiałów bibliotecznych zgodnych ze specjalizacją zakładów pracy,
gromadzenie i udostępnianie informacji naukowych, technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych,
opracowywanie i udostępnianie informacji naukowych, technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych ma życzenie i według potrzeb użytkowników biblioteki,
poznawanie zainteresowań i potrzeb informacyjnych pracowników poprzez badania,
uczenie pracowników zakładu korzystania z warsztatu informacyjnego biblioteki,
prowadzenie doradztwa w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników zakładu,
upowszechnianie czytelnictwa.
Biblioteki szkolne
Biblioteki szkolne - typ bibliotek w podziale według kryterium charakteru środowiska czytelniczego i formy wykonywanych usług.
Zadania bibliotek szkolnych:
Kształcąco-wychowawcze - dostarczanie różnorodnych materiałów bibliotecznych niezbędnych w procesie dydaktycznym i wychowawczym szkoły. Organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej i przysposobienie do czytelnictwa, umiejętności korzystania ze źródeł informacyjnych a także wyszukiwania informacji na dany temat.
Opiekuńczo-wychowawcza - współdziałanie biblioteki z nauczycielami i wychowawcami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
Kulturalno-rekreacyjne - włączanie się bibliotek szkolnych do życia kulturalnego uczniów.
Biblioteka szkolna
Dobrze zaprojektowana i prowadzona biblioteka realizuje zadania edukacyjno-wychowawcze, szczególnie w zakresie przygotowania młodego pokolenia do życia w społeczeństwie informacyjnym.
Zadania
Zadaniami wszystkich typów bibliotek w ogólnokrajowej sieci bibliotek jest gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych oraz szeroka informacja o gromadzonych zbiorach własnych i innych bibliotek. Każdy typ biblioteki charakteryzują poza tym odrębne zadania szczegółowe.
Biblioteka szkolna wspomaga realizację programów nauczania i wychowania, edukację kulturalną i informacyjną uczniów oraz służy kształceniu ustawicznemu nauczycieli. Te właśnie zadania wyróżniają ją spośród innych typów bibliotek. Jako nierozerwalna część szkoły, realizuje zadania zapisane w podstawie programowej kształcenia ogólnego, a zwłaszcza udziela pomocy w nabywaniu przez uczniów umiejętności "poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną, a także rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań".
Korzystanie z zasobów bibliotek, opanowanie technik poszukiwania materiałów do uczenia się, doskonalenie metod samodzielnej pracy z książką i innymi źródłami informacyjnymi - to podstawowe umiejętności warunkujące zdobywanie wiedzy. Uczniowie nie nabędą tych umiejętności podczas okolicznościowych lekcji w bibliotece szkolnej (co było dotychczas praktyką przy realizacji programu przysposobienia czytelniczego i informacyjnego). Umiejętności te nabywają uczniowie w trakcie całego procesu dydaktycznego, podczas większości zajęć edukacyjnych, za co odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele, a więc także nauczyciele bibliotekarze.
Zasady funkcjonowania
Biblioteka w zreformowanej szkole powinna pełnić rolę pracowni ogólnoprzedmiotowej. Jej nazwa (np. dydaktyczne centrum informacyjne, szkolny ośrodek biblioteczno-informacyjny, szkolny osrodek edukacji samokształceniowej, centrum edukacji multimedialnej i internetowej), szczegółowe zadania oraz zasady funkcjonowania powinny być zapisane w statucie każdej szkoły.
Wiele szkół w kraju posiada już nowoczesne biblioteki szkolne wyposażone w kilka komputerów połączonych z Internetem, unowocześnienie pozostałych bibliotek w niedalekiej przyszłości stanie się koniecznością. Dyskietka i dysk optyczny stają się bowiem tak samo popularne jak czasopisma czy książki drukowane, zaś połączenie biblioteki z siecią komputerową umożliwia korzystanie z ogromnych zasobów wiedzy dostepnych w sieci. Ale już w chwili obecnej cała społeczność szkolna (zarówno nauczyciele, jak i uczniowie oraz rodzice) oraz lokalny samorząd powinny zabiegać o stworzenie warunków do prawidłowego i efektywnego funkcjonowania takiego modelu biblioteki, w której uczeń chciałby spędzać większość czasu szkolnego nad samodzielną nauką szkolną i pogłębianiem zainteresowań.
Niezwykle ważnym zadaniem dla organów prowadzących szkoły jest tworzenie nowoczesnych bibliotek szkolnych, które powinny stać się ośrodkiem:
udostępniania uczniom i nauczycielom wszelkich materiałów multimedialnych oraz sprzętu technicznego do ich odtwarzania;
prowadzenia zajęć edukacyjnych przez wszystkich nauczycieli;
nabywania przez uczniów umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji oraz rozwijania własnych zainteresowań i uzdolnień.
Efektywne funkcjonowanie biblioteki szkolnej uzależnione jest od kilku czynników:
Lokal - stanowiący przestrzeń dla materiałów bibliotecznych i sprzętu zapewniającego dobre warunki do pracy indywidualnej i grupowej, który umożliwiłby korzystanie za wszystkich gromadzonych dokumentów. Najlepszym rozwiązaniem jest lokal usytuowany na parterze, w centralnym punkcie szkoły, wyciszony, bez kolizyjnych przejść i schodów, stanowiących barierę dla uczniów niepełnosprawnych, z odpowiednim oświetleniem i temperaturą oraz możliwością wietrzenia. Duże znaczenie ma estetyka wnętrza i wyposażenie w nowoczesny sprzęt biblioteczny czytelni, która jest podstawowym miejscem pracy w bibliotece szkolnej. W czytelni powinny się znaleźć zarówno indywidualne stanowiska pracy dla czytelników, jak i miejsce na zajęcia edukacyjne dla całej klasy. Każda, nawet najmniejsza, biblioteka szkolna powinna zapewnić pełną dostępność do wszystkich zbiorów.
Warsztat informacyjno-bibliograficzny - o którego wartości decyduje księgozbiów podręczny, właściwie opracowane i aktualne katalogi biblioteczne oraz kartoteki dostosowane do potrzeb środowiska szkolnego. Istotny wpływ na jakość i czas uzyskania informacji ma dostęp do komputerowych baz danych i multimedialnych źródeł informacji.
Pracownicy - z wyższym wykształceniem bibliotekoznawczym i przygotowaniem pedagogicznym, animatorzy kultury, posiadający także wiedzę z zakresu oprogramowania, która pozwoli im szkolić użytkowników i udzielać pomocy technicznej przy korzystaniu z komputerowych baz danych. Praca z czytelnikiem wymaga od nauczyciela bibliotekarza wiedzy dotyczącej nie tylko znajomości zbiorów oraz wiedzy o różnych formach przekazu informacji, ale również o zasadach odbioru tekstów i innych form przekazu. Ponadto bibliotekarzowi w pracy pomaga znajomość użytkowników oraz umiejętność oceny stopnia trudności udostępnianych materiałów i oceny możliwości odbiorcy.
Budżet - jego wielkość wynika z funduszu przeznaczonego na działanie biblioteki, wydzielonego z globalnego budżetu szkoły, zwiększonego (często) przez komitet rodzicielski. W wielu przypadkach, gdy przyznany budżet nie zaspokaja potrzeb użytkowników, dodatkowe fundusze na powiększenie zbiorów uzyskiwać mogą sami nauczyciele bibliotekarze, organizując np. kiermasze nowych lub darowanych przez uczniów książek, a także poszukując sponsorów zbiorów, których tematyka jest związana z programami nauczania w danej szkole, programem wychowawczym szkoły oraz zaineresowaniami uczniów i potrzebami nauczycieli. W bibliotekach wiejskich należy dodatkowo uwzględnić swoiste potrzeby użytkowników: małą ilość czasu (dojazdy do szkoły, obciążenie pracą fizyczną), niewielkie księgozbiory własne uczniów, zapotrzebowanie uczniów i ich rodziców na literaturę rolniczą.
Czas udostępniania - dostosowany do rozkładu zajęć szkolnych we wszystkich dniach tygodnia. Czas otwarcia powinien być ustalony na tyle elastycznie, aby umożliwiał maksymalne wykorzystanie biblioteki i jej zbiorów przez wszystkich użytkowników.
Różnorodne i atrakcyjne formy pracy - które powinny być skierowane zarówno do indywidualnego czytelnika, jak również do małych i dużych grup. Ścisła współpraca ze wszystkimi nauczycielami pozwoli na pełną realizację zaplanowanych form pracy z czytelnikami, a wynikiem tych działań powinno być przeświadczenie uczniów, że biblioteka szkolna jest nie tylko miejscem, w którym zdobywa się wiedzę, ale również azylem spędzania czasu wolnego i miejscem własnego rozwoju kulturalnego.
MEN o bibliotekach, Biblioteczka reformy, zeszyt nr 25, Warszawa 2000.
Biblioteka – instytucja powołana do gromadzenia, opracowywania, przechowywania i udostępniania materiałów bibliotecznych. Rodzaje bibliotek: publiczne, szkolne, naukowe, pedagogiczne. Pierwsze biblioteki powstawały od III w. p.n.e. w Egipcie, Chinach, Babilonii, Grecji i Rzymie. W Polsce pierwsze biblioteki katedralne powstały w XI w.; pierwsza biblioteka uniwersytecka – Biblioteka Jagielońska – została założona w XIV w.
Biblioteka narodowa – biblioteka odpowiedzialna za gromadzenie, opracowywanie i trwałe przechowywanie pełnej produkcji wydawniczej państwa (kraju) oraz wydawnictw zagranicznych dotyczących państwa. Biblioteka narodowa w Polsce została powołana do życia w 1928 r.
Biblioteka szkolna – biblioteka będąca częścią szkoły; prowadzi działalność informacyjną, pedagogiczną i wychowawczą
Statut BN
(wprowadzony Zarządzeniem Nr 21 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 30 lipca 2007 r. w sprawie nadania statutu Bibliotece Narodowej oraz Zarządzeniem Nr 27 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 14 września 2007 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania statutu Bibliotece Narodowej)
I. PRZEPISY OGÓLNE
§ 1.1. Biblioteka Narodowa, zwana dalej „Biblioteką", jest centralną biblioteką Państwa.
2. Biblioteka jest biblioteką naukową.
§ 2.Biblioteka działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (DzU Nr 85, poz. 539, z późn. zm.);
2) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (DzU z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.);
3) ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (DzU Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 238, poz. 2390 oraz z 2006 r. Nr 50, poz. 362 i Nr 126, poz. 875);
4) ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (DzU Nr 152, poz. 722 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188);
5) niniejszego Statutu.
§ 3.Siedzibą Biblioteki jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4.Biblioteka posiada osobowość prawną.
§ 5.Nadzór nad Biblioteką sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem".
§ 6.Biblioteka używa pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem „Biblioteka Narodowa" w otoku.
II. ZADANIA BIBLIOTEKI
§ 7.Zadaniem Biblioteki jest prowadzenie działalności bibliotecznej, bibliograficznej, informacyjnej, naukowej, konserwatorskiej, poradniczej, instrukcyjno-metodycznej, wydawniczej, wystawienniczej i usługowej.
§ 8.1. Biblioteka gromadzi, opracowuje, przechowuje i udostępnia materiały biblioteczne, zawierające utrwalony wyraz myśli ludzkiej, niezależnie od nośnika fizycznego i sposobu zapisu treści, a zwłaszcza dokumenty: graficzne (piśmiennicze, kartograficzne, ikonograficzne i muzyczne), dźwiękowe, audiowizualne i elektroniczne.
2. Zadania zawarte w ust. 1 dotyczą w szczególności:
1) zabytków kultury polskiej w dziedzinie piśmiennictwa;
2) całokształtu krajowej produkcji wydawniczej;
3) wszystkich publikacji polskich lub dotyczących Polski wydanych za granicą;
4) publikacji obcych z zakresu nauk społecznych i humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem nauki o książce, niezbędnych dla rozwoju nauki i kultury polskiej - zwłaszcza wydawnictw informacyjnych.
§ 9.Biblioteka wieczyście archiwizuje po jednym egzemplarzu polskich materiałów bibliotecznych oraz tych, które powstały za granicą, a dotyczą Polski.
§ 10.Biblioteka opracowuje i wydaje bibliografię narodową bieżącą na podstawie urzędowej rejestracji bibliograficznej publikacji zwartych i ciągłych oraz innych typów dokumentów, narodową bibliografię retrospektywną, bibliografię poloników zagranicznych oraz prowadzi statystykę wydawnictw krajowych.
§ 11.Biblioteka prowadzi działalność naukową, instrukcyjno-metodyczną, dokumentacyjną, unifikacyjną i usługową w dziedzinie bibliotekoznawstwa, bibliografii, informacji naukowej, czytelnictwa, edytorstwa i nauk pokrewnych, a także w zakresie konserwacji materiałów bibliotecznych. W szczególności do zadań Biblioteki w tym zakresie należy:
1) prowadzenie indywidualnych i zespołowych prac naukowych;
2) opracowywanie naukowe zbiorów Biblioteki;
3) prowadzenie informacji naukowej zgodnie ze specjalizacją Biblioteki i we współpracy z innymi bibliotekami oraz instytucjami polskimi i zagranicznymi;
4) prowadzenie centralnych katalogów piśmiennictwa krajowego i zagranicznego, zgromadzonego w bibliotekach polskich;
5) prowadzenie prac unifikacyjnych i normalizacyjnych w zakresie specjalizacji Biblioteki;
6) upowszechnianie wyników badań naukowych oraz udzielanie pomocy, konsultacji i opinii w dziedzinach objętych tematyką badawczą Biblioteki;
7) wydawanie publikacji naukowych, metodycznych i dokumentacyjnych;
8) uczestniczenie w ogólnokrajowych pracach naukowych i dokumentacyjnych w zakresie zainteresowań badawczych Biblioteki;
9) prowadzenie kursów w zakresie doskonalenia zawodowego bibliotekarzy oraz kursów kwalifikacyjnych.
§ 12.Biblioteka bierze udział w doskonaleniu merytorycznym działalności bibliotek krajowych oraz wspomaga biblioteki polskie za granicą.
§ 13.Biblioteka prowadzi krajowe ośrodki międzynarodowych znormalizowanych numerów polskich wydawnictw zwartych i ciągłych oraz oznacza inne typy publikacji międzynarodowymi numerami wydawnictw.
§ 14.Zbiory Biblioteki tworzą Narodowy Zasób Biblioteczny.
§ 15.Biblioteka prowadzi obsługę Krajowej Rady Bibliotecznej, Rady do spraw Narodowego Zasobu Bibliotecznego i innych ciał doradczych.
§ 16.Biblioteka prowadzi ewidencję bibliotek naukowych oraz bibliotek wchodzących w skład ogólnokrajowej sieci bibliotecznej.
§ 17.Biblioteka współpracuje z odpowiednimi bibliotekami i pokrewnymi instytucjami naukowymi i kulturalnymi w kraju i za granicą, szczególnie w zakresie:
1) udostępniania zbiorów;
2) wymiany wydawnictw;
3) wymiany informacji;
4) wymiany doświadczeń i osiągnięć;
5) krajowych i międzynarodowych programów bibliotecznych;
6) realizacji wspólnych programów wydawniczych i innych inicjatyw naukowych i kulturalnych.
§ 18.Biblioteka kwalifikuje przeznaczone do wywozu za granicę materiały biblioteczne, które powstały przed dniem 1 stycznia 1949 r., zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
§ 19.Biblioteka realizuje inne zadania zlecone przez Ministra, a w szczególności wynikające ze strategii i programów dotyczących wspierania rozwoju czytelnictwa, bibliotek i czasopism kulturalnych.
§ 20.1. Biblioteka jest dostępna dla osób korzystających z niej w celu badań naukowych, działalności kulturalnej, pracy twórczej, zawodowej lub kształcenia się.
2. Biblioteka udostępnia swoje zbiory innym bibliotekom i instytucjom w kraju i za granicą.
3. Warunki i zasady korzystania ze zbiorów Biblioteki określa regulamin wydany przez dyrektora.
§ 21.Do wykonywania swych zadań Biblioteka zatrudnia pracowników działalności podstawowej - bibliotekarzy, bibliotekarzy dyplomowanych, pracowników naukowych - oraz pracowników administracji, obsługi technicznej i innych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
III. DYREKTOR, KOLEGIUM, RADA NAUKOWA
§ 22.Na czele Biblioteki stoi dyrektor, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i jest za nią odpowiedzialny.
§ 23.Dyrektor zarządza Biblioteką przy pomocy zastępców.
§ 24.Zastępcy dyrektora kierują powierzonymi im sprawami i działalnością podporządkowanych im bezpośrednio komórek organizacyjnych Biblioteki oraz zastępują dyrektora. Podział ich kompetencji ustala dyrektor.
§ 25.1. Dyrektora Biblioteki powołuje i odwołuje Minister.
2. Zastępców dyrektora powołuje i odwołuje dyrektor Biblioteki Narodowej.
§ 26.1. Dyrektor może powołać spośród pracowników Biblioteki zespoły problemowe do wykonywania określonych zadań, działające w ramach udzielonych im pełnomocnictw.
2. Dyrektor może powołać spośród specjalistów spoza Biblioteki doradców naukowych, technicznych i organizacyjnych.
§ 27.1. Zastępcy dyrektora, główny księgowy, kierownicy instytutów, zakładów, oddziałów i sekretariatów oraz osoby powołane przez dyrektora tworzą Kolegium Biblioteki.
2. Kolegium Biblioteki jest organem opiniodawczym i doradczym dyrektora w zakresie spraw związanych z kierowaniem działalnością Biblioteki.
3. Zasady działania Kolegium Biblioteki określa regulamin zatwierdzony przez dyrektora.
§ 28.1. Przy Bibliotece działa Rada Naukowa, której członków w liczbie 20 powołuje i odwołuje Minister na wniosek dyrektora, na 6-letnią kadencję.
2. Co najmniej 14 członków Rady powołuje się spośród samodzielnych pracowników nauki zatrudnionych w Bibliotece oraz z innych ośrodków naukowych i bibliotek, które specjalizują się w dziedzinach będących przedmiotem prac badawczych prowadzonych w Bibliotece.
3. Na wniosek dyrektora Minister może odwołać członka Rady przed upływem kadencji w razie:
1) zrzeczenia się członkostwa;
2) nieuczestniczenia w pracach Rady;
3) śmierci.
4. W razie odwołania członka Rady, powołanie nowego dokonuje się w trybie określonym w ust. 1.
§ 29.Rada Naukowa, zwana dalej „Radą", jest organem opiniodawczym i doradczym dyrektora w zakresie działalności statutowej Biblioteki ze szczególnym uwzględnieniem działalności naukowej oraz spraw związanych z rozwojem kadry naukowo-badawczej.
§ 30.Do zadań Rady należy, w szczególności:
1) opiniowanie kierunków i programów badawczych, a także planów i sprawozdań z działalności naukowej Biblioteki, inspirowanie prac naukowych oraz ocena ich wyników;
2) opiniowanie spraw dotyczących działalności podstawowej Biblioteki;
3) opiniowanie spraw związanych z rozwojem kadry naukowej Biblioteki.
§ 31.Podstawową formą działania Rady są ogólne zebrania, które zwołuje się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
§ 32.Rada Naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez dyrektora.
IV. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA BIBLIOTEKI
§ 33.1. W skład Biblioteki wchodzą następujące komórki:
1) Instytut Bibliograficzny;
2) Instytut Książki i Czytelnictwa;
3) Oddział-Archiwum Zakładowe BN;
4) Oddział Administracyjno-Gospodarczy;
5) Oddział-Introligatornia Specjalistyczna;
6) Oddział Inwestycji i Remontów;
7) Oddział Kontroli Zbiorów;
8) Oddział Magazynów Bibliotecznych;
9) Oddział Rachunkowo-Budżetowy;
10) Oddział Służby Ochrony BN;
11) Oddział Spraw Pracowniczych;
12) Oddział Udostępniania Zbiorów Specjalnych;
13) Oddział Wypożyczania Krajowego i Zagranicznego;
14) Oddział Zaopatrzenia i Zamówień Publicznych;
15) Oddział Zasobu Wymiennego;
16) Sekretariat Naukowy;
17) Sekretariat Organizacyjny;
18) Zakład Bibliografii Polskiej 1901-1939;
19) Zakład Bibliografii Zawartości Czasopism;
20) Zakład Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona;
21) Zakład Czasopism;
22) Zakład Czytelń;
23) Zakład Dokumentacji Księgoznawczej;
24) Zakład Dokumentów Elektronicznych;
25) Zakład Dokumentów Życia Społecznego;
26) Zakład Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej;
27) Zakład Gromadzenia i Uzupełniania Zbiorów;
28) Zakład Informacji Naukowej;
...
Iwa.4