Cykl sprawnościowy Piotruś Pan
Zbiórki:
1.Przybycie Piotrusia Pana do domu państwa Darling . Łapiemy cień Piotrusia.
2.Wyprawa do Nibylandii.
3.Laguna syren
4.Tygrysia Lilia w rękach kapitana Haka
5.Bank szczęśliwych myśli.
Temat: Przybycie Piotrusia Pana do domu państwa Darling . Łapiemy cień Piotrusia.
Osoba odpowiedzialna: Magdalena Szewczyk
Cel: Wykształtowanie w zuchach kreatywności i pomysłowości. Pobudzenie wyobraźni zuchów.
Zamierzenie: Po zbiórce zuchy będą bardziej kreatywne i pomysłowe, będą w stanie wykonać powierzone zadanie samodzielnie i według własnego pomysłu.
Przebieg:
1.ORZ
2. Gawęda - Wprowadzenie- krótka scenka jak Piotruś Pan przybywa do domu państwa Darling, wpada, krzyczy „nie uciekaj”, goni za cieniem.( na tle jakiegoś materiału, podświetlonego lampką widzimy ten cień. W końcu udaje mu się złapać go./ok.10 minut max.
Króciutka opowieść – Piotruś Pan opowiada o sobie i swojej krainie(króciutko kim jest i gdzie mieszka i że kiedyś nas tam zabierze)ok. 6 min max (opowie o festiwalu syren)
3.Majsterka - Robimy własne cienie ( materiały: kalka, tektura, kleje, nożyczki ołówki, kredki itp.)//ok.20 min max. Porozwieszanie własnych cieni. Piotruś Pan ocenia najładniejszy cień. Nagrodą jest takie samo piórko jak ma Piotruś od kapelusza. A dla innych dzieci nagroda pocieszenia: cukierki prosto z Nibylandii..J s./ok. 10 min.
4.Teatr zuchowy- przedstawienia szóstek o Piotrusiu Panie. /przygotowania + scenki ok. 20 minut/
5.Pląs z Piotrusiem Panem.
6.Majsterka - Prezent dla Piotrusia – zuchy robią (niby w tajemnicy) duży jego własny cień z kalki i tektury //ok. 10 minut
7. Krąg Rady
8. Obrzędowe zakończenie zbiórki z Piotrusiem na czele./ok. 5minut
Wendy- Sandra( niebieska koszula nocna, kucyk i kokarda)
Jaś-(ma parasol czarny i białą koszulę nocną)-Łukasz
Michaś z misiem- Olcia T.( różowa piżamka lub jakaś koszula nocna)
Dzwoneczek-Ola Z
Piotruś Pan-Madzia;)
Materiały szczegółowe: materiał, prześcieradło, lampka, strój Piotrusia Pana, Wendy , Jaś, miś i chłopiec z parasolem, dwa pomarańczowe piórka : jedno dla Piotrusia jedno dla zwycięzcy, kalka, przezroczysty papier tektura, kleje, nożyczki.
Temat: Wyprawa do Nibylandii.
Cel: Nauczenie zuchów zwyczai i tradycji indiańskich, wykształtowanie w zuchach odpowiedzialności za nasze wspólne dobro jakim jest przyroda, wyćwiczenie w zuchach estetyczności i perfekjonizmu w tworzeniu własnych prac.
Zamierzenie: Po zbiórce zuchy będą znały zwyczaje i tradycje Indian, oraz będą bardziej zawascynowane światem przyrody.
