Słowiański gród.doc

(259 KB) Pobierz
Komenda Hufca ZHP Łódź-Śródmieście

Komenda Hufca ZHP Łódź-Śródmieście

im. Juliana Tuwima



 

 

 

 

 

 


Program kolonii zuchowej w Białym Borze

27.06.-14.07. 2006
„Słowiański Gród”


Założenia organizacyjne:

 

1.     Organizator: Komenda Hufca ZHP Łódź-Śródmieście

   Łódź, ul. Stefanowskiego 19

 

2.     Rodzaj:         Kolonie zuchowe

3.     Termin:        27.06.-14.07. 2006

4.     Charakterystyka uczestników i kadry:

 

Uczestnikami są zuchy z gromad zuchowych:

 

Łosie Super- Ktosie ze Szkoły Podstawowej nr 70

Mieszkańcy Stumilowego Lasy ze Szkoły Podstawowej nr 111

Ogniste Dreptydy i Razysty ze Szkoły Podstawowej nr 173

Top Dzieciaki ze Szkoły Podstawowej nr 1

ZiP ze Szkoły Podstawowej nr 175

 

Kadrę stanowią instruktorzy prowadzący gromady zuchowe:

 

Komendantka: phm Aleksandra HOdrużynowa GZ, ukończyła Kurs Drużynowych Zuchowych Załęcze Wielkie 2001, kurs na Brązową Odznakę Ratownika Medycznego, kurs wychowawców kolonijnych, uczestniczka wielu warsztatów metodyczno-programowych, studentka pedagogiki w zakresie profilaktyki i animacji społeczno-kulturalnej

 

sam. Anna  - drużynowa GZ, ukończyła kurs Drużynowych Zuchowych Winiec 2005, kurs zastępowych Załęcze Wielkie 2004

 

trop. Anna– drużynowa GZ, ukończyła kurs zastępowych Winiec 2000, Kurs Drużynowych Harcerskich Szklana Huta 2003, uczestniczka wielu warsztatów metodyczno-programowych

 

trop. Aurelia– drużynowa GZ, ukończyła kurs Drużynowych Zuchowych Winiec 2005,

 

pion. Olga - drużynowa GZ, ukończyła kurs Drużynowych Zuchowych Winiec 2005,

 

pwd. Agata HO. –opiekunka GZ, ukończyła Kurs Drużynowych Zuchowych Załęcze Wielkie 2002, Kurs Zastępowych Winiec 2000, Kurs na Brązową Odznakę Ratownika Medycznego, uczestniczka wielu warsztatów metodyczno-programowych

 

dh Julia– przyboczna GZ, ukończyła kurs na Brązową Odznakę Ratownika Medycznego, kurs zastępowych Załęcze Wielkie 2004, kurs na żeglarza jachtowego Zarzęcin 2003

 

wyw. Jakub – przyboczny GZ, ukończył kurs na żeglarza jachtowego Ryn 2003

 

trop. Natalia - przyboczna GZ, ukończyła kurs zastępowych Skrzydła 2005

 



dh Małgorzata – przyboczna GZ, ukończyła Kurs Drużynowych Zuchowych Winiec 2005 z patentem zastępowej

 

dh Anna – przyboczna GZ

 

ochot. Agnieszka – przyboczna GZ
Założenia programowe:

-          zabawa w coś lub kogoś zgodna z metodyką zuchową

-          zapoznanie zuchów z codziennością naszych przodków

-          Zdobycie nowych umiejętności i wiedzy

-          ćwiczenie sprawności fizycznej

-          zbliżenie zuchów do przyrody

-          integracja zuchów z różnych środowisk

-          stworzenie warunków do wypoczynku w przyjaznej atmosferze

-          podniesienie poziomu samodzielności zuchów

 

Realizacja założeń będzie odbywała się podczas realizacji planu pracy wspartego obrzędowością,  w którym występują różnorodne zajęcia:

- muzyczne, teatralne i taneczne

- gry terenowe

- gry i ćwiczenia ćwiczące zmysły, poprawiające kondycję, ćwiczące orientację

- majsterki plastyczno- techniczne

- wprawki żeglarskie

 

1.     Fabuła

Zuchy stanowią część społeczności słowiańskiej. Rano drugiego dnia kolonii budzone są przez ubraną w suknie kadrę, która nie rozumie, czemu dzieciaki nie pamiętają, że są Słowianami. Na dowód utraty przez zuchy pamięci pokazują ubrania podpisane imieniem każdego zucha, a są to ubrania bardzo słowiańskie. Zuchy podzielone są na rody (szóstki), każdy ród posiada swojego opiekuna starszego wiekiem. Podczas pierwszych dni kolonii starszyzna plemienia pokazuje „młodym” ostatnie notatki przodków zapisane w księdze „Jak żyje Słowianin”. Informują, że duch ginie w Słowianach i proszą, udowodnić, że tak nie jest i rozszerzyć księgę. 

 

2.     Elementy obrzędowości

             uczestnicy podzieleni są na rody

             kadra stanowi starszyznę grodu

             każdy ród posiada talizman, w którym mieszka duch chroniący członków rodu

             nazwa rodu związana jest z talizmanem, który reprezentuje

             talizman znajduje się w okolicy wejścia do siedziby rodu

             ród otrzymuje od starszyzny liście dębu mocy za porządek w siedzibach i szybkość reagowania na polecenia

             ukarany Słowianin otrzymuje czarny liść, który nosić musi aż do zachodu słońca przypięty do szaty

             specjalne informacje przekazywane są tajnym szyfrem

             dzień rozpoczyna się pobudką za pomocą tarek przyszłości

             rankami odbywają się spotkania całego grodu, podczas którego podnoszona jest flaga

             korespondencja z grodu ostemplowana musi zostać pieczęcią

             Słowianie prowadzą kronikę, dzięki której udowodnią, ze duch nie ginie w narodzie

             Nad koszem na śmieci mieszka bóg śmieci- należy mu codziennie składać ofiary z papierków, aby nas nie zasypał odpadami

             Centralnym miejscu grodu stoi posąg Wielowida – boga wszystkowiedzącego. Na posągu wypisane są zasady życia Słowian oraz własna twórczość rodów, gdyż każdy ród ma swoją stronę Wielowida

             Posiłki rody rozpoczynają jednocześnie odśpiewując na cześć pożywienia pieść

             Nie wchodzi się do cudzej siedziby bez pozwolenia

             Na Wielowidzie jest też miejsce do opisywania wszystkich swoich trosk i kłopotów z innymi Słowianami- Wielowida rozważy wszystko w swojej wszystkowiedzącej duszy i pomoże

             Dzień kończy się wspólnym obradowaniem wokół Kamienia Mądrości, odśpiewaniem Pieśni Żegnającej Słońce i opuszczeniem flagi.

 

3. Plan dnia Słowian:

 

8:00- mieszkańcy grodu budzą się przy dźwiękach instrumentów

8:00-8:20 – o zaletach gimnastyki wie każdy w rodach

8:20-8:50 – szemrząca woda w rurach zachęca do obmycia ciał, a siedziby aż się proszą o porządek

9:00 – burczące z głodu brzuchy dostają pierwszą strawę

9:40 – spotkanie mieszkańców grodu

10:00-13:10 – zdobywanie leśnej wiedzy, ćwiczenie się w zdobywaniu pożywienia

13:30 – kolejna strawa

14:00-15:30 – tłuszczu odkładanie przez zimą

15:30 – 18:20 – pracowanie nad sprawnością i kondycją, wzmacnianie się, poznawanie tajemnic leśnych



18:30 – ostatnia strawa

19:00-20:50 – tańce, hulanki, swawole i magia

21:00 – po ciężkim dniu trzeba zmyć z siebie Matkę Ziemię

21:30 –obradowanie wokół Kamienia Mądrości i pożegnanie Słońca

21:45 – cisza zapada nad grodem

 

SZCZEGÓŁOWY PLAN PRACY

 



Dzień kolejny

Słońce wita

Czas odpoczynku

Słońce żegna powoli

Słońce chowa się za wielką wodę

1.

Wyjazd na kolonie zuchowe

Ciąg dalszy podróży

Dojazd na miejsce, zakwaterowanie

Wzajemne poznawanie się- gry i zabawy integracyjne

2.

Obudzenie w sobie ducha Słowian, poszukiwanie materiałów na wyposażenie grodu

Przypomnienie zasad pobytu w grodzie- omówienie regulaminów

Próba odnalezienia swoich ubrań- gra w terenie

Przekazanie przez Starszyznę księgi „Jak żyją Słowianie” – kominek  

3.

Praca nad obronnością grodu, ćwiczenie się we władaniu tradycyjną bronią-gry i zabawy w terenie

Wykonanie flag rodów i chorągwi grodu- majsterki precyzyjne

Podniesienie własnej wartości – przygotowania do podróży do drugiego świata- próby pokazów Słowian Indianom

Oczyszczenie z cywilizacji- gra fabularna- rekonstrukcja obrzędu słowiańskiego

4. Dzień Ziemi

Poszukiwanie skarbów Matki Ziemi- harce w terenie

Kontakt z matulami i ojcami

Podróż do drugiego świata- prezentacja grodu

Rytualne tańce w ziemi- harce w terenie

5.

Dzień Wody

Łapanie ryb o świcie, hasanie

Odpoczynek zasłużony

Próba naśladowania zwierząt wodnych- pływania

Wprawki wojenne- bitwa z wykorzystaniem polewania

6. Dzień Ognia

Próba pozyskania ognia od boga Peruna- gra fabularna w terenie

Wykonywanie narzędzi pierwszej potrzeby- majsterki

Finezyjne ogniska aż miło budować- słowiańskie terenoznawstwo

Perun daruje ogień, można piec podpłomyki- poznawanie kulinarnej części kultury słowiańskiej

7. Dzień Wiatru

Wróg nadciągnie z wiatrem południowym- meteorologia

 

Marzenia polecą- majsterka

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin