16. 10. 06
Internet a działalność podmiotów gospodarczych
1. Charakterystyka ekonomicznych możliwości jakie otwierają przed biznesem internetowe zasoby usług, poprzez:
- wpływ internetu na organizacje gospodarcze
- wykorzystanie unikalności cech internetu do usprawnienia funkcjonowania organizacji gospodarczej
- przypisanie scharakteryzowanych zasobów i usług internetu do odpowiednich obszarów działalności organizacji
- określenie korzyści wynikających z użytkowania internetu
- konkretne formy zastosowania sieci w wewnętrznych i zewnętrznych procesach podmiotu
- różnego rodzaju zmiany zachodzące w organizacjach gospodarczych pod wpływem internetu
- nowa organizacja i strategia funkcjonowania form użytkujących internet w prowadzeniu swej działalności
- ocena zaangażowania polskich podmiotów gospodarczych w korzystaniu z internetu
2. Charakterystyka podmiotów gospodarczych korzystających z internetu
wielkość firmy średnie i duże firmy
kategoria działalności obsługa nieruchomości i innych firm, pośrednictwo
finansowe
forma prawna S.A , zo.o.
forma własności organizacje prywatne
struktura wykształcenia 50% z wykształceniem wyższym
rok założenia firmy 90% firm sprzed 1996r.
Rok założenia strony WWW 83% firm po 1997r.
3. Stopień zaangażowania polskich organizacji gospodarczych w internet
budżet przeznaczony na rozwój internetu w firmie 9%
środki przeznaczone na reklamy w Internecie 15,9%
dostęp pracowników firmy do internetu 72% firm większość pracowników
umiejętność posługiwania się narzędziami internetu 63% pracowników
częstość korzystania z usług/narzędzi internetu e-mail, www, FTP – często
4. Firmowy serwis internetowy
udział firm wykorzystujących poszczególne 100% strona WWW
elementy serwisu internetowego 48% serwis WWW produktów i usług
stopień wykorzystania przez firmy możliwości 94% przegląd produktów/usług
oferowanych przez serwis WWW produktów i usług 63% przegląd cen na
produkty/usługi
aktualizacje serwisu WWW firmy 60% przynajmniej raz w miesiącu
działania reklamujące serwis WWW ok. 70% umieszcza adres WWW na
reklamach
średnia dzienna liczba odwiedzin serwisu WWW 109 odwiedzin
odbiorca serwisu WWW firmy 90% odbiorcy krajowi
adresaci serwisu WWW firmy 72% podmioty gospodarcze
5.Ocena przydatności internetu w działalności podmiotów gospodarczych
udział klientów z internetowej reklamy 7%
udział dostawców z internetowej reklamy 9%
udział internetowych klientów 10%
udział internetowych dostawców 8%
porównanie zamówień otrzymanych przez internet z ich realizacją 88% realizacji
porównanie udziału dostawców z internetowej 92% realizacji
reklamy z realizacją transakcji przez internet
udział zamówień otrzymywanych przez internet 50% przyrost
udział płatności otrzymywanych przez internet 100% przyrost
Największe wykorzystanie internetu:
- woj. małopolskie
- mazowieckie
- łódzkie
Korzyści odniesione przez firmy z użytkowania internetu:
- obniżenie kosztów działalności
- stworzenie bliższych więzi z dostawcami
- podwyższenie prestiżu firmy na rynku
6. Organizacja i strategia funkcjonowania nowoczesnego podmiotu gospodarczego wspomagającego swoją działalność zasobami i usługami sieci internetu:
1. Zastosowanie internetowych narzędzi i usług w firmie:
- aspekt komunikacyjny
- aspekt informacyjny
- poziomy wykorzystania internetu w działalności podmiotu gospodarczego:
4. dostęp podmiotu do internetu
3. obecność podmiotu w Internecie
2. integracja internetu z organizacją i funkcjonowaniem podmiotów
1. komercja (?) elektroniczna
- unikalność cech internetu
1. dostępność 24h na dobę
2. nie ograniczone zasoby
3. narzędzia i usługi dostosowane do rożnych branż
2. Reklama i prezentacja firmy
- elementy reklamy on – line
1. strony WWW
2. serwisy WWW
3. wirtualny ośrodek WWW
- mechanizmy wspierające
- cel – realizacja wszystkich faz procesu podejmowania decyzji o skorzystaniu z oferty firmy:
1. reklamy strony WWW
2. prezentacje firmy
3. prezentacje produktów/ usług
4. pomoc w podjęciu decyzji
5. zamówienie
6. płatność
3. Interaktywny marketing
- nowoczesne formy „ marketingowej zachęty”
- ocena konkurencyjności firmy
- przepływ danych marketingowych
4. Internet a klienci firmy
5. Kontakty z dostawcami firmy
6. Rekrutacja
7. Internet a wewnętrzna struktura organizacyjna firmy
8. Korzyści odniesione z zastosowania organizacji i strategii funkcjonowania bazującej na internetowych zasobach i usługach
23.10.06
1. Technologie internetowe:
– poczta elektroniczna
– przeglądarki internetowe
– strona WWW
– elektroniczne zapytania i odpowiedzi
– wirtualne ogłoszenia
– katalogi produktów i usług
– interaktywne formularze
– elektroniczne płatności
2. Internet a wewnętrzna struktura organizacyjna firmy:
- nowy model przepływu informacji
- eliminacja ograniczeń tradycyjnej organizacji:
· praca zespołowa
· tele praca
· budowa więzi społecznych
- usprawnienie projektowania wyrobów lub usług oraz ich produkcji
- dział informatyczny
- pomoc przez internet
3. Korzyści odniesione z zastosowania organizacji i strategii funkcjonowania bazującej na internetowych zasobach i usługach
a) wyeliminowane koszty
b) zyski
c) gospodarcze znaczenie internetu dla firm
Ad. a
Możliwości stworzone przez internet
Wyeliminowane koszty
- drukowanie dokumentów
- poprawianie błędów i aktualizowanych danych
- nadmiarowość dokumentów
- zamawianie zakupu i odbioru materiałów i urządzeń do drukowania dokumentów
- przechowywanie materiałów i urządzeń służących do wydruku
Elektroniczne przesyłanie
- rozpowszechnianie dokumentów
Przechowywanie dokumentów w postaci elektronicznej
- przechowywanie, gromadzenie i sortowanie dokumentów/ koszty pomieszczeń, mebli
Możliwości multimedialnego komunikowania się w czasie rzeczywistym
- związane z firmowymi naradami, zebraniami, konferencjami itd. ( koszty podróży, rozmów telefonicznych, zakwaterowania, lokali, wyżywienia)
Przyspieszony obieg informacji w formie użytkującej internet.
v Współpraca
v Wiedza, ...
pauluskaa01