1. ORZ
2. Pip - Uczymy się z dzwoneczkiem piosenki pt. ,,Wyruszyć czas,, //ok. 10 min
"To jasne że już wyruszać czas,
krok za krokiem pragnę cieszyć się,
słońce śle promień swój do mnie raz po raz
a ja wciąż czuje że świat się chcę... "
(tekst będzie później cały)
3. Zabawa tematyczna - Lecimy do Nibylandii z Piotrusiem, pokazuje on nam mapę swojej baśniowej krainy.//ok. 5 minut. Odwiedzamy indiański obóz, przyglądamy się Indianom Poznajemy ich zwyczaje i tradycje//ok. 10 minut. Poznajemy się z Zagubionymi chłopcami ,pojawia się dzwoneczek który jest obrażony na Wendy , po chwili godzimy się ze wszystkimi.//ok. 5 minut
4. Majsterka - Idąc dalej przez rzeczkę , po kamieniach (taka będzie dekoracja) podziwiamy piękno przyrody nibylandzkiej.. Postanawiamy namalować oczami wyobraźni Nibylandię , a następnie przelać to na papier..;). Otwieramy drzwi Nibylandii( galerię)Dzwoneczek ocenie najpiękniejszą pracę (nagrodą jest śliczny malutki, złoty dzwoneczek)ok. 10 min.
5. Krąg Rady - Piszemy plusy i minusy życia w Nibylandii//ok. 10 min.
6. Gry i ćwiczenia - Bawimy się z dzwoneczkiem i Piotrusiem w ,,oczko,,//ok. 5 min.
7. OZZ
Materialy: Mapka Nibylandii , indiańskie przebrania i ludzie na Indian ,worki niebieskie na rzeczkę, kamienie duże, dzwoneczek na nagrodę, kartki kredki itp., przygotować zwyczaje i tradycje Indian
Temat: Laguna syren
Cel:Uwrażliwienie zuchów na piękny śpiew syren. Piękne występy zuchów nauczą je jak można dobrze się bawić, a przy tym uczyć się śpiewu mając odpowiednia muzykę, zachowując tempo i rytm.
Zamierzenie: Po zbiórce zuchy będą potrafiły samodzielnie rozpoznać śpiew syren, będą potrafiły śpiewać w odpowiednim tempie i rytmie. zuchy będą potrafiły zbudować samodzielnie makietę.
2. Gawęda – laguna syren
3. Majsterka - Lecimy do laguny syren tam spotykamy na wysepce syrenki pięknie śpiewające, podziwiamy je, majsterka robimy wyspę syren
4. Piosenki i pląsy - Urządzamy festiwal piosenki na wyspie syren. Przygotowania. Każda grupa prezentuje, co przygotowała na swój występ.//ok./30 min min.
5. Dostajemy od jednej z syren za pięknie wykonaną makietę i występy złote łuski z jej ogona..J//ok.5 min.
6. Krąg Rady
7. Obrzędowe zakończenie zbiórki.
Temat: Tygrysia Lilia w rękach kapitana Haka.
Cel: Wykształtowanie w zuchach odwagi, dzielności i odpowiedzialności za siebie i innych oraz pobudzenie w zuchach chęć pomocy innym.
Zamierzenie: Po zbiórce zuchy będą kształtować odwagę i odpowiedzialność, na wzór Piotrusia Pana, będą chciały bezinteresownie pomagać innym, bo wiedzą, że to da im poczucie bycia potrzebnym i niezastąpionym.
Jeziorko z folii niebieskiej, „łódka” na niej kapitan Hak
Dzieci muszą dowiedzieć się gdzie jest dziewczynka. Sposobem na to będzie ,że z pewnej odległości będziemy musieli pokonać Haka rzucając w niego ,,kulą,,(piłką) wtedy on wypadnie za burtę i wyciągniemy od niego gdzie jest Lilia i wtedy my uratujemy ją ze skały czerepu..
2. Gawęda - Przychodzi Piotruś Pan i opowiada, co się stało z Tygrysią Lilią.//ok. 5min.
3. Krąg Rady - Zuchy obmyślają plan ratowania córki Wielkiego Wodza.//ok. 10 min max
4. Gry i ćwiczenia - Zaczynamy atak na Haka .//+ uratowanie Lilii ze Skały Czerepu//całe ratowanie Lilii, pokonanie Haka 10 min.
5. Gawęda - Rozmowa Lilii zuchami, opowiada jak się bała, że chciał ją dać na pożarcie krokodylowi itd. //ok. 6 min.
6. Udajemy się do wioski wielkiego Wodza, by oddać mu córkę( kolejne miejsce w harcówce//ok.3 min.
7. Gaweda- Rozmowa Wielkiego Wodza z Piotrusiem o uratowaniu jego córki, uwolnienie zagubionych chłopców. Mianowanie Piotrusia Pana na Śmigłego Orła, zuchy też zostają minowane, dostają od Wodza po Piórku..J//ok. 10 min.
8. Majsterka - robimy przepaski z piórkiem na główki// ok. 10 min.
9. Zabawa tematyczna - Wielki Wódz wyprawia wielką ucztę na cześć zuchów i Piotrusia Pana. (siedzimy w kręgu po turecku, jest jedzonko , picie)//jemy. Bawimy się tańczymy, śpiewamy
10. Obrzędowe zakończenie zbiórki wraz z Lilia, Wodzem i Piotrusiem// ok. 8 min.
Temat: Bank Szczęśliwych myśli
Cel: Pobudzenie zuchów do myślenia intelektualnego. Wykształcenie w zuchach życzliwości, uprzejmości i poszanowania dla innych ludzi.
Zamierzenie: Po zbiórce zuchy Będą życzliwe i uprzejme, bo wiedza ze traktowanie innych to tak jaktraktowanie samego siebie.
/Założenie banku szczęśliwych myśli i obdarowanie się nimi nawzajem, poznanie co przytrafiło się Wendy, Jasiowi , Misiowi i Dzoneczkowi, napisanie recepty na życie szczęśliwe bez kapitana HakaJ otrzymanie przez zuchy od Piotrusia Pana tejże sprawności..J/
2. Gawęda - Przybycie Piotrusia Pana, gawęda o dalszych losach Wendy, Jasia, Michasia, Dzwoneczka//ok. 6 min max
3. Krąg Rady - Postanowienie przez zuchy i PP i dzwoneczka, że po całych tych złych przeżyciach założymy bank szczęśliwych myśli. Piszemy karteczki z myślami szczęśliwymi//ok. 10 minut max
4. Majsterka: robimy Drzewo szczęścia, na którym przyczepimy nasze myśli, które dostaniemy od innej osoby// ok. 25 min max. Rozdajemy sobie Myśli// ok. 5minut
5.Pląs// ok. 5 min
6. Majsterka - Piszemy receptę na życie w szczęściu/ ok. 8 min. Malujemy „szczęście”// ok. 10min.
8. Piosenki i pląsy: Razem z dzwoneczkiem uczymy się ballady o szczęściu:
Był sobie las, zielony las, eH7A w lesie sejm burzliwy, aaBo zwierząt chór prowadził spór, H7 Co znaczy być szczęśliwym. H7eE7
Więc bury miś, kudłaty miś, adPomedytował krótko: HCSzczęśliwym być to miodek pić H7eI mieć porządne futro. e
Pracować wciąż i piąć się wzwyż -Orzekła mała mrówka,A ślimak rzekł: mieć własny domZ garażem i ogródkiem.A polny wiatr, obieżyświat,Przyleciał z końca świata:Szczęśliwym być, to znaczy żyć,Nie robić nic i latać!Zasępił się posępny sępI rzecze zasępiony:- A czy ja wiem? szczęśliwszy ten,Kto ma silniejsze szpony!Przyleciał kos i zabrał głosI rzekł niewiele myśląc:- Szczęśliwym być, to z losu drwićI gwizdać na to wszystko!Aż nagle ktoś na pomysł wpadł,Wśród sporów i dociekań:- A może by, a może tak,Zapytać się człowieka?I właśnie tu, aż mówić wstydSkończyła się ballada,Bo człowiek siadł, w zadumę wpadłI nic nie odpowiada.
9. Krąg parady - Uroczyste wręczenie sprawności
10. obrzędowe zakończenie zbiórki
1
czuczi84