Program kolonii w Przesiece
27.06.05r.-10.07.05r.
Rodzaj: Kolonie zuchowe i obóz harcerski
Termin: od 26.06 do 08.07.2005 r
Charakterystyka uczestników i kadry:
Uczestnicy:
Uczestnikami są zuchy z gromad zuchowych i harcerki z drużyny harcerskiej:
Mieszkańcy Stumilowego Lasu ze Szkoły Podstawowej nr 111
Próbna Gromada Zuchowa ze Szkoły Podstawowej nr 70
14 Drużyna Harcerek „Atlantyda” ze Szkoły Podstawowej nr 14
Kadra:
Kadrę stanowią instruktorzy harcerscy prowadzący gromady zuchowe i drużyny harcerskie
dh. Katarzyna Jerka, sam – drużynowa GZ, ukończyła Kurs Drużynowych Harcerskich Szklana Huta 2003, kurs na Brązową Odznakę Ratownika Medycznego, uczestniczka wielu warsztatów metodyczno-programowych,
dh. Anna Kucharska, trop– drużynowa GZ, ukończyła kurs zastępowych, Kurs Drużynowych Harcerskich Szklana Huta 2003, uczestniczka wielu warsztatów metodyczno-programowych,
pwd. Aleksandra Wodzyńska – drużynowa GZ, ukończyła Kurs Drużynowych Zuchowych Załęcze Wielkie 2001, kurs na Brązową Odznakę Ratownika Medycznego, kurs wychowawców kolonijnych, uczestniczka wielu warsztatów metodyczno-programowych, studentka pedagogiki w zakresie profilaktyki i animacji społeczno-kulturalnej,
Miejsce: Harcerska Baza Karkonoska w Przesiece ul. Karkonoska 27.
Baza zlokalizowana w malowniczej dolinie między znanymi kurortami- Karpaczem i Szklarską Porębą
Założenia programowe:
o Zapoznanie dzieci ze światem zamieszkiwanym przez Muminki. Chcemy, aby polubiły czytanie utworów dla nich przeznaczonych
o Zabawa w coś lub kogoś zgodna z metodyką
o Poznanie karkonoskich krajobrazów przez wędrówki, wycieczki, spacery.
o Zaprzyjaźnienie z ekologią
o Stworzenie warunków do aktywnego wypoczynku w miłej i przyjaznej atmosferze.
o Zapoznanie i integracja dzieci z różnych środowisk
Program kolonii realizowany będzie przez liczne zajęcia:
Ø Gry i zabawy ruchowe
Ø Wycieczki piesze po szlakach Karkonoskiego Parku Krajobrazowego
Ø Plastyczne
Ø Muzyczne
Ø Teatralne
Ø Zwiady
Ø Pożyteczne prace
Stylizacja kolonii:
Czarodziej świata trolli zgubił swój największy skarb- największy rubin jaki istnieje, kiedy przelatywał na czarnej panterze nad Doliną Muminków. Jest tak załamany, że zapomniał wszystkie magiczne zaklęcia, którymi mógłby poszukiwać kamień. Mieszkańcy Doliny postanawiają mu pomóc zapraszając zuchy i harcerzy, którzy jak wiadomo, mają najlepsze pomysły. Przybysze zostają podzieleni na szóstki- przyjaciół bohaterów książek o Muminkach. Zajęcia odbywają się w tych grupach. Opiekunowie stają się mieszkańcami Doliny, przewodnikami po niej. Podczas pobytu w Dolinie dzieci przeszukają każdy jej kąt, aby odnaleźć rubin i sprawić radość czarodziejowi.
Elementy obrzędowe:
- Kadra nosi symboliczne oznaczenia bohatera, którego przedstawia
- Uczestnicy podzieleni są na szóstki
- Każda szóstka ma „swojego” przyjaciela z Doliny-jego portret wisi na drzwiach pokoju danej szóstki
- Uczestnicy dostają ciastko z torebki Mamusi Muminka za specjalne zasługi zaraz po ich wykonaniu
- Ukarany na apelu uczestnik musi nosić cały dzień bukiecik Paszczaka wykonany z chwastów
- Dzień rozpoczyna się spotkaniem wszystkich mieszkańców Doliny
i gości na uroczystym apelu, podczas którego podniesiona zostaje flaga przedstawiająca Dolinę Muminków
-Poszukiwania rubinu muszą odbywać się w sprzyjających warunkach atmosferycznych, dlatego Dolina ma swoją stację meteorologiczną. Wieczorem wybierany jest zuch, który przed apelem wskazania aparatury
- Ważne informacje przekazywane będą szyfrem- mową Topika i Topci
- Dolinę budzi dźwięk trąbki
- Apel zwołuje Włóczykij grając na harmonijce
- Wizerunek Muminka znajduje się na pieczęci kolonii. Stempluje się nią listy
- Wieczór w Dolinie kończymy Kręgiem Rady, piosenką na pożegnanie dnia i czytaniem fragmentu książki powiązanym z następnym dniem
- Lista spraw wygląda jak różowa latająca chmurka, aby wszelkie troski szybko odlatywały z głów
Ważne zasady pobytu w Dolinie Muminków
1. Mimo ważnego zadania, jakim jest znalezienie rubinu, czas w Dolinie ma mijać wesoło i miło, dlatego wszyscy powinni być uprzejmi dla innych.
2. W Dolinie żyje mnóstwo różnych stworzeń, nie można z nikogo
się wyśmiewać tylko dlatego, że od nas się różni.
3. W Dolinie jesteśmy tylko gośćmi, dlatego trzeba dbać o
pozostawianie po sobie porządku.
4. Jeśli jakiś gość nie radzi sobie w innym świecie, zawsze może zwrócić się do któregoś z jego mieszkańców.
5. Niektóre części Doliny mogą być niebezpieczne dla przybyszów, dlatego trzeba informować mieszkańców, jeśli chce się opuścić dom Muminków.
6. Wszystkie stworzenia zamieszkujące Dolinę uwielbiają spać, dlatego czas przeznaczony na sen należy w pełni wykorzystać, jeśli nie można zasnąć, pozwolić spać innym.
Plan dnia w Dolinie Muminków
8:00 – już trąbka gra, na pobudkę czas
8:03- 08:15 –wszyscy opuszczają łóżka, ćwiczy tułów, rączka, nóżka
08:15- 08:30 – z kranu ciepła woda płynie, umyj buzię, ręce, szyję, na porządki nadszedł czas, a więc sprząta każdy z nas
08:30 – Mamusia Muminka pysznie gotuje, stół nakrywa i na śniadanko wzywa
09:10 – z Doliny dobiega dźwięk harmonijki , załóż mundurek i wywijki
09.40 – nastał czas na śpiewanie, wesołe pląsanie i przygód szukanie
14:00 – każdy głód czuje, Mamusia Muminka obiadek szykuje
14:30- 16:00 – czas na gry lub spanie, cichutkie rozmawianie, o wszystkim dyskutowanie
16:00 – nowa przygoda nas woła, na nią teraz jest pora
19:00 – opuszczamy z żalem las, na kolację nadszedł czas
19:30- by nie dłubać z nudów w uchu jeszcze na polanie trochę ruchu
21:00 – w Dolinie dba się o zdrowie, więc niech każdy się dowie, że teraz czas na mycie, dzięki niemu dłuższe życie
21:30 - pożegnamy ładnie się i pójdziemy grzecznie spać-jutro przecież też jest dzień.
dzień
Poszukiwania
przedpołudniowe
Czas odpoczynku
Poszukiwanie
popołudniowe
Zajęcia wieczorne
1.
Powitanie w Dolinie
Muminków, wprowadzenie
w fabułę kolonii
2.
Przedstawienie
Mieszkańców Doliny,
Pierwsze poszukiwania
rubinu w najbliższej okolicy
Spotkanie z Tatusiem Muminka-zasady pobytu w Dolinie
List do Włóczykija z powiadomieniem o rozpoczętych poszukiwaniach puszczony w butelce strumieniem
Wesołe zabawy dla wszystkich
3.
Jak posługiwać się mapą i nie zgubić w lesie? – wycieczka z Włóczykijem
Wykonanie proporców i wystroju pokojów
Skąd wiatr wieje? Co z tego wynika? – z meteorologią na ty.
Czas jest ważny, a mamy go bardzo mało-czarodziej powiadamia o uciekających godzinach
4.
Co w trawie piszczy, co w człowieku siedzi? Poznawanie siebie i innych
Kontakt z rodzicami
Co robić, gdy dolinna jaszczurka ukąsi?- Panna Migotka radzi, jak pomagać
Bycie niezauważonym to podstawa- Paszczaka pomysły na maskowanie-gry i zabawy
5.
Pierwsza wyprawa. Sprawdzamy odległą krainę- źródło
św. Anny
Ekospacer- każdy mieszkaniec Doliny jest przyjacielem przyrody
Spotkanie z kuzynem Małej Mi-piosenkarzem
6.
Poszukiwanie torebki Mamusi Muminka
Hrrr......
Wyprawa na jagody
Niewidzialna ręka pomaga
7.
Migotek zdradza szczegóły budowy swojej maszyny latającej- latawce
Produkcja listów do rodziny i przyjaciół w realnym świecie
Przed bardzo długimi wyprawami trzeba poprawić kondycję- zawody sportowe
...
czuczi84