ADMINISTRACJA W MONARCHIACH ABSOLUTNYCH
AUSTRIA – CESARZ
Administracja centralna:
1. Nadworna Rada Wojenna (XVI w.) - początkowo 5 członków zarówno wojskowych jak i cywilnych, a po roku 1801 radców cywilnych usunięto, pod przewodnictwem prezydenta. Funkcje: sprawy zarządu wojskiem, później podzielona na trzy wydziały: a) do spraw rekrutacji, kwaterunku i zaopatrzenia w żywność, b) do spraw sądowniczych, c) do spraw ekonomicznych.
2. Nadworna Izba Skarbowa (XVI w.) - funkcje: sprawy finansowe państwa. Działała w formie kolegialnej, później przekazano uprawnienia decyzyjne referentom. Dla kontroli utworzono Nadworną Izbę Rachunkową.
3. Kancelaria Stanu (1742 r.) - Funkcje: sprawowanie zarządu dworu monarszego, sprawy zagraniczne, przewodniczył kanclerz stanu. Po 1848 roku stała się jedynym organem kierującym zewnętrzną politykę państwa.
4. Najwyższa Izba Sprawiedliwości (1749 r.) - skład: kilku dziesięciu radców pod przewodnictwem kanclerza, a później prezydenta. Obradowali początkowo w trzech, a później w czterech senatach. Funkcja: rozdzielenie sądownictwa od administracji.
5. Zjednoczona Kancelaria Nadworna Czesko-Austriacka (1761 r.) -funkcja: sprawy zarządu wewnętrznego czyli administracja. Podzielona ona była na 13 departamentów (resortów administracji państwowej) Skład: pierwszy kanclerz i dwóch zastępców; poszczególnymi gałęziami administracji kierowali poglegli Kancelarii instytucje takie jak Ministerstwo Policji, Najwyższa Komisja Kościelna.
Zarząd lokalny:
1. Gubernie - liczba: 6 a na czele stali gubernatorzy mający do pomocy radców gubernialnych. Podlegali ZKN. Posiadali szeroko uprawnienia z wyłączeniem spraw skarbowychStarostwa - starostowie krajowi
2. Cyrkuły -- na czele stali starostowie obwodowi, którzy byli podlegli gubernatorom. Funkcje: sprawy zarządu oraz policja bezpieczeństwa, ogniowa, targowa, handlowa, przemysłowa, szkolna, sprawy komunikacji, wojsko; nadzór nad miastami i nad dominami, łącznie z kontrolą stosunków między dworem a wsią.
Samorząd:
1. Miasta – samorząd sprawowany przez wydział miejski magistrat z burmistrzem. Magistrat dzielił się na trzy senaty: dwa zajmowały się sądownictwem, trzeci gospodarką.
ADMINISTRACJA OPARTA ZOSTAŁA NA ZASADACH CENTRALIZMU I BIUROKRATYZMU. WPROWADZONO PODZIAŁ MIĘDZY ADMINISTRACJĄ A SĄDOWNICTWEM.
yvonne_pl