Indianin
Cele cyklu:
- zapoznanie zuchów z tradycjami i obrzędami indiańskimi,
- rozwijanie zdolności manualnych,
- rozwijanie zdolności wokalnych,
- rozwijanie zdolności artystycznych.
Zbiórka 1
I zuch może zostać Indianinem
1. ZZZOiT – Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki
2. Gawęda – drużynowy przebrany za Małego Bizona opowiada historię o totemie swojego plemienia. Proponuje zuchom, aby i one zrobiły sobie taki indiański totem. Zanim jednak przystąpią do pracy nad totemem, należy przywołać do pomocy dobre duchy plemienia wykonując odpowiedni taniec.
3. PiP – La czik, la czok”
4. Majsterka – wspólne wykonanie totemu (szóstki wykonują poszczególne elementy)
5. GiĆ- kiedy już zuchy wykonają totem, Mały Bizon proponuje by sprawdzić czy zuchy są tak sprawne jak Indianie i potrafią bronić go oraz zdobywać.
6. PiP – Mały Bizon jest zadowolony ze sprawności zuchów. Proponuje im naukę piosenki o dzikim zachodzie (pierwszej zwrotki i refrenu). Aby poznać tekst piosenki zuchy muszą odnaleźć koperty z piórem i ułożyć tekst.
„Dziki zachód”
Posłuchajcie mnie dzieciaki CG
Co wam dzisiaj wszystkim powiem CG
Działo się to w kraju takim F
Co się dziki zachód zowie DG
Mówią, że tam w każdej rzece
Złoto na dnie aż się mieni
A dolary leżą sobie
Tuż pod nogami na ziemi
Każdy kowboj ma sto koni CGCG
I poluje na bizony CGCG
A Indianin strzela z łuku FCFC
Lecz nie zrobi huku DG
Wódz indiański w pióropuszu
Nigdy na nic nie narzeka
Zamiast fajkę tlić w pokoju
Woli wypić kubek mleka
Bar w miasteczku jest otwarty
Grają tam kowboje w karty
Gdy niegrzeczne są gagatki
Szeryf wsadzi je za kratki
Są też czarne charaktery
Robią niezłe tu numery
Słychać indiańskie okrzyki
To jest właśnie zachód dziki
7. ZZZOiT – Krąg Rady – zuchy decydują czy chcą zdobywać sprawność Indianina, wymyślamy indiański okrzyk. Podsumowanie zbiórki.
8. ZZZOiT – Obrzędowe zakończenie zbiórki
Zbiórka 2
Wizyta Małego Bizona i Dzikiego Serca
1. ZZZOiT – Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki + indiański okrzyk
2. Gawęda – Mały Bizon i Dzikie Serce (żona Małego Bizona) opowiadają o obrzędzie malowania twarzy, indiańskich strojach oraz obrzędzie nadawania imion.
3. Majsterka – wykonujemy stroje indiańskie i pióropusze.
4. PiP – „My Indianie” – na podstawie pląsu „my są żabki” – taniec Indian
My Indianie, My Indianie
My nie mamy nic takiego
Jedno pióro, drugie pióro
I nic zielonego
Ła kła kła uła kłakła uła kłakła kła kła...
Na my Indianie – zuchy pokazują na siebie,
Na my nie mamy nic takiego – machają dłońmi przed sobą- krzyżując je,
Jedno pióro... – pokazują pióra w swoich pióropuszach
I nic zielonego – pokazują na swoje stroje
Ła kła kła uła kłakła uła kłakła kła kła... – zuchy naśladują odgłosy Indian – zasłaniają i odkrywają dłonią usta .
5. ZZZOiT – po odtańczeniu indiańskiego tańca przez plemię następuje nadanie imienia. Tak samo zuchy otrzymują indiańskie imiona, wraz z nadaniem imienia na twarzach zuchów malowane są kreski.
6. PiP – nauka drugiej zwrotki piosenki „Dziki zachód”
7. ZZZOiT- Krąg Rady - Postanawiamy żyć zgodnie z zasadami Indian – w przyjaźni z ludźmi i przyrodą. Podsumowanie zbiórki.
8. ZZZOiT – Obrzędowe zakończenie zbiórki.
Zbiórka 3
Budujemy indiańską wioskę
1. ZZZOiT – Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki+ indiański okrzyk
2. Gawęda- Mały Bizon opowiada o życiu w indiańskiej wiosce oraz o tym jak buduje się tipi.
3. Majsterka – zuch podobnie jak Indianie postanawiają zbudować wioskę, szóstki budują swoje tipi.
4. Zabawa tematyczna – dzielimy gromadę na chłopców i dziewczynki. Chłopcy wraz z Małym Bawołem wyruszają na polowanie (zdobywają paczkę ze słodyczami) a dziewczynki wraz z Dzikim Sercem dekorują wioskę oraz przygotowują posiłek (sałatki, kanapki) dla całego plemienia.
Wspólny posiłek.
5. PiP – zuchy Indianie, już po spożyciu posiłku, przystępują do wspólnej rozrywki – śpiewamy piosenkę, której uczyliśmy się na poprzednich zbiórkach, tańczymy taniec indiański „My Indianie”.
6. ZZZOiT – Krąg Rady – zuchy wypowiadają się na temat: czy dobrze by im się żyło w indiańskiej wiosce. Podsumowanie zbiórki.
7. ZZZOiT – Obrzędowe zakończenie zbiórki.
Zbiórka 4
Zuch Indianin
2. Gawęda – Mały Bizon opowiada o tym jak wyglądało życie w jego plemieniu, czym inspiruje zuchy do przygotowania teatru (krótkich scenek).
3. Majsterka – zuchy zainspirowane opowieściami Małego Bizona przygotowują dekorację oraz kukiełki do teatru (w szóstkach)- tworzą też prosty scenariusz.
4. PiP- Mały Bizon proponuje pląs „Indianin”
1Indianinem jestem ja
2Każdy mnie w plemieniu zna
3Na ramieniu noszę łuk
4Siły w sobie mam za dwóch
Ale
5Wigwam moim jest mieszkaniem
6Co dzień rano jem śniadanie
7Choć czerwoną skórę mam
8Zawsze sobie radę dam
Opis:
1. Pokazujemy pióropusz za pomocą dwóch palców ustawionych w znak pokoju, które powoli przenosimy na tył głowy. Następnie śpiewając jestem ja, pokazujemy na siebie.
2. Wykonując szeroki ruch ręką pokazujemy duuuże plemię
3. Wskazujemy ramię, następnie imitujemy strzał z łuku
4. Unosimy ręce pokazując swoje wielkie, napięte mięśnie raz w jedną raz w drugą stronę.
5. Za pomocą dłoni rysujemy w powietrzu wigwam
6. Klepiemy się po brzuchu lub ewentualnie udajemy iż właśnie coś konsumujemy
7. Pokazujemy skórę na twarzy, wyciągamy kciuki do przodu
5. Teatr kukiełkowy – zuchy na podstawie ułożonego przez siebie prostego scenariusza– o dniu w osadzie indiańskiej, prezentują w teatrze kukiełkowym swoje przedstawienia (szóstki)
6. ZZZOiT – Krąg Rady – zuchy zastanawiają się co najbardziej podoba im się w indiańskim życiu a co by zmieniły. Podsumowanie zbiórki.
Zbiórka 5
I zuch został Indianinem
2. Gawęda – Mały Bizon mówi, iż zauważył, że u zuchów wykształciły się cechy Indian- że stały się odważniejsze, bardziej spostrzegawcze i uważne. Informuje zuchy, że zaliczyły pozytywnie próbę Indianina. Mówi też, że cieszy się, że tyle ich nauczył i może już spokojnie wrócić do swojej osady.
3. Majsterka – Zuchy, w związku z tym, że Mały Bizon i Dzikie Serce chcą już od nich odejść, przygotowują dla niego pamiątkę – ich własną indiańską wioskę – na dużych szarych papierach zuchy przygotowują obrazy z „kółek” (płaskie origami) [koła różnej wielkości, kolorowe]. W tle leci piosenka „Kolorowy wiatr”.
4. ZZZOiT – Krąg parady – zuchy wręczają Małemu Bizonowi i Dzikiemu Sercu pamiątki a Mały Bizon wręcza zuchom znaczki sprawności – obrzędowe przyznanie sprawności.
5. PiP – Mały Bizon i Dzikie Serce dziękują zuchom za prezenty, śpiewają im piosenkę Kolorowy Wiatr i proponują, że mogą zuchy jej nauczyć.
KOLOROWY WIATR
Masz mnie za głupią dzikuskę c B
Lecz choć cały świat zwiedziłeś, c
Zjeździłeś wzdłuż i wszerz. g
I mądry jesteś tak, c g
Że aż słów podziwu brak c B
- Dlaczego, powiedz mi, tak mało wiesz? c B G
Mało wiesz? g C
(C a)
Na lądzie, gdy rozglądasz się lądując, C a
Chcesz wszystko mieć na własność, nawet głaz. C a
A ja wiem, że ten głaz ma także duszę, F'e d
Imię ma i zaklęty w sobie czas. d'e a
Ty myślisz, że są ludźmi tylko ludzie, C a
Których ludźmi nazywać chce twój świat. C'a G
Lecz jeśli pójdziesz tropem moich braci, F'e d
Dowiesz się największych prawd, najświętszych prawd. d'G C
Czy wiesz czemu wilk tak wyje a
W księżycową noc, e'F
I czemu ryś tak zęby szczerzy rad? a e
Czy powtórzysz tę melodię co z gór płynie, F'G C
Barwy, które kolorowy niesie wiatr, d'F G
Barwy, które kolorowy niesie wiatr? d'F C
Pobiegnij za mną leśnych duktów szlakiem,
Spróbujmy jagód w pełne słońca dni.
Zanurzmy się w tych skarbach niezmierzonych
I choć raz o ich cenach nie mów nic.
Ulewa jest mą siostrą, strumień bratem,
A każde z żywych stworzeń to mój druh.
Jesteśmy połączonym z sobą światem,
A natura ten krąg życia wprawia w ruch.
Do chmur każde drzewo się pnie F'e a'
- Skąd to wiedzieć masz, skoro ścinasz je? d G
To nie tobie ptak się zwierza a
Lecz ludziom wszelkich ras i wszelkich wiar. a e
Więc zanućmy tę melodię, co z gór płynie - F'G C
Barwy, które kolorowy niesie wiatr. d'F G
Możesz zdobyć świat, d'G
Lecz to będzie tylko świat, e'F
Tylko świat - a
Nie barwy, które niesie wiatr. e'F d C
6. ZZZOiT – Krąg Rady – podsumowanie zbiórki, podsumowanie cyklu.
Opracowała: Magda Ratajczyk, Hufiec Oleśnica, Chorągiew Dolnośląska
czuczi84