5grudzien.doc

(75 KB) Pobierz
JESIEŃ W SADZIE



PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI

5 – LETNICH  

GRUDZIEŃ 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.    MIKOŁAJ W PRZEDSZKOLU.

2.    ZBLIŻAJĄ SIĘ ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA – WIGILIJNE ZWYCZAJE.

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY

ZADANIA PROGRAMOWE

METODY I FORMY REALIZACJI ZADANIA

LITERATURA/

UWAGI

MIKOŁAJ W PRZEDSZKOLU

Wzbogacenie wiedzy o otaczającym świecie.

 

 

Doskonalenie sprawności manualnej.

 

 

 

Doskonalenie dziecięcej pamięci i staranne recytowanie wierszy.

 

 

 

Wzbogacanie doświadczeń technicznych.

 

 

Doskonalenie umiejętności prawidłowego formułowania zdań.

 

 

Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania.

 

Doskonalenia koordynacji wzrokowo – ruchowej.

 

Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.

 

Doskonalenie umiejętności śpiewania piosenek.

 

Próby mówienia o przeżytych doświadczeniach. Budowanie komunikatywnej wypowiedzi.

 

Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej

Rozmowa n.t. „Kim byś Św.  Mikołaj?”. Poznanie życiorysu popularnego Świętego Mikołaja, kim był? Kiedy i gdzie żył?”

 

 

Wykonanie postaci Świętego Mikołaja techniką wycinanki z kolorowego papieru.

 

 

Nauka wiersz D. Gellner „Prezent dla Mikołaja” oraz W. Grodzińkiej „Mikołaj”.

 

 

 

Wykonanie buta Św. Mikołaja z czerwonego papieru, ozdobienie wg własnego pomysłu.

 

Jak wygląda Święty Mikołaj? – ćwiczenia gramatyczne. Próba charakterystyki i opisu postaci. Omówienie wyglądu zewnętrznego i cech charakteru.

 

Ćwiczenia graficzne. Ozdabianie worka Świętego Mikołaja szlaczkami i wzorkami.

 

Kolorowanie postaci Św. Mikołaja – zastosowanie odpowiednich barw.

 

Słuchanie bajek i opowiadań związanych z tradycją Św. Mikołaja.

 

Nauka piosenki pt. „Mikołaj”.

 

 

Opowiadamy o tym, co dostaliśmy od Św. Mikołaja. Dzielimy się swoimi przeżyciami, słuchamy wypowiedzi kolegów.

 

 

Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik.

 

„Gdzie jesteś Św. Mikołaju?” – opowiadanie Igora Mołodeckiego.

 

 

 

D. Gellner „Prezent dla Mikołaja”, W. Grodzieńska „Mikołaj”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

ZBLIŻAJĄ SIĘ ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA – WIGILIJNE ZWYCZAJE.

Wzbogacanie wiadomości o życiu społecznym. Budzenie przywiązania do tradycji bożonarodzeniowej.

 

Doskonalenie umiejętności pracy w małych grupach.

 

Doskonalenie umiejętności przedstawiania tekstów literckich. Budzenie zainteresowań teatralnych.

 

Uważne słuchanie ilustrowanych opowiadań czytanych przez nauczyciela.

 

 

Wytwarzanie miłego nastroju oczekiwania na przyjście Gwiazdora..

 

Poznanie świata poprzez kontakt bezpośredni.

 

 

Wzbogacanie doświadczeń konstruktywnych.

 

Wzbogacanie wiedzy o świecie.

 

 

Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania.

 

Doskonalenie umiejętności śpiewania piosenek z jednoczesnym odtwarzaniem ruchem tekstu piosenki.

 

 

Wzbogacenie doświadczeń plastycznych. Doskonalenie sprawności manualnych poprzez wycinanie, wyklejanie, rysowanie.

 

Wyzwolenie radosnego nastroju w grupie. Dbanie o ładny, świąteczny wystrój sali.

 

Doskonalenie umiejętności posługiwania się pędzlem oraz kształtowanie sprawności manualnych.

 

 

Doskonalenie spostrzegawczości, umiejętności dokonania analizy i syntezy wzrokowej.

 

Doskonalenie sprawności manualnych.

 

Budzenie nastroju oczekiwania na święta. Przypomnienie słów i melodii znanych polskich kolęd.

 

Wytwarzanie nastroju oczekiwania na święta.

 

Umocnienie więzi pomiędzy dziećmi i nauczycielkami. Kształtowanie umiejętności działania na rzecz innych.

 

Przygotowanie do nauki pisania.

 

Doskonalenie kompetencji matematycznych.

 

 

 

 

Poznawanie świata poprzez bezpośredni kontakt.

 

Doskonalenie umiejętności posługiwania się mową w kontaktach bezpośrednich. Wyrażanie swoich myśli w postaci pracy plastycznej.

 

 

Kształtowanie pojęć matematycznych określających relacje. Porównywanie, różnicowanie, nazywanie

 

Rozmowa na temat zwyczajów bożonarodzeniowych: przyjście gwiazdora, choinka, wieczerza wigilijna, dzielenie się opłatkiem, wolne miejsce przy stole, pierwsza gwiazdka, sianko...itp.

 

„Moja choinka” – malowanie farbkami.

 

 

Inscenizacja opowiadania pt. „Wyprawa po choinkę”.

 

 

 

Opowiadania „Gody, Kolędy, Jasełka”, „Boże Narodzenie”- słuchanie opowiadania o gwieździe wigilijnej, Mędrcach ze Wschodu , itp.

 

„Kochany Gwiazdorku proszę Cię...” – napisanie listu do Gwiazdora w postaci rysunków.

 

Wycieczka zabytkowym tramwajem linii „0”. Przyglądanie się wystrojowi Świątecznemu miasta oraz przygotowaniom ludzi do zbliżających się Świąt.

 

Wykonanie szopki z masy solnej. Pomalowanie postaci i zwierząt.

 

Ubieranie choinki – skąd pochodzi ten zwyczaj? Rozmowa kierowana.

 

Słuchamy wierszy „Najpiękniejsza choinka” J. Kulmowej oraz „Wieczna choinka” D. Graj

 

Śpiewamy piosenkę pt. „Choinka”.

Nauka piosenki pt. „Wesoła choinka”, „Choinkowa zabawa”.

 

 

 

Wykonanie ozdób choinkowych wraz z Rodzicami – zajęcia otwarte.

 

 

Ubieramy grupową choinkę. Zawieszamy lampki, bombki, samodzielnie wykonane ozdoby.

 

„Moja choinka” – malowanie farbkami, ozdabianie kolorowymi kuleczkami z krepy.

 

 

 

Kartki świąteczne – oglądanie, porównywanie treści zawartych na nich. Układanie rozciętych elementów w całość.

 

 

Wykonanie kartek świątecznych przez dzieci.

 

Nauka i śpiewanie kolęd: „Wśród nocnej ciszy”, „Przybieżeli do Betlejem”, „Lulajże, Jezuniu”, „Dzisiaj w Betlejem”.

 

 

Przygotowanie i wystawienie jasełek.

 

 

Uroczystość wigilijna w grupie. Przygotowanie sali, pomoc przy nakrywaniu stołów.

 

 

Ćwiczenia graficzne – ozdabianie choinki szlaczkami.

 

Zadania matematyczne. Przeliczanie bombek na choince, segregowanie ich ze względu na kolor i wielkość.

Figury geometryczne: koło, trójkąt, prostokąt. Utrwalanie znajomości wyglądu i nazw w oparciu o schemat choinki.

 

 

Wycieczka do Gnieźnieńskiej fabryki Bombek.

 

 

Wyrażanie swoich przeżyć związanych ze świętami. Próby rysowania prezentu otrzymanego od Gwiazdora.

 

 

 

 

Porównujemy prezenty od Gwiazdora. Zwracamy uwagę na:

* położenie w przestrzeni (bliżej -dalej; wyżej – niżej)     

* wielkości (duży – mały – taki sam)

* ciężaru (lekki –    ciężki)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opowiadania „Gody, Kolędy, Jasełka”, „Boże Narodzenie”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Najpiękniejsza choinka” J. Kulmowej

„Wieczna choinka” D. Graj

 

 

 

WESOŁYCH ŚWIĄT I SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU!!!

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin