Socjologia - sciaga.doc

(107 KB) Pobierz
2000-04-06

Przedmiotami socjologii są:

·     Społeczne uwarunkowania człowieka (jego cech, zachowania) , cechy osobowości społecznej człowieka

·     Społeczne działanie ludzi

-     warunki społeczne między ludźmi

-     stosunki społeczne pomiędzy zbiorowościami

-     stosunki społeczne wewnątrz nich

-     konflikty, walka, współpraca, współdziałanie

·     Rozwój współżycia społecznego – procesy społeczne

·     Kultura (wytwory działalności ludzkiej materialne i niematerialne)

·     Formy współżycia

Socjologia zajmuje się zachowaniem ludzi w społeczeństwie, opisem zjawisk społecznych , opisuje , bada , tworzy teorie. Badania dotyczą uwarunkowań tych zachowań w grupach społecznych , zbiorowościach wewnątrz których znajdują się różne grupy, relacjami między nimi.  Znajduje się w grupie nauk humanistyczno - socjologicznej. W ramach socjologii ogólnej umieszczone są teorie skutków życia społecznego i ta część , która opiera się na badaniach pokrywa się z socjologią szczegółową.

Socjologia pracy zajmuje się opisem i wyjaśnieniem zachowań ludzi w środowisku pracy , uwarunkowaniami, motywami, skutkami pracy, analizą instytucji gdzie praca się odbywa, konfliktami itd. Zakład pracy może być traktowany jako podsystem  systemu społecznego

Do najważniejszych zagadnień wchodzących w zakres zainteresowań socjologii pracy należą:

1.    Ogólne zagadnienia definicji pracy, klasyfikacja jej różnych form i rodzajów występujących w różnych  zbiorowościach oraz ogólne zagadnienia społecznego wykonywania pracy (teoria)

2.    Badania społeczne konsekwencji pracy , skutków społecznego podziału pracy i rozwoju narzędzi pracy

3.    Badanie czynników wpływających na motywację do pracy , intensywność wysiłków pracowników a więc na wydajność pracy , efekty całego zakładu.

4.    Badania czynników wpływających na identyfikowanie interesów załogi i interesów zakładu pracy oraz utożsamianie celów osobistych z celami i wartościami zakładu.

5.    Badania zjawisk i procesów dezorganizacji systemu społecznego zakładu

6.    Badania stosunków pomiędzy załogą a kierownictwem , cech jakie powinien posiadać kierownik , co powinien wiedzieć o pracownikach aby skutecznie kierować pracą.

7.    Badanie biurokracji jako depersonalizowanej (choć zracjonalizowanej ) postaci  zarządzania a kierowaniem oraz skutków zachodzących pod jej wpływem.

8.    Badanie wpływu pracy na tworzenie się typów osobowości , typów zawodowych i selekcji społecznej

Podsumowanie

Socjologia pracy bada przede wszystkim zakład pracy jako miejsce , w którym procesowi pracy towarzyszą różne zjawiska społeczne . Socjologia bada:

-     motywy pracy

-     wzajemne oddziaływania ludzi i grup ludzkich

Stara się odpowiedzieć na pytanie : Co należy zrobić w sferze społecznej aby osiągnąć zamierzone cele (efekty) ?

Znajomość wiedzy socjologicznej oraz wyników badań socjologicznych może przyczynić się do :

-     lepszego „ gospodarowania „ zasobami ludzkimi , co z kolei jest ważne dla

-     usprawnienia (i racjonalizacji) procesów pracy

Praca jest czynnością społeczną ponieważ :

1.    Wpływa na dążenia , podstawy , interesy a więc na zachowanie innych jednostek i grup

2.    Służy zaspokojeniu potrzeb , które między innymi są wyznaczone przez kulturę i strukturę społeczną

3.    Przez kulturę i strukturę społeczną wyznaczane są cele, środki i metody pracy

4.    Praca na ogół wymaga współpracy wielu jednostek i grup (koordynacji , kierowania). W procesie pracy (organizowania , kierowania ) podstawowe prawa współżycia  społecznego odgrywają zasadniczą rolę.

Praca a kultura.

Praca jako kategoria społeczna obejmuje :

-     umiejętność pracy

-     sposoby jej organizowania

-     narzędzia, urządzenia techniczne

-     wyprodukowane dobra

Stanowi element kultury danego społeczeństwa.

Definicja kultury.

Kultura to ogół modeli, wzorów i wytworów ludzkiego zachowania , dziedziczonych z pokolenia na pokolenie .Powstała w trakcie pracy kultura (kultura pracy) obejmuje zarówno:

-     narzędzia , metody i wytwory pracy jak też

-     wzory życia, wartości osobowe (które ludzie chcą w pracy i dzięki niej mający realizować)

Ideałem dobrego pracownika jest człowiek mający takie cechy jak :

-     uczciwość

-     solidność

-     koleżeńskość

-     zaangażowanie

-     przyswajanie sobie zasad dobrej roboty a więc postępowania :

-     sprawnego

-     skutecznego

-     wydajnego

Np. dobry lekarz praktyk to :

-           odpowiedzialny

-           cierpliwy

-           wydajny umysłowo

-           życzliwy

-           tolerancyjny

-           uspołeczniony(bezinteresowny)

Między postulatami a praktycznymi zachowaniami (zwyczajami) zachodzą jednak rozbieżności . Poziom umiejętności , wykorzystanie wiedzy, zainteresowania, odpowiedzialności nie zawsze są zgodne z założeniami , co uważa się za przejaw niskiej kultury pracy.

  Funkcje praktyczne

1). Diagnostyczna  polega na ocenie konkretnego przedsiębiorstwa z punktu widzenia jego :

-           wydajności

-     efektywności

-     konkurencyjności

2). Prognostyczna umożliwia odpowiedź na pytanie : Co nastąpi w zakładzie w wyniku takich a nie innych działań podejmowanych w odniesieniu do danych zjawisk lub procesów z uwzględnieniem poznanych prawidłowości funkcjonowania zakładu ?.

3). Socjologiczna polega na dostarczaniu wiedzy naukowej kierownictwu zakładu na temat wykorzystania procesów integracyjnych dal wzrostu efektywności , sprawności i skuteczności działania zakładu.

Funkcja humanistyczna

Socjologia umożliwia orientacje w całokształcie złożonych procesów społecznych. Daje podstawę dla zrozumienia zmian dokonujących się w społeczeństwie oraz głównych sił napędowych działających w zakładzie pracy.

Należy podkreślić , że socjologia pracy jako nauka nie dostarcza praktyce recept , lecz wiedzy.

Metody badań socjologicznych

I Obserwacja

Pozornie jest to metoda powszechnie używana . Większość osób uważa, że ona określa wiedzę zdobytą na podstawie codziennych obserwacji np. dotyczących obserwacji funkcjonowania zakładu pracy. Z naukowego punktu widzenia , takie obserwacje (potoczne) są tylko postrzeganiem polegającym na przypadkowym (niechcący ) zmysłowym „chwytaniu faktów”. Receptory człowieka działają niezależnie od jego woli a czasem nawet wbrew woli.

Obserwacja jako metody badawcze mają miejsce wtedy kiedy jest to obserwowanie celowe , ukierunkowane oraz systematycznie prowadzone.

Wady:

-     żmudne , czaso- i praco- chłonne

-     obserwator ma tendencje do notowania zjawisk wyjątkowych

-     brak ścisłości spostrzeżeń

-     nie daje obrazu przeszłości

Zalety:

-     jeśli jest bezpośrednie , uczestniczące ułatwia wnikliwe poznanie i zrozumienie przedmiotu badania (zakładu pracy)

Obserwacja powinna być łączona z innymi metodami badawczymi.

II Wywiad

Jest to rozmowa z wybranym (wylosowanym) respondentem , w toku której dąży się do uzyskania odpowiedzi na pewien zestaw pytań.

„Wywiad jest jednym z najbardziej elastycznych i wnikliwych metod badawczych , pozwalający szybko sięgnąć w przeszłość i odtworzyć subiektywną stronę życia ludzkiego”.

Zalety:

-     umożliwia obserwowanie reakcji respondenta na zadane pytania

-     pozwala określić motywy, potrzeby i aspiracje osób badanych

Wady:

-     błędy sytuacyjne polegające na niewłaściwym wyborze miejsca , czasu i sposobu prowadzenia wywiadu

-     błędy o podłożu psychologicznym ( niekorzystne oddziaływanie prowadzącego wywiad na respondenta- skrępowanie odpowiadającego w udzielaniu informacji)

-     błędy o podłożu socjologicznym wynikające z tzw. rozbieżności ról społecznych prowadzącego wywiad i respondenta

-     błędy konstrukcji wywiadu (niejasność pytań, niekonkretność , operowanie stereotypami, deformowanie odpowiedzi respondenta

Wartości poznawcze wywiadu uzależnione są więc od:

-     jego przygotowania

-     jego przebiegu

-     interpretacji uzyskanych informacji (odpowiedzi)

Wywiad może mieć charakter wywiadu swobodnego czyli rozmowy prowadzonej lub wywiadu kwestionariuszowego.

III Ankiety

Ankieta od wywiadu różni się tym , że odpowiedzi na postawione pytania rejestruje sam badany (ankiety pocztowe, audytoryjne, prasowe)

Zalety:

-     szybkie tempo zgromadzanych informacji od wielu osób

-     możliwość zebrania danych niedostępnych innymi technikami(anonimowość)

Wady:

-     w każdej zbiorowości istnieje pewien odsetek osób, które:

1). Nie potrafią wypełniać ankiety w sposób właściwy

2). Nie chcą wypełniać ankiet (nie są dość motywowani) , badacz nie ma możliwości ustalić jednoznacznie dlaczego respondent nie odpowiedział na ankietę

3). W ankiecie mogą wystąpić różnice w interpretacji pytań przez różnych respondentów

4). W porównaniu z wywiadem ankieta stwarza mniejsze możliwości prawdziwości wypowiedzi

W sumie ankieta jest techniką popularną ale mało rzetelną i nie nadającą się do pogłębiania analiz. Wywiad i ankieta są metodami pozwalającymi na odzwierciedlanie obiektywnych stanów społecznych w sposób subiektywny.

Dla analizy złożonych stanów w zakładach pracy obok sfery zachowań werbalnych należy ustalić i ocenić obiektywne zasady funkcjonowania firmy- formalne i nieformalne.

IV Pomiar socjometryczny (test)

Jest przydatny do badania organizacji nieformalnej instytucji(firmy). Pomiar socjologiczny pozwala stosunkowo szybko poznać wzajemne oddziaływania zachodzące pomiędzy pracownikami w małych grupach roboczych (brygadach, sekcjach). Technika ta jest bardzo przydatna w polityce kadrowej :

-     dla kształtowania zespołów pracowniczych , w których szczególną rolę odgrywają podstawy

-     współpracy (działania)

Pomiar socjologiczny pozwala określić :

-     zachowania i upodobania członków grupy

-     zdolność grupy do realizacji powierzonych zadań

-     strukturę społeczną grupy, jej podziały

-     pozycje indywidualne członków grupy ( wskazanie liderów, osób nieakceptowanych)

-     samo narzędzie pomiaru jest stosunkowo proste

-     trudna jest analiza testów socjologicznych

-     nie dostarcza wiedzy o przyczynach powyższych zjawisk

Pomiar socjologiczny to technika pozwalająca na stosunkowo dobre poznanie niektórych postaw członków załogi istotnych dla organizowania kadry pracowniczej- zespołów.

W szczególności:

-dla wykonywania określonych zadań

-harmonizowania nieformalnego życia grupy z jej życiem oficjalnym

-wyodrębnienie osób nie cieszących się zaufaniem i mogących pełnić funkcje kierownicze

-porównanie grup pod względem struktury (wewnętrznej, stopnia integracji)

Braki tej metody powinny być uzupełnione innymi metodami.

V Metody pośrednie – na podstawie wskaźników działania przedsiębiorstwa, zjawisk zachodzących w firmie itd.

VI Metody mieszane – korzystają z różnych technik badawczych

-analiza dokumentów czyli uzyskanie informacji o stanie zakładu na podstawie sprawozdań, ksiąg itd.

-badania ekspertów czyli obserwacja procesów pracy

-podejście problemowe czyli stawianie problemu przed grupą ludzi i dyskutowanie nad nim

Kierunki rozwoju socjologii pracy

Dawniej : Zaniecki, Krzywicki, Adamiecki, Rychliński

Współcześnie : Szczepański, A. Matejko, Doktor, Kulpińska

Kryteria rozważań nad socjologią pracy:

1). Przyjmowana koncepcja człowieka

2) Jak jest rozumiany zakład pracy

3). Rozumienie roli kierownictwa.

Wykład z dnia 2000-04-27

Nurt racjonalizacji pracy.

Cechą charakterystyczną klas teorii racjonalizacji procesu pracy jest założenie o wyższości interesu zakładu pracy nad dobrem jednostki , członków jego załogi . Twórcą był MC GREGON , który zakładał , że człowiek ma wrodzoną wiedze do pracy ale jej unika trzeba go nakłaniać do tej pracy ( tylko wykonuje polecenia ) .

Nurt Human relations

Zasadniczym aksjomatem tego kierunku jest to , że człowiek nie chce i nie powinien być izolowany praktycznie oraz w teoretycznych rozważaniach:

-od zespołu roboczego

-od grupy

Twórcą był Elton Mayo , chciał zatrudnienia w zakładach pracy socjologów, kładł nacisk na rolę małych grup w zakładach pracy i na inne motywy niż ekonomiczne.

Ponadto : człowiek uczestniczy w systemie społecznym przedsiębiorstwa nie tylko jako jednostka ekonomiczna ze względu na potrzeby materialne , ale także realizuje inne potrzeby np. bezpieczeństwa oraz społeczne wyrażające się w dążeniu do życia w grupie. Jednostka potrzebuje aprobaty , uznania, akceptacji ze strony innych ludzi. W zakładzie pracy taka rolę mogą spełniać grupy formalne i nieformalne, kierownicy formalni oraz liderzy nieformalni. Szkoła human relations stanowi istotny krok w rozwoju socjologii pracy . Ujawnia nowe uwarunkowania wydajności pracy (powiązanie wydajności z satysfakcją ). Dało to podstawy do poszukiwania nowych form organizacji pracy, odejście od zbyt szczegółowych instrukcji (nadmiernej formalizacji), złagodzenie nadzoru. Badania E Mayo zaowocowały rozwojem teorii motywacji oczekiwań i teorii potrzeb(Maslow).

Współczesna socjologia pracy.

Nowe tendencje w socjologii pracy pojawiły się na początku lat 60-tych. Podjęto wówczas krytykę szkoły human  relations i szkoły racjonalizacji pracy. Pojawiły się opinie , że klasyczna teoria racjonalizacji procesu pracy analizowała „zakład bez ludzi” a szkoła human relations „ludzi bez celów i zadań zakładu”. Nowe tendencje w socjologii pracy dążyły do przezwyciężenia tych skrajności , traktując zakład jako złożony agregat społeczny , w którym obok wspólnoty istnieje także odmienność interesów  grupowych.

Zakład aby trwać musi:

1.    integrować system społeczny rozumiany jako układ pozycji i ról społeczno-zawodowych

2.    adaptować się do zewnętrznego otoczenia (a więc rozbudowywać łączność i rozwiązywać problemy)

„Zgoda” jest eksponowana we współczesnej socjologii pracy jako czynnik organizujący wewnętrzny porządek społeczny zakładu (A Etzioni, M Crozier Januszek)

Współczesna socjologia pracy (podobnie jak inne nauki) podlega ciągłym procesom integracji i zróżnicowania.

Najważniejsze kierunki w socjologii pracy to: 

1.    Psychologizujący (najbliżej human relations , zachowanie małych grup z celami zakładu, porozumienie między tymi grupami a kierownictwem- Rlikert)

2.    Systemów społecznych (zakład traktowany jako kompleksowy system składający się z podsystemów: komunikacji, równowagi, adaptacji, podejmowania decyzji- T Parsons, H A Simon, I G March)

3.    Strukturalny ( stara się opisać wpływ otoczenia na strukturę zakładu pracy, organizacji formalnych zakładu pracy

4.    Działania ( zwraca uwagę , że zachowanie człowieka opiera się o postrzeganie subiektywne sytuacji, w której się znalazł G Offman)

Zakład pracy w ujęciu socjologicznym.

System społeczny zakładu pracy.

Pojęcie „ system społeczny” ma w socjologii uwarunkowane miejsce. Jednym z czołowych twórców koncepcji systemów społecznych jest T Parsons (Social system Nowy York 1951).

System wg Parsonsa to układ wzajemnych zależności i powiązanych ze sobą działań czyli ról społecznych między którymi stosunki są uregulowane normatywnie i wyznaczone przez cele instytucji, stanowiąc różnorodne struktury społeczne wzajemnie na siebie oddziałujące.

Rola społeczna:

1.    Zespół norm regulujących zachowanie osoby zajmującej określa pozycję w społeczeństwie

2....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin