PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI
5 – LETNICH
1. DZIECI ŚWIATA. MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ DZIECKA.
2. MOJE ULUBIONE KSIĄŻKI.
3. ZBLIŻAJĄ SIĘ WAKACJE – NIECH ŻYJĄ WAKACJE.
TEMAT KOMPLEKSOWY
ZADANIA PROGRAMOWE
METODY I FORMY REALIZACJI ZADANIA
LITERATURA/
UWAGI
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ DZIECKA. DZIECI ŚWIATA .
Budzenie zainteresowań otaczającym dziecko światem.
Kształtowanie pozytywnego stosunku uczuciowego do dzieci innych narodów i ras. Budzenie zainteresowanie warunkami ich życia, zabawami, piosenkami.
Kształtowanie poczucie tożsamości narodowej: mieszkam w Polsce, jestem Polakiem i Europejczykiem.
Tworzenie warunków do doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.
Rozwijanie procesów poznawczych: zdolności spostrzegania, wyobrażania i kojarzenia, koncentracji uwagi i pamięci.
Doskonalenie sprawności ruchowej.
Kształtowanie czynnej postawy prozdrowotnej dziecka
ü Spacery w najbliższej okolicy przedszkola. Zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – letni ubiór oraz nakrycie głowy chroniące przed promieniami słonecznymi.
ü Udział w podchodach przedszkolnych zorganizowanych z okazji Dnia Dziecka. Poznawanie „szerszego” otoczenia dziecka – Golęcin, Jezioro Rusałka.
ü Udział w wycieczce do Parku Dinozaurów. Pogłębianie wiedzy oraz zainteresowań dzieci skupiających się wokół prehistorii.
ü Słuchanie wiersza „Niedaleko i daleko” T. Kubiaka. Rozmowa z dziećmi dotycząca święta – jakim jest Dzień Dziecka. Kto powinien obchodzić owe święto, czy to święto jest ważne, w jaki sposób dzieci chciałyby świętować?
ü Słuchanie wiersza „Czarni przyjaciele” ukierunkowane pytaniem „Wśród jakich zwierząt żyją dzieci murzyńskie?”
ü Oglądanie zwierząt egzotycznych w atlasach i książkach dla dzieci.
ü Zabawy ruchowe „10 murzynków”, „Eskimosi”, „Żabki”, „Hen w Afryce”, „A ram zam zam…”, „ O alele”.
ü Praca plastyczna na temat „ Hen w Afryce”.
ü Praca plastyczno - konstrukcyjna „W eskimoskim iglo”.
ü Słuchanie wiersza „Ojczyzna”, „Znak” M. Łaszczuk, „Barwy ojczyste” Cz. Janczarskiego. Rozmowa z dziećmi o symbolach narodowych Polaków.
ü Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące aktualnie omawianego tematu
ü Udzielanie wypowiedzi na podstawie wiersza „Odarpi” H. Szayerowej na pytanie „Jak wygląda Odarpi, jak nazywa się jego dom, jakie futro nosi, czym podróżuje do szkoły, z kim się bawi?”
ü Zabawa językowa „Spotkanie” polegająca na stawianiu pytań i udzielaniu na nie odpowiedzi.
ü Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z dziećmi świata.
ü Słuchanie wiersza „Jechała dziewczynka na strusiu” T. Kubiaka i ustalanie co jest w nim prawdą, a co bajką.
ü Praca z ilustracją – nazywanie narysowanych na ilustracjach dzieci. Łączenie w pary pasujących do siebie rysunków.
ü Rysowanie po śladzie. Rozwijanie - doskonalenie sprawności dłoni.
ü Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik
ü Pobyt na świeżym powietrzu – zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór oraz na bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu sportowo – rekreacyjnego.
ü Zwracanie uwagi na zachowanie higieny osobistej – mycie rąk przed i po każdym z posiłków oraz w razie konieczności.
ü Wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole oraz do spożywania świeżych warzyw i owoców (surówki, sałatki, warzywa i owoce podawane do posiłków).
ü Udział w zajęciach relaksacyjnych – odpoczynek po obiedzie.
Tekst wiersza T. Kubiaka „Niedaleko i daleko”
Tekst wiersza „Czarni przyjaciele”
Teksty wierszy „Ojczyzna”, „Znak” M. Łaszczuk, „Barwy ojczyste” Cz. Janczarskiego
Tekst wiersza „Odarpi” H. Szayerowej
Tekst wiersza T. Kubiaka „Jechała dziewczynka na strusiu”
Zabawy i ćw… s. 74
Zabawy i ćw… s. 75
Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.
W KRAINIE KSIĄŻKI
Rozbudzenie zainteresowania książką, zwrócenie uwagi na właściwe z niej korzystanie.
Wzbogacenie wiedzy o otaczającym świecie. Poszerzenie słownika czynnego dzieci o nowe wyrazy i zwroty.
Wyrabianie pozytywnego stosunku do książki. Zachęcanie do korzystania z biblioteki.
Wyrabianie nawyku szanowania książek.
Wyrobienie umiejętności uważnego słuchania. Pobudzenie dziecięcej wyobraźni.
Próba wyrażenia przeżyć związanych z wysłuchanym tekstem literackim poprzez działalność plastyczną.
Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.
Kształtowanie kompetencji matematycznych.
Wzbogacanie doświadczeń muzycznych dziecka.
Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej
ü Rozmowa kierowana przy gazetce tematycznej nt. „Czy książka jest naszym przyjacielem?”. Jak należy postępować z książką by była naszym przyjacielem?
ü Wykonanie plakatu za pomocą rysunków: „Regulamin przyjaciela książki”.
ü Rozmowa na temat „Jak powstaje książka?” Wyjaśnienie znaczenia słów: autor, tytuł, ilustrator, strona tytułowa, okładka. Przybliżenie instytucji związanych z książką: drukarnia, księgarnia, biblioteka.
ü Wspólnie z nauczycielką zrobienie porządku w biblioteczce grupowej: posegregowanie książek, poukładanie na półkach wg wielkości.
ü Słuchanie bajek i baśni czytanych przez nauczycielkę.
ü Wykonanie książeczki w oparciu o baśń przedstawioną przez nauczycielkę. Swobodne wypowiedzi dotyczące wykonanej pracy.
ü Słuchamy opowiadania S. Szuchowej „Książka Franusia”. Ukazanie skutków niewłaściwego korzystania z książek: czytanie podczas jedzenia, rysowania po kartkach, wyrywania stronnic, nieodkładanie na swoje miejsce. Uczymy się, że książki należy szanować.
ü „Bohater ulubionej bajki” – odgadujemy zagadki słowne, przedstawiamy treść zagadki ruchem i gestem. Przedstawiamy cechy bohaterów: Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka, Jaś i Małgosia, Śpiąca Królewna.
ü „Moja ulubiona postać z bajki”.
Tworzymy własne książeczkę zawierającą rysunki bohaterów bajek. Rysujemy ilustracje, projektujemy okładkę. Utrwalamy terminy: autor, ilustrator, wydawca, okładka, strona tytułowa.
ü Wykonanie zakładek do książki.
ü „W baśniowej krainie” – malowanie farbami.
ü Rozwiązywanie zagadek dotyczących literatury dziecięcej.
ü „Zgaduj – zgadula jaka to bajka?” Odgadywanie zagadek na podstawie ilustracji, opisu bądź fragmentu bajki.
ü Układamy ilustracje historyjki obrazkowej wg kolejności wydarzeń na podstawie bajki pt. „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”.
ü Zabawy matematyczne: „Książki na półce”. Porównywanie liczebności zbiorów poprzez łączenie elementów w pary. Segregowanie książek wg różnych cech:
* wielkość
* kolor
ü Znajdowanie części wspólnej zbiorów.. Dodawanie i odejmowanie połączone z przedstawieniem treści zadania za pomocą liczmanów. Przeliczanie w zakresie 6.
ü Śpiewanie piosenki „Witajcie w naszej bajce”.
ü Tworzenie ścieżki dźwiękowej, podkładu muzycznego do bajek, opowiadań.
ü Zabawy i ćwiczenia ruchowe podejmowane z inicjatywy dzieci oraz proponowane przez nauczyciela („Przedszkolna gimnastyka”, „Do przodu prawą rękę daj”, „Prawa i lewa noga”, „Taniec przedszkolaków” itp.)
ü Zwracanie uwagi na zachowanie higieny osobistej – mycie rąk przed i po każdym z posiłków oraz w razie konieczności. Wdrażanie do rozumienia zasady nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych osób.
Tekst opowiadania „Książka Franusia” S. Szuchowej
...
natasheck