Dariusz Milewski
Katedra Systemów i Polityki Transportowej
a) Definicje spedycji i spedytora, Podstawowy zakres usług spedytora. Czy pojęcie spedytora i zakres usług spedycyjnych jest uregulowany prawnie? W czyim imieniu może występować spedytor i jakie ma to konsekwencje prawne?
b) Jakość usług spedycyjnych – czym jest jakość w spedycji, znaczenie dla klienta firmy spedycyjnej, w jaki sposób można ją poprawić,
c) Efektywność spedytorów specjalistycznych i uniwersalnych. Czy firma spedycyjna powinna świadczyć wszystkie rodzaje usług?
1. Zaplanować realizację następujących zleceń:
· 24 tony nawozów w workach ze Szczecina do Poznania,
· 100 ton produktów elektronicznych z Piły do Birmingham w Wlk Brytanii,
· 200 ton mebli z Egiptu.
Pytania dodatkowe:
- Jakie informacje będą potrzebne, aby podjąć optymalne decyzje?
- Jakie czynniki należy uwzględnić?
- Jakie czynności, formalności muszą być zrealizowane w celu efektywnego zrealizowania procesu transportowego i handlowego?
- Jaka jest rola spedytora w powyższych zadaniach transportowych (czy w ogóle potrzebny jest spedytor?)
- Jakie kwalifikacje musi posiadać spedytor, aby prawidłowo zrealizować te zlecenia?
2. Ćwiczenie 1 z pliku „Zadania - spedycja”
a) Etapy procesu spedycyjnego – czynności wykonywane w trakcie realizacji zlecenia spedycyjnego
b) Organizacja procesu spedycyjnego w różnych gałęziach transportu:
Ø transport drogowy – organizacja przewozu w transporcie drogowym, przepisy, dokumenty
Ø transport kolejowy – rodzaje wagonów w przewozach towarowych, , jakie jednostki ładunkowe są stosowane w transporcie kolejowym, zasady stosowania taryf w konwencji COTIF/CIM i SMGS, zasady przejścia między CIM i SMGS, co to jest masa taryfowa przesyłki i jak się ją ustala, zasady ustalania należności przewozowych w przewozach krajowych i międzynarodowych, zasady opłacania należności w komunikacji CIM oraz SMGS, co to jest zasada frankowania, co to są upusty i refrakcje.
Ø transport morski – podstawowe formy eksploatacji statków i rodzaje statków, formy umów przewozu, stawka frachtowa i sposób zapłaty frachtu, co to jest kalkulacja frachtowa, zadania spedytorów portowych, współpraca z podwykonawcami i instytucjami, zasady ustalania czasu dozwolonego na załadunek i wyładunek, dokumenty (kwit sternika, jego rola, konosament, „czysty” i „brudny” konosament, morski list przewozowy, manifest, ładunkowy) i ich znaczenie w procesie transportowym i handlowym, kto wypełnia te dokumenty,
Ø transport śródlądowy –podstawy prawne korzystania z dróg wodnych i wykonywania działalności przewozowej, dokumenty, zasady ustalania cen,
Ø transport lotniczy – technologia procesu transportowego i organizacja pracy, rodzaje przesyłek, ULD,
Ø transport multimodalny – rola spedytora w łańcuchu multimodalnym, zalety i wady w porównaniu do operatorów multimodalnych i armatorów morskich, spedytorzy jako konkurenci dla armatorów, organizacja przewozów w Europie i w Polsce – organizacje i firmy,
c) Problematyka prawna i ubezpieczeniowa
Ø Umowa spedycji i przewozu - przepisy dotyczące praw i obowiązków stron umowy
Ø Podstawowe obowiązki przewoźnika i spedytorów zgodnie z regulacjami prawnymi (kiedy i za co odpowiada, a kiedy jest zwolniony z tej odpowiedzialności)
Ø Odpowiedzialność spedytorów i przewoźników za szkody wynikłe z niewłaściwego wykonania zlecenia spedycyjnego. Jak ustalić odpowiedzialność spedytora?
Ø Wysokość odszkodowania za szkody i opóźnienia w dostawie zawinione przez przewoźnika i spedytora
Ø Rodzaje ubezpieczeń transportowych i spedycyjnych, cel stosowania ubezpieczeń, OC spedytora, obligatoryjność ubezpieczenia OC i ładunku, ubezpieczający a ubezpieczyciel
Ø OC spedytora i przewoźnika a Cargo– porównać, czy się uzupełniają czy wykluczają
d) Organizacja wybranych usług spedycyjnych
Ø Przesyłek całopojazdowych
Ø Przesyłek drobnych, kurierskich i ekspresowych – organizacja, systemy przewozu przesyłek drobnych, czynniki efektywność ekonomiczna przewozu tych przesyłek i jakości usług,
Ø Ładunków ciężkich, ponadgabarytowych oraz niebezpiecznych
1. Zaplanować czas pracy dostawy towaru do klienta przy uwzględnieniu norm czasu pracy kierowców.
- Dla przykładu z pozycji: M. Gubała, I. Dembińska – Cyran, Podstawy zarządzania transportem w przykładach, Biblioteka Logistyka, Poznań 2003, s. 72-85.
- Dla powyższego przykładu ze zmienionymi założeniami:
§ Kierowca po przyjeździe na miejsce załadunku jechał już 3 godziny;
§ Prędkość przejazdu po polskich drogach 50 km/h, po drogach krajów zachodnich 80km/h
2. Pytanie: jakie konsekwencje prawne dla usługobiorcy wiążą się a) z wyborem gałęzi transportu, b) współpracą ze spedytorem a nie bezpośrednio z firmą transportową.
3. Pytanie: Gdy klient przekazuje spedytorowi zlecenie transportowe, który je przyjmuje, to czy zawarta została umowa spedycji czy przewozu?
4. Ćwiczenie 3 zadanie 1
5. Ćwiczenie 4 zadania 1- 4
a) Porównanie poszczególnych gałęzi, Czynniki wyboru gałęzi transportu,
b) Wybór przewoźnika – kryteria wyboru, zminimalizowanie ryzyka podjęcia niewłaściwego wyboru
c) Formuły INCOTERMS
Ø gestia transportowa – korzyści posiadania gestii,
Ø jakie zagadnienia regulują INCOTERMS? Jakie jest ich znaczenie w handlu zagranicznym?
Ø Różnice między poszczególnymi grupami formuł, kiedy się stosuje daną formułę (podać kilka przykładów). Czym są formuły dwupunktowe, czym się różnią formuły „na załadowanie” od formuł „na dostarczenie”,
Ø Wybór formuły INCOTERMS – kryteria (kiedy opłaca się wybrać daną formułę INCOTERMS)?
1. Problem:
Zakład produkcyjny zlokalizowany w Pruszkowie pilnie potrzebuje komponentów do produkcji. Do dostawcy w Anglii zostało złożone następujące zamówienie:
„Dostawa: CIF Pruszków, INCOTERMS 2000, przed 1 lipca 2005”.
Gdzie powinny być te komponenty 1 lipca 2005?
2. Ćwiczenie 2 zadanie 1-2
3. Ćwiczenie 4 zadanie 5
4. Ćwiczenie 5 zadanie 2
1. Podręcznik spedytora, pr. zb. pod red. J. Neider i D. Marciniak – Neider, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia 2002 (pozycja podstawowa do ćwiczeń).
2. A. Salomon, Spedycja w handlu morskim. Procedury i dokumenty, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003.
3. M. Gubała, I. Dembińska – Cyran, Podstawy zarządzania transportem w przykładach, Biblioteka Logistyka, Poznań 2003.
4. E. Załoga, D. Milewski, Spedycja. Procesy i usługi, WNUS (skrypt uczelniany), Szczecin 2004.
1. Polska Gazeta Transportowa
2. Spedycja Transport Logistyka
1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (zwana Kodeksem Cywilnym) art. 794 – 804
2. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (zwana Kodeksem Cywilnym) art. 774-5 oraz 779 – 793
3. Ustawa z dnia 28 listopada 1984 r. Prawo Przewozowe (Prawo Przewozowe) – art. Odnoszące się do przewozu rzeczy, a szczególnie do praw i obowiązków stron umowy przewozu i ich odpowiedzialności
4. Konwencja europejska z dnia 1 lipca 1970 r. dotycząca pracy załóg pojazdów wykonywających międzynarodowe przewozy drogowe, DzU z 1999r. nr 94, poz. 1087 (w tekście zwany Konwencja AETR)
5. Konwencja z dnia 19 maja 1956 r. o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów Dz. U. z 1962 r. Nr 49, poz. 238 oraz z 1995 r. Nr 69, poz. 362 (w tekście zwany Konwencja CMR).
6. Konwencja z dnia 9 maja 1980 r. o międzynarodowym przewozie kolejami COTIF. Dz. U. z 1985 r. Nr 34, poz. 158 oraz 1997 r. Nr 37, poz. 225 (w tekście zwany COTIF)
7. Umowa europejska z dnia 30 września 1957r. o międzynarodowym przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, t. jed: DzU z 2002 r. nr 194, poz. 1629; z 2003 r. nr 207, poz. 2013 i 2014 (w tekście zwany Umowa ADR).
8. Umowa z dnia 1 listopada 1951r., o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej (Umowa SMGS) Dz. Urz. MTiGM z 1995r., Nr 9, poz. 21, z póź, zm,
9. Ustawa z dnia 28 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (w tekście zwany Prawo lotnicze)
10. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, DzU nr 92, poz. 879,
11. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych. (Dz. U. z dnia 28 grudnia 2001 r.),
12. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
13. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1) z dnia 31 rudnia 2003 r. w sprawie warunków i sposobu pilotowania pojazdów oraz wysokości opłat (Dz. U. z dnia 19 stycznia 2004 r.)
14. Wspólnotowy Kodeks Celny, Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny
1. Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne (OPWS) Opracowane przez PISiL (uchwała nr 35 Rady z dnia 11.10.2002), Aprobowane uchwałą Prezydium KIG dnia 23.04.2003 nr 59/15/2003
2. Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych, DzU z 1985r. nr 34, poz. 158. Zmiany: DzU z 1997 r. nr 37, poz. 225 (w tekście zwany RID)
3. Zasady sprzedaży usług przewozów towarowych przez PKP Cargo S.A., kwiecień 2006 (Załącznik nr 1 do Uchwały nr 2904 Zarządu PKP Cargo S.A. z dnia 19 kwietnia 2006r.) .
4. Regulamin przewozu przesyłek towarowych (RPT) PKP Cargo S.A. (Załącznik nr 1 do Uchwały nr 24 Zarządu PKP Cargo S.A. z dnia 11 stycznia 2007 r.)
5. Taryfa Towarowa PKP Cargo S.A. (Załącznik nr 6.6. Zarządu PKP Cargo S.A. z dnia 27 listopada 2006 r.)
6. Ogólna umowa o użytkowaniu wagonów towarowych (AVV) wydanie z 01 lipca 2007.
7. Zasady wypełniania listu przewozowego CIM (Załącznik nr 2)
8. UCHWAŁA Nr 120 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 19 maja 2004r. w sprawie przyjęcia zarządzenia ustalającego zasady wstępu na obszar kolejowy zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
9. Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy 2006/2007. Zarządzenie Nr 36/2005 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 20 grudnia 2005 r.
10. R-1 Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów na PKP S.A. (Zarządzenie nr 21 Zarządu PKP S.A. z dnia 19 maja 2001 r. Biuletyn S. A., A nr 7 poz. 22 z dnia 30 maja 2001.
11. Ir-10 (R-57) Instrukcja o przewozie przesyłek nadzwyczajnych (Zarządzenie nr 11 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 29 września 2004 roku).
12. Wytyczne postępowania przy przewozie koleją towarów niebezpiecznych.
3
mirekg42