Ćwiczenia ze Spedycji - zagadnienia - studia zaoczne.doc

(88 KB) Pobierz
Ćwiczenia – Rynek usług spedycyjnych

 

Konspekt do ćwiczeń z przedmiotu spedycja – studia zaoczne

Dariusz Milewski

Katedra Systemów i Polityki Transportowej

1. Spedycja – podstawowe pojęcia

a)       Definicje spedycji i spedytora, Podstawowy zakres usług spedytora. Czy pojęcie spedytora i zakres usług spedycyjnych jest uregulowany prawnie? W czyim imieniu może występować spedytor i jakie ma to konsekwencje prawne?

b)       Jakość usług spedycyjnychczym jest jakość w spedycji, znaczenie dla klienta firmy spedycyjnej, w jaki sposób można ją poprawić,

c)       Efektywność spedytorów specjalistycznych i uniwersalnych. Czy firma spedycyjna powinna świadczyć wszystkie rodzaje usług?

1. Zaplanować realizację następujących zleceń:

·         24 tony nawozów w workach ze Szczecina do Poznania,

·         100 ton produktów elektronicznych z Piły do Birmingham w Wlk Brytanii,

·         200 ton mebli z Egiptu.

Pytania dodatkowe:

-          Jakie informacje będą potrzebne, aby podjąć optymalne decyzje?

-          Jakie czynniki należy uwzględnić?

-          Jakie czynności, formalności muszą być zrealizowane w celu efektywnego zrealizowania procesu transportowego i handlowego?

-          Jaka jest rola spedytora w powyższych zadaniach transportowych (czy w ogóle potrzebny jest spedytor?)

-          Jakie kwalifikacje musi posiadać spedytor, aby prawidłowo zrealizować te zlecenia?

2. Ćwiczenie 1 z pliku „Zadania - spedycja”

2. Organizacja procesu spedycyjnego

a)       Etapy procesu spedycyjnego – czynności wykonywane w trakcie realizacji zlecenia spedycyjnego

b)       Organizacja procesu spedycyjnego w różnych gałęziach transportu:

Ø    transport drogowy – organizacja przewozu w transporcie drogowym, przepisy, dokumenty

Ø    transport kolejowy – rodzaje wagonów w przewozach towarowych, , jakie jednostki ładunkowe są stosowane w transporcie kolejowym, zasady stosowania taryf w konwencji COTIF/CIM i SMGS, zasady przejścia między CIM i SMGS, co to jest masa taryfowa przesyłki i jak się ją ustala, zasady ustalania należności przewozowych w przewozach krajowych i międzynarodowych, zasady opłacania należności w komunikacji CIM oraz SMGS, co to jest zasada frankowania, co to są upusty i refrakcje.

Ø    transport morski – podstawowe formy eksploatacji statków i rodzaje statków, formy umów przewozu, stawka frachtowa i sposób zapłaty frachtu, co to jest kalkulacja frachtowa, zadania spedytorów portowych, współpraca z podwykonawcami i instytucjami, zasady ustalania czasu dozwolonego na załadunek i wyładunek, dokumenty (kwit sternika, jego rola, konosament, „czysty” i „brudny” konosament, morski list przewozowy, manifest, ładunkowy) i ich znaczenie w procesie transportowym i handlowym, kto wypełnia te dokumenty,

Ø    transport śródlądowy –podstawy prawne korzystania z dróg wodnych i wykonywania działalności przewozowej, dokumenty, zasady ustalania cen,

Ø    transport lotniczy – technologia procesu transportowego i organizacja pracy, rodzaje przesyłek, ULD,

Ø   transport multimodalny – rola spedytora w łańcuchu multimodalnym, zalety i wady w porównaniu do operatorów multimodalnych i armatorów morskich, spedytorzy jako konkurenci dla armatorów,  organizacja przewozów w Europie i w Polsce – organizacje i firmy,

c)       Problematyka prawna i ubezpieczeniowa

Ø    Umowa spedycji i przewozu - przepisy dotyczące praw i obowiązków stron umowy

Ø    Podstawowe obowiązki przewoźnika i spedytorów zgodnie z regulacjami prawnymi (kiedy i za co odpowiada, a kiedy jest zwolniony z tej odpowiedzialności)

Ø    Odpowiedzialność spedytorów i przewoźników za szkody wynikłe z niewłaściwego wykonania zlecenia spedycyjnego. Jak ustalić odpowiedzialność spedytora?

Ø    Wysokość odszkodowania za szkody i opóźnienia w dostawie zawinione przez przewoźnika i spedytora

Ø    Rodzaje ubezpieczeń transportowych i spedycyjnych, cel stosowania ubezpieczeń, OC spedytora, obligatoryjność ubezpieczenia OC i ładunku, ubezpieczający a ubezpieczyciel

Ø    OC spedytora i przewoźnika a Cargo– porównać, czy się uzupełniają czy wykluczają

d)      Organizacja wybranych usług spedycyjnych

Ø    Przesyłek całopojazdowych

Ø    Przesyłek drobnych, kurierskich i ekspresowych – organizacja, systemy przewozu przesyłek drobnych, czynniki efektywność ekonomiczna przewozu tych przesyłek i jakości usług,

Ø    Ładunków ciężkich, ponadgabarytowych oraz niebezpiecznych

1. Zaplanować czas pracy dostawy towaru do klienta przy uwzględnieniu norm czasu pracy kierowców.

-          Dla przykładu z pozycji: M. Gubała, I. Dembińska – Cyran, Podstawy zarządzania transportem w przykładach, Biblioteka Logistyka, Poznań 2003, s. 72-85.

-          Dla powyższego przykładu ze zmienionymi założeniami:

§         Kierowca po przyjeździe na miejsce załadunku jechał już 3 godziny;

§         Prędkość przejazdu po polskich drogach 50 km/h, po drogach krajów zachodnich 80km/h

2. Pytanie: jakie konsekwencje prawne dla usługobiorcy wiążą się a) z wyborem gałęzi transportu, b) współpracą ze spedytorem a nie bezpośrednio z firmą transportową.

3. Pytanie: Gdy klient przekazuje spedytorowi zlecenie transportowe, który je przyjmuje, to czy zawarta została umowa spedycji czy przewozu?

4. Ćwiczenie 3 zadanie 1

5. Ćwiczenie 4 zadania 1- 4

3. Optymalizacja procesu spedycyjnego

a)       Porównanie poszczególnych gałęzi, Czynniki wyboru gałęzi transportu,

b)       Wybór przewoźnika – kryteria wyboru, zminimalizowanie ryzyka podjęcia niewłaściwego wyboru

c)       Formuły INCOTERMS

Ø    gestia transportowa – korzyści posiadania gestii,

Ø    jakie zagadnienia regulują INCOTERMS? Jakie jest ich znaczenie w handlu zagranicznym?

Ø    Różnice między poszczególnymi grupami formuł, kiedy się stosuje daną formułę (podać kilka przykładów). Czym są formuły dwupunktowe, czym się różnią formuły „na załadowanie” od formuł „na dostarczenie”,

Ø    Wybór formuły INCOTERMS – kryteria (kiedy opłaca się wybrać daną formułę INCOTERMS)?

1. Problem:

Zakład produkcyjny zlokalizowany w Pruszkowie pilnie potrzebuje komponentów do produkcji. Do dostawcy w Anglii zostało złożone następujące zamówienie:

„Dostawa: CIF Pruszków, INCOTERMS 2000, przed 1 lipca 2005”.

Gdzie powinny być te komponenty 1 lipca 2005?

2. Ćwiczenie 2 zadanie 1-2

3. Ćwiczenie 4 zadanie 5

4. Ćwiczenie 5 zadanie 2

Literatura

Pozycje zwarte:

1.    Podręcznik spedytora, pr. zb. pod red. J. Neider i D. Marciniak – Neider, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia 2002 (pozycja podstawowa do ćwiczeń).

2.    A. Salomon, Spedycja w handlu morskim. Procedury i dokumenty, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003.

3.    M. Gubała, I. Dembińska – Cyran, Podstawy zarządzania transportem w przykładach, Biblioteka Logistyka, Poznań 2003.

4.    E. Załoga, D. Milewski, Spedycja. Procesy i usługi, WNUS (skrypt uczelniany), Szczecin 2004.

Czasopisma:

1.     Polska Gazeta Transportowa

2.    Spedycja Transport Logistyka

Strony internetowe:www.logistyka.net.pl, www.logistica.pl, WWW.pkp-cargo.pl

Przepisy prawne

1.       Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (zwana Kodeksem Cywilnym) art. 794 – 804

2.       Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (zwana Kodeksem Cywilnym) art. 774-5 oraz 779 – 793

3.       Ustawa z dnia 28 listopada 1984 r. Prawo Przewozowe (Prawo Przewozowe) – art. Odnoszące się do przewozu rzeczy, a szczególnie do praw i obowiązków stron umowy przewozu i ich odpowiedzialności

4.       Konwencja europejska z dnia 1 lipca 1970 r. dotycząca pracy załóg pojazdów wykonywających międzynarodowe przewozy drogowe, DzU z 1999r. nr 94, poz. 1087 (w tekście zwany Konwencja AETR)

5.       Konwencja z dnia 19 maja 1956 r. o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów Dz. U. z 1962 r. Nr 49, poz. 238 oraz z 1995 r. Nr 69, poz. 362 (w tekście zwany Konwencja CMR).

6.       Konwencja z dnia 9 maja 1980 r. o międzynarodowym przewozie kolejami COTIF. Dz. U. z 1985 r. Nr 34, poz. 158 oraz 1997 r. Nr 37, poz. 225 (w tekście zwany COTIF)

7.       Umowa europejska z dnia 30 września 1957r. o międzynarodowym przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, t. jed: DzU z 2002 r. nr 194, poz. 1629; z 2003 r. nr 207, poz. 2013 i 2014 (w tekście zwany Umowa ADR).

8.       Umowa z dnia 1 listopada 1951r., o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej (Umowa SMGS) Dz. Urz. MTiGM z 1995r., Nr 9, poz. 21, z póź, zm,

9.       Ustawa z dnia 28 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (w tekście zwany Prawo lotnicze)

10.    Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, DzU nr 92, poz. 879,

11.    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych. (Dz. U. z dnia 28 grudnia 2001 r.),

12.    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,

13.    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)  z dnia 31 rudnia 2003 r. w sprawie warunków i sposobu pilotowania pojazdów oraz wysokości opłat (Dz. U. z dnia 19 stycznia 2004 r.)

14.    Wspólnotowy Kodeks Celny, Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny

Inne

1.       Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne (OPWS) Opracowane przez PISiL (uchwała nr 35 Rady z dnia 11.10.2002), Aprobowane uchwałą Prezydium KIG dnia 23.04.2003 nr 59/15/2003

2.       Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych, DzU z 1985r. nr 34, poz. 158. Zmiany: DzU z 1997 r. nr 37, poz. 225 (w tekście zwany RID)

3.       Zasady sprzedaży usług przewozów towarowych przez PKP Cargo S.A., kwiecień 2006 (Załącznik nr 1 do Uchwały nr 2904 Zarządu PKP Cargo S.A.  z dnia 19 kwietnia 2006r.) .

4.       Regulamin przewozu przesyłek towarowych (RPT) PKP Cargo S.A. (Załącznik nr 1 do Uchwały nr 24 Zarządu PKP Cargo S.A.  z dnia 11 stycznia 2007 r.)

5.       Taryfa Towarowa PKP Cargo S.A. (Załącznik nr 6.6. Zarządu PKP Cargo S.A.  z dnia 27 listopada 2006 r.)

6.       Ogólna umowa o użytkowaniu wagonów towarowych (AVV) wydanie z 01 lipca 2007.

7.       Zasady wypełniania listu przewozowego CIM (Załącznik nr 2)

8.       UCHWAŁA Nr 120 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 19 maja 2004r. w sprawie przyjęcia zarządzenia ustalającego zasady wstępu na obszar kolejowy zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

9.       Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów
przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy 2006/2007. Zarządzenie Nr 36/2005 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 20 grudnia 2005 r.

10.    R-1 Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów na PKP S.A. (Zarządzenie nr 21 Zarządu PKP S.A. z dnia 19 maja 2001 r. Biuletyn S. A., A nr 7 poz. 22 z dnia 30 maja 2001.

11.    Ir-10 (R-57) Instrukcja o przewozie przesyłek nadzwyczajnych (Zarządzenie nr 11 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 29 września 2004 roku).

12.    Wytyczne postępowania przy przewozie koleją towarów niebezpiecznych.

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin