Przetacznik,Tyszkowa.-Psychologia rozwoiu człowieka-zagadnienia ogólne.doc

(1736 KB) Pobierz
Maria Przetacznik-Gierowska

1

 

Maria Przetacznik-Gierowska

        Maria Tyszkowa

 

 

         Psychologia       rozwoju człowieka.

      Zagadnienia ogólne

 

Wydawnictwo

   Naukowe PWN

   Warszawa 1996 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            PWZN

            Print 6

          Lublin 1998

  Przedruku dokonano

  na podstawie pozycji

  wydanej przez

   Wydawnictwo

   Naukowe PWN

   Warszawa 1996

 

   

  Rozdział 1.Ń

  Kształtowanie się psychologii rozwojowej jako naukiŃ

  (opracowała Maria Przetacznik-Gierowska)

 

 

 

  1.1. Wczesne idee rozwoju psychicznego. Prekursorzy

 

  Psychologia rozwojowa zanurzona jest w różnych gałęziach wiedzy. Rozwojem

człowieka interesowali się zarówno filozofowie i humaniści zgłębiający

naturę ludzką, jak też przedstawiciele nauk przyrodniczych, usiłujący badać

tajniki świata organicznego, jego ewolucję i różnicowanie się w dziejach

naszej planety.

  Wielu historyków psychologii wskazuje na te źródła, rozpoczynając swe

poszukiwania od czasów starożytnych, studiując nie tylko kulturę grecką i

rzymską, lecz także pisma indyjskie, egipskie czy perskie (1Ď). W tym

podręczniku nie będziemy jednak zajmować się aż tak odległymi dziejami

myśli filozoficznej, wzmiankując jedynie tych uczonych, którzy w czasach

nowożytnych rozważali między innymi rozwój dziecka i¬8¦lub człowieka

dorosłego, stając się prekursorami psychologii rozwojowej, która wyłoniła

się jako samodzielna dyscyplina psychologiczna znacznie później, dopiero

pod koniec Xix wieku.

  Dziecko, jego wzrastanie i rozwój wraz z wiekiem - oprócz troski o jego

zdrowie (2Ď) - pobudzały do refleksji filozoficznych i pedagogicznych.

Spośród pedagogów Jan Amos Komensky (1592-1670Ď), a później, w następnym

stuleciu, Jan Henryk Pestalozzi (1746-1827Ď) uzasadniali w swoich dziełach

konieczność stworzenia systemu oświaty dostosowanego do możliwości i cech

rozwojowych dziecka. Dwie koncepcje filozoficzne z Xvii i Xviii wieku

wywarły znaczny wpływ na psychologię dziecka: empiryzm Johna Locke'a

(1632-1704Ď) i naturalizm Jeana Jacques'a Rousseau (1712-1778Ď).

  Racjonalizm Locke'a nawiązuje do idei kartezjańskich, lecz jego empiryzm

- szukanie źródeł idei w doświadczeniu - zbliża go do epoki Oświecenia. Nie

ma idei wrodzonych, umysł to |tabula |rasa, czysta karta, na której są

zapisywane tak doznania zmysłowe, jak i refleksje. Mniej znane od słynnych

"Esejów" są "Myśli o wychowaniu" (1693Ď) (3Ď). Autor zawarł w nich wiele

trafnych wskazań, cennych po dzień dzisiejszy. Przypisywał dużą rolę

autorytetowi rodziców i kontroli zachowania się dziecka. Zwrócił jednak

uwagę na konieczność zachowania umiaru w stosowaniu środków dyscyplinarnych

oraz na fakt wzrastających z wiekiem zdolności umysłowych dziecka i jego

coraz bardziej rozumnego działania.

  Jean Jacques Rousseau (4Ď) podzielał wiele poglądów Locke'a, zwłaszcza

jego przekonanie o roli ćwiczeń fizycznych w okresie dzieciństwa oraz o

doświadczeniu sensorycznym jako podstawie wszelkiej wiedzy. Uważał jednak,

że dziecko do lat 12 nie potrafi jeszcze rozumować. Nie jest ono miniaturą

człowieka dorosłego, lecz kieruje się impulsami i uczuciami, a dopiero

później rozwija rozum i wolę. Wychowanie naturalne, dostosowane do potrzeb

dziecka, pozbawione przymusu umożliwia jednostce spontaniczny rozwój i

osiągnięcie kompromisu między skłonnościami indywidualnymi a wymaganiami

społeczeństwa.

  Wśród myślicieli Oświecenia byli też prekursorzy psychologii rozwoju

człowieka w ciągu całego życia. Należą do nich Johann Nicolaus Tetens

(1736-1807Ď) i Friedrich August Carus (1770-1808Ď).

  Tetens poświęcił drugi tom swego dzieła "Badania filozoficzne nad naturą

ludzką i jej rozwojem" (1777Ď) (5Ď) wielu podstawowym zagadnieniom

psychologii rozwojowej, takim jak relacje między rozwojem duchowym i

cielesnym, poszukiwanie genezy i zakresu różnic indywidualnych, zmian

progresywnych i regresywnych, granic optymalizacji rozwoju. Wprawdzie jego

wywody miały charakter spekulatywny, podkreślał on jednak potrzebę używania

metodologii empirycznej w celu osiągnięcia postępu wiedzy o rozwoju

człowieka. Tetens zwrócił też po raz pierwszy uwagę na procesy adaptacyjne

w okresie starości oraz na rolę aktywności człowieka jako twórcy własnego

rozwoju (Baltes, 1983Ď).

  Carus (6Ď), podobnie jak Tetens, pojmuje rozwój szeroko, jako proces

występujący przez całe życie oraz jako ciągłe zmaganie się jednostki z

zachodzącymi w społeczeństwie zmianami - postępowymi i wstecznymi. Carus

wyróżnia też kolejne okresy rozwoju człowieka - dzieciństwo, młodość i

starość, przy czym ta ostatnia faza może stać się najwyższym stadium

dojrzałości.

  Nie można też pominąć polskich prekursorów psychologii rozwojowej tej

epoki. Zwolennik naturalizmu i empiryzmu Jędrzej Śniadecki (1768-1838Ď),

profesor chemii i medycyny w Uniwersytecie Wileńskim, w swojej "Teorii

jestestw organicznych" (1804, 1811Ď) wprowadza nas nie tylko w dziedzinę

biologii i psychofizjologii, lecz zajmuje się także psychologią różnicową,

proponując typologię o charakterze konstytucjonalnym oraz omawiając

"różnice ludzi zależące od wieku" (7Ď).

  Okres od poczęcia do narodzin to "życie płodu; epoka niemowlęca" trwa do

wykształcenia się pierwszych zębów, "dziecinna" - do wyrżnięcia się zębów

stałych, "młodzieńcza" - do całkowitego rozwinięcia się organów płciowych,

"dojrzewania" do południa życia. Potem następuje "epoka trwania" do lat 50.

lub 60. (utraty "rodzajności"), i ostatnia epoka - "starości". W tym

ostatnim okresie występuje niekiedy "grzybiałość", połączona z utratą władz

cielesnych i umysłowych. Śniadecki, jako przedstawiciel nauk medycznych,

przyjął zatem biologiczne kryteria periodyzacji życia ludzkiego, a jego

poglądy na okres starości były całkowicie pesymistyczne (8Ď).

  Pod wpływem empiryzmu epoki Oświecenia pozostawał również brat Jędrzeja -

Jan Śniadecki (1756-1830Ď), matematyk, astronom i filozof, w którego

dorobku cenne są m.in. prace pedagogiczne. Wiele uwagi poświęca w nich

metodom samokształcenia i samowychowania, słusznie więc uważa się go za

pioniera psychologii uczenia się i nauczania oraz metod pracy umysłowej

młodzieży i dorosłych (9Ď). Z kolei na poglądy Józefa Kalasantego

Szaniawskiego (1764-1843Ď) oddziałali nie tylko empiryści, ale też

filozofowie niemieccy, a szczególnie "Antropologia pragmatyczna" i "Krytyka

czystego rozumu" Immanuela Kanta (1724-1804Ď), pod którego kierunkiem

Szaniawski kształcił się w Królewcu. Rozwijanie samopoznania u ludzi

młodych, lecz dojrzałych do samoobserwacji, wspomaganej kwestionariuszem,

miało przyczynić się do twórczej działalności ich umysłu (10Ď).

  Oryginalną koncepcję rozwoju i wychowania jednostki stworzył Bronisław

Ferdynand Trentowski (1808-1869Ď) w swoim dziele "Chowanna", czyli "System

pedagogiki narodowej, jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty,

słowem, wykształcenia naszej młodzieży" (1842, wyd. 2. przerobione 1845Ď)

(11Ď). Mimo wyraźnych wpływów Hegla, Rousseau, Herberta oraz innych

filozofów i pedagogów poglądy Trentowskiego były nowatorskie i wyrażone w

specyficznej dla niego terminologii, począwszy od tytułu książki. Autor

wyróżnia kilka ogniw rozwoju psychiki. Pierwsze z nich są charakterystyczne

tak dla zwierząt jak i dla człowieka, następne - właściwe tylko

człowiekowi. Jakkolwiek szczegółowe wskazania pedagogiczne dotyczą przede

wszystkim okresów wcześniejszych, Trentowski podkreśla, że zmiany w

psychice człowieka zachodzą przez całe życie. Apogeum rozwoju przypada na

wiek dojrzały, do którego prowadzi kierunek "postępny"; kierunek "zwrotny"

wyraża się zaś w objawach zgrzybiałości starczej i powrocie do dzieciństwa.

Typowe właściwości kolejnych etapów rozwoju wyróżnił autor na podstawie

trafnych obserwacji, a tylko uporządkowanie faz i ich nazwy mają charakter

spekulatywny i nawiązują do dialektycznych triad Hegla (12Ď). Całość życia

można przedstawić jako zamknięte koło.

  W wieku Xix zmienia się gruntownie oblicze wiedzy naukowej. Niektóre nowe

kierunki i prądy stanowią prawdziwą rewolucję, przekształcając

dotychczasowy obraz świata - ogromnie niejednolity i różnorodny - w wielkie

pole: badań empirycznych, gdzie spośród rozmaitych odkryć i teorii

wyłaniają się i rozwijają nie istniejące dotąd samodzielnie dyscypliny,

podporządkowane przedtem innym dziedzinom wiedzy. Tak doszło właśnie do

powstania pod koniec tego stulecia psychologii naukowej i do wyodrębnienia

się jej rozmaitych działów, m.in. psychologii rozwojowej. Jej podwalin

można dopatrywać się w Xix wieku przede wszystkim w naukach przyrodniczych

i wypracowanej przez nie metodologii. Z drugiej strony nie można też

pominąć uwarunkowań historycznych oraz gwałtownych zmian układów

gospodarczych i społecznych w ówczesnym świecie, rzutujących na

indywidualne losy człowieka.

  Już Adolphe Quetelet (1791-1874Ď), uczony belgijski, zebrał w swoim

dziele "O człowieku i rozwoju jego zdolności (1842Ď) (13Ď) mnóstwo danych

empirycznych, dotyczących cech demograficznych, fizycznych i

psychologicznych, z których próbował wnioskować o ogólnych prawach rozwoju

dokonującego się pod wpływem przemian społeczno-historycznych. Wiele jego

postulatów metodologicznych znalazło odbicie we współczesnej psychologii

rozwoju człowieka, na przykład potrzeba badań podłużnych w różnych fazach

życia czy rygory rzetelności i różnoważności pomiarów. Zwrócił on również

uwagę na istnienie okresów krytycznych w rozmaitych stadiach rozwoju i na

pojęcie zdarzeń normatywnych zależnych od okresu życia.

  Jednakże psychologia rozwoju czekała jeszcze dość długo na kontynuatorów

idei Tetensa, Queteleta czy Jędrzeja Śniadeckiego. Nauki przyrodnicze,

pozostające od połowy Xix wieku pod przemożnym wpływem ewolucjonizmu,

skierowały zainteresowania uczonych przede wszystkim na obserwacje rozwoju

dzieci, m.in. w celu zebrania danych porównawczych o przebiegu ontogenezy

różnych gatunków.

  Karol Darwin (1809-1882Ď), którego teoria ewolucji okazała się bardziej

przekonująca od wcześniejszej teorii ekologicznej J. B. Lamarcka

(1744-1829Ď), twórcy nowożytnego ewolucjonizmu, prowadził obserwacje

rozwoju swojego syna Doddy'ego w latach 1840-1841. Wykorzystał je następnie

do porównawczej analizy zachowania ekspresywnego zwierząt i człowieka

(14Ď). Trzeba jednak nadmienić, że jeszcze w epoce przeddarwinowskiej D.

Tiedemann opublikował w Niemczech obserwacje swego syna od urodzenia do

wieku 2 lat i 6 miesięcy, zawierające naturalistyczny obraz jego

zachowania. Mniej więcej w tym samym czasie czyni to Pestalozzi,

obserwujący rozwój swego 3-letniego syna (15Ď).

  Biografie dziecięce były metodą preferowaną także w badaniach nad

rozwojem wówczas, gdy psychologia stała się samodzielną dyscypliną naukową.

Czy jednak od razu rozwój człowieka stał się jej odrębną gałęzią? Na to

pytanie będziemy obecnie szukać odpowiedzi.

 

 

  1.2. Psychologia rozwojowa na przełomie Xix i Xx wieku

 

  Za umowną datę powstania psychologii jako nauki przyjmuje się datę

założenia pierwszego laboratorium psychologii eksperymentalnej w Lipsku w

1879 r. przez Wilhelma Wundta. Brak jednak takiej cenzury czasowej dla

różnych działów psychologii, w tym także dla psychologii rozwojowej,

jakkolwiek istnieją w tym zakresie rozmaite propozycje. Jedną z nich

przedstawia Robert B. Cairns (1983Ď). Wyróżnia on w dziejach psychologii

rozwojowej trzy okresy: formatywny (1882-1912Ď), środkowy (1913-1946Ď) i

nowoczesny (1947-1982Ď). W okresie formatywnym (|the |formative |period)

działają pionierzy interpretujący rozwój w ramach rozmaitych kierunków

psychologicznych; wyłania się wówczas wiele kontrowersyjnych problemów i

przeciwstawnych teorii; wiele uwagi poświęca się również zastosowaniom

koncepcji rozwojowych w praktyce, np. w dziedzinie opieki zdrowotnej i w

szkolnictwie. Okres środkowy (|the |middle |period), przypadający na lata

pomiędzy początkiem pierwszej i końcem drugiej wojny światowej, cechuje z

jednej strony tendencja do prowadzenia badań nad rozwojem (16Ď) w

specjalnie do tego celu powołanych instytutach i placówkach naukowych

(|institutionalization), z drugiej zaś pewne zróżnicowanie, rozproszenie

(|fragmentation) problematyki, tj. wydzielanie się specjalnych zagadnień i

obszarów uprawianych przez kręgi badaczy. Powstają też nowe trendy

teoretyczne, oparte w większej lub mniejszej mierze na klasycznych

kierunkach psychologii. Epokę nowoczesną (|the |modern |era) charakteryzuje

ekspansja a zarazem dojrzewanie (|expansion |and |maturation) ujawnionych

już wcześniej nurtów teoretycznych i badawczych, wzrost a następnie spadek

zainteresowania jednymi z nich (np. teoriami społecznego uczenia się), zaś

powrót do innych (np. do badań okresu wczesnego dzieciństwa czy też do

teorii Piageta). Oczywiście autor podkreśla, że brak perspektywy

historycznej utrudnia ocenę tak osiągnięć, jak i zamierzeń badawczych w

dwóch ostatnich dziesięcioleciach (lata 60. do 80.) Obecnie dołączyła się

do nich jeszcze jedna dekada, a zatem "teraźniejszość" psychologii

rozwojowej przesunęła się jakby w czasie.

  Nie zamierzamy wypełniać tego podręcznika nadmiarem informacji

historycznych. Nasza próba będzie miała przeto z założenia charakter

wycinkowy - ograniczy się do zwięzłego i syntetycznego przedstawienia

najważniejszych faktów z historii psychologii rozwojowej. Po ukazaniu

zarysu periodyzacji ponad stuletnich jej dziejów jakby "z lotu ptaka" - a

posłużyliśmy się tu koncepcją Cairnsa - powróćmy do początków.

  Początki te nie są łatwe do ustalenia. Nie można łączyć ich z powstaniem

laboratoriów psychologii eksperymentalnej Wundta, Fechnera, Webera, Jamesa

czy Galtona, gdyż nie zajmowano się w nich zagadnieniami psychologicznymi

ani psychofizjologią w aspekcie rozwojowym. Ponadto w związku z samym

terminem "psychologia rozwojowa" nasuwa się od razu pytanie o jej zakres

(17Ď). Jeśli przyjmiemy, że do podjęcia badań naukowych nad rozwojem

przyczynił się ewolucjonizm, a wielu uczonych było z wykształcenia

biologami, embriologami, fizjologami lub lekarzami, to czy nie należałoby

mniemać, iż obserwacje rozwoju dzieci były im potrzebne - podobnie jak

niegdyś Darwinowi - do celów porównawczych? Czym innym wydaje się jednak

wykorzystanie szczegółowych danych obserwacyjnych w określonym celu, czym

innym zaś podporządkowanie jednej dziedziny wiedzy innej jej gałęzi. Nie

ulega wątpliwości, że ewolucjonizm, a mówiąc szerzej, nauki przyrodnicze

oddziaływały do pewnego czasu zarówno na sposób zbierania materiałów o

rozwoju dziecka, jak też na teoretyczne założenia takich badań. Dość szybko

jednak na tej podstawie ukształtowała się odrębna dyscyplina

psychologiczna, psychologia rozwojowa, związana - silniej lub słabiej - z

psychologią wychowawczą, psychopatologią, psychologią zwierząt, a także, a

może przede wszystkim, z psychologią dziecka, którą swego czasu rozumiano

bardzo szeroko, a nawet nadano jej odrębną nazwę - pedologia, która jednak

nie utrzymała się.

  Chyba nie bez racji Cairns podsuwa umowną datę powstania psychologii

rozwojowej: rok 1882. Wtedy to ukazała się w Niemczech książka Wilhelma

Preyera "Dusza dziecka", a Georges Stanley Hall zainicjował w Bostonie

wykłady o rozwoju dzieci. Kolejne naukowe inicjatywy i publikacje

następowały w zawrotnym, jak na owe czasy, tempie, żeby wspomnieć na

przykład założenie w 1891 r. przez G. S. Halla czasopisma "Pedagogical

Seminary", przemianowanego dwa lata później na "Journal of Genetic

Psychology", oraz innych periodyków (18Ď), a także powstanie w roku 1893

Sekcji badań nad dzieckiem przy amerykańskim stowarzyszeniu zawodowym

National Education Association, powstanie francuskiego towarzystwa

naukowego Societe Libre pour l'$¬%¦tude Psychologique de l'Enfant (1899Ď),

wydanie takich podstawowych dzieł, jak - obok wspomnianej już książki

Preyera - "Mental development of the child and the race" J. M. Baldwina

(1895Ď) czy "La psychologie de l'enfant: Les trois prźmieres ann¬%¦es B.

Pereza (1878Ď).

  Metodą preferowaną w tym okresie było spisywanie przez rodziców biografii

własnego dziecka, obserwowanego w warunkach naturalnych. Wiele takich

biografii pojawiło się w drugiej połowie Xix wieku; jeszcze przed

wyłonieniem się psychologii rozwojowej jako odrębnej dyscypliny. Ich

wartość była różna, zależnie od tego, czy i w jakiej mierze obserwator

potrafił wyzbyć się subiektywnego spostrzegania zachowań dziecięcych.

Dopiero Preyer, będący z wykształcenia zoologiem i fizjologiem, sformułował

rygorystyczne zasady sporządzania notatek, które powinny być ciągłe

(każdego dnia co najmniej trzy obserwacje), natychmiastowe i obiektywne,

także w sensie rejestrowania faktów i zdarzeń bez ich selekcji i

specjalnego ich wywoływania (np. notowania wierszyków wyuczonych uprzednio

na pamięć). Nic dziwnego, że dzieło Preyera "Dusza dziecka. Spostrzeżenia

nad umysłowym rozwojem człowieka w pierwszych latach życia" (1882Ď) (19Ď)

stało się wzorem dla psychologów spisujących biografie swoich dzieci.

  Do najbardziej znanych należą biografie zebrane i opracowane przez

Millicent W. Shinn (1900Ď), małżeństwo E. i G. Scupin (1907, 1910Ď), Jamesa

Sully'ego (1896Ď), Williama i Klarę Stern (1907Ď). Sully (1842-1923Ď),

jeden z pionierów psychologii angielskiej, wprowadza w swych "Studiach nad

dzieciństwem" (1895Ď) nowe wątki, zajmując się rozwojem wyobraźni i zabawy

oraz form twórczości artystycznej dziecka.

  Teoretyczne i metodologiczne trendy w okresie kształtowania się

psychologii rozwojowej nie ograniczały się jednak do zbierania i

komentowania materiałów biograficznych. Obok nauk przyrodniczych podstawą

były nowe nurty w filozofii i socjologii, a także wzrastające

zapotrzebowanie pedagogów na wiedzę, która mogłaby dopomóc w racjonalnych

przeobrażeniach w szkolnictwie. Stąd narodziło się szczególne

zainteresowanie rozwojem umysłowym dzieci i młodzieży oraz konstruowaniem

narzędzi jego pomiaru. Te wszystkie tendencje absorbują ówczesnych

wybitnych uczonych, którzy niejednokrotnie, pozostając pod wpływem

biologii, fizjologii i ewolucjonizmu, uwzględniają lub¬8¦i sami tworzą

własne koncepcje i sposoby myślenia o rozwoju. Ukażemy to na przykładzie

najwybitniejszych postaci przełomu Xix i Xx wieku: G. Stanleya Halla,

Jamesa Baldwina i Alfreda Bineta.

  Stanley Hall (1844-1924Ď) nazywany jest ojcem amerykańskiej psychologii

naukowej. Jego niezwykle wszechstronna działalność (20Ď) organizacyjna i

naukowa wiązała się ściśle z przenoszeniem na grunt amerykański

wspomnianych idei. Zainteresowania Halla psychologią rozwojową były

niezwykle rozległe. Najpierw rozpowszechnił metodę kwestionariuszową,

zastosowaną po raz pierwszy przez K. Langego w 1879 r. w Niemczech do

badania zasobu umysłowego dzieci w różnym wieku. Kwestionariusz Halla

zawierał 134 pytania odwołujące się do różnych dziedzin doświadczenia

dziecka rozpoczynającego naukę w szkole. Metoda ta stanowiła zalążek

późniejszych testów wiadomości i zdolności ogólnych oraz przyczyniła się do

przełomu w tradycyjnym procesie nauczania.

  Teoretyczne poglądy Halla na rozwój człowieka kształtowały się pod

wpływem biogenetycznego prawa Ernsta Haeckla. Hall był rzecznikiem teorii

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin