Godła PSP w 1991r.(stare Militaria).pdf

(3485 KB) Pobierz
420410839 UNPDF
GODŁA WSPÓŁCZESNEGO LOTNICTWA POLSKIEGO
GRZEGORZ L. HOŁDANOWICZ
Po wielu latach nieobecności, na samolo-
tach polskiego lotnictwa wojskowego
zaczęły pojawiać się nieformalne oznacze-
nia przynależności do danej eskadry czy
pułku, a niekiedy także godła osobiste (co
jest o tyle dziwne, że piloci nie są przypisani
do konkretnej maszyny). Można się spierać
co do wartości artystycznej większości
z nich, ale niewątpliwe sam fakt miał
bardzo duże znaczenie dla tych, którzy
w jakimkolwiek stopniu czują się uczuciowo
związani ze swoimi jednostkami. Nie był to
proces łatwy. Wszak dopiero od sierpnia
1989 roku nie są tajne numery oraz miejsca
stacjonowania pułków i eskadr, a godło jest
przecież elementem ułatwiającym identyfi-
kację. Mimo to pierwsze próby powrotu do
tradycji miały miejsce już w połowie lat
siedemdziesiątych, gdy w 62 PLM OPK
stacjonującym w Krzesinach pod Pozna-
niem rozpoczęto starania o możliwość sto-
sowania godła w kształcie kruka, co było
nawiązaniem do przedwojennej tradycji es-
kadr poznańskich (inicjatorami tych
działań mieli być płk. Zamorowski i mjr.
Rejewski). Dużo łatwiej było o zgodę na
odznakę pułkową (których zresztą pojawiło
się bardzo wiele, a niektóre z nich stały się
godłami np. w 2 PLM "Kraków" czy 58
LPS), niż na malowanie jakiegokolwiek
elementu wyróżniającego na samolotach.
De dokładnie trwała walka z przepisami nie
wiadomo, jednak znane jest zdjęcie An-2
z tegoż pułku z roku 1982 z namalowanym
już godłem. Był to jeden z pierwszych, jeśli
nie pierwszy taki fakt. W 1982 zamiesz-
czono w WIRAŻACH informacje o malo-
waniu godła jednego z pułków OPK (nie był
to 1, 28 ani 62) na hełmie pilota (z lewej
strony).
Później już było łatwiej, choć miało to
także swoje minusy. Ponieważ nie istniały
jakiekolwiek przepisy malowania godeł
zaczęły panować prawa dżungli, zarówno
pod względem formy godeł, jak i miejsc ich
umieszczania. Przeważały (i niestety prze-
ważają) swoiste "collage", w których obo-
wiązkowymi elementami zdaje się być sza-
chownica (tak, jakby nie były one malowa-
ne na maszynach noszących ten znak).
Jednym z kuriozalnych przykładów miało
być (niezatwierdzone) godło stacjonującej
w Babich Dołach (Gdynia) 18 EŁ-R,
mające składać się z kotwicy, koperty
i krzyża maltańskiego (na podstawie infor-
macji ustnej). Jest to efekt projektowania
znaków przez amatorów, co z reguły prowa-
dzi do takich rezultatów). Jedną z niewielu
prawidłowości było (i jest) umieszczanie na
MiG-21 należących do byłego WOPK godeł
w przedniej ich części, przed numerem tak-
tycznym (na samolotach należących do
b.WL zasada ta nie była przestrzegana).
Pod koniec ubiegłego roku miała zostać
wydana instrukcja określająca zasady sto-
sowania i formy znaków eskadr i pułków.
Nawiasem mówiąc wiele godeł powstałych
w latach poprzednich zostało już zarzuco-
nych.
Poniżej prezentuję przegląd godeł. Wiele
z informacji tu zawartych pochodzi z pub-
likacji w polskiej prasie wojskowej i z wszel-
kich innych dostępnych źródeł. A teraz do
rzeczy (podaję nazwę i miejsce stacjonowa-
nia jednostki).
1 PLM "Warszawa" (Mińsk Maz.
- Janów). Godłem jest uskrzydlona syrenka
na niebieskiej fali. W jej tarczy umieszczono
cyfrę jeden, zaś biały wzór, udający pianę
jest stylizowanym napisem "plm"; z tego
powodu po obu stronach kadłuba godło ma
nieco inny kształt, przy czym zawsze syrena
skierowana jest w kierunku lotu. Wersja
malowana na MiG-21 PF (np. 1804, 1702,
0615 itd), MiG-21 U (np. 1217), TS-11 (w
czerwcu 1987 1225; później ten egzemplarz
został przekazany do 10 PLM i nosił inne
godło) a także PZL-104 została zaprezen-
towana na fotografii barwnej. Na
MiG-29A/UB, używanych przez I esk.
pułku jest malowana wersja z żółtą syreną;
nie jest znana wersja godła II esk. tegoż
pułku. Dodatkowym elementem
wyróżniającym samoloty 1 PLM była (od
lat pięćdziesiątych) czerwona końcówka
usterzenia pionowego;
2 PLM "Kraków" (Goleniów). Podczas
pokazów z okazji święta lotnictwa na Ławi-
cy w 1989 r. pokazany został w powietrzu
MiG-21PFM nr 10 z tego pułku, na którym
pod kabiną po stronie lewej zostało umiesz-
czone małe godło będące powieleniem sto-
sowanej od początku lat siedemdziesiątych
odznaki pułkowej (w sposobie jej umiesz-
czenia i wielkości wyraźnie nawiązano do
zasad malowania godeł, stosowanych w po-
lskich dywizjonach w Wlk. Brytanii). Wid-
nieje ono także na egz. 01 w MLP w Krako-
wie. Znane jest zdjęcie z roku 1978, na
którym widnieje to samo godło umiesz-
czone na jednym z poniemieckich bu-
dynków lotniska w Goleniowie. W maju
1989 na kilkunastu egzemplarzach
MiG-21 M/MF 2PLM (m.in.
9102,6504,6514,8101) w przedniej części
kadłuba był wymalowany pochylony pod
kątem 45° as kier z głową wilka. Sprawa jest
420410839.002.png
1 i 2 Syrenki 1 PLM „Warszawa".
9. Domniemany wygląd godła 13 PLT z Kratowa
5. „Smart Fox" of III Flight of the 7 PLB-R from
3. G odło III esk. 6 PLM-B z Piły.
umieszczonego na samolocie An-26 z numerem
Powidz.
4. Powiększona wersja godła III esk. 6 PLM-B.
1407.
6. Insignia of the 10 PLM based at Łask.
5. „Lisek Chytrusek" III esk. 7 PLB-R z Powidza.
7. The patch of the 10 PLM wore on the left arm.
6. G odło 10 PLM stacjonującego w Lasku.
1. and 2. Two marmaids from the 1 PLM „War-
B. SU-22M4 No. 3201 with III Flight of the 7 PLB-R
7. Plakietka 10 PLM noszona na lewym rękawie
szawa".
badge.
kombinezonu.
3. The badge of III Flight of the 6 PLM-B from Piła.
9. Supposed look to the 13 PLT badge painted on the
8. Su-22M4 nr 3201 z godłem III esk. 7 PLB-R.
4. Enlarged version of the same badge.
fuselage of An-26 with 1407 tactical number.
420410839.003.png
nieco zagadkowa, gdyż kilka tak oznaczo-
nych samolotów (m.in. 7811) brało udział
w XIV Zawodach Użyteczno Bojowych
Lotnictwa WOPK, zaś 2 PLM podlegał WL
(tak jak i rozformowany na początku 1989
roku 9 PLM w Debrznie, skąd prawdopo-
dobnie przejął samoloty "Kraków"). Czy
zatem godło to nie jest przypadkiem pozos-
tałością po służbie w którymś z pułków
OPK (najprawdopodobniej 11). W 1 PLM,
który na początku 1990 roku dostał kilka
MiG-21 PF/PFM z 10 pułku do dziś pozos-
tawiono im godła tego pułku. 6 PLM/B
(Piła). Jesienią 1990 roku na dwóch samolo-
tach SU-22M4K (nr 3005 i ?) III esk. tego
pułku pojawiły si uskrzydlone małe tyg-
rysy trzymające w łapach szachownicę z cyf-
rą 3. Jest to zaprojektowane przez chor.
Wolsztyniaka i chor. Osińskiego godło,
które po niewielkich zmianach i uszlachet-
nieniu formy zostało zaakceptowane jako
godło pułku i jest malowane na kolejnych
samolotach pułku (np. 3216). Muszę jednak
zaznaczyć, iż identyczne godło ( z pomi-
nięciem nieszczęsnej szachownicy) widniało
nakadłubieMiG-21PFM (PF?),należącego
do 11 lub 39 PLM (z Mierzęcic, roz-
wiązanego w 1988 roku), co zostało uwiecz-
nione na okładce tygodnika WIRAŻE nr
2487 z dn. 14.06.87. 7 PLR-B (Witkowo
- Powidz) Późną jesienią 1987 roku major
Magrian i ppłk. Musielski zaproponowali
godło III esk. pułku (pierwszej w lotnictwie
polskim wyposażonej w Su-22) przedsta-
wiające trzymającego bombę lisa na tle
niebieskiego rombu (ponowne nawiązanie
do godeł eskadr liniowych pułku poznańs-
kiego z okresu przedwojennego). Było ono
umieszczone na samolotach eskadry (z lewej
strony), na wózku eskadrowym i ME-
LEX-ie. Niestety, dziś pozostał już tylko
jeden samolot (nr 3201) oznaczony tymże
godłem i wspomniany MELEX. Pozostałe
maszyny mają w miejsce rombu kolejną
zieloną łatę... Dodatkowym elementem
wyróżniającym Su-22 tego pułku są żółte
cyfry numeru taktycznego. Ponadto w mie-
sięczniku LOTNICTWO - Aviation Inter-
national nr 1/91 zostało zaprezentowane
zdjęcie Su-22M4K nr 3407 z wyraźnie wido-
cznym
godłem
(osobistym?)
wnicą z herbem Łaska. Zostało ono wprowa-
dzone przed rokiem 1987 i jest malowane na
samolotach pułku tj. MiG-21PF (np. 1713,
2404), MiG-21 PFM (np. 4106, 4107),
MiG-21 MF (np. 7502, 7788, 7399, 8189),
MiG-21 UM (4502), TS-11 (1235, 1227,
1225). Istnieje także plakietka z tym godłem,
naszywana na kombinezony pilotów. Ponad-
to TS-11 nr. 1227 sfotografowana w maju
1987 posiadała błękitne: końcówkę usterze-
nia pionowego, nos kadłuba, antenę itp. oraz
nieznanej treści napis, umieszczony na przed-
niej części kadłuba.
13 PLT im. płk. S. Skarżyńskiego (Kraków
- Balice). W lotach z darami dla Armenii po
trzęsieniu ziemi w grudniu 1988 brał udział
An-26 nr 1407 z wymalowanym pod kabiną
załogi zionącym ogniem i opadającym na
spadochronie zielonym smokiem wawelskim
w krakusce. W ubiegłym roku, w jednym
z reportaży z 13 pułku widać było ślady
zamalowania tego godła... (na nr 1308),
jednak w marcu 1991 co najmniej jeden
z An-26 nosił jeszcze godło, choć w raczej
opłakanym stanie
28 PLM (Słupsk). Jeden z najciekawszych
pod omawianym względem pułków.
Występuje tu spora różnorodność godeł,
gdyż istnieją co najmniej trzy wersje godła
pułku oraz godło eskadry II, zwącej się
Pumami - skacząca czarna puma na tle
szachownicy z cyfrą 2. Puma jest malowana
z przodu, z lewej strony MiG-23MF, które
powróciły z remontów w Dreźnie i noszą
NRD-owski kamuflaż (np 120,148). Eskadra
pierwsza malowała w 1989 roku głowę Siou-
xa jako godło (2 wersje), jednak dziś samolo-
ty tej eskadry noszą przed kabiną pilota z obu
stron kadłuba, skierowany ku przodowi pro-
porzec, z herbem Słupska (na egzemplarzach
w kamuflażu np. MiG-23 UM nr 845, i bez
np. MiG-23 MF nr 121). Wygląda to dosyć
dziwnie, ale taka była widać wola personelu.
Druga eskadra stosuje dwie wersje godła
pułku (tzn. herbu Słupska): na stylizowanej
tarczy herbowej, przypominającej garnek (nr
120) i w kole (nr 148). W obu przypadkach są
one umieszczane na wlotach powietrza, przy
czym z lewej strony gryf skierowany jest ku
przodowi, z prawej - ku tyłowi. Egzemplarz
nr 148 jest ciekawy jeszcze z jednego powodu
- z lewej strony, ponad cyframi 1 i 4 widoczna
jest skacząca biała kozica na tle czarnego
kręgu - najprawdopodobniej godło osobiste
pilota (pilotów?) tej maszyny (w kwietniu
1990 egzemplarz ten nie posiadał jeszcze
żadnych godeł, choć był już w kamuflażu).
34 PLM (od połowy stycznia 1991
wchodzący ponownie w skład Marynarki
Wojennej; Gdynia - Babie Doły). Brak da-
nych. Istnieje zdjęcie startującego klucza
MiG-21 bis, prawdopodobnie z tego pułku,
na którym widać samolot nr. 8971 z godłem,
jednakże trudno cokolwiek bliższego o nim
powiedzieć; równie dobrze może być to sa-
molot z 9 PLM.
37 PŚT (Łeczyca-Leżnica). Od czerwca
1989 w przedniej części śmigłowców tego
pułku, po obu stronach kadłuba, malowane
jest godło, będące repliką odznaki pułkowej.
Stosowane na śmigłowcach Mi-8 (np. 612,
615), Mi-17 (601 do 605) i Mi-6A (670 i 671)
oraz samochodach pułkowych (np. na
drzwiach UAZ-a nr rej. UOL 7048)
41 PLM (Malbork). Podczas pokazów na
Ławicy w 1989 został zaprezentowany
MiG-21MF (nr 7812) z tego pułku z jego
godłem - rycerzem na tle husarskiego
skrzydła i stylizowanej sylwetki MiGa-21.
Godło jest malowane z prawej strony pomię-
dzy wlotem powietrza a numerem z lewej zaś
pod kabiną pilota (z racji swoich wymiarów).
Godło umieszczane jest także na TS-11 (np.
nr 2009).
47 SPŚ (Nowe Miasto n. Pilicą). Na Mi-2
tego pułku stosowane jest bliżej nie znane
godło, malowane za lewymi drzwiami , na
wysokości okna.
49 PŚB (Pruszcz Gdański). Przynajmniej
od roku na przedniej części Mi-24D na-
leżących do tego pułku, między kabinami
członków załogi malowany jest żółty skor-
pion na tle błękitnego koła trzymający
w szczypcach herb Gdańska. Nie wiadomo,
czy jest to godło eskadry, użytkującej Mi-24,
czy też całego pułku.
58 LPS (Dęblin - Sadkowo). Zgodnie ze
zwyczajem przyjętym w WOSL, na TS-11 58
pułku umieszczane są dwa godła: WOSL
(tylko na stronie lewej), oraz pułku (w tym
przypadku ponownie jest to adaptacja od-
znaki pułkowej). Przykładem tak oznakowa-
nej Iskry jest samolot nr 1909 widziany
w połowie 1989.
60 LPS im.kpt.Żwirki i inż. Wigury (Ra-
dom). Samoloty tego pułku także noszą
godła: WOSL i pułkowe, (ponownie replika
odznaki mundurowej) umieszczone np. na
TS-11 o numerach 101, 713, 210, 705 itp.
62 PLM im. Powstańców Wielkopolskich
1918/19 (Poznań - Krzesiny). Wspomniany
we wstępie pułk, nawiązuje swoim godłem do
przedwojennych eskadr poznańskich. Godło
malowane było na MiG-21PFM (nr 6613,
w przedniej części kadłuba.
10 PLM (im.Ludowych Partyzantów Zie-
mi Krakowskiej - nazwa nadana w 1959
roku, gdy był to 2 PLM; Łask). Pułk ten
posiada jedno z najbardziej znanych godeł
• smoka wawelskiego z błyskawicą i szacho-
małym
420410839.004.png
OPIS DO RYSUNKU:
ON THE DRAWING:
1. Godło 2 PLM „Kraków".
2. Godło stosowane na niektórych samolotach
2 PLM w Goleniowie.
3. Godło 62 PLM im. Powstańców Wielkopolskich
1918/1919. Godło w barwie niebieskiej umiesz-
czano na samolotach MiG-21.
4. Granatowo-białe godło WOSL.
1. Insignia of the 2 PLM „Kraków".
2. The badge used on some MiG-21's based at
Goleniów.
3. Insignia of the 62 PLM . The wren Is dark blue.
4. The badge of WOSL painted on TS-11 Iskra.
Colors are dark blue and white.
420410839.005.png
1. MiG-23MF z 28 PLM z trzema różnymi godłami na
kadłubie.
2. Godło 37 PŚT z Łęczycy.
3. Godło Słupska malowane na samolotach 28 PLM.
4. Pilot śmigłowca Mi-24 z naszywką z godłem 49
PŚB.
5. Antylopa z MiG-a 23 z 28 PLM.
6. Skacząca puma - godło II esk. 28 PLM.
7. Godło 49 PŚB.
8. Godło 58 LPS z Dęblina malowane na TS-11 Iskra
z numerem 1909.
9. Godło 42 PLM z Malborka.
10. Godło 60 LPS.
11. Godło 62 PLM w wersji stosowanej na MiG-21.
420410839.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin