To już wiosna.
Temat dnia:
Kwietniowa wyprawa w nieznane.
Zapis w dzienniku:
Swobodne wypowiedzi na temat zmian w przyrodzie w kwietniu. Czytanie
ze zrozumieniem tekstu, redagowanie zdań. Dostrzeganie piękna
i alegoryczności w przysłowiach o wiośnie. Dobieranie przysłów
do rodzajów zjawisk przyrodniczych. Utrwalanie znajomości kierunków
na mapie. Rozwiązywanie zadań – obliczenia kalendarzowe i zegarowe. Wykonanie przewodnika po najbardziej charakterystycznych zjawiskach przyrodniczych – kreska jako podstawowa forma wyrazu. Komponowanie kwietniowej muzyki.
Cele ogólne:
- zapoznanie ze zmianami następującymi w przyrodzie wiosną
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem
- dostrzeganie dosłownej i przenośnej strony przysłów
- posługiwanie się kalendarzem i zegarem
- dokonywanie wyliczeń pieniężnych
- rozbudzanie aktywności twórczej
- umiejętność komunikowania się w trakcie wspólnego wykonywania zadań
- poszanowanie przyrody ożywionej i nieożywionej.
Cele szczegółowe:
- uczeń potrafi zdać relację z przeczytanego tekstu, odpowiedzieć w formie pisemnej na pytania opierając się na tekście
- zna zmiany zachodzące w przyrodzie na wiosnę
- intuicyjnie odczuwa poetyckie piękno przysłów polskich zna przysłowia dotyczące wiosennych zmian w przyrodzie, interpretuje przenośnie zawarte w przysłowiach
- układa, redaguje przysłowia o kwietniu
- potrafi określić kierunki na mapie
- rozwiązuje zadania – obliczenia kalendarzowe i czasowe
- dokonuje wyliczeń – wyrażenia dwumianowane: złote, grosze
- komponuje muzykę przy użyciu wybranych instrumentów
- wykonuje przewodnik posługując się kreską jako podstawowa formą wyrazu
- z szacunkiem odnosi się do przyrody, nie niszczy jej
- umie komunikować się w grupie podczas wspólnie wykonywanych zadań
- planuje, organizuje i ocenia własną pracę.
Metody:
- aktywizujące: integracyjne, twórczego rozwiązywania problemów, ewaluacyjne
- gier dydaktycznych.
Formy:
- grupowa
- indywidualne.
Środki dydaktyczne: przysłowia o kwietniu, zaszyfrowany plan wycieczki, teksty związane z pogodą kwietniową, wiosennymi zmianami w ogrodzie
i w lesie, informacje na temat ptaków i kwiatów, „ bilety”, krzyżówka, zadania matematyczne, plątaninki, nagranie Wiosny Vivaldiego, duże formaty papieru, pisaki.
Przebieg zajęcia:
1.Powitanie.
Zabawa integrująca zespół klasowy. Śpiewanie „Piosenki powitalnej”.
2.Wprowadzenie do tematu; rozbudzenie zainteresowania dzieci.
Odczytanie przez nauczyciela oferty biura podróży, która została przesłana do szkoły.
ZAPROSZENIE
Serdecznie zapraszamy wszystkich uczniów klasy drugiej do wzięcia udziału w kwietniowej wyprawie w nieznane.
Oferujemy liczne atrakcje: ciekawe miejsca do zwiedzania, niskie ceny biletów, dogodne terminy.
Biuro podróży „Ekotraperek”
3.Wytyczanie trasy wiosennej wyprawy.
Dzieci otrzymują plan wycieczki. Wytyczają trasę, określają miejsca, w których zatrzymają się na dłużej.
Utrwalają kierunki: północ, południe, wschód, zachód /załącznik nr 1/.
4.Przygotowanie do wycieczki – zakup biletów.
Uczniowie przeliczają pieniądze, które mają do dyspozycji. Zamieniają grosze
na złote, kupują bilety, w ten sposób następuje podział na grupy
/ załącznik nr 2 /.
a. Muzeum pogody.
b. Czarowny ogród.
c. Ptasie kolonie.
d. Wiosenne kwiaty.
e. Tajemniczy las.
5.Zwiedzanie kwietniowej trasy. Zdobywanie uprawnień przewodnika.
Każda z grup otrzymuje materiał / załączniki nr 3,4,5,6, 7 / . Dyskutuje nad tekstem, tak aby wszyscy uczniowie z grupy go zrozumieli i potrafili dalej przekazać. Na słowo „start” uczniowie dobierają się ponownie w grupy, ale już
o innym składzie osobowym. W nowopowstałych grupach musi się znaleźć ekspert od każdego z omawianych poprzednio tematów. Eksperci kolejno relacjonują wiadomości zdobyte w pierwotnych grupach. Po wykonaniu zadania dzieci wracają do „swoich” pierwotnych grup.
6.Zabawa relaksacyjna. Piosenka połączona z ruchem wykonywanym przez dzieci: „Jam jest żabka...”.
7. Pamiątki z podróży – folder.
Folder ma zachęcić do odbycia podobnej kwietniowej podróży kolegów
z innych klas. Omówienie zasad wykonania folderu. Technika – kreska, każda strona to ilustracja jednego miejsca, w którym przebywały dzieci. Ilustracje uczniowie podpisują zdaniem.
8.Prezentacja prac przez poszczególne grupy.
9.Badanie czasu pobytu dzieci na wycieczce.
Zadania na obliczenia kalendarzowe i czasowe / załącznik nr 8 /.
10.Analiza zadań.
11.Spotkanie na szlaku z nieznajomym – krzyżówka.
Odczytanie hasła „Kwiecień” / załącznik nr 9 /, wyszukanie w kalendarzu informacji o kwietniu.
12.Słuchanie muzyki ukierunkowane pytaniem:
- co się dzieje z „Kwietniem”.
13.Omówienie wyobrażeń jakie towarzyszyły dzieciom w czasie słuchania muzyki.
14.Badanie wiedzy dzieci dotyczącej przysłów i powiedzeń związanych
z kwietnia. Sporządzenie mapy mentalnej.
15.Prezentacja prac przez poszczególne grupy.
16.Zadania pana Kwietnia / załącznik nr 10 /. Dzieci pracują w grupach, rozwiązują plątaninki, zabawy dydaktyczne. Efektem działań uczniów jest rozszyfrowanie przysłów o kwietniu.
17.Rzeźba grupowa. Wybór przez poszczególne grupy jednego przysłowia
i zaprezentowanie go w postaci rzeźby.
18.Kwietniowy łańcuch – zabawa dydaktyczna mająca na celu gromadzenie przymiotników związanych z kwietniem.
Nauczyciel jest panem Kwietniem, „doczepiają się” do niego kolejno dzieci – ogniwa łańcucha, uprzednio wymieniając po jednym przymiotniku związanym
z kwietniem. Dzieci starają się nie powielać przymiotników wybranych przez kolegów. Ostatnie dziecko „zamyka” łańcuch czasownikiem.
19.Redagowanie, układanie przysłów o kwietniu. Praca indywidualna.
20.Odczytanie wybranych przysłów.
21.Muzyczna zabawa z tekstem przysłów.
Każda grupa wybiera jedno przysłowie o kwietniu. Na sygnał wszyscy uczniowie równocześnie czytają na głos swoje przysłowia jeden raz. Przy kolejnych powtórzeniach zmienia się sposób czytania: cicho, głośno,, coraz głośniej, coraz wyżej, coraz niżej itp. Następnie każdy zespół śpiewa swój tekst z własną melodią. Po około 5 minutach wspólnej zabawy układana jest jednolita forma muzyczna do wybranego przysłowia.
22.Powrót z kwietniowej eskapady – zabawa dydaktyczna mająca na celu sprawdzenie wiedzy dzieci.
Uczniowie wsiadają do trzech pociągów: 1 – wiem, 2 – nie wiem, 3 – nie jestem pewny.
Nauczyciel mówi pierwsza część przysłowia o kwietniu. Dzieci, które znają jego drugą część wsiadają do pociągu wiem itd. Zabawę można kilkakrotnie powtórzyć.
23. Ewaluacja.
Samoocena. Uczniowie ewaluują swoją pracę zamalowując dowolnym kolorem płatek kwiatka z napisem: pracowałem świetnie, pracowałem dobrze, mogłem pracować lepiej. W środku kwiatka dorysowują buzię – ewaluacja samopoczucia.
Ewaluacja przebiegu zajęć następuje w oparciu o tarczę strzelniczą.
24.Ocena pracy dzieci przez nauczyciela i podsumowanie zajęć.
25. Zadanie domowe – zróżnicowane.
Jak rozumiesz przysłowie: „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”? Zapisz wytłumaczenie w postaci kilku zdań.
Dobierz cechy do rzeczownika kwiecień.
Kwiecień (jaki?) .....................................................................................................
26.Zakończenie zajęć. Zabawa rytmiczno – ruchowa „piosenka pożegnalna”.
Scenariusz opracowała
Maria Alina Bożek
maryla20