TEMATY KOMPLEKSOWE
Do pracy wychowawczo – dydaktycznej
z dziećmi 4 – 5 – letnimi
na miesiąc Kwiecień 2010
1. Lola wybiera się w podróż.
2. Każdy czyścioch Ci to powie, mycie to jest samo zdrowie.
3. Stop! Zabraniam! Zakazuje! Śmieci w worki się pakuje.
LOLA WYBIERA SIĘ W PODRÓŻ
Cel główny: Zapoznanie z różnego rodzaju pojazdami. Kształtowanie zainteresowań i zdolności
technicznych.
Sytuacja edukacyjna
Obszar edukacji
Przewidywane rezultaty
Uwagi
Data realizacji
Wysłuchanie opowiadania z płyty CD pt: „Podróż Loli”;
· porównanie ilustracji w książce z treścią opowiadania,
· burza mózgów Co to jest kosmos?,
· zabawa ruchowa Lot w kosmos przy muzyce,
· ćwiczenia rozwijające wyobraźnię – rozmowa na temat Co widzieliśmy w kosmosie?
Wyprawa na księżyc – ćwiczenia gimnastyczne: bieg, ćwiczenia tułowia (w parach), ćwiczenie dużych partii ciała, ćwiczenia utrwalające rozróżnianie prawej i
Edukacja językowa
Sfera rozwoju ruchowego
Dziecko:
· doskonali sprawności językowe poprzez wypowiadanie się na temat opowiadania oraz ilustracji w książce,
· poszerza swoją wiedzę na temat Kosmosu,
· wypowiada się na tematy fantastyczne
· rozwija koordynację ruchową,
· umie wskazywać prawą i lewą stronę,
lewej strony. Rakieta – zabawa ruchowa.
Samochody duże i małe – segregowanie samochodów (zabawek) ze względu na wskazaną cechę: osobowe, ciężarowe, duże, małe,
· pogadanka na temat: Czy samochody są potrzebne i do czego służą?
· zabawa ruchowa: Parkowanie,
· porządkowanie samochodów według koloru,
· przeliczanie pięter parkingu, wykonanie zadania z nalepkami.
Wycieczka po okolicy – obserwowanie pojazdów w najbliższej okolicy, nazywanie ich oraz określanie ich funkcji. Co to za pojazd – zagadki dźwiękowe.
Wycieczka rowerowa – rozwiązywanie zagadek słuchowych,
· pogadanka na temat pojazdów którymi mogą poruszać się dzieci, zwrócenie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa,
· zabawa ruchowa: Wycieczka rowerowa,
Edukacja matematyczna
Edukacja przyrodniczo – zdrowotna
· chętnie bawi się z kolegami,
· segreguje samochody ze względu na wskazaną cechę,
· prawidłowo stosuje liczebniki główne i porządkowe,
· posługuje się pojęciami: mniej, więcej,
· zna nazwy pojazdów spotykanych w swojej okolicy i ich funkcję,
· odgaduje nazwę pojazdu po usłyszeniu jego odgłosu,
· rozwija logiczne myślenie poprzez rozwiązywanie zagadek tekstowych,
· wie, jakie środki ostrożności należy zachować podczas zabawy na rowerze, hulajnodze,
· doskonali sprawności
· wykonanie zadania z nalepkami – wklejenie kół w odpowiednie miejsca, kolorowanie samochodu.
Najdłuższy pociąg – wykonanie pociągów z pudełek, ozdabiani folią samoprzylepną, mierzenie ich długości za pomocą miarek. Jedzie pociąg – zabawa ruchowa przy muzyce z wykorzystaniem zbudowanych pociągów.
Oglądanie samochodów (zabawek) przedstawiających samochody specjalne: karetka pogotowia, wóz strażacki, samochód policyjny;
· omówienie wyglądu samochodów, zwrócenie uwagi na ich kolor, sygnał świetlny oraz oznaczenie,
· poznanie przeznaczenia pojazdów specjalnych oraz zasad ich poruszania się po drogach,
· zabawa ruchowa: Na sygnał,
· kolorowanie wozu strażackiego, wykonanie zadania z nalepkami.
Edukacja plastyczna
Edukacja muzyczna
grafomotoryczne, poprzez
kolorowanie obrazka,
· potrafi współpracować w grupie,
· umie zmierzyć długości pociągów za pomocą różnych miarek,
· umie wykorzystać w zabawie różne rekwizyty,
· poznaje wygląd i przeznaczenie pojazdów uprzywilejowanych,
· rozumie, dlaczego należy się im pierwszeństwo przejazdu,
· poznaje numery alarmowe,
Mój samolot – wykonanie samolotu
z papieru, doskonalenie umiejętności działania według instrukcji.
Kto dalej – zabawa ruchowa z wykorzystaniem wykonanych samolotów.
· ćwiczy sprawność ręki,
· przestrzega reguł zabawy,
KAŻDY CZYŚCIOCH CI TO POWIE, MYCIE TO JEST SAMO ZDROWIE
Cel główny: Kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą. Zwrócenie uwagi na umiejętne i kulturalne zachowanie
się w czasie posiłków oraz podkreślenie roli właściwego odżywiania się.
Wysłuchanie opowiadania Mania, Gryzia i pazurki:
· przekonanie dzieci o konieczności zabiegów higienicznych oraz przełamywanie ich lęków,
· p...
flek