PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC KWIECIEŃ W GRUPIE DZIECI TRZY I CZTEROLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1. W oczekiwaniu na Wielkanoc.
2. Wiosenne porządki.
3. Zwierzęta egzotyczne.
4. Dbajmy o zdrowie i przyrodę.
5. Bajkowy świat.
LITERATURA:
1. Rozkład materiału „ABC- trzylatka” . WS i P.
2. Przewodnik metodyczny „Trzylatek- bawię się i uczę”.
3. Z. Bogdanowicz „Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli”.
4. U. Smoczyńska- Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”.
5. K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.
6. H. Trawińska „Zabawy rozwijające dla małych dzieci”.
7. R. Trześniowski „Gry i zabawy ruchowe”.
8. A. Grzęska „Zajęcia ruchowe w przedszkolu”.
9. M. Kruk „Literatura do zajęć i zabaw w przedszkolu”
10. Materiały metodyczne B. Strauss.
Cykl
tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
2. 04. – 6. 04. 2012 W OCZEKIWANIU NA WIELKANOC
Cel ogólny: Przybliżanie tradycji i zwyczajów Świąt Wielkanocnych
I. „Wielkanoc”- zapoznanie z charakterem świąt wielkanocnych w oparciu o wiersz H. Materny „Wielkanoc” i ilustracje (ad. 15, 3)
Zestaw zabaw ruchowych nr 15 ( K. Wlaźnik ) – ćwiczenia równowagi, doskonalenie skoczności i zwinności (ad. 5)
II. „Wielkanocne kurczątko” – rozwijanie poczucia rytmu, ćwiczenia logarytmiczne. (ad. 8)
Ćwiczenia graficzne – tworzenie postaci rysunkowych z poznanych figur i kresek (ad. 14)
III. „Święta u krasnali”- utrwalenie umiejętności liczenia w zakresie 3. Przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów. (d. 13, 4)
Językowa
Ruchowa
Muzyczna
Plastyczna
Umysłowa
- Zestaw ćw. porannych
nr 1 ( K. Wlaźnik )
- Zabawy ruchowe: „Zanieś śniadanie” z elem. równowagi
„Marmurki” orientacyjno – porządk.
„Kotki pija mleczko” – z elem. czworakowania
„Zajączki” – z elem. podskoku
- oglądanie kolorowych kart o tematyce związanej ze świętami wielkanocnymi (ad. 15)
- Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie przez słomkę na kuleczki z waty tak aby się turlały (ad. 3)
- rozmowa na temat koszyka ze święconką na podstawie ilustracji i własnych wiadomości dzieci (ad. 3 )
- rozpoznaje na ilustracji żartobliwe sytuacje
- wie, co to jest Wielkanoc
- uważnie słucha wiersza
- wskazuje obrazki związane tematycznie z Wielkanocą
- potrafi liczyć w zakresie 3
- posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- porównuje liczebność zbiorów
- potrafi przez chwile utrzymać równowagę
- wie, co wkładamy do koszyka ze święconką
Cykl tematyczny
Rodzaj aktywności
IV. ,,Z jajkiem i zającem”- rozwijanie umiejętności inscenizowania ruchem tekstu piosenki. (ad. 8)
V. „Nasze pisanki” – ozdabianie sylwet pisanek farbą – malowanie palcami. Rozwijanie inwencji twórczej (ad. 9)
- zabawa dydaktyczna „O której pisance myślę?”
(ad. 4)
- zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci. (ad. 6, 9, 10)
- elementy ćwiczeń wg
Dennisona - ruchy
naprzemienne, leniwe ósemki, słoń, sowa (ad. 5)
- składanie w całość pociętych pocztówek świątecznych (ad. 4)
- gra rytmicznie na kołatce
- potrafi ozdobić pisankę
- mówi wyraźnie
- inscenizuje ruchem treść piosenki
- układa pociętą pocztówkę w całość
10. 04. – 13. 04. 2012 WIOSENNE PORZĄDKI
Cel ogólny: Poznanie etapów prac wiosennych w ogródku, potrzebnych narzędzi, wyróżnianie części roślin.
II. ,, Wiosenne porządki”- zapoznanie z piosenką, poznanie kolejności wykonywania czynności porządkowych w ogródku. Zabawa ruchowo – rytmiczna „Taniec kwiatów” (ad. 8)
Ćwiczenia graficzne – integracja sensoryczna – spójność wykonywanych czynności. Kreślenie rytmicznych pionowych kresek. (ad. 14)
III. „Kwiaty w ogrodzie”- ...
aurelka11