ZMIANY ADMINISTRACJI WE FRANCJI W OKRESIE WIELKIEJ REWOLUCJI ORAZ RZĄDÓW NAPOLEOŃSKICH.doc

(38 KB) Pobierz

ZMIANY ADMINISTRACJI WE FRANCJI W OKRESIE WIELKIEJ REWOLUCJI ORAZ RZĄDÓW NAPOLEOŃSKICH.

 

Administracja centralna:

1791:

§         Król władza wykonawcza nietykalna i nieodpowiedzialna + ministrowie mianowani przez króla.

1793:

§         Rada Wykonawcza24-osobowa rada, która stała na czele władzy wykonawczej. Jednak nie weszła ona w życie.

§         Komitet Ocalenia Publicznego – ostatecznie stał na czele władzy wykonawczej.

1795:

§         Dyrektoriat – kolegialna instytucja, która stanowiła władzę wykonawczą. Skład: 5 dyrektorów + ministrowie.

1799-1804:

§         Pierwszy konsul/cesarz –Napoleon Bonaparte + ministrowie + Rada Stanu, która opracowywała projekty prawa oraz zajmowała się sądownictwem w II instancji. Wprowadził reformy administracji lokalnej, sądownictwa oraz prawa. Zerwano z kolegialnością.

 

CAŁA ADMINISTRACJA OPARTA ZOSTAŁA NA ZASADACH CENTRALIZMU, BIUROKRATYZMU, PODZIAŁU RESORTOWEGO, HIERARCHOCZNOŚCI STRUKTUR, JEDNOOSOBOWOŚCI.

 

 

 

 

 

 

Administracja terytorialna:

1789:

1.      83 departamenty –na czele stały rady departamentalne (36). Organem wykonawczo-zarządzającym były dyrektoriaty (8). Zajmowały się sprawami administracji i sądownictwa czyli sprawy skarbowe, bezpieczeństwa, zdrowia, opieki społecznej, szkolnictwa, robót publicznych.

2.      Dystrykty - na czele stały rady dystryktu (12). Organem wykonawczo-zarządzającym były dyrektoriaty dystryktu (4), oraz syndykowie. Administracja zajmowała się rozdziałem podatków między gminy, sprawami wojska, sprzedażą, dóbr publicznych, tworzeniem list obywateli uprawnionych do głosowania.

3.      Kantony – stanowiły tylko okręgi wyborcze i sądowe.

4.      Gminy – na czele stały rady municypalne (3-21). Organem wykonawczo-zarządzającym byli menerowie, syndyk gminny, sekretarz, skarbnik. Były też rady generalne gminne, składające się z członków rady municypalnej. Decydowały sprawach szczególnie istotnych dla gminy np.: obrót nieruchomościami. W administracji doszło do podziału na:

o        Kompetencje własne: zarządzanie dobrami i dochodami publicznymi, pokrywanie wydatków i zobowiązań z własnych środków gminy, organizowanie robót publicznych, administrowanie zakładami należącymi do gminy, bezpieczeństwo obywateli. Obowiązek prowadzenia świeckich aktów stanu cywilnego.

o        Kompetencje porucze: niektóre sprawy podatkowe, organizowanie robót publicznych, konserwacja budynków publicznych.

1800:

1.      Departamenty – na czele stał prefekt, któremu podlegała niemal cała administracja. Utworzono przy nim radę prefekturalną, która zajmowała się sądownictwem administracji I instancji. Rada departamentalna zajmowała się prawami rozkładu podatków, ściąganiem ich, oraz sprawami lokalnymi.

2.      Okręgi – na czele stał podprefekt, który pełnił rolę pośrednika pomiędzy prefektem a obywatelami. U jego boku działała rada okręgowa, która zajmowała się rozkładem podatków oraz opiniowaniem próśb o ich obniżenie.

3.      Kantony

4.      Gminy – na czele stał mer, który załatwiał bieżące sprawy administracji gminnej, a także pełnił funkcję urzędnika stanu cywilnego. Do pomocy miał radę gminna, która podejmowała uchwały w sprawach dochodów i wydatków gminy.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin