Visual Basic Wzorce projektowe.pdf

(223 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
Visual Basic.
Wzorce projektowe
Autorzy: James W. Cooper
T³umaczenie: Jaromir Senczyk
Tytu³ orygina³u:
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
Visual Basic. Design Patterns. VB 6.0
and VB.NET
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ISBN: 83-7197-710-7
Liczba stron: 440
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Ta ksi¹¿ka jest praktycznym podrêcznikiem tworzenia programów w jêzyku Visual Basic
(w wersji 6 oraz .NET) wykorzystuj¹cych wzorce projektowe. Mo¿e s³u¿yæ tak¿e jako
krótkie wprowadzenie do programowania w nowej wersji .NET jêzyka Visual Basic.
Wzorce projektowe omówiono w niej w szeregu krótkich rozdzia³ów, z których ka¿dy
przedstawia jeden wzorzec i ilustruje jego wykorzystanie za pomoc¹ jednego lub wiêcej
kompletnych i dzia³aj¹cych programów z okienkowym interfejsem u¿ytkownika. Ka¿dy
rozdzia³ zawiera te¿ diagramy UML ilustruj¹ce powi¹zania pomiêdzy klasami
wystêpuj¹cymi w implementacji wzorca.
Dziêki niniejszej ksi¹¿ce czytelnik dowie siê, ¿e wzorce projektowe stanowi¹
powszechnie stosowany sposób organizacji obiektów w programach w celu ich
uproszczenia i u³atwienia póniejszych modyfikacji. Wzorce projektowe wprowadzaj¹
tak¿e zasób nowych pojêæ, dziêki któremu ³atwiej mo¿na opisaæ konstrukcje tworzonych
programów.
Programici w trakcie zapoznawania siê z tematyk¹ wzorców projektowych doznaj¹
zwykle momentu olnienia odkrywaj¹c potêgê poznawanego wzorca. Moment ten
oznacza, ¿e w³anie uwiadomili sobie, w jaki sposób mog¹ wykorzystaæ dany wzorzec
w swojej pracy.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
400260985.001.png 400260985.002.png 400260985.003.png 400260985.004.png
Spis treci
Przedmowa.........................................................................................................13
Cz I Programowanie obiektowe w jzyku Visual Basic..........15
Rozdział 1. Czym s wzorce projektowe?.........................................................17
Definicja wzorców projektowych..................................................................................18
Proces uczenia si ..........................................................................................................20
Studiowanie wzorców projektowych.............................................................................21
Uwagi na temat podej"cia obiektowego.........................................................................21
Wzorce projektowe w Visual Basicu.............................................................................22
Jak zorganizowana jest ta ksi)*ka?................................................................................22
Rozdział 2. Diagramy UML...............................................................................23
Dziedziczenie.................................................................................................................24
Interfejsy ........................................................................................................................25
Kompozycja ...................................................................................................................26
Adnotacje .......................................................................................................................27
Diagramy UML — program WithClass.........................................................................27
Pliki projektów Visual Basica........................................................................................28
Rozdział 3. Klasy i obiekty w Visual Basicu......................................................29
Prosty program konwersji temperatur............................................................................29
Tworzenie klasy Temperature........................................................................................30
Konwersja na stopnie Kelvina ................................................................................32
Przesunicie decyzji do klasy Temperature...................................................................32
Zastosowanie klas do konwersji warto"ci i formatu......................................................34
Obsługa niedozwolonych warto"ci .........................................................................36
Klasa String Tokenizer...................................................................................................36
Klasy i obiekty ...............................................................................................................38
Zawieranie klas .......................................................................................................40
Inicjalizacja klasy...........................................................................................................40
Klasy i metody typu Property ........................................................................................41
Kolejny przykład interfejsu klasy — woltomierz..........................................................43
Klasa vbFile ...................................................................................................................43
Styl programowania w Visual Basicu............................................................................45
Podsumowanie ...............................................................................................................46
Rozdział 4. Programowanie obiektowe.............................................................47
Tworzenie obiektów w Visual Basicu ...........................................................................48
Tworzenie instancji obiektów........................................................................................49
Program do pomiaru odległo"ci.....................................................................................49
Metody wewn)trz obiektów...........................................................................................50
Zmienne .........................................................................................................................50
 
4
Visual Basic. Wzorce projektowe
Przekazywanie parametrów przez referencj i przez warto"?........................................51
@argon obiektowy ..........................................................................................................51
Rozdział 5. Tworzenie kontrolek w Visual Basicu..............................................53
Pod"wietlone pole tekstowe...........................................................................................53
Zmiana wymiarów kontrolki...................................................................................55
Testowanie kontrolki HiText .........................................................................................55
Wła"ciwo"ci i metody kontrolki ....................................................................................56
Kompilacja.....................................................................................................................57
Podsumowanie ...............................................................................................................57
Rozdział 6. Dziedziczenie i interfejsy................................................................59
Interfejsy ........................................................................................................................59
Symulator inwestycji......................................................................................................60
Implementacja symulatora.............................................................................................61
Kiedy u*y? interfejsu? ...................................................................................................62
Metody wspólne.............................................................................................................65
Interfejsy ukryte.............................................................................................................66
Podsumowanie ...............................................................................................................67
Rozdział 7. Wprowadzenie do j0zyka Visual Basic .NET....................................69
Ró*nice w składni Visual Basic .NET...........................................................................69
Ulepszona składnia funkcji .....................................................................................70
Deklaracje zmiennych i ich zakresy...............................................................................71
Obiekty w Visual Basic .NET.................................................................................72
Opcje kompilatora..........................................................................................................73
Zmienne numeryczne w Visual Basic .NET...........................................................74
Wła"ciwo"ci w jzyku Visual Basic wersja 6 i VB.NET ..............................................74
Skrócona notacja operacji przypisania ............................................................................75
Jzyki prekompilowane i zarz)dzanie pamici)............................................................76
Klasy w Visual Basic .NET ...........................................................................................76
Tworzenie aplikacji w "rodowisku Visual Basic .NET .................................................78
Najprostszy program okienkowy w Visual Basic .NET ................................................79
Zastosowanie dziedziczenia...........................................................................................81
Konstruktory ..................................................................................................................82
Programowanie grafiki w Visual Basic .NET................................................................84
Podpowiedzi i kursory ...................................................................................................85
Przeci)*anie metod ........................................................................................................85
Dziedziczenie w jzyku Visual Basic .NET......................................................................86
Przestrzenie nazw...........................................................................................................87
Klasa Square............................................................................................................88
Dostp do składowych klasy..........................................................................................89
Zastpowanie metod w klasach pochodnych.................................................................89
Przeci)*anie i przesłanianie ...........................................................................................90
Zastpowanie kontrolek.................................................................................................92
Interfejsy ........................................................................................................................93
Podsumowanie ...............................................................................................................94
Rozdział 8. Tablice, pliki oraz wyjtki w Visual Basic .NET...............................95
Tablice............................................................................................................................95
Kolekcje .........................................................................................................................97
Klasa ArrayList.......................................................................................................97
Tablice z kodowaniem mieszaj)cym ......................................................................98
Klasa SortedList......................................................................................................98
Wyj)tki...........................................................................................................................98
Obsługa wielu wyj)tków................................................................................................99
Spis treci
5
Wywoływanie wyj)tków..............................................................................................100
Operacje na plikach......................................................................................................100
Klasa File ..............................................................................................................101
Odczyt danych z pliku tekstowego .......................................................................102
Zapis danych w pliku tekstowym..........................................................................102
Wyj)tki a operacje na plikach......................................................................................102
Sprawdzanie osi)gnicia koGca pliku ..........................................................................103
Klasa FileInfo...............................................................................................................103
Klasa vbFile .................................................................................................................104
Cz II Wzorce konstrukcyjne................................................107
Rozdział 9. Wzorzec Simple Factory...............................................................109
Sposób działania wzorca Simple Factory ....................................................................109
Przykładowy program..................................................................................................110
Klasy pochodne............................................................................................................110
Klasa Simple Factory...................................................................................................111
U*ycie fabryki.......................................................................................................112
Implementacja fabryki w Visual Basic .NET ..............................................................113
Fabryki w obliczeniach matematycznych....................................................................114
Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................115
Rozdział 10. Wzorzec Factory Method.............................................................117
Klasa Swimmer............................................................................................................120
Klasa Events i jej klasy pochodne................................................................................120
Rozstawienie bezpo"rednie..........................................................................................122
Rozstawienie okalaj)ce.........................................................................................123
Program rozstawiaj)cy.................................................................................................124
Jeszcze jedno zastosowanie fabryki.............................................................................124
Program rozstawiaj)cy w Visual Basic .NET..............................................................125
Kiedy nale*y u*ywa? wzorca Factory Method? ..........................................................127
Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................128
Rozdział 11. Wzorzec Abstract Factory............................................................129
Abstract Factory i projektowanie ogrodów .....................................................................129
Interfejs u*ytkownika programu Gardener ..................................................................131
Abstract Factory w Visual Basic .NET........................................................................133
PictureBox.............................................................................................................135
Obsługa zdarzeG wyboru.......................................................................................135
Rozbudowa programu o kolejne klasy.........................................................................137
Konsekwencje stosowania wzorca Abstract Factory...................................................137
Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................137
Rozdział 12. Wzorzec Singleton.......................................................................139
Wzorzec Singleton i metody statyczne........................................................................139
Obsługa błdów............................................................................................................141
Globalny punkt dostpu ...............................................................................................141
Kontrolka MSComm i wzorzec Singleton...................................................................142
Porty dostpne w systemie....................................................................................143
Wzorzec Singleton w Visual Basic .NET....................................................................144
Zastosowanie konstruktora o dostpie prywatnym...............................................145
Obsługa błdów.....................................................................................................145
Program SpoolDemo....................................................................................................146
Globalny punkt dostpu ...............................................................................................148
Inne konsekwencje wzorca Singleton..........................................................................148
Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................148
6
Visual Basic. Wzorce projektowe
Rozdział 13. Wzorzec Builder...........................................................................149
Program do "ledzenia inwestycji..................................................................................150
Zastosowanie wzorca Builder......................................................................................151
Budowniczy okna listy wyboru....................................................................................153
Budowniczy okna pól wyboru .....................................................................................154
Implementacja wzorca Builder w Visual Basic .NET .................................................155
Klasa StockFactory ...............................................................................................156
Klasa CheckChoice...............................................................................................157
Klasa ListboxChoice.............................................................................................158
Kolekcje obiektów klasy Items....................................................................................159
Ostateczna wersja programu .................................................................................160
Konsekwencje zastosowania wzorca Builder ..............................................................160
Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................162
Rozdział 14. Wzorzec Prototype ......................................................................163
Klonowanie obiektów w Visual Basicu wersja 6.........................................................164
Zastosowanie prototypu...............................................................................................164
Zastosowanie wzorca Prototype...................................................................................167
Dodatkowe metody w klasach pochodnych..........................................................168
Ró*ne klasy o wspólnym interfejsie .....................................................................169
Mened*er prototypów ..................................................................................................171
Wzorzec Prototype w Visual Basic .NET....................................................................172
Konsekwencje stosowania wzorca Prototype ..............................................................175
Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................176
Podsumowanie wzorców konstrukcyjnych..................................................................176
Cz III Wzorce strukturalne...................................................177
Rozdział 15. Wzorzec Adapter.........................................................................179
Przenoszenie danych pomidzy listami .......................................................................179
Zastosowanie MSFlexGrid ..........................................................................................180
Wykorzystanie TreeView ............................................................................................183
Adapter obiektów..................................................................................................183
Adaptery w Visual Basic .NET....................................................................................184
Adapter kontrolki TreeView w VisualBasic.NET.......................................................186
Zastosowanie DataGrid................................................................................................187
Adapter klas .................................................................................................................188
Adaptery podwójne......................................................................................................189
Adaptery obiektów i adaptery klas w Visual Basic .NET............................................190
Adaptery dynamiczne ..................................................................................................190
Adaptery w jzyku Visual Basic..................................................................................190
Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................190
Rozdział 16. Wzorzec Bridge...........................................................................191
Klasy visList ................................................................................................................194
Diagram klas ................................................................................................................194
Rozbudowa mostu........................................................................................................195
Kontrolki ActiveX jako mosty.....................................................................................196
Wzorzec Bridge w Visual Basic .NET.........................................................................198
Klasa ProductList..................................................................................................198
Klasa ProductTable...............................................................................................199
Wczytywanie danych ............................................................................................200
Zamiana stron mostu....................................................................................................201
Konsekwencje stosowania wzorca Bridge.....................................................................202
Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................202
Zgłoś jeśli naruszono regulamin