Kościelska M. oblicza upośledzenia 107-114, 120-132.doc

(44 KB) Pobierz
Kościelska M

Kościelska M. „Oblicza upośledzenia” , r.III, s. 107-114, 120-132

 

Badania Hanny Szczepańskiej – dot. funkcjonowania językowego dzieci z UU. Hipoteza – aktywność werbalna dzieci ma uwarunkowania społeczne

 

·         Badała uczniów klasy I i II szkoły specjalnej w Wawie, przeznaczanej dla dzieci z LNI. Badano 23 dzieci w wieku 8,4 do 11,1 rż.

·         Wiek umysłowy dzieci zawierał w granicach od 4,6 do 7,0 czyli odpowiadał poziomowi funkcjonowania intelektualnego dzieci ze starszych grup przedszkolnych

·         Rozwój mowy we wszystkich przypadkach orzeczono jako opóźniony, ponadto w połowie przypadków stwierdzono wady artykulacji lub jąkanie

ð      Zadanie stawiane dzieciom polegało na opowiedzeniu treści obrazków. Różnice w zorganizowanych sytuacjach zadaniowych polegały na tym, że w jednej sytuacji dziecko i osoba dorosła oglądały obrazek razem (percepcja wspólna) a w drugiej dziecko samo (percepcja izolowana)

ð      Dodatkowo osoba dorosła oceniała wypowiedz dziecka

ð      W zorganizowanych sytuacjach badawczych osoba dorosła przeprowadzająca eksperyment raz zachowywała się biernie, przyjmując bez komentarzy opowiadanie dziecka, kiedy indziej zaś udzielała „wzmocnień”

ð      Matryca sytuacji zadaniowych wyglądała następująco:

A.     Osobna percepcja obrazka przez dziecko, dorosły bierny

B.     Wspólna z dorosłym percepcja obrazka, --||---

C.     --------||---------, dorosły oceniający

ð      w każdej sytuacji pokazywano inny obrazek

ð      przyjęto następujące wskaźniki aktywności językowej dzieci

- długość wypowiedzi

- liczba informacji zawartych w opowiadaniu na temat obrazka

- sposób ujęcia treści obrazka

 

WYNIKI BADAŃ:

1)      Długość wypowiedzi była w istotny sposób większa w sytuacji percepcji osobnej

2)      W sytuacji percepcji osobnej wzrastała zawartość informacyjna wypowiedzi; dzieci podawały więcej szczegółów na temat obrazków

3)      Nie stwierdzono różnic w sposobie przedstawiania treści obrazka w zależności od charakteru percepcji. W obu typach proporcja przypadków wyliczenia, opisywania i interpretowania były podobne

4)      Zaobserwowano zróżnicowanie fluencji słownej, dzieci zwiększały długość wypowiedzi, kiedy dorosły był aktywny i udzielał wzmocnień

5)      Bezwzględnie najdłuższe były wypowiedzi w sytuacji osobnej percepcji bez oceniania

6)      W sytuacji oceniania wzrastała tez zawartość informacyjna wypowiedzi dzieci

7)      Najwięcej informacji dzieci udzielały w sytuacji oddzielnej percepcji z nieoceniającym dorosłym, drugie miejsce sytuacja percepcji wspólnej z oceniającym dorosłym, a na koniec ta trzecia

 

Badania ujawniły wrażliwość dzieci na przedstawione w sytuacjach zadaniowych różne właściwości sytuacji społecznych

 

Autorka przeprowadziła analizę różnic indywidualnych między dziećmi, koncentrując się na wskaźnikach fluencji słownej (długość wypowiedzi). Wyróżniono 3 grupy dzieci:

·         słaba – śr liczba wyrazów – 6dz

·         średnia – śr liczba 31 do 50 – 12 dz

·         dobra – powyżej 50 – 5 dzieci

W grupie dzieci dobrych wszystkie modyfikowały swoje wypowiedzi w zależności od zachowania partnera, w grupie średnich 1/3 badanych funkcjonowała w sposób jednakowy we wszystkich typach sytuacji, nie licząc się ze zmianami, a w grupie dzieci słabych połowa  nie była wrażliwa na cechy sytuacji

 

¨  Można zakładać, że przy bardzo małej sprawności językowej nie ma szans na modyfikowanie jakości wypowiedzi w zależności od sytuacji. Ten  brak wrażliwości nie musi świadczyć o niemożności różnicowania sytuacji na poziomie umysłowym , ale odzwierciedlać bardzo niski poziom kompetencji językowych

 

Różnice w funkcjonowaniu językowym dzieci w dużym stopniu zależały od stworzonych im sytuacji społecznych. Na jednych działało aktywizująco na drugich hamująco

 

 

 

 

GOTOWOŚĆ KOMUNIKACYJNA

To gotowość do wchodzenia w kontakty z innymi ludźmi. Celem tych kontaktów jest:

- wymiana emocjonalna

- wymiana informacyjna

- wymiana rzeczowa

- dzielenie się doświadczeniami

 

Badania z zakresu psychologii rozwojowej sugerują, że gotowość do komunikowania się z otoczeniem jest niemowlęciu dana od urodzenia, a jej doskonalenie polega na:

- uczeniu się adresowania komunikatów

- uczeniu się znaczenia komunikatów odbieranych od otoczenia

- bogaceniu treści komunikatów

- różnicowaniu form komunikowania się

 

Podstawową rolę w rozwoju tej gotowości odgrywa relacja dziecka z matką. Stanowi ona matrycę do tworzenia się form komunikacji z innymi ludźmi

 

Badania Ewy Głód

·         Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy dla Dzieci w Warszawie – oddział przedszkolny

·         9 dzieci w wieku 5-8lat

·         Poziom rozwoju dzieci w 7 przypadkach to LNI, a w 2 – UNI, szóstka dzieci przeszła do zakłady z Domu Małego Dziecka, a jedno  z domu rodzinnego

·         Urządzono pokój do zabaw i zapraszano indywidualnie dzieci, w dwóch sytuacjach badawczych bawiono się z dziećmi, a trzeciej bawiła się wychowawczyni, a nie eksperymentatorka , która stale się opiekuje dziećmi

·         Wprowadzenie drugiej, nieznanej osoby dawało szanse porównania gotowości komunikacyjnej ze względu na te właściwości osób

·         Zadanie sformułowane pod adres wychowawczyni, polegało na tym, by zachowywała się ona w sposób naturalny, charakt dla jej zwykłych kontaktów z dziećmi, a eksperymentatorka starała się zgodnie ze swoimi umiejętnościami i intencją stworzyć dziecku max korzystne warunki kontaktu

·         Każde spotkanie trwało pół h,

·         W analizie skupiono się na takich wymiarach jak: liczba zachowań komunikacyjnych, kierunek adresowania komunikatów, treść komunikatów, forma ich wyrażania i szczególne cechy indywidualne

 

ð      u dzieci z NI wychowywane w zakładzie niewątpliwie istniała gotowość do komunikowania się otoczeniem społecznym

 

Wnioski:

·         gotowość do komunikowania się ma cechy szczególne

·         charakteryzują ją pod względem formy –zachowania rozwojowe wczesne, a pod względem treści – powierzchowność, polega na tym, że przedmiotem kontaktu są zewnętrzne cechy sytuacji, natomiast dzieci nie dzielą się wew przeżyciami

·         w jednym wypadku obserwowano trudność z odbiorem znaczeń wypowiedzi dziecka przez wychowawczynie i wskutek tego relacja między dzieckiem i otoczeniem zew nosiła znamiona patologiczne

·         wprowadzanie zmian w stylu funkcjonowania ludzi dorosłych otwiera nowe możliwości w zakresie komunikowania się z dziećmi 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin