INDIANIN_1.doc

(58 KB) Pobierz
Indianin

Indianin

 

Cele cyklu:

-          zapoznanie zuchów z tradycjami i obrzędami indiańskimi,

-          rozwijanie zdolności manualnych,

-          rozwijanie zdolności wokalnych,

-          rozwijanie zdolności artystycznych.

 

Zbiórka 1

I zuch może zostać Indianinem

 

1.     ZZZOiT – Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki

2.     Gawęda – drużynowy przebrany za Małego Bizona opowiada historię o totemie swojego plemienia. Proponuje zuchom, aby i one zrobiły sobie taki indiański totem. Zanim jednak przystąpią do pracy nad totemem, należy przywołać do pomocy dobre duchy plemienia wykonując odpowiedni taniec.

3.     PiP – La czik, la czok”

4.     Majsterka – wspólne wykonanie totemu (szóstki wykonują poszczególne elementy)

5.     GiĆ- kiedy już zuchy wykonają totem, Mały Bizon proponuje by sprawdzić czy zuchy są tak sprawne jak Indianie i potrafią bronić go oraz zdobywać.

6.     PiP – Mały Bizon jest zadowolony ze sprawności zuchów. Proponuje im naukę piosenki o dzikim zachodzie (pierwszej zwrotki i refrenu).  Aby poznać tekst piosenki zuchy muszą odnaleźć koperty z piórem i ułożyć tekst.

 

„Dziki zachód”

 

Posłuchajcie mnie dzieciaki                                          CG

Co wam dzisiaj wszystkim powiem                            CG

Działo się to w kraju takim                                          F

Co się dziki zachód zowie                                          DG

 

Mówią, że tam w każdej rzece

Złoto na dnie aż się mieni

A dolary leżą sobie

Tuż pod nogami na ziemi

 

              Każdy kowboj ma sto koni                                          CGCG

              I poluje na bizony                                                        CGCG

              A Indianin strzela z łuku                                          FCFC

              Lecz nie zrobi huku                                                        DG

 

Wódz indiański w pióropuszu

Nigdy na nic nie narzeka

Zamiast fajkę tlić w pokoju

Woli wypić kubek mleka

 

Bar w miasteczku jest otwarty

Grają tam kowboje w karty

Gdy niegrzeczne są gagatki

Szeryf wsadzi je za kratki

 

Są też czarne charaktery

Robią niezłe tu numery

Słychać indiańskie okrzyki

To jest właśnie zachód dziki

 

7.     ZZZOiT – Krąg Rady – zuchy decydują czy chcą zdobywać sprawność Indianina, wymyślamy indiański okrzyk. Podsumowanie zbiórki.

8.     ZZZOiT – Obrzędowe zakończenie zbiórki

 

Zbiórka 2

              Wizyta Małego Bizona i Dzikiego Serca

 

1.     ZZZOiT – Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki + indiański okrzyk

2.     Gawęda – Mały Bizon i Dzikie Serce (żona Małego Bizona) opowiadają o obrzędzie malowania twarzy, indiańskich strojach oraz obrzędzie nadawania imion.

3.     Majsterka – wykonujemy stroje indiańskie i pióropusze.

4.     PiP – „My Indianie” – na podstawie pląsu „my są żabki” – taniec Indian

My Indianie, My Indianie

My nie mamy nic takiego

Jedno pióro, drugie pióro

I nic zielonego

 

Ła kła kła uła kłakła uła kłakła kła kła...

 

Na my Indianie – zuchy pokazują na siebie,

Na my nie mamy nic takiego – machają dłońmi przed sobą- krzyżując je,

Jedno pióro... – pokazują pióra w swoich pióropuszach

I nic zielonego – pokazują na swoje stroje

Ła kła kła uła kłakła uła kłakła kła kła... – zuchy naśladują odgłosy Indian – zasłaniają i odkrywają dłonią usta .

5.     ZZZOiT – po odtańczeniu indiańskiego tańca przez plemię następuje nadanie imienia. Tak samo zuchy otrzymują indiańskie imiona, wraz z nadaniem imienia na twarzach zuchów malowane są kreski.

6.     PiP – nauka drugiej zwrotki piosenki „Dziki zachód”

7.     ZZZOiT- Krąg Rady - Postanawiamy żyć zgodnie z zasadami Indian – w przyjaźni z ludźmi i przyrodą. Podsumowanie zbiórki.

8.     ZZZOiT – Obrzędowe zakończenie zbiórki.

 

Zbiórka 3

              Budujemy indiańską wioskę

 

1.     ZZZOiT – Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki+ indiański okrzyk

2.     Gawęda- Mały Bizon opowiada o życiu w indiańskiej wiosce oraz o tym jak buduje się tipi.

3.     Majsterka – zuch podobnie jak Indianie postanawiają zbudować wioskę, szóstki budują swoje tipi.

4.     Zabawa tematyczna – dzielimy gromadę na chłopców i dziewczynki. Chłopcy wraz z Małym Bawołem wyruszają na polowanie (zdobywają paczkę ze słodyczami) a dziewczynki wraz z Dzikim Sercem dekorują wioskę oraz przygotowują posiłek (sałatki, kanapki) dla całego plemienia.

Wspólny posiłek.

5.     PiP – zuchy Indianie, już po spożyciu posiłku, przystępują do wspólnej rozrywki – śpiewamy piosenkę, której uczyliśmy się na poprzednich zbiórkach, tańczymy taniec indiański „My Indianie”.

6.     ZZZOiT – Krąg Rady – zuchy wypowiadają się na temat: czy dobrze by im się żyło w indiańskiej wiosce. Podsumowanie zbiórki.

7.     ZZZOiT – Obrzędowe zakończenie zbiórki.

 

Zbiórka 4

              Zuch Indianin

 

1.     ZZZOiT – Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki+ indiański okrzyk

2.     Gawęda – Mały Bizon opowiada o tym jak wyglądało życie w jego plemieniu, czym inspiruje zuchy do przygotowania teatru (krótkich scenek).

3.     Majsterka – zuchy zainspirowane opowieściami Małego Bizona przygotowują dekorację oraz kukiełki do teatru (w szóstkach)- tworzą też prosty scenariusz.

4.     PiP- Mały Bizon proponuje pląs „Indianin

Indianin

1Indianinem jestem ja

2Każdy mnie w plemieniu zna

3Na ramieniu noszę łuk

4Siły w sobie mam za dwóch

Ale

5Wigwam moim jest mieszkaniem

6Co dzień rano jem śniadanie

7Choć czerwoną skórę mam

8Zawsze sobie radę dam

 

Opis:

1.     Pokazujemy pióropusz za pomocą dwóch palców ustawionych w znak pokoju, które powoli przenosimy na tył głowy. Następnie śpiewając jestem ja, pokazujemy na siebie.

2.     Wykonując szeroki ruch ręką pokazujemy duuuże plemię

3.     Wskazujemy ramię, następnie imitujemy strzał z łuku

4.     Unosimy ręce pokazując swoje wielkie, napięte mięśnie raz w jedną raz w drugą stronę.

5.     Za pomocą dłoni rysujemy w powietrzu wigwam

6.     Klepiemy się po brzuchu lub ewentualnie udajemy iż właśnie coś konsumujemy

7.     Pokazujemy skórę na twarzy, wyciągamy kciuki do przodu

 

5.     Teatr kukiełkowy – zuchy na podstawie ułożonego przez siebie prostego scenariusza– o dniu w osadzie indiańskiej, prezentują w teatrze kukiełkowym swoje przedstawienia (szóstki)

6.     ZZZOiT – Krąg Rady – zuchy zastanawiają się co najbardziej podoba im się w indiańskim życiu a co by zmieniły. Podsumowanie zbiórki.

7.     ZZZOiT – Obrzędowe zakończenie zbiórki.

 

Zbiórka 5

              I zuch został Indianinem

 

1.     ZZZOiT – Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki+ indiański okrzyk

2.     Gawęda – Mały Bizon mówi, iż zauważył, że u zuchów wykształciły się cechy Indian- że stały się odważniejsze, bardziej spostrzegawcze i uważne. Informuje zuchy, że zaliczyły pozytywnie próbę Indianina. Mówi też, że cieszy się, że tyle ich nauczył i może już spokojnie wrócić do swojej osady.

3.     Majsterka – Zuchy, w związku z tym, że Mały Bizon i Dzikie Serce chcą już od nich odejść, przygotowują dla niego pamiątkę – ich własną indiańską wioskę – na dużych szarych papierach zuchy przygotowują obrazy z „kółek” (płaskie origami)  [koła różnej wielkości, kolorowe]. W tle leci piosenka „Kolorowy wiatr”.

4.     ZZZOiT – Krąg parady – zuchy wręczają Małemu Bizonowi i Dzikiemu Sercu pamiątki a Mały Bizon wręcza zuchom znaczki sprawności – obrzędowe przyznanie sprawności.

5.     PiP – Mały Bizon i Dzikie Serce dziękują zuchom za prezenty, śpiewają im piosenkę Kolorowy Wiatr i proponują, że mogą zuchy jej nauczyć.

              KOLOROWY WIATR

Masz mnie za głupią dzikuskę                                          c B

Lecz choć cały świat zwiedziłeś,                                          c

Zjeździłeś wzdłuż i wszerz.                                          g

I mądry jesteś tak,                                                        c g

Że aż słów podziwu brak                                                        c B

- Dlaczego, powiedz mi, tak mało wiesz?                            c B G

Mało wiesz?                                                                      g C

 

                                                                                    (C a)

Na lądzie, gdy rozglądasz się lądując,                            C a

Chcesz wszystko mieć na własność, nawet głaz.              C a

A ja wiem, że ten głaz ma także duszę,                            F'e d

Imię ma i zaklęty w sobie czas.                                          d'e a

 

Ty myślisz, że są ludźmi tylko ludzie,                            C a

Których ludźmi nazywać chce twój świat.                            C'a G

Lecz jeśli pójdziesz tropem moich braci,                            F'e d

Dowiesz się największych prawd, najświętszych prawd.              d'G C

 

Czy wiesz czemu wilk tak wyje                                          a

W księżycową noc,                                                        e'F

I czemu ryś tak zęby szczerzy rad?                                          a e

Czy powtórzysz tę melodię co z gór płynie,                            F'G C

Barwy, które kolorowy niesie wiatr,                            d'F G

Barwy, które kolorowy niesie wiatr?                            d'F C

 

Pobiegnij za mną leśnych duktów szlakiem,

Spróbujmy jagód w pełne słońca dni.

Zanurzmy się w tych skarbach niezmierzonych

I choć raz o ich cenach nie mów nic.

 

Ulewa jest mą siostrą, strumień bratem,

A każde z żywych stworzeń to mój druh.

Jesteśmy połączonym z sobą światem,

A natura ten krąg życia wprawia w ruch.

 

Do chmur każde drzewo się pnie                                          F'e a'

- Skąd to wiedzieć masz, skoro ścinasz je?                            d G

 

To nie tobie ptak się zwierza                                          a

W księżycową noc,                                                        e'F

Lecz ludziom wszelkich ras i wszelkich wiar.                            a e

Więc zanućmy tę melodię, co z gór płynie -                            F'G C

Barwy, które kolorowy niesie wiatr.                            d'F G

Możesz zdobyć świat,                                                        d'G

Lecz to będzie tylko świat,                                          e'F

Tylko świat -                                                                      a

Nie barwy, które niesie wiatr.                                                        e'F d C

 

6.     ZZZOiT – Krąg Rady – podsumowanie zbiórki, podsumowanie cyklu.

7.     ZZZOiT – Obrzędowe zakończenie zbiórki.

 

 

Opracowała: Magda Ratajczyk, Hufiec Oleśnica, Chorągiew Dolnośląska

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin