Bb.doc

(53 KB) Pobierz
Konspekt zajęcia

Konspekt zajęcia

 

Prowadzący: Aleksandra Rawska

Uczestnicy: dzieci 6-letnie

Temat: Zapoznanie dzieci z litera B, b wielką i małą, drukowaną i pisaną na podstawie piosenki Bałwanki oraz wyrazów: Bartek, but, buty             

Cele ogólne:

- zapoznanie z wyglądem wielkiej i małej, drukowanej i pisanej litery B, b

- określenie głoski b jako spółgłoski

- ćwiczenie słuchu fonemowego

- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej

- nabywanie zwyczaju reagowania na wezwania i polecenia nauczyciela

Cele operacyjne - dziecko:

- rozpoznaje graficzny obraz litery B i b oraz identyfikuje go z głoską b

- intuicyjne rozpoznaje głoskę b jako spółgłoskę

- rozumie i odpowiednio reaguje na polecenia nauczyciela

- orientuje się w schemacie swojego ciała

- dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów

Formy: z całym zespołem, indywidualnie, w parach

Zasady: stopniowania trudności, indywidualizacji

Metody:             

- metoda dobrego startu

Pomoce: CD Od piosenki do literki cz.1B., gazety, woreczki z grochem, tacki z kaszą, karty z wzorem litery B, b, karty ćwiczeń, obrazek z literą B, b, litery B i b drukowane i pisane małe i wielkie, białe kartoniki do budowania schematu wyrazów, czerwone i niebieskie nakrywki, niebieska plastelina, mazaki w kolorze niebieskim, obrazki (balon, ananas, rower, torba, ekran, kogut)

Literatura: M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka, Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do literki, cz. 1. 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

I. Z a j ę c i a  w p r o w a d z a j ą c e

1.      Powitanie

Zabawa Ludzie do ludzi – dzieci poruszają się w rytm muzyki, kiedy muzyka cichnie witają się przez podanie ręki z jak największą liczbą osób.

2.      Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

Dzieci ćwiczenia zgodnie z instrukcją nauczyciela:

- wysuńcie do przodu lewą rękę i dotknijcie prawego ramienia, łokcia i biodra

- wykonajcie kilka skłonów, dotykając lewą dłonią prawej stopy, a potem prawego kolana

- unieście ręce do góry i powoli pokażcie jak pada śnieg

- pokażcie jak na ziemi przybywa śniegu: ukucnijcie, połóżcie dłonie na podłodze, potem unoście je coraz wyżej

3.      Wprowadzenie do tematu zajęć

- rozwiązanie zagadki: Gruby, biały z miotłą na podwórzu stoi. Mrozu ani śniegu wcale się nie boi. (bałwan)

- udzielenie odpowiedzi na pytania: Jak nazywa się pora roku, podczas której można ulepić bałwana?, Ile jest pór roku? wymieńcie pory roku po kolei

- ciekawostka: a wiecie, że słowo bałwan oznacza także fale morską?

4.      Słuchanie piosenki pt. Bałwan

5.      Ćwiczenia funkcji językowych

ü      Omówienie piosenki:

- o czym marzył bałwanek?

- kto spełnił jego marzenie?

ü      Kończenie wyrażeń: mały bałwanek – duży …, drobny śnieżek – gęsty …, mała Beatka – duża …

ü      Dodawanie brakujących sylab, tak aby powstały słowa: …-wanek, …-wankowa

ü      Jakie to słowa?: B-e-a-t-k-a, b-a-ł-w-a-n, b-a-l-o-n,

ü      Podawanie przez dzieci przykładów wyrazów, w których głoska b jest w nagłosie i śródgłosie

ü      Czy głoska b jest samogłoską czy spółgłoską?

ü      Tworzenie wyrazy Bartek z pierwszych głosek nazw przedmiotów i postaci przedstawionych na obrazkach: balon, ananas, rower, torba, ekran, kogut

- wypowiadanie całych wyrazów

- wypowiadanie pierwszej głoski każdego wyrazu (analiza)

- złączenie pierwszych głosek i wypowiedzenie utworzonego wyrazu (synteza)

ü      Modelowanie struktury dźwiękowej wyrazu Bartek.

- dzielenie na głoski wyrazu Bartek

- budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu Bartek z jednoczesnym podziałem na sylaby

- wyróżnienie pierwszej głoski w wyrazie Bartek

- budowanie modelu wyrazu Bartek

- pokaz drukowanej wielkiej litery B             

- umieszczenie pod modelem wyrazu Bartek wielkiej drukowanej litery B oraz poznanych liter

ü      Rozwiązanie zagadki:

Małe średnie, duże

Uwielbiają piesze podróże

Dobrze im szczotka służy

Bardzo szkodzą kałuże                            (buty)

ü      Swobodne wypowiedzi dzieci n/t rodzajów butów noszonych w różnych porach roku

ü      Modelowanie struktury dźwiękowej wyrazu but.

- dzielenie na głoski wyrazu but

- budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu but z jednoczesnym podziałem na sylaby

- wyróżnienie pierwszej głoski w wyrazie but

- budowanie modelu wyrazu but

- pokaz drukowanej małej litery b             

- umieszczenie pod modelem wyrazu but małej drukowanej litery B oraz poznanych liter

ü      Czytanie połączeń litery b z samogłoskami: ba, bo, bi, bu, by, be

II. Z a j ę c i a w ł a ś ci w e

1.      Ćwiczenia ruchowe

Zabawa Bałwanki

Dzieci dobierają się parami, dzielą się na jedynki i dwójki. Podczas zabawy jedynki stoją bez ruchu, dwójki natomiast lepią bałwana (np. przechylają głowę osoby z pary, unoszą jej ręce)

Zabawa Bitwa

Dzieci jedną ręką gniotą kawałki gazety – formują z niej kulki. Dobierają się parami  i rzucaja do siebie śnieżkami. Próbują rzucać jedną ręką a łapać drugą.

2.      Ćwiczenia ruchowo-słuchowe

·         Dzieci ustawiają się parami jedno za drugim i podają sobie ręce. Osoby stojące z tyłu będą jadącymi na sankach, stojący z tyłu – ciągnącymi sanie.

·         Dzieci siadają na dywanie. W rytm piosenki pt. Bałwanek wykonują gesty przypominające lepienie kulek ze śniegu.

·         Dzieci otrzymują po jednym woreczku i słuchając piosenki pt. Bałwanek wystukują jej rytm na woreczku najpierw wewnętrzną a potem zewnętrzną stroną prawej dłoni.

3.      Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe

Przyjrzyjcie się uważnie wielkiej literze B. Z jakich elementów się składa? Ile ich jest? Który z nich należy pisać pierwszy. Czy pisząc literę B należy odrywać rękę od kartki? Podstawienie litery B pisanej w wyrazie Bartek. Obserwujcie, w jaki sposób należy pisać literę B: w którym miejscu należy zacząć, w jakim kierunku prowadzić dłoń. Zobaczcie jak się pisze literę B podczas śpiewania piosenki. Wykonajcie następujące ćwiczenia:

- napiszcie literę B palcem na wzorze

- powtórzcie to ćwiczenie słuchając piosenki

- śpiewajcie piosenkę i piszcie literę B na tacce z kaszą,

- śpiewając napiszcie literkę B w palcem powietrzu, a następnie stopa na podłodze.

Umieszczenie l...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin