badanie_okolicy_L-M-B.pdf

(2450 KB) Pobierz
Microsoft Word - miednica.doc
Physiotherapy & Medicine
www.pandm.org
1.
Badanie okolicy l ħ d Ņ wiowo-miedniczno-biodrowej
W rozdziale tym zostanie przedstawiony schemat badania miednicy pacjenta. Bardziej
szczegółowo zostan Ģ przedstawione testy nakierowane w szczególno Ļ ci na wykrycie zaburze ı
biomechanik tej okolicy.
Badanie jest integraln Ģ cz ħĻ ci Ģ terapii, a dokładna analiza wyników badania pozwala
terapeucie na postawienie trafnej diagnozy i dostosowanie skutecznej terapii. Jak napisała
Lee: „Terapeuci, którzy po Ļ wi ħ caj Ģ czas, by rozwin Ģę nawyk dokładnego badania, pó Ņ niej
zostan Ģ nagrodzeni zdolno Ļ ci Ģ do szybkiego rozpoznania podobnych wzorców dysfunkcji”
[8].
1.1
Badanie podmiotowe
Badanie podmiotowe obejmuje dokładny wywiad z pacjentem. W przypadku badania
nakierowanego na biomechanik ħ obr ħ czy miednicznej oprócz informacji ogólnych
szczególnie wa Ň ne s Ģ informacje na temat:
¾ pocz Ģ tku dolegliwo Ļ ci (jaki był? nagły czy powolny? czy wyst Ģ pił czynnik urazowy?),
¾
bólu i zaburze ı czucia (gdzie dokładnie ból si ħ znajduje? czy jest to ból
promieniuj Ģ cy? co nasila ból, a co go łagodzi?),
¾
objawów podczas snu (jak sen wpływa na objawy? na jakim łó Ň ku Ļ pi pacjent?),
¾
zawódu, aktywno Ļę w wolnym czasie (jaka aktywno Ļę ? jakie cele terapii dla
pacjenta?) [8].
1.2
Badanie przedmiotowe
Na badanie przedmiotowe składa si ħ analiza chodu i postawy, ocena testów
czynno Ļ ciowych, ocena swoistych testów ruchomo Ļ ci i stabilno Ļ ci stawowej, ocena czynno Ļ ci
mi ħĻ niowej, neurologicznej i naczyniowej oraz badania dodatkowe [8].
Celem tej cz ħĻ ci pracy nie jest przedstawienie całego szczegółowego badania, a
jedynie zwrócenie uwagi na to, Ň e istnieje mo Ň liwo Ļę zbadania stabilno Ļ ci miednicy
pozwalaj Ģ ce na wysuni ħ cie z tego wniosków diagnostycznych.
Problemem testów czynno Ļ ciowych jest ich wiarygodno Ļę i obiektywizm, bowiem
wiele z nich zostało zakwestionowanych pod tymi wzgl ħ dami. Jak napisał Bogduk
„biomechaniczna diagnoza wymaga biomechanicznych kryteriów, a wyst ħ powanie bólu w
trakcie ruchu nie jest jednym z nich.” [8]. Z tego wzgl ħ du przedstawione poni Ň ej przykładowe
testy nie b ħ d Ģ testami prowokacji bólu (powszechnie stosowane i równie Ň istotne podczas
1
Physiotherapy & Medicine
www.pandm.org
badania). S Ģ to testy kliniczne oceniaj Ģ ce biomechanik ħ okolicy l ħ d Ņ wiowo-miedniczno-
biodrowej, a nie opieraj Ģ ce si ħ na wyst ħ powaniu bólu. Mimo swych niedoskonało Ļ ci
pozostaj Ģ jak na razie najlepszymi testami dla badania tej okolicy.
Pierwszym testem jest badanie objawu wyprzedzania . W te Ļ cie tym
badamy prawidłowo Ļę tylnej rotacji ko Ļ ci miednicznej wzgl ħ dem ko Ļ ci krzy Ň owej w obu
SKB. U pacjenta stoj Ģ cego z równomiernie obci ĢŇ onymi ko ı czynami dolnymi wyczuwamy
KBTG po obu stronach. Pacjent pochyla si ħ do przodu, badaj Ģ cy obserwuje ruch kolców.
Powinny porusza ę si ħ równomiernie powoli w gór ħ . Je Ļ li jeden z kolców porusza si ħ w
wi ħ kszym zakresie i szybciej Ļ wiadczy to o braku tylnej rotacji ko Ļ ci miednicznej po tej
stronie. Jest to okre Ļ lane, jako dodatni objaw wyprzedzania (ryc.50) [8].
Ryc.50 Badanie objawu wyprzedzania. Po lewej pozycja pocz Ģ tkowa, po prawej pozycja po wykonaniu
skłonu w przód (na podstawie [8]).
Drugi z omawianych testw to test czynnego uniesienia wyprostowanej
nogi (ang. the active straight leg rise. Test ASLR). Jak napisała Lee: „Uwa Ň a si ħ ten test za
rzeteln Ģ metod ħ badania czynno Ļ ci układu przenoszenia obci ĢŇ enia pomi ħ dzy kr ħ gosłupem a
nog Ģ ” [8].
2
202065562.001.png
Physiotherapy & Medicine
www.pandm.org
Test ten pozwala na zró Ň nicowanie czy system jest wydolny, oraz który układ jest
niewydolny bierny czy czynny. Składa si ħ on z kilku etapów:
1)
Pacjent le Ň y na plecach nast ħ pnie prosi si ħ go o uniesienie wyprostowanej w kolanie
nogi. Ocenia si ħ jako Ļę wykonanego ruch (łatwo Ļę wykonania). Obserwujemy równie Ň ruchy
kompensacyjne tułowiem. Je Ļ li niewydolny jest układ czynny miednica b ħ dzie miała
tendencje do obracania si ħ w kierunku unoszonej nogi (ryc.51) [8].
Ryc.51 Test ASRL w le Ň eniu na wznak. W badaniu ocenia si ħ jako Ļę ruchu. (na podstawie [8]).
2)
W tej samej pozycji badaj Ģ cy wzmacnia ryglowanie strukturalne dociskaj Ģ c SKB
poprzez ucisk na talerze ko Ļ ci biodrowych. Pacjent powtarza ruch uniesienia nogi, a badaj Ģ cy
obserwuje czy zaszły jakie Ļ zmiany. Je Ļ li pacjent wykonuje ruch łatwiej, swobodniej, bez
bole Ļ nie w porównaniu z poprzednim ruchem, Ļ wiadczy to o zaburzeniu stabilno Ļ ci poprzez
ryglowanie strukturalne (ryc.52) [8].
3
202065562.002.png
Physiotherapy & Medicine
www.pandm.org
Ryc.52 Test ASRL przy wzmocnieniu ryglowania strukturalnego w le Ň eniu na wznak. (na podstawie
[8]).
3) W tej samej pozycji badaj Ģ cy wzmacnia ryglowanie siłowe (poprzez przedni Ģ ta Ļ m ħ
uko Ļ n Ģ ), prosz Ģ c pacjenta o zgi ħ cie i obrócenie tułowia w kierunku testowanej nogi przeciw
oporowi terapeuty. W tej pozycji prosi si ħ pacjenta o uniesienie nogi i ocenia si ħ jako Ļę tego
ruchu porównuj Ģ c do poprzednich prób. Je Ļ li w tym przypadku jako Ļę ruch jest lepsza
przemawia to za niestabilno Ļ ci Ģ na tle niewydolno Ļ ci układu ryglowania siłowego
(wymuszonego), co dobrze rokuje dla powodzenia rehabilitacji poprzez ę wiczenia (ryc.53)
[8].
Ryc.53 Test ASRL przy wzmocnieniu ryglowania wymuszonego w le Ň eniu na wznak. (na podstawie
[8]).
4
202065562.003.png
Physiotherapy & Medicine
www.pandm.org
4) W pozycji probacyjnej poleca si ħ pacjentowi uniesienie wyprostowanej w kolanie nogi
i ocenia si ħ jako Ļę ruchu (jak poprzednio, równie Ň uwzgl ħ dniaj Ģ c wyniki w le Ň eniu na
plecach) (ryc.54) [8].
Ryc.54 Test ASRL w le Ň eniu na brzuchu. Ocenia si ħ jako Ļę ruchu. (na podstawie [8]).
5) Nast ħ pnie wzmacnia si ħ ryglowanie strukturalne poprzez nacisk na talerze ko Ļ ci
biodrowych w kierunku SKB i równie Ň ocenia si ħ jako Ļę ruchu uniesienia nogi (ryc.55) [8].
Ryc.55 Test ASRL przy wzmocnionym ryglowaniu strukturalnym w le Ň eniu na brzuchu (na podstawie
[8]).
5
202065562.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin