Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
2. 01. – 5. 01. 2012 KARMIMY PTAKI
Cel ogólny: Nabywanie opiekuńczego stosunku do świata zwierząt, ptaków przebywających na wolności podczas zimy.
I. Słuchanie wiersza I.Salach „Ptaki zimą”; przedstawienie trudnej sytuacji ptaków w czasie zimy oraz sposobów niesienia im pomocy. (ad.14, p.4 i 5, ad.3, p.1 i 2, ad.12, p.3)
Zestaw zabaw ruchowych nr VIII ( wg K. Wlaźnik ). Czworakowanie z omijaniem przeszkód, doskonalenie orientacji w przestrzeni i oceny kierunku. (ad.5, p.4 i 3)
II. „Czyj to głos?”. Zagadki słuchowe. Rozpoznawanie głosów ptaków. (ad.8)
Ćwiczenia graficzne – „Pokarm dla ptaków” – rysowanie form kolistych. (ad.14, p.3)
III. „Goście w karmniku” – zabawa dydaktyczna – przeliczanie ptaków w karmnikach, określanie liczebności zbiorów o jeden mniej, o jeden więcej w zakresie 3.
(ad.13, p.1, ad. 12)
Językowa
Ruchowa
Muzyczna
Plastyczna
Umysłowa
- - Zestaw ćw. porannych
nr 1 ( H. Trawińska )
(ad.5, p.4 i 3)
- Zabawy ruchowe:
„Przejście po ławeczce” –
z elem. równowagi
„Śieżynki” – orientacyjno - porządkowa
„Berek” z elem. biegu
„ Pułapka na myszy”
z elem. Czworakowania
„Spłoszone wróbelki” z elem. podskoku
- Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci (ad.1, ad.6)
- Zabawy przy stolikach z wykorzystaniem układanek, puzzli.
(ad.10, p.1)
- Obserwacja ptaków w najbliższym otoczeniu
(ad.4, ad12)
- Dokarmianie ptaków
(ad.12, p.3)
- zna popularne ptaki, pozostające na zimę i przylatujące, potrafi rozpoznać je na ilustracjach
- dokarmia ptaki
- wie, jak trudno przetrwać ptakom zimę i jak można im pomóc
- potrafi rysować formy koliste
- myśli logicznie
- przelicza liczebnikami głównymi
- rozumie konieczność dbania o sprawność fizyczną
- potrafi rozpoznać odgłosy ptaków
Cel ogólny: Nabywanie opiekuńczego stosunku do świata zwierząt, ptaków przebywających na wolności w czasie zimy.
IV. „A ty ptaszku spiesz się, spiesz”. Zabawy ruchowe przy piosence. Rozwijanie umiejętności interpretowania ruchem treści piosenki. Reagowanie na pauzę w muzyce.
(ad.8, p. 1, 2, ad.5, p.4 i 3)
- Zabawa integracyjna „Kogo brakuje”
(ad.4)
- Słuchanie opowiadania H. Łochockiej „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”.
(ad.14, p. 4 i 5, ad.3)
- Zabawy dramowe „Jak dzieci pomagają ptakom?’
(ad.7, ad.12)
- Zabawa ortofoniczna „Ptasie rozmowy”
(ad.3)
- Zabawa ćwicząca pamięć wzrokową „Znikające zapasy”
- potrafi wykonać pieczątkę w określonym miejscu
- aktywnie uczestniczy w zabawie
- interpretuje ruchem treść piosenki
- uważnie słucha opowiadania
9. 01. . – 13. 01. 2012 IUBIMY ZIMĘ
Cel ogólny: Zwrócenie uwagi na proste zjawiska i zmiany zachodzące w otoczeniu i przyrodzie; określanie pogody i typowych zjawisk atmosferycznych.
I. Spacer do parku – obserwacja białego krajobrazu i padającego śniegu. Przyglądanie się płatkom śniegowym spadającym na ubranie.
(ad.5, p.4, ad.11, p.2, ad.12, p.3)
Zestaw zabaw ruchowych na śniegu nr 4 ( K. Wlaźnik ). Rozwijanie samodzielności w zakresie ubierania i rozbierania się. Chodzenie parami i jeden za drugim.
(ad.5, p.3 i 4)
II. „Tak się zachmurzyło” – nauka piosenki. Poznanie tekstu, melodii, ilustracja ruchowa. (ad.8, p. 1 i 2)
Ćwiczenia graficzne – „Bałwanki” – rysowanie form kolistych po śladzie. (ad.14, p.3)
III. „Poszukaj pary”. Utrwalenie pojęcia para. Prawidłowe posługiwanie się tym pojęciem.
(ad.13, p.1 i 2)
-Zestaw ćw. porannych
nr 2 ( H. Trawińskiej )
...
aurelka11