8_Biznesplan_serwis_komputerowy.doc

(127 KB) Pobierz



 

                                                                                                                                            www.adviser.info.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BIZNESPLAN

Serwis komputerowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.        POUFNOŚĆ I UZNANIE RYZYKA

1. Klauzula poufności

 

              Informacje zawarte w biznesplanie są ściśle poufne i zostały przedstawione przy założeniu, że nie zostaną przedstawione osobom trzecim bez wyraźnej zgody właściciela firmy. Klauzula dotyczy zarówno informacji przedstawiających obecną i przyszłą sytuację  firmy jak również przyjętych strategii, planów rozwojowych i zamierzonych przedsięwzięć.

 

2.     Uznanie ryzyka

 

              Prezentowany biznesplan stanowi obraz obecnej sytuacji firmy oraz planowych działań rozwojowych. Projekcja organizowania i rozwoju firmy, kształtowania się wartości przychodów i kosztów oraz przyjętych strategii, opracowana została w sposób gwarantujący obiektywne i realne jej przedstawienie. Pomimo to cechą nieodłączną wszelkich prognoz i projektów jest towarzyszące im ryzyko odchyleń. Rozbieżności pomiędzy prognozą a realnymi efektami mogą wynikać z wielu czynników, którymi są przede wszystkim zmienne warunki ekonomiczno- społeczne, załamania koniunktury, zmiany w stosowaniu strategii marketingowej, odchylenia od standardowych cyklów koniunkturalnych w gospodarce, czy też zdarzenia nadzwyczajne niemożliwe do przewidzenia na etapie sporządzania biznesplanu. W związku z powyższym wszyscy odbiorcy niniejszego dokumentu powinni być świadomi możliwego ryzyka wystąpienia wspomnianych powyżej zmian.

 

II.     PRZEGLĄD BIZNESU

 

              Przedmiotem planowanej działalności będzie świadczenie usług związanych z naprawą i konserwacją sprzętu komputerowego. Działalność będzie zlokalizowana we własnym lokalu o powierzchni 60m2, pod adresem  Niegosławice 82a, 67-312 Niegosławice. Firma będzie funkcjonowała jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Planowany terminy rozpoczęcia świadczenia usług to czerwiec 2009.  W pierwszej fazie działalności firma nie będzie zatrudniała pracowników. Sprzedaż będzie obsługiwana przez właściciela. Wszystkie działania związane z zaopatrzeniem w części i towary, organizacją i marketingiem również będą realizowane osobiście przez właściciela. W obecnej sytuacji rynkowej nie występuje ryzyko braku dostaw. Zaopatrzenie realizowane jest przez dostawców. Ponadto część zaopatrzenia realizowana będzie przez przy pomocy własnego transportu.

              W chwili obecnej prace dotyczące planowanego przedsięwzięcia są na początkowym etapie i dotyczą opracowywania strategii działalności oraz wymaganych planów. Podjęto wszelkie działania mające na celu pozyskanie informacji o możliwym miejscu działalności, wymaganych zasobach, istniejącej konkurencji oraz zasadach funkcjonowania na rynku. Planowane przedsięwzięcie wymaga zorganizowania niezbędnych zasobów, umożliwiających prowadzenie działalności. Charakter planowanego przedsięwzięcia wymaga stosunkowo niewielkich nakładów inwestycyjnych. Jest to oczywiście określenie względne. Na obecnym etapie przedsiębiorstwo wymaga zaangażowania głównie zasobów intelektualnych oraz czasowych osób zaangażowanych w działania organizacyjne. Wiąże się to z pewnymi kosztami jednak ich wartość jest stosunkowo niska, ponieważ obecne działania skupiają się na pozyskiwaniu informacji i badaniu sytuacji rynkowej.

Rozpoczęcie działalności wiązało się będzie z koniecznością pozyskania następujących zasobów i poniesieniem podanych kosztów:

-         zasoby materialne:

Samochód                             13.000 zł

Laptop                            3.000 zł

Zakup zestawu komputerowego + oprogramowania              4.000,00 zł

Meble biurowe              2.000 zł

-         Zasoby personalne:

Na początkowym etapie działalności nie będą wymagane.

 

III.   PRODUKTY I USŁUGI

 

              W skład oferty firmy będą wchodziły usługi z zakresu napraw sprzętu komputerowego. Ponadto firma będzie oferowała swoim klientom możliwość zakupu części zamiennych i elementów sprzętu komputerowego. Ofertę firmy można podzielić na dwie grupy> Pierwsza z nich to usługi oferowane po rozpoczęciu działalności. Druga grupa to usługi oferowane po rozwinięciu biznesu. Prezentuje je poniższa tabela:

 

 

 

 

Usługi oferowane na pierwszy etapie działalności

Po rozwinięciu biznesu

(dodatkowe)

 

- Diagnoza usterek

- Wymiana wadliwych podzespołów

- Instalowanie oprogramowania

- Instalowanie systemów operacyjnych

- Doradztwo e zakresie eksploatacji sprzętu komputerowego

- Sprzedaż podzespołów komputerowych i sprzętu.

 

 

- udostępnianie miejsca na własnym serwerze www

- własne portale, własne systemy oparte o linux,

- programowanie,

- budowa stron www, php, flash, java,

- sieci komputerowe,

- bazy danych,

- zaawansowana obsługa systemów Linux, - - grafika komputerowa

 

 

IV.  ANALIZA BRANŻY

 

                            Przedsiębiorstwo będzie funkcjonowało na rynku usług informatycznych. W przypadku analizy przedsięwzięcia prawidłowa segmentacja jest bardzo istotna ponieważ pozwoli zidentyfikować potencjalnych klientów oraz konkurentów, a także w odpowiedni sposób dobrać metody walki konkurencyjnej. Rynek usług informatycznych w szerokim tego słowa znaczeniu przeżywa w ciągu ostatnich lat bardzo dynamiczny rozwoju. Jest to spowodowane rosnąca liczbą komputerów oraz wzrostem znaczenia tego rodzaju rozwiązań w życiu codziennym i w funkcjonowaniu firm. Usługi serwisowe, które planuje wdrożyć do sprzedaży firma w pierwszym okresie działalności zawsze cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, co wynikało i wynika ze stosunkowo wysokich cen sprzętu komputerowego. W późniejszym okresie działalności wprowadzone zostaną do oferty inne usługi wymienione wcześniej, które będą dotyczyły obsługi rozwiązań programistycznych i informatycznych, a także tworzenia infrastruktury pozwalającej zaistnieć w internecie: serwery, strony www, grafika komputerowa itp.

              Bardzo istotnym elementem analizy rynku jest prawidłowa diagnoza grupy potencjalnych klientów. W przypadku planowanego biznesu klientów możemy podzielić na dwie grupy. Jedną z nich będą stanowiły firmy. Drugą zaś będą stanowiły osoby prywatne. Obie te grupy będą zainteresowane zakupem podobnych usług, jednak zasadnicza różnica będzie tkwiła w budżecie jaki mogą przeznaczyć na zakup usług. W przypadku firm znacznie większe będzie również zainteresowanie zakupem usług związanych z tworzeniem grafiki, stron www i udostępnianiem powierzchni na serwerze. Bardzo istotne jest to, aby oferta zawierała w sobie szeroki wachlarz usług o zróżnicowanym standardzie. Zagwarantuje to zainteresowanie ofertą różnych grup klientów, o różnym stopniu zamożności.  

              Proces kupna w początkowym etapie działalności będzie zorganizowany w sposób tradycyjny, a więc poprzez kontakt bezpośredni z klientem. W późniejszym okresie działalności wprowadzona zostanie również sprzedaż niektórych usług za pośrednictwem internetu. Dzięki temu znacznie wzrośnie liczba potencjalnych klientów oraz wysokość możliwych do uzyskania przychodów.

              Bardzo istotnym elementem analizy rynku jest analiza konkurencji. W przypadku naszego biznesu potencjalnymi konkurentami będą wszystkie firmy działające na rynku lokalnym, a dokładniej w najbliższym sąsiedztwie serwisu. W chwili obecnej ich liczbę określam na około 5 firm. Ponadto warunkiem uznania innego serwisu za konkurenta jest prowadzenie przez niego sprzedaży podobnego asortymentu usług. Po przeprowadzonej analizie konkurencji obecnej na rynku lokalnym dochodzimy do wniosku, że nie wszystkie podmioty stanowią konkurencję. Wynika to z faktu, że większość z nich posiada bardzo wąską ofertę, zaś oferowane usługi są bardzo często zbyt drogie i niskiej jakości.

 

V.     STRATEGIA MARKETINGOWA

 

Opracowując strategię marketingową należy zwrócić uwagę na trzy główne elementy: strategię cen, strategię promocji i strategię dystrybucji. W przypadku planowanego biznesu opracowana do wdrożenia strategia cenowa zakłada sprzedaż usług po cenach zbliżonych do konkurencji. Wynika to z faktu, że znacznie lepsze efekty daje konkurencja poprzez sprzedaż usług wyższej jakości po cenach standardowych, aniżeli po cenach niższych, co skutkuje obniżeniem jakości oferty.

              W przypadku planowanej firmy bardzo ważna będzie strategia promocji. W naszym przypadku stosowane będą następujące metody reklamy:

- reklama w miejscu prowadzenia działalności,

- reklamy na samochodzie firmowym,

- reklama poprzez ulotki, wizytówki itp.

- reklama w internecie (strona www, pozycjonowanie, katalogi branżowe, google adwords)

- dobra opinia o serwisie.

W przypadku rozwinięcia działalności oraz zwiększenia zasięgu usług możliwe jest wprowadzenie następujących form reklamy:

- reklama w prasie lokalnej,

- reklama radiowa lokalna,

Przedstawione formy reklamy charakteryzują się stosunkowo najniższą kosztochłonnością w stosunku do form bardzo drogich reklam takich jak radiowa czy telewizyjna (nawet o zasięgu regionalnym).

              W przypadku planowanego przedsięwzięcia stosowany będzie jeden element strategii dystrybucji, a mianowicie sprzedaż tradycyjna. W późniejszym okresie firma zamierza wprowadzić sprzedaż usług za pośrednictwem internetu.

 

VI.  KADRA KIEROWNICZA I PERSONEL

 

Przedsiębiorstwo na początkowym etapie działalności (do około 2 roku) nie będzie zatrudniało pracowników. Po rozwinięciu działalności planowane jest zwiększenie zatrudnienia do 1 osoby. Kierownictwo w firmie będzie jednoosobowe i będzie wykonywane bezpośrednio przez właściciela. Będzie on odpowiedzialny za realizację sprzedaży, pozyskiwanie nowych klientów, podpisywanie umów z dostawcami oraz wszystkie działania organizacyjne i finansowe firmy. Wzrost liczby klientów oraz rozwój firmy może spowodować zwiększenie liczby obowiązków, których właściciel nie będzie w stanie sam obsłużyć. W takiej sytuacji jedna z osób zatrudnionych w późniejszym okresie w firmie, posiadająca najlepsze predyspozycje, będzie odpowiedzialna również za część działań organizacyjnych i marketingowych. 

              Struktura organizacyjna na pierwszym etapie działalności będzie bardzo prosta, a więc składająca się z jednego poziomu, ponieważ właściciel firmy będzie odpowiedzialny zarówno za kierownictwo jak i sprzedaż. W późniejszym okresie działalności po zatrudnieniu pracowników struktura będzie nadal prosta jednak bardziej rozbudowana. Jeden poziom będzie stanowiło kierownictwo, czyli właściciel, zaś drugi poziom pracownicy. Informacje będą trafiały bezpośrednio od kierownictwa do pracowników. Przedstawia to poniższy schemat.

 

 

 

 

 







Instytucje Państwowe

Klienci

Pozostałe otoczenie















WŁAŚCICIEL

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII.                        CELE DZIAŁALNOŚCI

Na etapie organizowania przedsięwzięcia należy określić wszystkie cele, które firma powinna zrealizować w krótkiej i długiej perspektywie czasu. Planowane w naszym przypadku przedsięwzięcie opiera się na założeniu ciągłego doskonalenia i rozwijania swojej oferty. Wymusza to więc realizację przedstawionych poniżej celów.

Krótka perspektywa czasu – do 2 lat

Zorganizowanie przedsięwzięcia (struktura, zasoby, opracowanie i wdrożenie zasad funkcjonowania).

Rozpoczęcie działalności w podstawowym zakresie – serwis komputerowy

Pozyskanie liczby klientów gwarantującej rentowność przedsięwzięcia

Wdrożenie odpowiednich działań marketingowych i promocyjnych

Ugruntowanie marki firmy i uzyskanie dobrej pozycji konkurencyjnej na rynku

Wypracowanie dodatniego wyniku finansowego w 1 roku działalności i ugruntowanie tendencji wzrostowej

Ugruntowanie procesów stosowanych w działalności firmy oraz zapewnienie konsekwentnego ich realizowania przez personel po jego zatrudnieniu.

Zatrudnienie 1 osoby

Średnia perspektywa czasu – do 5 lat

Poszerzenie oferty

Wzrost liczby stałych klientów o 20 % w stosunku do pierwszych dwóch lat działalności

Zwiększenie zatrudnienia o około 2 osoby.

 

 

 

VIII.                      OCENA RYZYKA 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin