Profilaktyka zachowań ryzykownych - scenariusz lekcji wychowawczej w klasie VI
PROWADZĄCY ZAJĘCIA: PSYCHOLOGDATA ZAJĘĆ: ............CEL: Uwrażliwianie dzieci na różnego rodzaju formy zachowań ryzykownychPLAN ZAJĘĆ:1. Rodzaje zachowań ryzykownych:- dzieci same wymieniają znane im przykłady zachowań ryzykownych;- dzieci wymieniają przykłady z własnego doświadczenia;- wspólne uszeregowanie zachowań ryzykownych:• Agresja;• Samoagresja;• Nałogi;• Wyuczona bezradność.2. Omówienie zachowań agresywnych:- przykłady podawane przez dzieci;- agresja werbalna i czynna;- agresja bezpośrednia, pośrednia, przemieszczona;- osobowość, cechy charakteru, sposób bycia ofiary i sprawcy przemocy3. Nałogi:- rodzaje nałogów;- co to jest uzależnienie, jak powstaje i czym grozi;- omówienie skutków zażywania „używek” dla ogólnego zdrowia psychofizycznego;- społeczne skutki uzależnień.4. Samoagresja jako przykład agresji kierowanej na siebie:- przyczyny;- dominujące emocje;- sposoby zaradcze;- zachowania zastępcze, alternatywne;- niebezpieczeństwa wynikające z samookaleczania.5. Wyuczona bezradność:- definicja i objawy;- niska samoocena;- rola doświadczenia w powstawaniu bezradności;- jak przeciwdziałać skutkom bezradności i jak jej zapobiegać.
Iwa.4