PLAN PRACY
NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2007 DLA DZIECI
3 –4 LETNICH
TEMATYKA:
1. WIELKANOCNE JAJKO …- od 02.04. – do 06.04.2007 r.
2. WIOSENNE PORZĄDKI– od 10.04. – do 20.04 2007 r.
3. SAMOCHODY, POCIĄGI ROWERY... – od 23.04. – do 27.04. 2007 r.
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA
CEL GŁÓWNY: Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
CEL KSZTAŁCĄCY: Zapoznanie z tradycjami Wielkanocnymi, wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
1. Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p.3,4 s15; poziom II p.1,2,4 s.16;
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p.7,13 s18; poziom II p.6,13 s.19
3 Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.6 s.22 poziom II p 6,7 s.22 –23;
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom I p.4 s.31;
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3b s 34; poziom II p.3 s.35;
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
3. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie wiosny –poziom I p.4, s.57; poziom II p.6 s.58;
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom I p.3 s.72; poziom II p.2 s.73;
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p.3,5,7 s.75 -76; poziom II p.2,7, s.77;
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.3,4 s.79; poziom II p.2, s.80;
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.1,2,4 s.83; poziom II p.1,3,5,8 s.83;
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p1,3 s.85 - 86; poziom II p.1,3 s.86;
6. Doskonalę swoją wymowę - poziom I p1,2 s.89; poziom II p.1,4,6 s.89 – 90;
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p.6 s.129; poziom II p.10 s.130;
2. Poznaję zwyczaje, tradycje i sztukę ludową - poziom I p.2,4,5 s.132; poziom II p.1,5, s.132;
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.3,7,9 s.135; poziom II p.4,6,9 s.135 – 136;
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p.5,6 s.138; poziom II p.5,6,7 s.139;
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.4,6, s.142; poziom II p.3,4 s.142;
X. EDUKACJA TECHNICZNA
1. Poznaję technikę stworzoną przez człowieka - poziom I p.2 s.146; poziom II p.2 s.146;
ZADANIA EDUKACYJNE:
§ „Pisanki, pisanki” – recytacja wiersza – dzieci powinny: regulować oddech podczas recytacji, wzbogacić wiedzę dzieci o zwyczaje wielkanocne m.in. malowanie jajek, palmy, lany poniedziałek, zajączek;
§ „Wielkanocny Baranek” – rozmowa z użyciem kartek świątecznych – dzieci powinny: utrwalić pojęcia treściowe związanych z tradycją świąt wielkanocnych, mobilizować się do wypowiadania na określony temat;
§ „Kurczątka” – zabawa oparta na treści piosenki - dzieci powinny: umiejętnie połączyć ruch z treścią piosenki przy udziale instrumentu, rozwijać ekspresję ruchową;
§ „Zajączki, zajączki” – śpiewanie piosenki zbiorowo lub indywidualnie - dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki podjąć próbę określenia nastroju i charakteru piosenki,
§ „Koszyczek” – lepienie z plasteliny – dzieci powinny: kształcić sprawność manualne, wyobraźnię twórczą (3 l.)
*„Kurczątka” – wypełnianie konturów - dzieci powinny: dokładnie wykonać pracę (wypełnić kontur kawałkami wełny), zachować porządek po zakończeniu pracy (4 l.);
§ „Zajączki i kurczęta” – zab. dyd. – skupienie uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów. Dostrzeganie tego, co się powtarza i kontynuowanie rytmu poprzez dodawanie przedmiotów (3,4 l.)
§ wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:
- skoku pt. „Bocian i żabki” – wyrabianie skoczności i zwinności
- równowagi pt. „Bocian” – doskonalenie koordynacji nerwowo – ruchowej
§ Zestaw zabaw ruchowych nr 5 A,B,C,
I i III CZĘŚĆ DNIA
F „Już Wielkanoc” M. Majchrzak, -słuchanie wierszy recytowanych przez nauczycielkę - dzieci powinny: wypowiadać się nt. poznanego utworu;
F „Przygoda zajączka” – układanie historyjki obrazkowej – dzieci powinny: wypowiadać się nt. szczegółów zauważonych na obrazkach, podjąć próbę wiązania ze sobą wydarzeń w ciąg logiczny, nabywać swobody w wyrażaniu swoich myśli;
F „Święcone” j.w. – dzieci powinny: poznać zawartości święconki
F „Wielkanocne pocztówki” – oglądanie kart świątecznych – dzieci powinny: wyróżnić i nazywać znane przedmioty – wybór najładniejszej karty;
F „Robimy wydmuszki” – ćw. oddechowe – dzieci powinny: kontrolować siłę i długość wydechu;
F „Kokoszka i kurczątka” – ćw. słuchu wykorzystanie nagrania magnetofonowego „Odgłosy” – dzieci powinny: podjąć próbę wyodrębnienia odgłosu kury i kurczaka;
F „Na Wielkanocnym stole” – ćw. artykulacyjne – dzieci powinny: kształcić narządy mowy na zgłoskach pi –pi, ko –ko, be –be, chrup –chrup itp.
F „Świąteczne przygotowania” - rozmowa w małych grupach –dzieci powinny: dzielić się przeżyciami z domu rodzinnego
F „Wielkanocne jajko – czyli zajączek w przedszkolu” – udział w uroczystości przedszkolnej – dzieci powinny: wyrabiać radosny, świąteczny nastrój;
F „Wielkanoc”- praca z książką – dzieci powinny: wyszukać ilustrację na określony temat, podjąć próbę uzasadnienia wyboru;
F „Kurczątko”, „Zajączek”, „Baranek” – układanie obrazka z części – dzieci powinny: rozwijać procesy myślowe tj. analiza i synteza wzrokowa;
F „Wielkanoc w moim domu” – zabawa tematyczna – dzieci powinny: odgrywać rolę przyjętą w zabawie
CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie. Wyrabianie samodzielności i umiejętności działania na rzecz innych – prace użyteczne.
1. Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom I p. 4 s15 ; poziom II p.4 s.16
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom I p. 1,5 s.18 ; poziom II p.1,3, s.19
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom I p.5 s.22 poziom II p 4,7 s.22-23
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom I p.3a,d s. 34-35; poziom II p.3c s. 35
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom I p.2a,b,e s.38; poziom II p.2b,c s.38
3. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie wiosny –poziom I p.1,2,5,7 s.57 poziom II p.1,2,3,7 s.58
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom I p. 4,5 s.76; poziom II p.2,4,5 s.76
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom I p.4,5 s.79; poziom II p.2,3 s.80
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom I p.2,4 s.83; poziom II p. 1,8 s.83
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom I p 1,2,3 s.85-86; poziom II p.1,2,4 s.86
6. Doskonalę swoją wymowę - poziom I p 2,6 s.89; poziom II p. 1,4,7 s.90
VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom I p.1,7,8 s.96; poziom II p.1,9 s.97
3. Przygotowuję się do pisania - poziom I p.2,3,6 s.102; poziom II p.3,6 s.102
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom I p.4,5 s.129; poziom II p.8 s.129
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom I p.2,3,6,9, s.135; poziom II p.4,6, s.135
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom I p.2,5 s.138 poziom II p.2,5 s.139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom I p.2 s.140; poziom II p.3 s.141
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom I p.3,4,6,8 s.142; poziom II p.2,3, s.142
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom I p.4 s.147; poziom II p.2 s148;
§ „Wiosenne porządki” – wycieczka do ogródków działkowych – dzieci powinny...
kasiakan88