PROGRAM GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
DLA KLAS I – III
CELE OGÓLNE :
1. Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile to możliwe do stanu prawidłowego .
2. Niedopuszczenie do powstania wad postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu .
3. Doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy .
4. Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy ciała .
5. Uświadomienie dziecku i rodzicom istniejącej wady i wynikających stąd zagrożeń .
ZADANIA OGÓLNE :
1. Wykształcenie świadomości „ odczuwania ” własnego ciała czyli znalezienia równowagi pomiędzy podświadomością, a napięciem mięśniowym .
2. Wyrobienie zdolności do długotrwałego utrzymania skoordynowanej postawy/ wyrobienie wytrzymałości posturalnej /, czyli wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego ze zwróceniem uwagi na równomierne obciążenie stóp .
3. Poprawienie zaburzeń w rozwoju motoryczności, podniesienie ogólnej sprawności wydolności organizmu dziecka poprzez ćwiczenia kształtujące, oddechowe i wytrzymałościowe, oraz zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady .
4. Uaktywnienie układów : narządów ruchu, układu krążeniowego i oddechowego .
5. Zwiększenie zakresu ruchu w stawach, wydłużenie, skracanie czy wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych .
6. Wdrażanie do rekreacji ruchowej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka .
7. Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą .
ROCZNY PLAN PRACY
Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała .
1. Dokładne poznanie dziecka
· stan zdrowia – konsultacja z pielęgniarką środowiskową, rodzicami dziecka uwzględnianie zaleceń lekarzy,
· określenie odchyleń w postawie,
· warunki środowiskowe dziecka,
· próby sprawnościowe – pomiary możliwości .
· badania kontrolne :punktowa ocena wad postawy ciała, uproszczone badanie ortopedyczne .
2. Nauka korygowania błędów postawy – indywidualizacja .
· nauka przyjmowanie pozycji wyjściowych,
· kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w różnych pozycjach w miejscu i ruchu,
· rozluźnienie i zwiększenie ruchomości w stawach z równoczesnym wzmocnieniem odcinkowym,
· stopniowe zwiększenie intensywności ćwiczeń,
· nauka prawidłowego pogłębionego oddechu,
· nauka ćwiczeń domowych .
1. Zwiększenie intensywności ćwiczeń poprzez powtórzenia ćwiczeń zmienne
tempo, opór, mięśni obręczy barkowej, grzbietu, klatki piersiowej,
kończyn dolnych, stóp, głowy, brzucha i pośladków .
2. Wyrabianie wytrzymałości .
3. Kontrola stopnia opanowania poszczególnych ćwiczeń .
4. Kontrola dokładności ruchu wykonywanego w określonej płaszczyźnie w
określonej amplitudzie i w odpowiednim zakresie ruchu .
5. Nauka autokontroli, wyrobienie czucia własnego ciała i nawyku
utrzymywania go w pozycjach skoordynowanych .
6. Nauka kontroli przez współćwiczącego w celu wyczulenia dziecina dostrzeganie jakości ruchów i przyjmowanych pozycji .
7. Stałe egzekwowanie prawidłowej postawy we wszystkich w czasie ćwiczeń
oraz w różnych sytuacjach, w jakich znajduje się dziecko w szkole, w
domu i poza nimi .
8. Badania postawy ciała i wskazania na okres wakacyjny .
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE DLA DANEJ WADY
PLECY OKRĄGŁE
1.Likwidacja dystonii mięśniowej .
2.Nauka przyjmowania pozycji skoordynowanej .
3.Utrwalanie nawyku prawidłowej postawy .
4.Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .
5.Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :
· mięsni piersiowych / wielkich i małych /,
· mięsni brzucha,
· mięśni zębatych przednich .
6.Wzmocnienie mięśni osłabionych i rozciągniętych :
· mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego,
· mięśni karku,
· mięsni ściągających łopatki,
· mięśni pośladkowych,
· mięśni kulszowo – goleniowych .
7.Hiperkorekcja nadmiernej kifozy piersiowej .
8.Hiperkorekcja nadmiernej lordozy lędźwiowej .
9.Nauka zabawi gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych
PLECY WKLĘSŁE
3.Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy .
5.Wzmocnienie mięśni osłabionych .
· mięśni brzucha / prostego i skośnego /
· mięśnia półścięgniastego, półbłoniastego, dwugłowego uda,
· kulszowo – goleniowych,
· mięsni ściągających łopatki .
3. Rozciąganie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :
· mięśni prostownika grzbietu odcinka lędźwiowego,
· mięśni czworobocznych lędźwi,
· mięśnia prostego uda,
· mięśnia biodrowo – lędźwiowego,
· mięśnia czworobocznego grzbietu / część dolna /.
7. Hiperkorekcja nadmiernej lordozy lędźwiowej .
4. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych
PLECY WKLĘSŁO – OKRĄGŁE
1. Nauka przyjmowania pozycji skorygowanej .
2. Utrwalenie nawyku prawidłowej postawy .
3. Likwidacja dystonii mięśniowej .
4. Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .
5. Zwiększenie ruchomości w stawach poszczególnych odcinków kręgosłupa .
6. Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :
· w odcinku szyjnym – mięśnia prostownika grzbietu,
· w odcinku piersiowym - mięśnia piersiowego większego i mniejszego, zębatego przedniego,
· w odcinku lędźwiowym – mięsień czworoboczny lędźwi, biodrowo – lędźwiowego, prostownika grzbietu,
· łydki, smukłego i prostego uda, przywodziciela wielkiego .
7. Wzmacnianie mięśni osłabionych i rozciągniętych :
· w odcinku piersiowym – mięśni prostownika grzbietu, równoległobocznego czworobocznego, najszerszego grzbietu,
· w odcinku lędźwiowym – mięśni brzucha, pośladkowych,
· półścięgnistego, półbłoniastego, dwugłowego uda .
8. Zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych – jak przy plecach okrągłych i wklęsłych .
PLECY PŁASKIE
1. Zwiększenie ruchomości stawów kręgosłupa, szczególnie zgięcia w odcinku Th.
2. Nauka przyjmowania postawy skorygowanej .
3. Wykształcenie fizjologicznej kifozy, lordozy i fizjologicznego przodopochylenia miednicy .
4. Wzmocnienie mięśni osłabionych i rozciągniętych :
· mięśnia prostownika grzbietu w części C i L,
· mięśnia piersiowego /wielkich i małych/,
· mięśnia zębatego przedniego,
· mięśnia czworobocznego lędźwi,
· mięśnia prostego uda,mięśnia smukłego, przywodziciela wielkiego, łydki .
5. Rozciągnięcie mięśni nadmiernie napiętych i przykurczonych :
· mięśnia prostownika grzbietu w odcinku Th,
· mięśni brzucha,
· mięśnia półścięgnistego, półbłoniastego, dwugłowego uda
· mięśnia równoległobocznego, czworobocznego grzbietu w części środkowej i dolnej .
6. Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych .
KLATKA PIERSIOWA KURZA
1. Zwiększenie ruchomości klatki piersiowej i jej rozmachu .
2. Zwiększenie siły mięśni oddechowych .
3. Kształtowanie przeponowego toru oddechowego / z akcentem na fazę wydechu /.
4. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy kończyny górnej i brzucha .
5. Doskonalenie statyki ciała .
6. Utrwalenie prawidłowej postawy ciała .
7. Ćwiczenia ogólnorozwojowe – podnoszące wydolność fizyczna oraz sprawność ogólną .
KLATKA PIERSIOWA LEJKOWATA
1 . Ćwiczenia ogólnorozwojowe – oddziaływujące na cały narząd ruchu
zwiększające ruchomość w stawach i siłę mięśniową .
2. Ćwiczenia oddechowe – zwiększające pojemność i ruchomość klatki
piersiowej .
5. Kształtowanie piersiowego toru oddechowego ?z akcentem na fazę wdechu /.
6. Redresja mięśni piersiowych i powięzi piersiowej / zniesienie barku filiżankowatego /.
7. Wzmocnienie mięśni obręczy kończyny górnej, grzbietu i brzucha .
8. Ćwiczenia rozprężające klatkę piersiową.
9. Utrwalenie prawidłowej postawy ciała .
SKOLIOZA I POSTAWY SKOLIOTYCZNE
/ asymetria ramion i łopatek /
3. Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego .
4. Elongacja kręgosłupa / czynna i bierna, w różnych niskich i wysokich /.
5. Ćwiczenia dla przeciwdziałania utraty fleksyjności kręgosłupa / usztywnianiu się kręgosłupa w części Th 7 – Th 12 .
6. Wzmacnianie mięśni osłabionych i rozciągniętych :
· mięsni pośladkowych,
· mięśni obręczy barkowej .
7. Ćwiczenia dla pokonania przykurczów :
· redresja abduktorów biodra,
· redresja mięśnia prostego uda i wszystkich zginaczy biodra,
· redresja tkanek po stronie wklęsłej skoliozy lędźwiowej i piersiowej .
8. ...
Adikomaniak