Kierowanie_zespolem_ wyklad 1.doc

(64 KB) Pobierz

Kierowanie zespołem

WYKŁAD 1    4.10.2008

 

Menadżer a przywódca-, czyli o podstawach kierowania zespołem

Kierowanie w najszerszym znaczeniu- jest działaniem zmierzającym do spowodowania funkcjonowania innych rzeczy zgodnie z celem tego kto nimi kieruje (kieruje pilot, kierowca)

Kierowanie w węższym znaczeniu oznacza:

- działania zmierzające do spowodowania działania innych ludzi zgodnie z celem tego kto nimi kieruje

- wpływanie na zachowania innych ludzi aby zachowywali się z godnie z wolą (celami) kierującego.

 

Kierowanie= zarządzanie

„ sprawne zarządzanie jest sztuką pracowania poprzez innych” M.P. Follet (1868-1933)

 

Kierowanie, zarządzanie w ujęciu klasycznym to proces:

- planowania

- organizowania

- motywowania

- kontrolowania ( działalność członków organizacji oraz wykorzystanie wszystkich innych jej zasobów dla osiągnięcia ustalonych celów)

 

P. H. Drucker- największy myśliciel, jakiego zrodziła teoria zarządzania XX w.

 

Kierownik- menedżer to

1.       Każdy, kto odpowiada za podwładnych (członków grupy, zespołu) i inne zasoby organizacji

2.       Każdy, kto osiąga cele dzięki innym ludziom

3.       Każdy, kto posiada umiejętności

- koncepcyjne K

Związane z umysłem, umiejętności rozwiązywania problemów, syntezy, dostrzeganie rozwiązań na najwyższym szczeblu itp.

- społeczne S

Umiejętności budowania relacji interpersonalnych, budowania zespołu, motywacji, rozwiązywania konfliktów

 

- techniczne T

Umiejętność ogólnego rozeznania, pojęcia

 

UMIEJĘTNOŚCI W SZTUCE ZARZĄDZANIA:

 

          NISKI              ŚREDNI                       NACZELNY (KIEROWNIK)

Menedżer- pełni funkcje tj. planowanie, organizacja, motywacja, kontrola

Menedżer- pełni role:

- interpersonalne (reprezentuje, przewodzi)

- informacyjne ( poszukuje informacji, przekazuje)

- decyzyjne ( o podziale zasobów, rozwoju firmy)

 

Współczesny menedżer doskonały:

1.       Powinien posiadać pewne cechy psych- fizyczne Np. odporność na stres i zmęczenie, podzielność uwagi, wykonywanie zróżnicowanych zadań w nienormowanym czasie pracy

2.       Powinien odznaczać się silną i specyficzną motywacją (motywacja materialna i osiągnięć, potrzeba władzy, wielkie ambicje, odrobina szaleństwa)

3.       Musi chcieć, lubić, umieć oddziaływać na ludzi (potrzebne są cechy tj. empatia, umiejętność słuchania)

4.       Powinien mieć pewne kwalifikacje intelektualne (umiejętność szybkiego uczenia się, opanowywania nowych umiejętności, szerokie horyzonty, wiedza z różnych dziedzin

5.       Musi opanować wiele konkretnych umiejętności tj. znajomość języków obcych, komputera, prowadzenia dyskusji i negocjacji, tworzenie dokumentacji organizacji, biegła znajomość dokumentów finansowych i księgowych, rynku kapitałowego itp.

6.       Musi umieć celowo dysponować swoimi osobistymi zasobami ( tj. czas, energia, reputacja)

 

Wg J.Welcha:

Przywódcy (liderzy) to tacy kierownicy, którzy potrafią eskalować, inspirować, dodawać energii, a nie tylko stresują, gnębią i kontrolują

 

Czym jest przywództwo?

1.       Zdolność do budowania zaufania i wspierania ludzi, którzy dążą do realizacji celów organizacyjnych

2.       Długotrwałe relacje pomiędzy liderem a grupą (zespołem), rodzaj partnerstwa, w którym lider wpływa na członków grupy (zespołu) rzadko odwołując się do władzy formalnej.

 



KIEROWNIK A PRZYWÓDCA

 

- nadzoruje



- inspiruje

- wykorzystuje władzę

- wyzwala działania dobrowolnie

- wywołuje lęk

- wzbudza entuzjazm

- używa słowa „JA”

- używa słowa „MY”

- szuka winnych niepowodzeń

- szuka drogi do sukcesu

- mówi „proszę to zrobić”

- mówi „zróbmy to”

 

 

 

 

 

 

 

 

DZIAŁANIE

ZARZĄDZANIE

PRZYWÓDCTWO

1. Tworzenie planu (programu)

1. Planowanie, ustalanie budżetu, ustalanie harmonogramu

1. Ustalanie kierunku działań, wizji, określenie strategii

2. Przygotowanie zasobów ludzkich do realizacji programu

2. Organizacja i zatrudnianie, stworzenie struktury, delegacja uprawnień

2. Przekazywanie kierunku działania, orientacja ludzi na cele, wpływ na powstawanie grupy

3. Wykonywanie planów

3. Kontrola i rozwiązywanie problemów, korygowanie działań zgodnie z planem

3. Motywowanie i inspirowanie, wyzwalanie energii w ludziach

4. Wyniki

4. Przewidywanie i uporządkowanie zgodnie z oczekiwaniami i planami

4. Kreowanie innowacji i zmian, często nieprzewidywalnych, nowatorskie podejście

 

 

Koncentracja cech przywódcy:

- poszukiwanie listy cech przywódczych (wrodzonych)

- przykłady listy cech:

ü      Umiejętność komunikacji interpersonalnych

ü      Budowanie relacji międzyludzkich

ü      Potrzeba rozwoju

ü      Odporność na stres

ü      Radzenie sobie z niepewnością

ü      Umiejętności organizatorskie i planistyczne

ü      Energiczność

 

- stwierdzono korelację dodatnią pomiędzy efektywnością lidera a w/w cechami

 

Przywództwo charyzmatyczne zakłada, że:

ü      Indywidualną cechą przywódcy jest charyzma

ü      Charyzma to forma oddziaływania na na innych, osoby o szczególnych cechach osobowości, która inspiruje poparcie i akceptację

 

Wg Webera:

ü      Charyzma to pewna cecha osobowości człowieka, dzięki której jest on uważany za osobę nadzwyczajną i traktuje się go jakby posiadał nadprzyrodzone lub wyjątkowe siły czy też cechy

 

Badania charyzmatycznych przywódców potwierdzają wiarę w siebie, potężną wizję, zapowiadają przyszłość lepszą od teraźniejszości, umiejętność formułowania tej wizji, silną wiarę w tę wizję, pragnienie doprowadzenia do radykalnych zmian.

 

Koncepcja przywódcy transformacyjnego

ü      Lider transformacyjny:

·         Posiada wizję rozwoju organizacji

·         Mobilizuje i inspiruje ludzi do działania

·         Potrafi kierować zmianami organizacyjnymi

 

Koncepcja przywódcy transakcyjnego (wiąże się z wymianą)

 

ü      Lider transakcyjny prowadzi nieustanna wymianę ze swoimi podwładnymi, zwolennikami, co jest konsekwencją odmienności ich interesów

ü      Używa kombinacji władzy formalnej i nieformalnego wpływu

ü      Rozpoznaje, modyfikuje i spełnia potrzeby i oczekiwania podwładnych

 

Czym się różnią?

Ø      Przywódca transakcyjny- określa, co podwładni powinni zrobić, aby osiągnąć cele własne i organizacji

Ø      Przywódca transformacyjny- motywuje natomiast pracowników do większych wysiłków, lepszej pracy poprzez rozbudowane w nich poczucie ważności i wartości realizowanych zadań.

 

Typologia przywódców transakcyjnych

·         Przywódca narcystyczny- poczucie megalomanii, omnipotencji, nietykalności

·         Przywódca zaborczy- dąży do „posiadania” ludzi

·         Przywódca uwodzicielski- chce oczarować ludzi, przyciąga uwagę otoczenia

·         Przywódca roztropny- cechuje go dojrzałość, panuje nad emocjami, życzliwy

 

 

Zaufanie

Zaufanie- to główny atrybut przywództwa, to pozytywne oczekiwanie, że druga osoba nas nie zawiedzie, że zachowa się uczciwie.

W organizacji spotyka się trzy rodzaje zaufania:

ü      Zaufanie oparte na odstraszaniu- wynika z obawy przed represją, jeśli się je zawiedzie

ü      Zaufanie oparte na wiedzy- znajomość drugiej strony i przewidywalność jej zachowania, rozwija się w czasie

ü      Zaufanie oparte na identyfikacji- emocjonalny związek między stronami, znajomość zamiarów drugiej strony, wzajemne zrozumienie, lojalność wzajemna

 

Jak buduje się zaufanie?

·         Bądź otwarty

·         Bądź sprawiedliwy

·         Wyrażaj swoje uczucia

·         Mów prawdę

·         Wykazuj się konsekwencją

·         Spełniaj obietnice

·         Zachowaj dla siebie zwierzenia i tajemnice

·         Bądź kompetentny

 

Aby stać się przywódcą wg J. Welcha

ü      Zaprezentuj wizję i wzbudź w nich zapał, aby się realizowali

ü      Nie zajmuj się drobiazgami, otocz się wspaniałymi i zaufanymi ludźmi

ü      Spraw, aby wszyscy się zaangażowali, gromadź pomysły

 

6

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin