5czerwiec.doc

(84 KB) Pobierz
JESIEŃ W SADZIE

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI

5 – LETNICH  

CZERWIEC 2007

 

1.    DZIECI ŚWIATA. MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ DZIECKA.

2.    MOJE ULUBIONE KSIĄŻKI.

3.    ZBLIŻAJĄ SIĘ WAKACJE – NIECH ŻYJĄ WAKACJE.

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY

ZADANIA PROGRAMOWE

METODY I FORMY REALIZACJI ZADANIA

LITERATURA/

UWAGI

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ DZIECKA. DZIECI ŚWIATA .

Budzenie zainteresowań otaczającym dziecko światem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie pozytywnego stosunku uczuciowego do dzieci innych narodów i ras. Budzenie zainteresowanie warunkami ich życia, zabawami, piosenkami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie poczucie tożsamości narodowej: mieszkam w Polsce, jestem Polakiem i Europejczykiem.

 

Tworzenie warunków do doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.

 

 

 

 

 

 

Rozwijanie procesów poznawczych: zdolności spostrzegania, wyobrażania i kojarzenia, koncentracji uwagi i pamięci.

 

 

 

 

Doskonalenie sprawności ruchowej.

 

 

 

Kształtowanie czynnej postawy prozdrowotnej dziecka

 

ü      Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – letni ubiór oraz nakrycie głowy chroniące przed promieniami słonecznymi.

ü      Udział w podchodach przedszkolnych zorganizowanych z okazji Dnia Dziecka. Poznawanie „szerszego” otoczenia dziecka – Golęcin, Jezioro Rusałka.

ü      Udział w wycieczce do Parku Dinozaurów. Pogłębianie wiedzy oraz zainteresowań dzieci skupiających się wokół prehistorii.

 

ü      Słuchanie wiersza „Niedaleko i daleko” T. Kubiaka. Rozmowa z dziećmi dotycząca święta – jakim jest Dzień Dziecka. Kto powinien obchodzić owe święto, czy to święto jest ważne, w jaki sposób dzieci chciałyby świętować?

ü      Słuchanie wiersza „Czarni przyjaciele” ukierunkowane pytaniem „Wśród jakich zwierząt żyją dzieci murzyńskie?”

ü      Oglądanie zwierząt egzotycznych w atlasach i książkach dla dzieci.

ü      Zabawy ruchowe „10 murzynków”, „Eskimosi”, „Żabki”, „Hen w Afryce”, „A ram zam zam…”, „ O alele”.

ü      Praca plastyczna na temat „ Hen w Afryce”.

ü      Praca plastyczno - konstrukcyjna „W eskimoskim iglo”.

 

ü      Słuchanie wiersza „Ojczyzna”, „Znak” M. Łaszczuk, „Barwy ojczyste” Cz. Janczarskiego. Rozmowa z dziećmi o symbolach narodowych Polaków.

 

ü      Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące aktualnie omawianego tematu

ü      Udzielanie wypowiedzi na podstawie wiersza „Odarpi” H. Szayerowej na pytanie „Jak wygląda Odarpi, jak nazywa się jego dom, jakie futro nosi, czym podróżuje do szkoły, z kim się bawi?”

ü      Zabawa językowa „Spotkanie” polegająca na stawianiu pytań i udzielaniu na nie odpowiedzi.

 

ü      Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z dziećmi świata.

ü      Słuchanie wiersza „Jechała dziewczynka na strusiu” T. Kubiaka i ustalanie co jest w nim prawdą, a co bajką.

ü      Praca z ilustracją – nazywanie narysowanych na ilustracjach dzieci. Łączenie w pary pasujących do siebie rysunków.

 

ü      Rysowanie po śladzie. Rozwijanie - doskonalenie sprawności dłoni.

ü      Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik

 

ü      Pobyt na świeżym powietrzu – zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór oraz na bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu sportowo – rekreacyjnego.

ü      Zwracanie uwagi na zachowanie higieny osobistej – mycie rąk przed i po każdym z posiłków oraz w razie konieczności.

ü      Wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole oraz do spożywania świeżych warzyw i owoców (surówki, sałatki, warzywa i owoce podawane do posiłków).

ü      Udział w zajęciach relaksacyjnych – odpoczynek po obiedzie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst wiersza T. Kubiaka „Niedaleko i daleko”

 

Tekst wiersza „Czarni przyjaciele”

 

 

 

 

 

 

 

Teksty wierszy „Ojczyzna”, „Znak” M. Łaszczuk, „Barwy ojczyste” Cz. Janczarskiego

Tekst wiersza „Odarpi” H. Szayerowej

 

 

 

 

Tekst wiersza T. Kubiaka „Jechała dziewczynka na strusiu”

Zabawy i ćw… s. 74

Zabawy i ćw… s. 75

Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W KRAINIE KSIĄŻKI

Rozbudzenie zainteresowania książką, zwrócenie uwagi na właściwe z niej korzystanie.

 

 

 

Wzbogacenie wiedzy o otaczającym świecie. Poszerzenie słownika czynnego dzieci o nowe wyrazy i zwroty.

 

Wyrabianie pozytywnego stosunku do książki. Zachęcanie do korzystania z biblioteki.

 

 

 

 

 

Wyrabianie nawyku szanowania książek.

 

 

 

 

 

Wyrobienie umiejętności uważnego słuchania. Pobudzenie dziecięcej wyobraźni.

 

 

 

 

 

 

 

Próba wyrażenia przeżyć związanych z wysłuchanym tekstem literackim poprzez działalność plastyczną.

 

Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie kompetencji matematycznych.

 

 

 

 

 

 

 

Wzbogacanie doświadczeń muzycznych dziecka.

 

 

Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej

 

 

 

 

Kształtowanie czynnej postawy prozdrowotnej dziecka

 

 

ü            Rozmowa kierowana przy gazetce tematycznej nt. „Czy książka jest naszym przyjacielem?”. Jak należy postępować z książką by była naszym przyjacielem?

ü            Wykonanie plakatu za pomocą rysunków: „Regulamin przyjaciela książki”.

 

ü            Rozmowa na temat „Jak powstaje książka?” Wyjaśnienie znaczenia słów: autor, tytuł, ilustrator, strona tytułowa, okładka. Przybliżenie instytucji związanych z książką: drukarnia, księgarnia, biblioteka.

 

ü            Wspólnie z nauczycielką zrobienie porządku w biblioteczce grupowej: posegregowanie książek, poukładanie na półkach wg wielkości.

ü            Słuchanie bajek i baśni czytanych przez nauczycielkę.

ü            Wykonanie książeczki w oparciu o baśń przedstawioną przez nauczycielkę. Swobodne wypowiedzi dotyczące wykonanej pracy.

 

ü            Słuchamy opowiadania S. Szuchowej „Książka Franusia”. Ukazanie skutków niewłaściwego korzystania z książek: czytanie podczas jedzenia, rysowania po kartkach, wyrywania stronnic, nieodkładanie na swoje miejsce. Uczymy się, że książki należy szanować.

 

 

ü            „Bohater ulubionej bajki” – odgadujemy zagadki słowne, przedstawiamy treść zagadki ruchem i gestem. Przedstawiamy cechy bohaterów: Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka, Jaś i Małgosia, Śpiąca Królewna.

ü            „Moja ulubiona postać z bajki”.

Tworzymy własne książeczkę zawierającą rysunki bohaterów bajek. Rysujemy ilustracje, projektujemy okładkę. Utrwalamy terminy: autor, ilustrator, wydawca, okładka, strona tytułowa.

ü            Wykonanie zakładek do książki.

 

ü            „W baśniowej krainie” – malowanie farbami.

 

 

 

ü            Rozwiązywanie zagadek dotyczących literatury dziecięcej.

ü            „Zgaduj – zgadula jaka to bajka?” Odgadywanie zagadek na podstawie ilustracji, opisu bądź fragmentu bajki.

ü            Układamy ilustracje historyjki obrazkowej wg kolejności wydarzeń na podstawie bajki pt. „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”.

 

ü            Zabawy matematyczne: „Książki na półce”. Porównywanie liczebności zbiorów poprzez łączenie elementów w pary. Segregowanie książek wg różnych cech:

* wielkość

* kolor

ü            Znajdowanie części wspólnej zbiorów.. Dodawanie i odejmowanie połączone z przedstawieniem treści zadania za pomocą liczmanów. Przeliczanie w zakresie 6.

 

ü            Śpiewanie piosenki „Witajcie w naszej bajce”.

ü            Tworzenie ścieżki  dźwiękowej, podkładu muzycznego do bajek, opowiadań.

 

ü            Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik

ü            Zabawy i ćwiczenia ruchowe podejmowane z inicjatywy dzieci oraz proponowane przez nauczyciela („Przedszkolna gimnastyka”, „Do przodu prawą rękę daj”, „Prawa i lewa noga”, „Taniec przedszkolaków” itp.)

 

ü            Pobyt na świeżym powietrzu – zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór oraz na bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu sportowo – rekreacyjnego.

ü            Zwracanie uwagi na zachowanie higieny osobistej – mycie rąk przed i po każdym z posiłków oraz w razie konieczności. Wdrażanie do rozumienia zasady nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych osób.

ü            Wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole oraz do spożywania świeżych warzyw i owoców (surówki, sałatki, warzywa i owoce podawane do posiłków).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst opowiadania „Książka Franusia” S. Szuchowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin