Paweł Rybicki - Z podstawowych zagadnień grupy społecznej.pdf

(39 KB) Pobierz
Microsoft Word - Paweł Rybicki
Paweł Rybicki
Z PODSTAWOWYCH ZAGADNIEŃ GRUPY SPOŁECZNEJ*
Zbiór i grupa
Podstawą istnienia grupy społecznej jest fakt życia zbiorowego. Samo
jednak istnienie zbiorowości nie stanowi jeszcze o powstaniu i
utrzymywaniu się społecznych ugrupowań. Zbiór oznacza, że w tym samym
okresie pędzi obok siebie życie wielość podobnych do siebie osobników;
mówiąc o grupie zakładamy natomiast nie tylko współistnienie zbioru
ludzi, lecz zakładamy także, że między tymi osobnikami zachodzą
określone procesy życia społecznego, chociażby w postaci
najogólniejszych przejawów stosunkowania człowieka do człowieka. Toteż
nie każde zjawisko, które na zewnątrz przedstawia się jako zbiór ludzi,
jest przez to samo ugrupowaniem społecznym. Kiedy patrzymy na
przechodnia, masę przechodniów, przesuwa się przed nami mnogość ludzi,
zebranych na niewielkim obszarze i przestrzeni, i wrażenie zbioru jest
nam dane. Brak nam jednak przekonania, że ludzi tych łączy wewnętrzny
związek i stąd ta masa nie posiada dla nas charakteru społeczności. Ale
jest inaczej, gdy nagle przechodniów skupi jakiś nieszczęśliwy wypadek
na ulicy, a nawet się złączą, dając wyraz litości czy oburzeniu, niosąc
pomoc czy karząc sprawcę zdarzenia i tak powstaje, chociaż po kilku
chwilach się rozproszy, w krótkim swym istnieniu nie już tylko jako
szereg oddzielnych jednostek, lecz jako pewna całość, złączona wspólnym
celem, przeżyciem, podsycająca się przez wzajemne oddziaływanie,
znajdująca wyraz we wspólnej postawie lub w dokonanym czynie.
Rozróżnieniu od zbioru ludzi, określonego tylko przez warunki
zewnętrzne (wspólność przebywa w danym czasie, na pewnym odcinku
przestrzeni), zbiór zespolony wzajemnym wewnętrznym ustrojem jego
członków nazywamy grupą społeczną. Gdy zatem, w przeciwieństwie do
luźnej masy tworów ulicznych, tłum zebrany dzięki jakiemuś
nadzwyczajnemu zdarzeniu, skupiony naokół lub przywódcy uznajemy za
grupę społeczną, taką właśnie łączność należących do zbioru ludzi mamy
wtedy na myśli. W rzeczywistości nieraz niełatwo jest jednak określić,
kiedy mamy przed sobą zbiór nietworzący jeszcze żadnej społeczności, a
kiedy już zaczyna się istnienie grupy. W grupach krótkotrwałych
istnienie stosunku między zebranymi ludźmi, ich wewnętrzne zespolenie
jest jasno widoczne i dostatecznie wyraźne.
Istnienie grupy społecznej można stwierdzić o wiele łatwiej i pewniej
wtedy, kiedy zbiór ma trwałe i określone związki. Takim zbiorem,
którego charakter społeczny występuje wyraźnie jest rodzina. A więc
najpierw rodzina w znaczeniu najciaśniejszym, złożona z rodziców i
dzieci - odgrywa przeważającą rolę w nowożytnych społeczeństwach
europejskich. Przedstawia ona współpracowanie niewielkiej liczby
jednostek, które łączy ze sobą kilka typowych związków: stosunek
rodziców między sobą, stosunek rodziców do dzieci i dzieci do rodziców,
wreszcie stosunki między rodzeństwem. Stosunki te nie mają charakteru
identycznego w poszczególnych rodzinach, wszelkie ich wy stanowią
jednak indywidualne odchylenia i odmiany w granicach ujętych przez
naturalne węzła rodzinnego oraz odpowiadające mu urządzenia stale i
powszechnie obowiązujące w środowisku kulturalnym. W rodzinach
tworzących liczniejsze ugrupowania krewnych (rzymskiej,
południowosłowiańskiej) związki pomiędzy członkami grupy rodzinnej są
liczniejsze i bardziej skomplikowane, odpowiednio do większego
zróżnicowania w samych związkach pokrewieństwa, drugiej strony,
liczebność ugrupowania nie musi jednak wpływać na rozmaitość tych
węzłów, które ugrupowania zespalają ze sobą. W zawiązanym dla jakiegoś
specjalnego celu stowarzyszenie chociażby liczebnie większym, wszystkie
lub prawie wszystkie relacje między członkami grupy mogą być tego
samego typu.
Związki między ludźmi jako istotami świadomymi, tego pokroju co
wspomniane już wzajemne związki głów rodziny, określamy jako stosunki
społeczne. Stosunki społeczne, których istnienie zauważymy w grupach,
nie są zjawiskiem społecznym najprostszym. W każdym stosunku można jako
jego element wyróżnić czynność jednostki ludzkiej, zwróconą ku innej
czy ku innym jednostkom. W pojęciu społecznego mieści się już natomiast
wzajemne odniesienie się do siebie dwóch przynajmniej jednostek
ludzkich; przy czym wzajemność nie oznacza bynajmniej, by
ustosunkowanie obu było to samo, lecz tylko to, że ustosunkowanie obu
osób do siebie pozostaje we wzajemnej zależności. Stosunki społeczne
nie przedstawiają się w różnych grupach jednakowo. W niektórych grupach
stosunki te opierają się na ustawicznej bezpośredniej styczności
członków grupy, jak to jest w rodzinie i w niektórych mniej licznych
stowarzyszeniach. W innych grupach, w szczególności liczebnie
większych, podłożem stosunków są natomiast styczności wtórne; występuje
tu konieczny element pośrednictwa w stosunkach między członkami
społeczności, przy czym czynnikiem pośrednictwa są bądź osoby, bądź
rzeczy, bądź wreszcie wartości idealne.
Nie każdy jednak fakt stosunku społecznego między ludźmi tworzy grupę
społeczną. W życiu codziennym raz po raz ustosunkowujemy się do innych
ludzi bez świadomości, że stanowimy z nimi jakiekolwiek ugrupowanie
odrębne. Stosunek dwu lub więcej ludzi, oparty na sympatii, niechęci,
zainspirowaniu lub potrzebie, może trwać długo, może znajdować wyraz
nie tylko w żywionych przez nich uczuciach i sądach, ale i w
działaniach, a pomimo tego grupa społeczna jeszcze nie powstaje.
Charakterystycznym przykładem mogą być właśnie w przeciwieństwie do
wspomnianych rodzin, tego typu, co rzymska lub południowosłowiańska,
zbiory krewnych dalszych w nowoczesnych społeczeństwach europejskich.
Zazwyczaj krewni ci utrzymują między sobą pewne stosunki, jednak
najczęściej o jedności grupowej nie może już być mowy. Ażeby bowiem
istniała grupa społeczna, nie wystarcza pęk stosunków w obrębie danego
zbioru ludzi, lecz nadto musi być jeszcze pewne wspólne ustosunkowanie
się wszystkich do ich związku jako osobnej całości. Niekiedy
ustosunkowanie takie znajduje i wspólnym odniesieniu się wszystkich do
jednej osoby; taki charakter ma w rodzinie typu patriarchalnego
stosunek wszystkich członków grupy do głowy rodziny. W innych
przypadkach dobitniej występuje wspólne ustosunkowanie wszystkich do
rzeczy stanowiących własność grupy, lub też do szczególnie jej
właściwych innych wartości. Jakikolwiek zresztą jest wyraz tego
ustosunkowania - grupa i dopiero wtedy, gdy zbiór ludzi nie tylko łączą
luźne poszczególne stosunki, lecz gdy sami uczestniczą w życiu
zbiorowości czują i ujmują się w zakresie tych stosunków jako odrębna
całość.
Uświadomiona tak przez członków zbioru grupa przedstawia osobną jedność
w świecie ludzkich działań. Toteż istnienie grupy uwydatnia się przede
wszystkim w aktach i czynach, których powodem ich znaczenia nie
odnosimy do poszczególnych (chociażby wszystkich nawet) jednostek i
należących do grupy, lecz do niej samej jako do osobnego podmiotu
działania. Oczywiście wypada, aby pilnie odróżniać działanie grupy od
takich samych czy podobnych czynności, wykonywanych przez członków
grupy. Jeżeli na wsi w porze żniw wszyscy lub przeważająca liczba
mieszkańców ma pole i tam oddaje się pracy żniwiarskiej, jest to
wspólna czynność poszczególnych jednostek, należnych do grupy
wiejskiej, której jednak nie ma potrzeby uznawać za osobną działalność
grup, inaczej już rzecz się przedstawia, kiedy mieszkańcy wsi zgromadzą
się na wspólne zebranie i tam podejmą jakąś uchwalę lub gromadzkie
postanowienie. Uchwała taka nie da się odnieść do poszczególnych ludzi
i nie ma w ogóle znaczenia, jeśli nie uznamy trwałego lub przejściowego
zespolenia liczby jednostek w osobną jedność grupy społecznej. Rada
rodzinna, która na swych zebraniach, waży i rozstrzyga obchodzące
całość rodziny sprawy, każde stowarzyszenie podejmujące i stanowienia i
uchwały, państwo, określające swój stosunek do własnych obywateli lub
do innych państwowych, dają nam powszechnie znane przykłady
działalności grupy. W niektórych i stowarzyszeniach, zwłaszcza
liczebnie niewielkich, w czynnościach grupy uczestniczą zazwyczaj
wszyscy jej członkowie. W grupach o wielkiej liczebności natomiast
czynności grupy bywają często spełniane przez przedstawicieli czy
funkcjonariuszy i przybierają niekiedy przy tym charakter działań
dokonywanych przez jednostki. Lecz oceniając te działania, rozumiemy,
że jednostki, które je spełniają, reprezentują grupę i że czynności ich
o tyle mają znaczenie, o ile uważane są za właściwy wyraz stanowiska;
Jedną z najważniejszych czynności grupy jest stanowienie norm
postępowania, które i wiązywać członków ugrupowania. Ta czynność
odgrywa wielką rolę, zwłaszcza w grupach długotrwałych. Są natomiast
inne grupy, w których działanie grupowe przybiera charakter całkiem o
pozanormatywnych i spontanicznych wystąpień. Tak działa tłum
rewolucyjny, który zdobywa lub niszczy pałac władcy. Kiedy w kole
towarzyskim zespolonym wspólnością nastroju wytwarza się to, co
nazywamy zabawą, widzimy w tym także czynność grupy, chociaż tak między
działaniami jednostek a działaniem zbiorowości społecznej wydaje się
trudniej można określić jako czynność grupy to wszystko, co nie ma
piętna czynu indywidualnego dokonywanego przez jednostkę, a co nie jest
także tylko szeregiem podobnych działań indywidualnych. I jest
czynnością grupy to, co ma charakter jednego i poza indywidualnego
działania.
Jednolite wystąpienia grupy, działania, których ona dokonuje,
atmosfera, którą tworzy, grupę jako osobną całość ujmują nie tylko
przynależne do niej jednostki, lecz także pozostali osobnicy i
ugrupowania, o ile tylko stykają się z jej działalnością. Działacz
polityczny i czynienia z obcą sobie partią polityczną, może pozostawać
w różnym stosunku do poszczególnych jej działań swoje przekonania
stosuje do Partii jak do zbiorowości odrębnej.
Tym bardziej grupy: dwóch plemion, dwóch miast, dwu stowarzyszeń -
każde ugrupowanie nie zwraca się poszczególnego szeregu jednostek,
należących do drugiej zbiorowości, lecz ujmuje tę zbiorowość jako
jedną: w swoim postępowaniu i działaniu. Jako takie jedności grupy
przeciwdziałają sobie i zwalczają, albo też współdziałają ze sobą i
łączą się w nowe ugrupowania społeczne.
Charakter grupy
Wyróżniliśmy w pojęciu grupy (zgodnie z przeważnie ustalonymi w
socjologii pojęciami) trzy elementy: a) zbioru ludzkiego, b) element
stosunku (-ów) społecznego (-nych) łączącego (-cych) uczestników -
zbioru, c) uświadomioną sobie przez uczestników zbioru jedność grupy,
która wyraża się w grupowych czynnościach o pozaindywidualnym
charakterze. Za pomocą tych elementów określone pojęcie grupy jest
bardzo rozległe. W jego zakresie mieści się tak dobrze ród, plemię,
naród, jak gmina wyznaniowa, towarzystwo naukowe, klasa szkolna, tłum
rewolucyjny - słowem wszelka zbiorowość, mała czy wielka, jaką można
tylko spotkać w życiu. Używając też pojęcia grupy, socjologia sądzą w
niczym bliższych cech danej zbiorowości i celowo posługuje się pojęciem
najszerszym obejmującym wszelkie zbiorowości życia społecznego.
Każdy z trzech elementów wymienionych ma dla teorii grup społecznych
doniosłe znaczenie. Kwestia zbioru jako niezbędnego substratu zjawiska
społecznego jest bardzo ważna; przy tym zbiór oznacza - mnogość
osobników, która może, lecz nie musi być przestrzennie wydzielona od
innych osobników. To, że zbiory, które dzięki powstałym układom
stosunków społecznych oraz wytworzonemu innych jedności stają się
grupami, mogą być bardzo różne, łatwo uchwycić; chociażby olbrzymie w
liczebności zbiorów nasuwają się nam w jakimkolwiek zestawieniu grup
społecznych. Znacznej różności zbiorów uwydatnia się atoli dopiero w
związku z ujęciami klasyfikacyjnymi i dalszymi badaniami teorii grup
społecznych. Do dwóch dalszych elementów - stosunku społecznego i
odrębnej jedności grupy - są one obydwa określenia grupy równie
zasadnicze i charakterystyczne, jakkolwiek ich przejawy nie w każdej
występują z jednakową wyrazistością. Na ugrupowaniach liczebnie
mniejszych wyciskają częściej piętno przede wszystkim bezpośrednie
stosunki członków między sobą. Jednolity zaś charakter grupy wyraża się
niekiedy raczej w jej atmosferze i wynikających z doboru
indywidualności rysach duchowej, aniżeli w ściśle określonych
wystawieniach. Przeciwnie, w grupach liczebnie wielkich działaniom
przez nie spełnianym i posiadanym przez nie szczególnym właściwościom,
zbiorowym symbolom, zwierzchnictwu, grupa wyraźnie przedstawia się jako
jedność tak swoim członkom, jednostkom i ugrupowaniom. Natomiast bardzo
zazwyczaj skomplikowana sieć stosunków, łączących członków wielkiej
grupy, ujawnia się dopiero drogą refleksji i analizy.
Jakkolwiek jednak element grupy wysuwa się na plan pierwszy w
konkretnym przypadku, zagadnienia stosunku społecznego jako właściwego
źródła społeczności pozostaje jednym z najbardziej zawikłanych
zagadnień wstępnych we wszelkim rozważaniu grup społecznych,
wyprzedzających pro-klasyfikacji i teorii szczegółowej. Obserwacja
potocznego życia społecznego poucza, że stosunki między ludami tak w
grupach, jak i poza ugrupowaniami mogą mieć treść bardzo rozmaitą. Lecz
właśnie dlatego nasuwa się pytanie, czy stosunki społeczne, a w
szczególności stosunki, dzięki którym późniejsze zbiory ludzi - gromada
ludzi na ulicy, mieszkańcy danego terytorium, zbiór jednostek danego
pochodzenia biologicznego - stają się grupą społeczną, są zawsze tym
samym rodzajowo skupiskiem o specyficznym tylko zabarwieniu treściowym,
czy też są różne w różnych przypadkach. Na czym w takim razie ta
zasadnicza różność polega.
I Odpowiedź na pytanie tak postawione zdają się dawać niektóre
klasyfikacje grup społecznych. Gdy Maunier w swych Essais sur les
groupements sociaux wyróżnia grupy oparte na pokrewieństwie
w sąsiedztwie terytorialnym (wspólnocie terytorialnej) i (wspólnej)
działalności, jest to jakby podział oparty na rozróżnieniu głównych
typów stosunków między ludźmi. Wnikając jednak bliższe klasyfikację,
przekonujemy się, że wskazuje ona raczej czynniki, dzięki którym
powstają stosunki i formują się ugrupowania, aniżeli różność rodzajowa
samych stosunków. Bo przecież stosunek wyraz sympatii, czy stosunek
wzajemnej pomocy lub współpracy może istnieć tak samo w grupie i jak
sąsiadów, jak i w jakimkolwiek groupement de l'activite i trudno by
zdefiniować wyłączność jakiegokolwiek stosunku społecznego dla
któregokolwiek z tych ugrupowań.
Głębiej w istotę stosunków społecznych wnika podział taki, jak dane
przez Durkheima rozróżnienie nie grup opartych na solidarności
mechanicznej i grup opartych na solidarności organicznej. I tu także
jest wskazana nie tyle różność stosunku społecznego, ile raczej dwa
różne źródła jednego stanowiska ujętego jako fundament grupy -
solidarności społecznej. Rzecz inna, że ta solidarność nie zdaje się
jednym i tym samym w obu przypadkach.
Istnieje jednak rozróżnienie stosunków między ludźmi znane w teorii i
znane w życiu praktycznym, które rozumieć można jako wskazanie dwóch
różnych rodzajów stosunku społecznego. Rozróżnienie to odnajduje się
już na drodze analizy najprostszego społecznego procesu, procesu
zbliżenia jednostki ludzkiej do drugiej jednostki. Człowiek, zbliżając
się do drugiego człowieka, może czynić z potrzeby towarzystwa, na
podstawie pewnego pociągu do drugiej osoby, wywołanego chociażby
zewnętrznym wyglądem, na podstawie sympatii. Inny charakter ma
natomiast zbliżenie się jednostki która nie mogąc podołać w wykonaniu
jakiejkolwiek trudniejszej czynności, chociażby z za fizycznej, zwraca
się do drugiej jednostki o pomoc i współdziałanie. Różnica, która
uwydatnia się dwóch tych czynnościach społecznych, nie jest przy tym
tylko różnicą motywu, który w jednym przypadku skłania jednostkę do
zbliżenia się do drugiej jednostki, lecz przedstawia różność rodzaju
ustosunkowania człowieka do człowieka.
Wszystkie zjawiska ustosunkowania człowieka do człowieka i wszystkie
stosunki i można podzielić zgodnie z tym rozróżnieniem na dwa rodzaje:
stosunki społeczno-osobowe jednostki, których zawartość stanowią
odniesienia się ludzi do ludzi jako „wartości społecznych"
(terminologii Znanieckiego). Stosunki społeczno-rzeczowe to takie,
które zawierają odniesienie się osób uczestniczących do jakichkolwiek
wartości pozaosobowych i które przychodzą dopiero na podstawie tego
elementu do skutku. Wartości te nie są wartościami materialnymi; mogą
to być tak samo wartości idealne, należące do sfery religii, i
poznania.
Stosunki społeczne pierwszego rodzaju (osobowe) są więzią wyraźnie
zespalającą niektóre ugrupowania. Charakterystycznym przykładem grup
opartych na stosunkach osobowych są zespoły przyjacielskie i
koleżeńskie; należą tu także różne koła towarzyskie, od nie skupionych
ugrupowań z okresu wakacyjnego aż po grupy towarzyskie, utrzymujące się
całego systemu zwyczajów i obyczajów. Jako przykład grupy o zupełnie
przeciwnym cechach na wymienić towarzystwo handlowe. Tu więzią
zespalającą ludzi nie są uczucia o pokroju zainteresowania, nie są
upodobania dotyczące osobowości, lecz wzgląd na wartości, sami
uczestnicy grupy przyjmują za cel naczelny działania zespołowego. Gdyby
pośród ekonomistów-socjologów dopatrywać się w rynku rysów ugrupowania
społecznego, znaleźlibyśmy przykład układu społecznego, opartego na
rzeczowych stosunkach.
Liczba ugrupowań oparta na stosunkach o charakterze rzeczowym jest
bardzo wielka ogranicza się bynajmniej do dziedziny życia
gospodarczego. Niewątpliwie stosunki takie, jakie " ekonomiczne, noszą
szczególnie wyraźne piętno „rzeczowości" i podobne znamię majątkowe
podstawowych zagadnień grupy społecznej w znacznej mierze wyrastające z
tych stosunków ugrupowania. Ale rzeczowość w przyjętym tu znaczeniu nei
występuje tylko wtedy, gdy chodzi o wartości ekonomiczne, lecz w ogóle
tam wszędzie, gdzie stosunki między ludźmi mają jako podstawę
jakiegokolwiek rodzaju ustosunkowania tych ludzi do innych, i grupy
ludzi, przedmiotów. Cechę rzeczowości mają stosunki, jakie zachodzą
między uczonymi których zainteresowania i badania dotyczące jednego
przedmiotu łączą, skłaniają do wymiany i wyników naukowych i skupiają w
naukowe zrzeszenia. Grupa techników pracujących nad systemem sieci
komunikacyjnej, klub sportowy zespolony wspólną członkom chęcią
osiągnięcia siły fizycznej tworzą podobne przykłady stowarzyszeń, w
których element rzeczowy stanowi wiele dla stosunków społecznych. Wiemy
zaś, jak stosunek do wartości religijnych jest substratem Majenia wielu
bardzo ważnych grup społecznych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin