Wyklad1A.pdf

(111 KB) Pobierz
UDA-PO KL.04.01.01-00-082 / 08-00 Pomorski Port Edukacji i Praktyki - Program Rozwoju
Wy»szej Szkoły Bankowej w Gda«sku
Wykład 1A
KOMBINATORYKA
Permutacj¡ zbioru sko«czonego nazywamy ka»de ustawienie wszystkich jego elementów
w dowolnej kolejno±ci.
Jest n ! permutacji zbioru n-elementowego.
Dla naturalnych warto±ci n okre±lamy:
1! = 1
2! = 1 · 2 = 2
3! = 1 · 2 · 3 = 6
4! = 1 · 2 · 3 · 4 = 24
···
n ! = 1 · 2 · ... · n .
Ponadto przyjmujemy 0! = 1
Przykład
1. Na ile sposobów mo»na ustawi¢ w kolejce 5 osób?
Na 5! = 1 · 2 · 3 · 4 · 5 = 120 sposobów.
2. Ile mo»na utworzy¢ liczb czterocyfrowych wykorzystuj¡c wszystkie cyfry liczby 3425?
Takich liczb jest 4! = 24.
3. Czterna±cie osób jadało codziennie obiady przy podłu»nym stole. Wszyscy zajmowali zawsze
te same miejsca. Pewnego dnia najmłodszy z uczestników, wyst¡pił z propozycj¡, aby miejca
zajmowa¢ za ka»dym razem inaczej, a» do wyczerpania wszystkich mo»liwych rozmieszcze«. Jak
s¡dzisz, ile tygodni czy lat b¦dzie trwało wyczerpywanie wszystkich mo»liwo±ci?
Reguła mno»enia Je»eli pewien wybór zale»y od sko«czenie wielu decyzji, przy czym
podejmuj¡c pierwsz¡ decyzj¦ mamy n 1 mo»liwo±ci, drug¡ - n 2 mo»liwo±ci, ··· , ostatni¡ n k
mo»liwo±ci, to wybór ten mo»e by¢ dokonany na n 1 × n 2 × ... × n k sposobów.
Przykład
1. Na ile sposobów mo»na ustawi¢ w kolejce 5 dziewczyn i 4 chłopaków, je»eli dziewczyny stoj¡
przed chłopakami?
Na 5! × 4! = 120 · 24 = 2880 sposobów.
2. ”Milion zestawów obiadowych” - głosi reklama pewnej restauracji. W rzeczywisto±ci jest tam
tylko 12 zup, 20 drugich da«, 10 przystawek, 20 deserów i 25 gatunków win. Czy masz prawo
czu¢ si¦ oszukany?
————————
Ka»dy k -wyrazowy ci¡g, utworzony z ró»nych elementów n -elementowego zbioru A , gdzie
k n , nazywamy wariacj¡ bez powtórze« zbioru A .
Liczba wszystkich k -elementowych wariacji bez powtórze« jest równa
n !
( n k )!
V n = n · ( n 1) · ... · ( n k + 1) =
1
Przykład
1. Pewien kod tworzymy z trzech liter wybranych spo±ród nast¦puj¡cych: A,B,C,D,E,F,G,H,
przy czym litery nie mog¡ si¦ powtarza¢. Ile jest takich kodów?
Na pierwszym miejscu mo»emy wpisa¢ jedn¡ z o±miu liter, na drugim - jedn¡ z pozostałych
siedmiu, a na trzecim jedn¡ z pozostałych sze±ciu. Zatem jest 8 · 7 · 6 = 336 kodów.
2. W sali wykładowej jest 100 miejsc. Na ile sposobów mog¡ zaj¡¢ miejsca 3 słuchacze?
Na 100 · 99 · 98 = 970200 sposoby.
3. Ile mo»na utworzy¢ siedmiocyfrowych numerów telefonicznych rozpoczynaj¡cych si¦ od 701,
w których »adna cyfra nie b¦dzie si¦ powtarzała?
Ka»dy k -wyrazowy ci¡g, w którym wyrazy mog¡ si¦ powtarza¢, utworzony z elementów
n -elementowego zbioru A , gdzie k n , nazywamy wariacj¡ z powtórzeniami zbioru A .
Liczba wszystkich k -elementowych wariacji z powtórzeniami zbioru n -elementowego jest
równa
W n = n k
Przykład
1. Pewien kod tworzymy z pi¦ciu liter wybranych spo±ród nast¦puj¡cych: A,B,C,D,E,F,G,H,
przy czym litery mog¡ si¦ powtarza¢. Ile jest takich kodów?
Jest 8 5 = 32768 takich kodów.
2. Ile mo»na utworzy¢ sze±ciocyfrowych numerów telefonicznych rozpoczynaj¡cych si¦ od 68, w
których cyfry mog¡ si¦ powtarza¢?
Jest 10 4 = 10000 takich numerów.
3. Ile jest wszystkich siedmiocyfrowych numerów telefonicznych, w których nie wyst¦puje cyfra
0?
Ka»dy k -elementowy podzbiór zbioru n -elementowego A ( k n ) nazywamy k -elementow¡
kombinacj¡ tego zbioru.
Liczba wszystkich k -elementowych kombinacji zbioru n -elementowego jest równa
n
k
n !
k !( n k )!
C n =
=
Przykład
1. W turnieju szachowym brało udział pi¦ciu zawodników. Ile partii rozegrano, je»eli ka»dy z
uczestników rozegrał jedn¡ parti¦ z ka»dym z pozostałych?
Rozegrano 2
=
5!
2! · (5 2)!
5!
2! · 3!
4 · 5
2 = 10 partii.
2. Na egzaminie student wybiera 4 pytania spo±ród 6. Na ile sposobów mo»e to zrobi¢?
Mo»e to zrobi¢ na 4
=
=
=
6!
4! · 2!
5 · 6
2 = 15 sposobów.
3. W Du»ym Lotku nale»y skre±li¢ 6 spo±ród 49 liczb.Sprawd¹, czy liczba mo»liwych wyborów
jest wi¦ksza od
10 000 000.
=
2
965544416.037.png 965544416.038.png
 
ZADANIA
1. Ile mo»na wykona¢ ró»nych trójkolorowych chor¡giewek w podłu»ne pasy maj¡c do dyspo-
zycji cztery kolory papieru ?
2. Do klubu golfowego nale»y 20 m¦»czyzn i 10 kobiet. Członkowie klubu wybieraj¡ przewod-
nicz¡cego, wiceprzewodnicz¡cego i sekretarza. Na ile sposobów mog¡ to zrobi¢, je±li ma by¢
wybrana przynajmniej jedna kobieta?
3.
Na ile sposobów mo»na podzieli¢ 12-osobowy zast¦p harcerzy na
a) dwie grupy licz¡ce 7 i 5 harcerzy,
b) trzy grupy licz¡ce 5, 4 i 3 harcerzy ?
4. Do windy zatrzymuj¡cej si¦ na 8 pi¦trach wsiadły 3 osoby. Obliczy¢, na ile sposobów osoby
te mog¡
a) opu±ci¢ wind¦,
b) wysi¡±¢ na ró»nych pi¦trach,
5.
Spotyka si¦ 10 osób jednocze±nie i ka»da si¦ z pozostałymi. Ile b¦dzie ró»nych powita« ?
6. Na płaszczy¹nie danych jest 12 punktów, z których »adne trzy nie s¡ współliniowe. Ile
ró»nych prostych mo»na poprowadzi¢ przez te punkty ?
7. Ile ró»nych słów (maj¡cych sens lub nie) mo»na utworzy¢ przestawiaj¡c w dowolny sposób
litery w wyrazie
a) MAMA
b) WARSZAWA ?
8. Na ile sposobów mo»na umie±ci¢ 10 kulek w 10 szufladach tak, aby ka»da szuflada była
zaj¦ta (kule i szuflady rozró»niamy)?
9. Ilu zawodników brało udział w turnieju szachowym je»eli wiadomo, »e rozegrano 28 partii ?
10.
Ile jest liczb pi¦ciocyfrowych, które nie zmieniaj¡ si¦ czytane od ko«ca?
3
ZDARZENIA LOSOWE
Rzut monet¡ czy rzut kostk¡ to przykład do±wiadcze« losowych. Poszczególne wyniki do-
±wiadczenia losowego nazywamy zdarzeniami elementarnymi , a ich zbiór - przestrze-
ni¡ zdarze« elementarnych . Przestrze« zdarze« elementarnych oznaczamy greck¡ liter¡
omega - , a pojedyncze zdarzenia elementarne mał¡ liter¡ ! .
Przykład
1. Przestrze« zdarze« elementarnych rzutu monet¡ = { o,r } , gdzie o - oznacza otrzymanie
orła, a r - reszki.
2. Przestrze« zdarze« elementarnych rzutu kostk¡ = { 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 } .
Zdarzeniem losowym nazywamy dowolny podzbiór przestrzeni zdarze« elementarnych
.
Przykład
Do±wiadczenie losowe polega na jednokrotnym rzucie kostk¡.
Przestrze« zdarze« elementarnych = { 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 } .
Niech A b¦dzie zdarzeniem polegaj¡cym na wypadni¦ciu parzystej liczby oczek, a B - liczby
oczek wi¦kszej od 4. Wówczas A = { 2 , 4 , 6 } , B = { 5 , 6 } .
Zbiór pusty nazywamy zdarzeniem niemo»liwym , cały zbiór nazywamy zdarzeniem
pewnym . Elementy zdarzenia A nazywamy wynikami sprzyjaj¡cymi zdarzeniu A .
Poniewa» zdarzenia to zbiory, wi¦c na zdarzeniach mo»emy wykonywa¢ takie same operacje
jak na zbiorach.
Niech A,B .
Sum¡ zdarze« A i B nazywamy zdarzenie A [ B , któremu sprzyjaj¡ wszystkie zdarzenia
elementarne sprzyjaj¡ce A lub B .
Iloczynem zdarze« A i B nazywamy zdarzenie A \ B , któremu sprzyjaj¡ wszystkie zda-
rzenia elementarne sprzyjaj¡ce jednocze±nie A i B .
Ró»nic¡ zdarze« A i B nazywamy zdarzenie A \ B , któremu sprzyjaj¡ wszystkie zdarzenia
elementarne sprzyjaj¡ce A i niesprzyjaj¡ce B .
Mówimy, »e zdarzenia A i B rozł¡czne lub wykluczaj¡ si¦ , je»eli cz¦±¢ wspólna A \ B
tych zdarze« jest zdarzeniem niemo»liwym ( A \ B = ; )
Zdarzenie A 0 = \ A nazywamy zdarzeniem przeciwnym do zdarzenia A .
Je±li wszystkie elementy zdarzenia A nale»¡ do zdarzenia B , to mówimy, »e zdarzenie A
zawiera si¦ w zdarzeniu B , co zapisujemy A B .
Przykład
Rzucamy kolejno trzy razy monet¡. Wypisz wyniki sprzyjaj¡ce ka»demu z poni»szych zdarze«:
A - reszka wypadła dokładnie dwa razy,
B - orzeł wypadł co najwy»ej raz,
C - co najmniej raz wypadła reszka,
D - wypadły same orły,
E - wypadło wi¦cej orłów ni» reszek.
Wska» pary zdarze« wykluczaj¡cych si¦ oraz pary zdarze« przeciwnych.
Przykład
Z urny, w której s¡ trzy kule ponumerowane: 12, 13 i 14, losujemy bez zwracania dwie kule.
Które z poni»szych zdarze« jest zdarzeniem pewnym, a które niemo»liwym:
A - dwie z wylosowanych liczb s¡ nieparzyste,
B - suma wylosowanych liczb jest liczb¡ pierwsz¡,
C - suma wylosowanych liczb jest równa co najwy»ej 24,
D - jedna z wylosowanych liczb jest parzysta.
4
PRAWDOPODOBIESTWO
Prawdopodobie«stwo klasyczne
Klasyczna definicja prawdopodobie«stwa .
Załó»my, »e w pewnym do±wiadczeniu losowym jest sko«czona liczba wyników i wszystkie
wyniki s¡ jednakowo prawdopodobne. Wówczas prawdopodobie«stwo zdarzenia A
okre±lamy wzorem:
P ( A ) = liczba wynikw sprzyjajcych A
liczba wynikw moliwych
Przykład
1. Rzucamy symetryczn¡ kostk¡. Jakie jest prawdopodobie«stwo wypadni¦ciaparzystej liczby
oczek, a jakie – liczby oczek wi¦kszej od dwóch?
2. Rzucamy dwukrotnie symetryczn¡ kostk¡. Jakie jest prawdopodobie«stwo otrzymania sumy
oczek mniejszej od 5, a jakie parzystej sumy oczek?
———————————
Prawdopodobie«stwo na przeliczalnej przestrzeni zdarze«.
Pewn¡ kostk¦ poddano testowi - wykonano dług¡ seri¦ rzutów. Rezultaty testu przedsta-
wiono w tabeli - podano w niej ( wprocentach), jak cz¦sto pojawiał si¦ dany wynik - liczba
oczek.
Liczba oczek
1
2
3
4
5
6
Cz¦sto±¢ wyst¦powania
12,5%
12,5%
12,5%
25%
12,5%
25%
Zwró¢ uwag¦, »e nie wszystkie wyniki wyst¦puj¡ równie cz¦sto. Sugeruje to, aby przyj¡¢ dla tej
kostki nast¦puj¡ce prawdopodobie«stwa pojawiania si¦ danej liczby oczek.
Liczba oczek
1
2
3
4
5
6
1
8
1
8
1
8
1
4
1
8
1
4
Cz¦sto±¢ wyst¦powania
W powy»szej tabeli podano rozkład prawdopodobie«stwa pojawienia si¦ danej liczby oczek w
rzucie kostk¡.
Rozkład prawdopodobie«stwa Niech = { ! 1 ,! 2 ,...,! n ,... } b¦dzie zbiorem wszyst-
kich wyników pewnego do±wiadczenia losowego. Ka»demu wynikowi ! i przypisujemy nie-
ujemn¡ liczb¦ p i tak, aby spełniony był warunek:
p 1 + p 2 + ... + p n + ... = 1 .
Liczb¦ p i nazywamy prawdopodobie«stwem zdarzenia elementarnego ! i oraz mówimy, »e
na przestrzeni został okre±lony rozkład prawdopodobie«stwa .
5
965544416.039.png 965544416.001.png 965544416.002.png 965544416.003.png 965544416.004.png 965544416.005.png 965544416.006.png 965544416.007.png 965544416.008.png 965544416.009.png 965544416.010.png 965544416.011.png 965544416.012.png 965544416.013.png 965544416.014.png 965544416.015.png 965544416.016.png 965544416.017.png 965544416.018.png 965544416.019.png 965544416.020.png 965544416.021.png 965544416.022.png 965544416.023.png 965544416.024.png 965544416.025.png 965544416.026.png 965544416.027.png 965544416.028.png 965544416.029.png 965544416.030.png 965544416.031.png 965544416.032.png 965544416.033.png 965544416.034.png 965544416.035.png 965544416.036.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin