lekcja o teatrze.pdf

(308 KB) Pobierz
Scenariusz lekcji teatralnej
Scenariuszlekcji
Temat:Pobawmysięwteatr.
AdaptacjateatralnabajekIgnacegoKrasickiego.
(2godzinylekcyjne)
Cel ogólny: kształcenie umiejętności planowania i organizowania własnej pracy,
komunikowania się z zespołem, efektywnego współdziałania, twórczego rozwiązywania
problemów.
Celeszczegółowe:
Uczeńpotrafi:
formułowaćuogólnieniaiwnioskidotyczącetekstuliterackiego,
wskazaćróŜnicemiędzytekstemliterackim,ascenariuszemprzedstawienia,
dokonaćadaptacjitekstunasztukęteatralną,
wejśćwrolępostaciwystępującejwbajce,
obmyślićiwykonaćrekwizyty,scenografię,kostiumy,
wymienićwyjaśnićterminyzwiązanezteatrem.
Metodyiformypracy:heureza,drama,pracawgrupach.
Pomoce dydaktyczne: tekst bajek (Wilczki, Przyjaciele, Czapla, ryby, rak), brystol,
szarypapier,kawałkimateriałów,przyboryszkolnetypuołówek,linijka,cyrkiel,farba,
papierkolorowyitp.
TOKLEKCJI:
I.OGNIWOWSTĘPNE
1.Nauczyciel/nauczycielkawitaklasę,zapoznajezcelemlekcji.
2.RozdajetekstytrzechbajekIgnacegoKrasickiego.Głośnoczytaiwspólniezuczniami
analizujeichtreść.Uczniowiewypowiadająsięnatematprzeczytanychbajek.
393776972.002.png
3. Nauczyciel/nauczycielka rozmawia z uczniami na temat teatru pojęć związanych
zteatrem.
Cotojestteatr?Czybyliściewteatrze?Czylubiciechodzićdoteatru?
Pocoludziestworzyliteatr?KtojesttamnajwaŜniejszy?
Cojestpotrzebnedoprzygotowaniaprzedstawienia?itp.
II.OGNIWOZASADNICZE
1.Nauczyciel/nauczycielkapodajetematlekcji.Pyta,czybajki,któreczytalinapoczątku
lekcji moŜna zainscenizować, co trzeba zrobić, Ŝeby inscenizacja się powiodła i czy
chcielibywcielićsięwroleaktorówiinnychludziteatru,abyjeprzedstawić.
(Wnioski, do których mają dojść dzieci: tekst musi być podzielony na role, trzeba
wymyślićkostiumy,scenografię,zrobićrekwizyty.NaleŜyrównieŜwyznaczyćkogoś,kto
będziewszystkimkierowałreŜysera).
2.Nauczyciel/nauczycielkadzieliklasęnagrupyirozdajegrupominstrukcje.
3. Uczniowie pracują w grupach i kaŜda przygotowuje swoją inscenizację.
Nauczyciel/nauczycielka nadzoruje wykonanie zadań poszczególnych grup, udziela
wskazówek,zwracaszczególnąuwagęna:
interpretacjęgłosową,
ruchsceniczny,
zgranieczłonkówzespołu.
4. Poszczególne grupy kolejno prezentują swoje inscenizacje.
Nauczyciel/nauczycielkaczuwanadsprawnymprzebiegiempokazów.
III.OGNIWOKOŃCOWE
Uczniowiewypowiadająsięnatematpracykolegówzinnychgrup.Wybierająnajlepsze
ichzdaniemprzedstawienie,aprowadzący/prowadzącaoceniapracęklasy.
393776972.003.png
MATERIAŁPOMOCNICZY
Instrukcjedlagrup:
Oto tekst bajki Ignacego Krasickiego. Aby przerobić go na scenariusz, wykonajcie
następującepolecenia:
1. Przygotujciewspólniescenariusz:
a) wypiszciewystępującepostacie
b) ułóŜciewypowiedzidlakaŜdejzpostaci(wykorzystajcietylkotekstutworu)
c) wskaŜcie te fragmenty, które moŜna wyrazić gestem, mimiką lub zastąpić
elementemscenografii.
2. Przydzielciesobierole:reŜysera,scenografów,aktorów.
3. Przygotujcie inscenizację: scenografowie muszą zadbać o rekwizyty, kostiumy i
tło,wykorzystującdostępnemateriały,aktorzyćwicząrecytacjęareŜyserkieruje
pracą,
TEKSTYŹRÓDŁOWE
WILCZKI
Pstryjeden,czarnydrugi,aburynajmniejszy,
Trzywilczkiwadziłysię,któryznichpiękniejszy.
Mówiłpierwszy:"Jarzadki!"
Mówiłdrugi:"Jagładki!"
Mówiłtrzeci:"Jatakijakipanimatka!"
Trwałazwadka.
Wtemwilczycanadbiegła,
Gdywniezgodziepostrzegła:
"CóŜtorzeczesamewlesie
Wadziciesię!"
Więconewpowieść,jaksięrzeczdziała.
Gdywysłuchała:
"Idzietuwamoskóręrzekłamiłedzieci,
Którazdobi,któraszpeci.
NasłuchałamsiętegojuŜtorazykilka,
393776972.004.png
Nieprzystoitonawilka
Wcale.
Ale
Jakbędziecietakwkupie
Dysputowaćsię,głupie,
Wiecie,ktoniezbłądzi?
Otostrzelecwaspozwie,akusznierzosądzi".
CZAPLA,RYBYIRAK
Czaplastara,jaktobywa,
Trochęślepa,trochękrzywa,
GdyjuŜrybłowićniemogła,
Natakisiękonceptwmogła.
Rzekłarybom:"Wyniewiecie,
Atuowasidzieprzecie".
Więcwiedziecchciały,
Czegosięobawiaćmiały.
"Wczora
Zwieczora
Wysłuchałam,jakrybacy
Rozmawiali:wielepracy
Łowićwędkąlubwięcierzem;
Spuśćmystaw,wszystkiezabierzem,
Niebędąmiećotuchy,
Skorostawbędziesuchy."
Rybywpłacz,aczaplanato:
"Bolejęnadwasząstratą,
LeczmoŜnatemuzaradzić,
Igdzieindziejwasosadzić;
Jesttudrugistawblisko,
Tamobierzeciesiedlisko,
ChociaŜpierwszywysuszą,
Zdrugiegowasnieruszą".
"Więcnasprzenieś!"rzekłyryby:
Wzdrygnęłąsięczaplaniby;
DałasięnakoniecuŜyć,
ZaczęłąsłuŜyć.
393776972.005.png
Brałajednąpodrugiejwpysk,nibynieśćmając,
Itakpomałuzjadając.
Zachciałosięnakoniecskosztowaćiraki.
Jedenznichwidząc,iŜgoczaplaniesiewkrzaki,
Postrzegłzdradę,ozemstęsięzarazpokusił.
Takdobrzezakarkujął,izczaplęudusił.
PadłanieŜywa:
Takzdrajcombywa.
PRZYJACIELE
Zajączekjedenmłody
Korzystajączswobody
Pasłsiętrawką,ziółkamiwpoluiogrodzie
ZkaŜdymwzgodzie.
AŜebyłbardzogrzeczny,rozkosznyimiły,
Bardzogoinnezwierzętalubiły.
IonteŜ,uŜywającwszystkiegozweselem,
Wszystkichbyłprzyjacielem.
Razgdywyszedłwświtanieibujałpołące,
SłyszyprzeraŜające
Głosytrąb,psówszczekania,trzaskwielkipolesie.
Stanął...Słucha...Dziwujesię...
AgdysięcorazzbliŜałówhałas,wrzasksrogi,
Zającwnogi.
Wspojźrzysiępozasiebie;aŜtupsyistrzelcel
StrwoŜonwielce,
PrzecieŜwypadłnadrogę,odpsówsięoddalił.
Spotkałkonia,prosigo,iŜbysięuŜalił:
"Weźmnienagrzbietiunieś!"Końnato:"Niemogę
Aleodinnychbędzieszmiałpewnązałogę".
JakoŜwółsięnadarzył."Ratuj,przyjacielu!"
Wółnato:"Takichjakjazapewneniewielu
Znajdziesz,alepoczekajiukryjsięwtrawie,
Jałowicamnieczeka,niedługozabawię.
Atymczasemmaszkozła,cocidopomoŜe".
393776972.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin