Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.
PLAN PRACY KOLONII ZUCHOWEJ
5 GZ „Plemię Kokopelli” i 51 GZ „Dzielne Dreptaki”
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE
1. Miejsce
Kolonia zlokalizowana jest w Stanicy harcerskiej Hufca ZHP Łódź-Widzew w Białym Borze. Baza zlokalizowana jest w lesie sosnowym nad jeziorem Bielsko.
2. Termin
2.08 - 18.08.2003 r.
3. Charakterystyka gromad zuchowych biorących udział w kolonii:
W kolonii uczestniczą zuchy, należące do 5 GZ „Plemię Kokopelli” przy SP 193 i 51 GZ „Dzielne Dreptaki” przy SP 149. Obie gromady wchodzą w skład Szczepu Harcerskiego 5-10-15.
51 GZ działa w SP 149 od września 2001 roku. Zrzesza 35 zuchów w tym 25dziewczynek i 10 chłopców.
5 GZ działa w SP 193 od marca 2002. Liczy 20 osób: 18 dziewczynek i 2 chłopców.
Obie gromady są wielopoziomowe-dzieci uczęszczają do klas I-III (w 51 GZ) i I-IV (5 GZ). Chętnie przychodzą na zbiórki drużyn, a także wyjeżdżają na biwaki i wycieczki organizowane przez swe gromady oraz szczep. Bardzo lubią poznawać otaczający je świat oraz tworzyć coś nowego. Chcemy zatem rozwijać ich inwencję twórczą i pomysłowość.
Zuchy są w pełni umundurowane, wszystkie złożyły Obietnicę Zuchową, część posiada jedną gwiazdkę i jest w trakcie zdobywania drugiej.
Na kolonii zuchy będą zakwaterowane w namiotach typu „10” zaopatrzonych w drewniane podłogi i w światło.
4. Kadra kolonii
Komendant kolonii – phm. Paulina Tobiasz
z-ca komendanta d.s organizacyjnych – sam Izabela Cichosz
kadra młodsza - sam Małgorzata Chmielecka
- trop. Katarzyna Nowak
- trop. Ola Tobiasz
II . ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
1. Cele kolonii
Kolonia zuchowa ma zapewnić zuchom pełny wypoczynek po trudach rocznej pracy w szkole, dostarczyć wrażeń i umiejętności, poprawić stan zaradności życiowej oraz umiejętność współżycia w grupie.
Chcemy alby podczas kolonii zuchy zdobywały nową wiedzę, nauczyły się kilku pożytecznych umiejętności, zmieniały swoje negatywne zachowania.
Postawiłyśmy cele
Poznawcze:
· Zapoznanie zuchów z postacią legendarnego Króla Artura i jego rycerzy, oraz legend związanych ze średniowieczną Bretanią
Kształcące
· Nabycie umiejętności orientacji w terenie, poznania nowych technik plastycznych ,
· Wyrabianie sprawności ruchowej, spostrzegawczości, odwagi
Wychowawcze
· Kształtowanie postaw dobrej koleżanki/kolegi
· Uczenie się życia w zgodzie z przyrodą
· Nabycie takich cech jak: punktualność, zaradność, samodzielność, opanowanie
· Przygotowanie najstarszych zuchów do przejścia w szeregi 15 Łódzkiej Drużyny Harcerskiej „Grotołazy”
2. Formy realizacji celów:
· Praca z Prawem i Obietnicą Zucha
· Autokarowe wycieczki po Pomorzu
· Zdobywanie sprawności kolonijnych
· Czynny udział w przedsięwzięciach zgrupowania
3.Fabuła Kolonii
„RYCERZE KRÓLA ARTURA” Kolonia będzie oparta na legendach o Arturze, jego rycerzach. W trakcie jej trwania zuchy zostaną pasowani na rycerzy, podzieleni na rycerskie bractwa i z pomocą Lancellota i samego Króla Artura poznają wszystkie tajniki rycerskiego życia. Będzie to wzbogacone o spotkania z innymi postaciami legend arturiańskich tj. Ginewra czy Czarnoksiężnik Merlin. Postacią przez nas wprowadzoną na dwór (wymyśloną na rzecz kolonii) będzie nadworny
4. Wykaz sprawności zdobywanych w czasie kolonii:
a. Indywidualne: MISTRZ GIER I ZABAW, PLASTYK, ZIELARZ
b. Zespołowe: RYCERZ, DAMA, PRZYRODNIK
5. Obrzędowość
· Nazwa kolonii: „RYCERZE KRÓLA ARTURA”
· Pacholik: EKSKALIBUR
Podsumowanie dnia: WIECZORNE OBRADY RYCERZY PRZY OKRĄGŁYM STOLE
· Totem –OKRĄGŁY STÓŁ NA KIJKU
· Dobranocka- bajki o Wielkich rycerzach Króla Artura
· Tablica ogłoszeń: WIADOMOŚCI DWORSKIE
· Kronika czyli DZIENNIK ARTURIAŃSKI (forma gazety)
· Współzawodnictwo- SAKIEWKI, KTÓRE NAPEŁNIAĆ BĘDZIEMY DUKATAMI ZA DOBRZE WYKONANĄ ROBOTĘ LUB NAJLEPSZY PORZĄDEK
· Szóstki (BRACTWA) każde bractwo rycerskie odróżnia kolorowy pomponik wiszący na lewej kieszonce mundurka.
6. Ramowy rozkład dnia
· (na poważnie)
7.30 - pobudka
7.35-7.40 - powitanie dnia
7.40-7.50 - gimnastyka
7.50-8.30 - mycie, sprzątanie
8.35-8.50 - apel poranny
9.00-9.30 - śniadanie
9.35-9.50 - kończenie porządków
10.00-13.30 - zajęcia programowe
13.35-14.00 - przygotowanie do obiadu
14.00-14.30 - obiad
14.30-15.30 - cisza poobiednia
15.30-18.30 - zajęcia programowe
18.35-19.00 - przygotowanie do kolacji
19.00-19.30 – kolacja
19.30-20.15 - mycie
20.15-21.00 - kominek
21.05-21.25 - przygotowanie do ciszy nocnej
21.30-22.00 - dobranocki i kołysanki
22.00-7.30 - cisza nocna
· (na wesoło)
7.30 - JUŻ OD RANA DZIĘCIOŁ STUKA
SIEDEM RAZY SOWA HUKA
DRUHNA IZA NICZYM NUTKA
PIĘKNIE ŚPIEWA- WSTAĆ, POBUDKA!!!
7.35 – 7.40 CZUJ ZUCHY PIOSENKĄ WITAMY DZIEŃ
PIOSENKA POPŁYNIE DALEKO HEN
7.40 – 7.50 PRZED ZUCHAMI SZYBKO ZMYKA
SPRAWNA, ZWINNA GIMNASTYKA
WDECH GŁĘBOKI, RĘCE W BOK
SKŁON DO PRZODU ORAZ SKOK
7.50 – 8.30 JUŻ ŁÓŻECZKA SĄ POSŁANE
WKOŁO WSZYSTKO POZMIATANE
TERAZ ZĄBKI SIĘ UMYJE
BUZIĘ, RĄCZKI ORAZ SZYJĘ.
8.35 – 8.55 JUŻ NA APEL TRĄBKA GRA
KAŻDY ZUCH DO SZEREGU GNA
ODLICZANIE I SPRAWDZANIE
POTEM SPRAWNE MELDOWANIE
9.00 – 9.30 O ŚNIADANKU KAŻDY MARZY
JUŻ KUCHARKA STRAWĘ WARZY
JUŻ DO KOŁA WARCZĄ BRZUCHY
NA STOŁÓWKĘ PĘDZĄ ZUCHY
10.00 – 13.30 ZUCH JEST DZIELNY ZUCH JEST CHWAT
Z LEŚNYM ŻYCIEM ZA PAN BRAT
CZĘSTO SIĘ PRZYGODA ZDARZA,
ALE NAS TO NIE PRZERAŻA.
14.00 -14.30 OBIADEK PACHNIE NAM, ŻE HEJ
RĄCZKI UMYTE, BUZIE TEŻ
WIĘC SIADAJMY BO JUŻ CZAS
SMACZNEGO ŻYCZYMY KAŻDEMU Z WAS
14.30 – 15.30 UCH JAK MI STRASZNIE URÓSŁ BRZUCH
JUŻ JESTEM TŁUSTY ZUCH
ODPOCZNĘ GODZINKĘ
OBROSNĘ W SŁONINKĘ
JAK STRASZNIE URÓSŁ MI BRZUCH – UCH…
15.30 – 18.30 ???
19.00 – 19.30 NA KOLACJĘ PĘDZĄ ZUCHY
PĘDZĄ ZUCHY OBŻARTUCHY
CHLEB, MASEŁKO, POMIDORY
POPRAWIAJĄ NAM HUMORY.
PASZTETOWA I KASZANKA
MUSZĄ STARCZYĆ NAM DO RANKA
19.30 – 20.15 WODA CIEPLUTKA, WODA LECI Z KRANU
CHLUP CHLUP
LECI TEŻ ZIMNA WODA CZYSTA
DO MYCIA RĄCZEK, USZU, NÓG.
20.15 – 21.00 NA KOLONII WKOŁO
WSZYSTKIM NAM JEST WESOŁO
STOJĄ ZUCHY W PARADZIE
I ŚPIEWAJĄ W GROMADZIE
21.00 – 21.10 STOIMY W KRĘGU PO CAŁYM DNIU
BY SIĘ POŻEGNAĆ ZUCHOWYM „Czuj!!”
22.00 – 7.30 WSZYSTKIE ZUSZKI DOŚPIWORA
BO NA SPANIE PRZYSZŁA PORA
III. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
2.08.2003
sobota
wieczór
WYJAZD Z DWORCA ŁÓDŹ- KALISKA
3.08.2003
niedziela
rano
ODKOPUJEMY ZAGINIONE MIASTO „CAMELOT” I ODBUDOWUJEMY JE WG. STARYCH PLANÓW I MAP- budowa obozu
popołudni...
czuczi84