UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE W STOPNIU UMIARKOWANYM.doc

(50 KB) Pobierz

UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE W STOPNIU UMIARKOWANYM

 

CHARAKTERYSTYKA

 

Upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym (I.I. 36 – 51):

- spostrzeganie

              - jednostka wykazuje obniżoną sprawność spostrzegania

              - spostrzega tylko cechy konkretne, nie odróżnia cech ważnych

- uwaga

              - trudności w skupieniu uwagi dowolnej

              - natomiast dobrze koncentruje uwagę przy wykonywaniu prostych czynności mechanicznych i na

                interesujących przedmiotach

              - dominuje uwaga mimowolna

- pamięć

              - jednostka wykazuje ograniczony zakres pamięci

              - zdarzają się przypadki posiadające dobrą pamięć fotograficzną

              - zachowana jest dobra pamięć mechaniczna

              - ogólnie osoba upośledzona w stopniu umiarkowanym wykazuje bardzo wolne tempo uczenia się

              - potrafi zapamiętać proste piosenki i wiersze

              - osoby dorosłe potrafią powtórzyć zdanie 15-18 sylabowe

- znacznie opóźniony jest rozwój mowy

              - pojedyncze wyrazy występują około 5 roku życia

              - zdania około 7 roku życia

              - jednostka posługuje się prostymi zdaniami

              - występują liczne agramatyzmy

              - wymowa jest niewyraźna, wadliwa

              - wypowiedzi mają ograniczony zasób słownictwa, nie zawierają pojęć abstrakcyjnych

- myślenie

              - słabo rozwinięte jest myślenie pojęciowo-słowne

              - myślenie ma charakter konkretno-obrazowy

              - upośledzone jest rozumowanie przyczynowo-skutkowe

              - bardzo wolne tempo i sztywność myślenia

              - brak samodzielności i zdolności do samokontroli

              - pojęcia definiuje poprzez opis przedmiotu i materiału, z którego jest zrobiony i przez zastosowanie oraz

                wykorzystanie przedmiotu

              - maksymalny poziom rozwoju umysłowego: w wieku 15 lat życia osiąga wiek inteligencji 7-8-latka

- poważnie zaburzony i opóźniony jest rozwój ruchowy:

              - siadanie w 2 roku życia

              - chodzenie w 3 roku życia

              - dość dobrze jednostka radzi sobie z czynnościami samoobsługowymi

              - może wyuczyć się prostych czynności zawodowych

              - pod kontrolą i nadzorem może obsługiwać proste urządzenia i maszyny

              - wykonuje ruchy małoprecyzyjne i niezgrabne

              - ma wolne tempo czynności ruchowych

- procesy emocjonalne i dojrzałość społeczna

              - osoba z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym ujawnia wrażliwość emocjonalną oraz głębokie

                przywiązanie do wychowawców

              - słabo kontroluje swoje emocje, popędy i dążenia

              - maksymalny poziom dojrzałości społecznej to poziom 10-latka

- mogą opanować elementy nauki czytania, pisania i liczenia w szkołach życia

- mogą być przyuczane do wykonywania prostych czynności zawodowych

- mogą pracować pod nadzorem w zakładach pracy chronionej

- wyróżnia się wśród nich dwa typy

              - typ apatyczny flegmatyczny, spokojny, obojętny, nieagresywny, nie sprawiający trudności, dość

                pracowity (w granicach swoich możliwości)

              - typ pobudliwy niespokojny, dużo mówiący i biegający, przeszkadzający, ze skłonnością do niszczenia

                wszystkiego co się wokół znajduje

- w procesie nauki szkolnej osoby te mogą opanować program (nauka czytania i pisania) w zakresie dwóch klas szkoły specjalnej.

 

 

 

 

 

 

Osoby upośledzone w stopniu umiarkowanym:

- częstsze niż w stopniu lekkim zaburzenia w zakresie receptorów oraz ich reprezentacji korowej

- zaburzenia w spostrzeganiu rzeczywistości

- zwolnienie tempa i zakresu spostrzegania

- trudności w wyodrębnianiu istotnych cech przedmiotów i zjawisk

- trudności z koncentracją na przedmiocie i czynności

- przewaga uwagi mimowolnej

- istnieje możliwość rozwinięcia uwagi dowolnej

- występują trudności w zapamiętywaniu, rozpoznawaniu i odtwarzaniu informacji

- zwłaszcza upośledzona jest pamięć logiczna

- często pojawiają się konfabulacje i zmyślenia

- rozwój mowy odbywa się w wolnym tempie

- występują liczne  zaburzenia artykulacji oraz trudności z poszerzaniem słownictwa i przyswajaniu pojęć

- myślenie ma charakter konkretno-obrazowy, przedoperacyjny – zaczyna zauważać różne aspekty rzeczywistości (barwę, długość, wzajemne stosunki między cechami przedmiotów)

- osoby te ujawniają potrzeby bezpieczeństwa, przynależności, miłości, kontaktów społecznych, szacunku oraz uczucia moralne

- w pracy z nimi można spodziewać się:

              - wzmożonej lub obniżonej pobudliwości

              - zaburzeń w zachowaniu (m.in. gwałtowności, zachowań destruktywnych i aspołecznych, zamykania się w

                sobie, stereotypii ruchowych , zachowań dziwacznych, buntowniczych i przekornych oraz zaburzeń

                psychicznych)

              - zachowania trudne występują w różnych formach i w różnym nasileniu, w zależności od rodzaju

                uszkodzenia OUN oraz treningu zachowań społecznych

- dzieci potrafią:

              - ubiera się i rozbierać

              - samodzielnie dbać o higienę i porządek wokół siebie

              - mogą nauczyć się przygotowywania prostych posiłków i wykonywania czynności domowych oraz

                związanych z mało skomplikowaną pracą zarobkową wykonywaną pod kontrolą

- bardzo ważna jest stymulacja umiejętności komunikacyjnych.

 

 

 

Osoby upośledzone umysłowo w stopniu umiarkowanym:

- charakteryzują się głębszym niedorozwojem umysłowym – dotyczy to wszystkich procesów poznawczych (spostrzegania, wyobraźni, pamięci, uwagi i myślenia)

- spostrzeganie jest niedokładne, wolne

- dominuje uwaga mimowolna

- słaba koncentracja uwagi, wąski jej zakres

- pamięć nietrwała, głównie mechaniczna

- myślenie konkretno-obrazowe

- brak dokonywania operacji logicznych

- trudności w tworzeniu pojęć abstrakcyjnych

- mowa z częstymi wadami, ubogie słownictwo

- widoczne potrzeby psychiczne

- intuicyjne uczucia moralne

- słaba kontrola nad popędami

- widoczne potrzeby kontaktów społecznych

- na ogół są samodzielne w samoobsłudze

- mogą wykonywać proste prace domowe i zarobkowe

- rozumieją proste sytuacje społeczne

- na ogół potrafią wyrazić swoje potrzeby, porozumiewać się i współpracować z innymi

- nie są zdolne do samodzielnego życia i wymagają opieki osoby drugiej

- wyróżnia się wśród nich dwa typy

              - typ apatyczny flegmatyczny, spokojny, obojętny, nieagresywny, nie sprawiający trudności, dość

                pracowity (w granicach swoich możliwości)

              - typ pobudliwy niespokojny, dużo mówiący i biegający, przeszkadzający, ze skłonnością do niszczenia

                wszystkiego co się wokół znajduje

- w procesie nauki szkolnej osoby te mogą opanować program (nauka czytania i pisania) w zakresie dwóch klas szkoły specjalnej.

 

 

 

 

 

Upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym:

- I.I. 40-54 (skala Wechslera)

- jako jednostki dorosłe nie przekraczają poziomu ogólnego rozwoju intelektualnego 7-8-letniego dziecka

- ich dojrzałość społeczna osiąga poziom 10-letniego dziecka o prawidłowym rozwoju intelektualnym i społecznym

- upośledzone są wszystkie procesy poznawcze (spostrzeganie, wyobraźnia, pamięć, uwaga i myślenie)

- zakres spostrzeżeń jest istotnie węższy niż u lekko upośledzonych umysłowo i normalnych

- proces spostrzegania przebiega wolniej

- dzieci, jak i dorośli mają trudności w wyodrębnieniu istotnych cech przedmiotów i zjawisk

- wyobrażenia są nieadekwatne, mają przede wszystkim charakter odtwórczy

- wykazują trudności w zapamiętaniu, przechowywaniu, rozpoznawaniu i odtwarzaniu zapamiętanych informacji

- upośledzona jest zarówno pamięć świeża, jak i trwała (w tym mechaniczna a szczególnie logiczna)

- mają duże trudności w zapamiętaniu treści powiązanych logicznie (na skutek czego częściej niż u upośledzonych w lekkim stopniu pojawiają się zmyślenia i konfabulacyjne uzupełnienie luk pamięciowych)

- mają trudności w dłuższym skoncentrowaniu się na określonym przedmiocie czy czynności

- dominuje u nich uwaga mimowolna (przyciąga ja nowy, silny lub niezwykły bodziec)

- z trudnością tworzą pojęcia i rozwiązują problemy

- szczególne trudności napotykają w ujęciu istoty zagadnienia oraz w ustaleniu wewnętrznego związku między poszczególnymi elementami

- myślenie ma charakter konkretno-obrazowy i jest oparte tylko na spostrzeżeniach

- jest myśleniem przedoperacyjnym

- dziecko nie wysuwa hipotez i nie próbuje weryfikować swoich sądów

- kieruje się aktualnie spostrzeganą sytuacją

- uwzględnia najczęściej jeden aspekt (np. długość, barwę, itp.) a pomija stosunki między cechami przedmiotów

- upośledzeniu czynności poznawczych towarzyszą zwykle upośledzenia innych procesów psychicznych

              - u dzieci obserwuje się zwolnione tempo pojawiania się poszczególnych okresów rozwoju mowy

              - stwierdza się u nich ubogi zasób słownika oraz występujące często różne postacie dyslalii

- stosunkowo niski poziom rozwoju motorycznego – obniżenie zdolności manipulacyjnych i lokomocyjnych

- również ich zachowanie odbiega od ogólnie przyjętych norm

- wyróżnia się wśród nich dwa typy

              - typ apatyczny flegmatyczny, spokojny, obojętny, nieagresywny, nie sprawiający trudności, dość

                pracowity (w granicach swoich możliwości)

              - typ pobudliwy niespokojny, dużo mówiący i biegający, przeszkadzający, ze skłonnością do niszczenia

                wszystkiego co się wokół znajduje

- jednostki radzą sobie same w niektórych sytuacjach życiowych (ubieranie się, rozbieranie, mycie się, robienie drobnych zakupów itp.)

- niektóre są w stanie opanować czytanie i pisanie prostych wyrazów i zdań

- w wyniku intensywnego wychowania są w stanie troszczyć się o swój wygląd, opanować powszechnie występujące formy postępowania w typowych sytuacjach

- mogą pracować wykonując proste czynności pod kontrolą.

 

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin