OGRODNIK.doc

(47 KB) Pobierz
Opis gier proponowanych w cyklu

CYKL SPRAWNOŚCIOWY - OGRODNIK

Zbiórka 1. – Zwiedzamy ogród botaniczny

1.     Rozpoczęcie obrzędowe - w ogrodzie (5 min)

2.     Gawęda - O tym jak ważne są rośliny, o różnych gatunkach roślin (10 min)

3.     Gry i ćwiczenia - szukamy na czas podanych gatunków roślin (15 min)

4.     Zwiad - po ogrodzie botanicznym (30 min)

5.     Majsterka (ławkowa) - rysujemy najładniejszą roślinkę, którą zaobserwowaliśmy

6.     Krąg Rady - (wśród kwiatów) - posumowanie wizyty w ogrodzie, zapoznanie zuchów z regulaminem sprawności Ogrodnika oraz podjęcie decyzji o zdobywaniu sprawności (20 min)

7.     Zakończenie obrzędowe (5 min)

NAJWAŻNIEJSZE SPRAWY

·         Ukazanie wartości przyrody

·         Pokazanie piękna roślin

·         Nauka szanowania przyrody

MATERIAŁY

·         Kartki, kredki, karty zwiadu, flamastry

 

Zbiórka 2. - Zakładamy ogródek

1.     Rozpoczęcie obrzędowe (5 min)

2.     Gawęda - O zuchach, które założyły ogródek, opiekowały się nim, zrobiły informator roślin (10 min)

3.     KR - Podjęcie decyzji o założeniu ogródka

4.     Gry i ćwiczenia - Wyścigi roślin, które można sadzić w ogródku * (10 min)

5.     Gry i ćwiczenia - "Poszedł zuch na targ i kupił sobie..." ** (10 min)

6.     Gry i ćwiczenia - kalambury: czynności ogródkowe (15 min)

7.     Pożyteczne prace - sadzimy roślinki, uczymy się je podlewać, ustalamy grafik podlewania (25 min)

8.     Majsterka - robimy informatory o roślinkach na podstawie książek i własnych obserwacji (20 min)

9.     Pląs - rakieta (dla wszystkich za solidną pracę ogródkową) (5 min)

10. KR - Podsumowanie zbiórki (10 min)

11. Zakończenie obrzędowe (5 min) 

NAJWAŻNIEJSZE SPRAWY

·         Zbiórka dwugodzinna!!!

·         Nauka sadzenia roślin i pracowania w ogródku

·         Nauka odpowiedzialności

·         Nauka podejmowania decyzji

MATERIAŁY

·         Nasiona, konewki, grabki, łopatki, woda, kartki, kredki, mazaki

Zbiórka 3. - Organizujemy akcję "Zdrowo jem".

1.     Rozpoczęcie obrzędowe (5 min)

2.     Gawęda - O zuchu, który nie chciał jeść witamin (10 min)

3.     GiĆ - Berek (Wielki cukierek czekoladowy goni witaminki) (10 min)

4.     Majsterka - robimy Wielką Księgę Zdrowych Przepisów (15 min)

5.     GiĆ - "sałatka warzywna" (15 min)

6.     Ćw - układamy diety z rozsypanki, wybieramy dobre i złe, analizujemy dlaczego, na podstawie książki o dietach (10 min)

7.     GiĆ - Witaminowa gra*** (10 min)

8.     KR - Podsumowanie zbiórki (10 min)

9.     Zakończenie obrzędowe (5 min)

NAJWAŻNIEJSZE SPRAWY

·         Uczymy się komponować zdrowy jadłospis

·         Poznajemy zdrowe potrawy by móc je gotować w domu

·         ZADANIE MIĘDZYZBIÓRKOWE - przynieść na następną zbiórkę owoc lub warzywo

MATERIAŁY

·         Papierowy cukierek, plansza z witaminami, tektura, kredki, nożyczki, papier kolorowy, sznurek, diety, książka o dietach

 

Zbiórka 4. - Robimy zdrowe potrawy -surówki i sałatki.

1.     Rozpoczęcie obrzędowe (5 min)

2.     Gawęda - O Jasiu ,który urządził "zdrowe przyjęcie" (10 min)

3.     GiĆ - Wyścigi warzywno -owocowe**** (10 min)

4.     Piosenka - nauka piosenki "Ogórek" (10 min)

5.     Pląs - uczymy się gestów do "ogórka" (10 min)

6.     Pożyteczne prace- umycie owoców, warzyw i rąk (10 min)

7.     Majsterka- robimy sałatki i surówki, jemy (25 min)

8.     KR - Podsumowanie zbiórki (10 min)

9.     Zakończenie obrzędowe (5 min)

NAJWAŻNIEJSZE SPRAWY

·         nauka gotowania

·         zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad higieny przy przyrządzaniu posiłku

·         o tym jak można wykorzystać zdrowe przepisy

MATERIAŁY

·         Noże, deski, tarki, łyżki, owoce, warzywa, tekst piosenki

 

Zbiórka 5. - Przygotowujemy przedstawienie pt. "W moim magicznym ogródku".

1.     Rozpoczęcie obrzędowe (5 min)

2.     Gawęda - O perypetiach Antosia, który postanawia założyć ogródek, gdy już to zrobi zaprzyjaźnia się z roślinkami. (10 min)

3.     KR - Czy chcemy wystawić przedstawienie (historię z gawędy)

4.     GiĆ - rozdzielenie ról - stoimy w kręgu, wódz mówi rolę i rzuca piłkę do osoby którą proponuje. Jeśli zuch się zgadza, to mówi, że chce; jeśli nie - odrzuca piłkę. (10 min)

5.     Majsterka I - robimy stroje (15 min)

6.     GiĆ - "Warzywa" ***** (10 min)

7.     Majsterka II - robimy dekoracje (15 min)

8.     Teatrzyk - próba (10 min)

9.     KR - Podsumowanie zbiórki (10 min)

10. Zakończenie obrzędowe (5 min)

NAJWAŻNIEJSZE SPRAWY

·         Współpraca w grupach

·         Rozwijanie wyobraźni

·         Rozwijanie zdolności plastycznych

MATERIAŁY

·         Kartony, farby, nożyczki, kleje, taśmy, sznurki, materiały

 

Zbiórka 6. - Bierzemy udział w turnieju "Działkowca"

1.     Rozpoczęcie obrzędowe (5 min)

2.     Gawęda - Zapowiedź tego, co się dziś wydarzy (15 min)

3.     Teatrzyk - mała próba + przedstawienie (20 min)

4.     Ćw - idziemy do ogródka i obserwujemy nasze roślinki- krótka gimnastyka (każdy ogrodnik musi wiedzieć, jak zadbać o bolące plecy) (20 min)

5.     Majsterka- każdy rysuje swoją roślinkę (10 min)

6.     Turniej wiedzy ogrodniczej - stoimy w szeregu, po kolei zadajemy pytania, kto odpowie robi krok do przodu. Wygrywa ten, kto najdalej dojdzie (część konkurencji wymaga zrobienia czegoś; Są też zadania ruchowe np. wyścigi taczek) (10 min)

7.     KR - Podjęcie decyzji o zdobyciu sprawności (10 min)

8.     Obrzęd - przyznanie sprawności w Kręgu Parady (5 min)

9.     Zakończenie obrzędowe (5 min)

NAJWAŻNIEJSZE SPRAWY

·         ZBIÓRKA DWUGODZINNA

·         Warto zaprosić kogoś na przedstawienie (np. rodziców)

·         Zauważenie efektu swojej pracy

·         Uporządkowanie wiadomości

MATERIAŁY

·         Konewka, kartki, kredki, znaczki sprawności, pytania do quizu 


 

Należy pamiętać, że sprawność powinno się zdobywać wiosną. Ogródek powinien znajdować się gdzieś na terenie szkoły, by zuchy miały do niego łatwy dostęp. Ważne jest też, by wyznaczyć zuchy do podlewania roślin i systematycznie wspólnie oceniać jak wywiązały się z zadania.
Gdy wpadnie nam wolna chwila zaśpiewajmy z zuchami "Ogórka" - dla utrwalenia piosenki i gestów.
Można zaproponować zuchom zdobywanie sprawności indywidualnych, które pasują do cyklu. Łatwo będzie się zuchom realizowało Hodowcę kwiatów i Zielarza.

 

Z archiwum ZZ

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin