5maj.doc

(100 KB) Pobierz
JESIEŃ W SADZIE

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI

5 – LETNICH  

MAJ 2007

 

1.    POLSKA – MOJA OJCZYZNA

2.    WIOSNNE ZABAWY DZIECI

3.    NASZE KOCHANE MAMUSIE I TATUSIOWIE

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY

ZADANIA PROGRAMOWE

METODY I FORMY REALIZACJI ZADANIA

LITERATURA/

UWAGI

POLSKA MOJA OJCZYZNA

Poznawanie pozaprzedszkolnego środowiska społecznego. Budzenie zaciekawienia otaczającym światem.

 

 

 

 

 

 

 

Budzenie poczucia przynależności narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy Polakami.

 

 

Rozwijanie mowy i myślenia.

 

 

Umuzykalnianie.

 

 

Doskonalenie logicznego myślenia na określony temat.

 

Poszerzenie doświadczeń plastycznych.

 

 

 

 

Wzbogacenie wiedzy dzieci o otaczającym świecie.”.

 

Kształtowanie pojęć matematycznych.

 

 

Ćwiczenie sprawnościowo – manualne.

 

 

 

 

Doskonalenie słuchu oraz umuzykalnianie.

 

 

Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wyciągania wniosków.

 

 

 

Poszerzenie wiadomości o nowe informacje. Wzbogacenie słownictwa dzieci.

 

Próba nauki prostych kroków krakowiaka.

 

 

Rozwijanie sprawności manualnej dzieci

 

 

Doskonalenie sprawności ruchowej.

 

 

 

Kształtowanie czynnej postawy prozdrowotnej dziecka

 

ü            Spacery w najbliższej okolicy. Zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – zapoznanie dzieci z konsekwencjami niewłaściwego ubierania się (choroba, złe samopoczucie)

ü            Przyglądanie się naszemu najbliższemu otoczeniu: osiedlom, ryneczkom, rzece Warcie – poszerzanie posiadanych informacji o najbliższej okolicy.

ü            Wycieczka na Rynek Poznański – przyglądanie się koziołkom.

 

ü            Rozmowa kierowana na temat kraju, w którym mieszkamy. Zapoznanie z zarysem mapy Polski, określenie położenia gór i morza.

 

 

ü            Zapoznanie z godłem Polski na podstawie wiersza „Katechizm polskiego dziecka - Kto ty jesteś?” W. Bełzy.

 

ü            Nauka pierwszej zwrotki i refrenu hymnu państwowego „Mazurek Dąbrowskiego”.

 

ü            Zaznajomienie z barwami narodowymi i ich znaczeniem

w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego „Barwy ojczyste”.

 

ü            Wykonanie orła na podkładzie z tektury wypełnienie konturów wydzieranką z folii.

ü            Wykonanie flagi Polski z krepy zainspirowanie wierszem Cz. Janczarskiego.

 

ü            Słuchanie legendy H. Łochockiej.  „Legenda o tarczy i mieczu”

 

ü            Liczenie w zakresie 6. Porównywanie liczebności zbiorów.

 

ü            Wypełnianie konturów Syrenki przy pomocy modeliny lub wydzieranki z kolorowego papieru.

ü            Rysowanie zamku z wyszczególnieniem elementów: wieże, brama wjazdowa, płynąca rzeka.

 

ü            Słuchanie pieśni ludowych z kasety magnetofonowej oraz piosenek o Warszawie.

 

ü            Rozmowa podparta ilustracjami na temat zabytków Krakowa. Zwrócenie uwagi na ich nazwy i wygląd: Zamek Królewski – Wawel, Brama Floriańska, Barbakan, Sukiennice, Kościół Mariacki.

 

ü            Słuchanie legendy „Legenda o powstaniu Krakowa”.  

ü            „Strój krakowski” – omówienie wyglądu stroju krakowskiego, jego elementów.

 

ü            Słuchanie melodii krakowiaka oraz taniec do piosenki pt. „Krakowiaczek jeden”.

 

ü            Malowanie farbami smoka wawelskiego zainspirowanie wysłuchaniem legendy „Legenda o Smoku Wawelskim”.

 

ü            Zabawa ruchowa do piosenki „Lajkonik” oraz zabawy ruchowe: „Flaga na wietrze”, „Orzeł wśród chmur”.

ü            Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik

 

ü            Pobyt na świeżym powietrzu – zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – zapoznanie dzieci z konsekwencjami niewłaściwego ubierania się (choroba, złe samopoczucie) oraz na bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu sportowo – rekreacyjnego.

ü            Zwracanie uwagi na zachowanie higieny osobistej – mycie rąk przed i po każdym z posiłków oraz w razie konieczności.

ü            Wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole oraz do spożywania świeżych warzyw i owoców (surówki, sałatki, warzywa i owoce podawane do posiłków).

ü            Udział w zajęciach relaksacyjnych – odpoczynek po obiedzie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiersz W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka…”

 

 

 

 

Wiersz T. Janczarskiego „Barwy ojczyste”

 

 

 

 

„Legenda o tarczy i mieczu” H. Łochockiej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Legenda o powstaniu Krakowa”.

 

 

 

 

„Legenda o smoku Wawelskim”

WIOSENNE ZABAWY DZIECI

Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej aktywności ruchowej dziecka, ocenianie zachowań służących i zagrażających jego zdrowiu.

 

 

 

 

Kształtowanie czynnych postaw dziecka w stosunku do środowiska, w którym realizowane są zabawy.

 

 

Tworzenie okazji do klasyfikowania przedmiotów i dostrzegania zachodzących między nimi relacji.

 

 

 

 

 

.

 

 

 

Rozwijanie procesów poznawczych, spostrzegania, pamięci, zdolności kojarzenia i koncentracji uwagi.

Budzenie zaciekawienia słowem pisanym.

 

 

 

 

Umożliwianie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.

 

 

 

Umożliwienie dziecku wyrażania spostrzeżeń i myśli w różnych formach ekspresji.

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej

 

 

 

 

Kształtowanie czynnej postawy prozdrowotnej dziecka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ü            Spacery w najbliższej okolicy. Zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – zapoznanie dzieci z konsekwencjami niewłaściwego ubierania się (choroba, złe samopoczucie)

ü            Wspólne zabawy w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym podejmowane z inicjatywy dzieci. Zwracanie uwagi na bezpieczną i koleżeńską zabawę.

 

ü            Przyglądanie się naszemu najbliższemu otoczeniu: osiedlom, ulicom, parkom, chodnikom, ryneczkom, rzece Warcie – poszerzanie posiadanych informacji o najbliższej okolicy. Zwracanie uwagi na czystość naszego otoczenia.

 

ü            Wypowiedzi dzieci na temat ilustracji. Liczenie i porównywanie liczebności chłopców i dziewcząt. Nadanie tytułu ilustracji. Odpowiedź na pytanie „Co trzeba zrobić w ogrodzie, by dzieci mogły się tam przyjemnie i bezpiecznie bawić?”

ü            Zabawa dydaktyczne „Tak, nie” – zabawa przy użyciu liczmanów. Zadaniem dzieci jest przy ich pomocy udzielanie odpowiedzi – będącej odzwierciedleniem zachowania dziecka.

ü            Praca z ilustracją. Porównywanie długości, Nazywanie i kolorowanie figur geometrycznych,. Liczenie i porównywanie liczebności, wielkości i długości. Odwzorowywanie zbiorów.

 

ü            Słuchanie wiersza Brzezińskiego B. „Wesołe przedszkole” ukierunkowane pytaniem „ O jakich czynnościach przedszkolaków opowiada autor w wierszu?”

ü            Zabawy słuchowe „Co spadło?”, „Co to za instrument?”, „Czyje to głosy?”.

ü            Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z przedszkolnym otoczeniem oraz dziecięcą zabawą.

 

ü            Praca z ilustracjami. Nazywanie rysunków i wyodrębnianie głoski w wygłosie wypowiadanych wyrazów.

ü            Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące ich ulubionych zabaw i zabawek.

 

ü            Praca plastyczna na temat „Moja ulubiona zabawa”.

ü            Improwizacje wokalne dzieci dzieci na temat ulubionych zabaw i zabawek.

ü            Dowolne interpretacje ruchowe znanych dzieciom piosenek o zabawkach.

ü            Praca plastyczna „Moja ulubiona zabawka”– ilustracja do wiersza.

ü            Praca plastyczna – przestrzenna „Wiosenny latawiec”

 

ü            Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik

ü            Zabawy i ćwiczenia ruchowe podejmowane z inicjatywy dzieci oraz proponowane przez nauczyciela („Przedszkolna gimnastyka”, „Do przodu prawą rękę daj”, „Prawa i lewa noga”, „Taniec przedszkolaków” itp.)

 

ü            Pobyt na świeżym powietrzu – zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – zapoznanie dzieci z konsekwencjami niewłaściwego ubierania się (choroba, złe samopoczucie) oraz na bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu sportowo – rekreacyjnego.

ü            Zwracanie uwagi na zachowanie higieny osobistej – mycie rąk przed i po każdym z posiłków oraz w razie konieczności.

ü            Wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole oraz do spożywania świeżych warzyw i owoców (surówki, sałatki, warzywa i owoce podawane do posiłków).

ü            Udział w grach i zabawach podsumowujących wiedzę dzieci dotyczącą zdrowego odżywania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy i ćw. 5 – latków cz. 2, s. 62-62.

 

 

 

 

 

Zabawy i ćw…

s.65.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin