Podstawowe pojęcia oraz główne kierunki pedagogiki.doc

(148 KB) Pobierz
Podstawowe pojęcia oraz główne kierunki pedagogiki

Podstawowe pojęcia oraz główne kierunki pedagogiki

1. Podstawowe pojęcia pedagogiczne

W szerokim znaczeniu, termin wychowanie oznacza całokształt oddziaływań rodziców, innych wychowawców oraz środowiska na rozwój dzieci i młodzieży. Pojęcie to obejmuje więc określone wpływy i oddziaływania na wszystkie aspekty rozwoju dzieci i młodzieży, czyli rozwój fizyczny, umysłowy, moralny i estetyczny, jak również przyswajanie odpowiednich wiadomości i sprawności. W znaczeniu wąskim wychowanie odnosi się do poszczególnych sfer osobowości dziecka; przykładem może tu być tak często przytaczany termin "rozwój moralny" dziecka, który w literaturze przeciwstawiany jest nieraz wychowaniu czy wykształceniu intelektualnemu.

R E K L A M A

czytaj dalej ↓

Kształceniem określamy najczęściej przyswajanie wiadomości oraz nabywanie odpowiednich umiejętności i sprawności intelektualnych. Innymi słowy, kształcenie to cały zespół czynności i oddziaływań, który nastawiony jest na rozwój umysłu, a więc stronę poznawczą wychowanka. Najogólniej ujmując, pojęciem kształcenia posługujemy się dla określenia całokształtu procesów i czynności zmierzających do pełnego, harmonijnego rozwoju osobowości człowieka, przy czym w tym znaczeniu termin - kształcenie - niejako zlewa się z terminem wcześniej opisywanym, czyli wychowaniem.

Nauczanie - w tym kontekście - nauczanie szkolne - oznacza taką działalność społeczną, w której nauczyciel kieruje grupą uczniów w taki sposób, by umożliwić im osiąganie określonych celów dydaktyczno - wychowawczych, czyli opanowania wiedzy oraz zdobycia umiejętności wdrażania jej w życie, nabycie podstaw naukowego pogląd na świat, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań wychowanków przy jednoczesnym zachęcaniu ich do dalszej pracy nad sobą, czyli samokształcenia.

Edukacja (educo - wychowywać) wg Kwiatkowskiej oznacza wydobywania sił tkwiących w człowieku poprzez stosowanie działań stymulacyjnych oraz wszelkich form kreacji (czyli nauczanie przez przeżywanie, np. dzieła muzycznego)

Z samowychowaniem mamy do czynienia w sytuacji, gdy wychowanek sam wobec siebie podejmuje czynności wychowawcze, czyli: określa cele, ustala zadania, dobiera metody postępowania, kontroluje przebieg działań oraz dokonuje ewaluacji (oceny). Samowychowanie ma charakter wtórny, ponieważ jest zazwyczaj implikacją wcześniej podejmowanych, zewnętrznych wpływów wychowawczych. Podobnie samokształcenie (kształcenie samorzutne) pojmowane jest zazwyczaj jako nabywanie wykształcenia (kształtowania osobowości) w toku podjętej własnej działalności, której - tak jak w przypadku samowychowania - cele, treści, warunki o środki ustala sam podmiot. Zbliżonym terminem jest również pojęcie autoedukacji, która to najogólniej ujmując - polega na wydobywaniu sił drzemiących w człowieku w toku własnej aktywności jednostki, a więc bez jakiejkolwiek stymulacji z zewnątrz.

2. Pedagogika jako nauka o kształceniu i wychowaniu

Termin "pedagogika" wywodzi się z języka greckiego i oznacza "kierowanie dzieckiem". W pierwotnym sensie, słowo to odnosiło się jedynie do praktycznej sfery działalności pedagogicznej, dopiero w czasach działalności greckich sofistów, pojęcie pedagogiki zaczęło oznaczać nie tylko praktyczne działania wychowawcze, lecz również szeroką refleksję - nad warunkami, celami oraz skutecznością wychowania. Współcześnie, pedagogika stanowi jednorodna naukę, zajmującą się ogółem zjawisk wychowawczych, czyli:

·         warunkami, w których one przebiegają;

·         celami, którym mają służyć;

·         procesami i treścią działalności wychowawczej;

·         metodami, które mają zapewnić skuteczność działań;

·         instytucjami,które tę działalność prowadzą.

3. Metodologia badań pedagogicznych

Przez termin "metoda badawcza" rozumiemy sposób dochodzenia do pewnego celu, jaki postawił sobie dany badacz (lub w sensie ogólnym - jakie stawia sobie sama nauka). Wymienia się następujące, główne wymagania jakie stawiane są metodologii badań:

·         metody badawcze powinny kierować się zasadami naukowej metody poznania, czyli zasadą materializmu dialektycznego oraz historycznego

·         metoda dialektyczna polega na ujmowaniu zjawisk we wzajemnych relacjach (biorąc pod uwagę ich wzajemne powiązania i uwarunkowania), co wymaga od badacza wszechstronnej znajomości materiału faktycznego, z którego miałby on wyciągać wnioski dla praktyki

·         metoda materializmu historycznego polega na wykazywaniu historycznej zależności wszelkich instytucji wychowawczych, takich czy innych form świadomości społecznej i teorii pedagogicznych; jest to ujęcie ich w określonej strukturze społeczno - ekonomicznej w danym okresie dziejowym

Do bardziej szczegółowych postulatów metodycznych zalicza się następujące:

·         poznanie i badanie rzeczywistości nie może się odbywać przy jednostronnym stosowaniu metod - tylko korzystanie z różnorodnych metod badawczych może ustrzec badacza przed przypadkowością i nieprawidłowością wniosków

·         nie wystarczy samo stosowanie różnych metod, niezbędna jest również doskonała znajomość, co pozwala na stosowanie ich w sposób naukowy, przestrzegając wymagań stawianych przed poznaniem naukowym

·         stosowane metody badawcze służyć mają ustalaniu i wykrywaniu związków i praw rządzących przebiegiem danych zjawisk

·         badania pedagogiczne powinny uwzględniać zarówno aspekt praktyczny jak i teoretyczny, a w szczególności wiązać teorię z praktyką

·         każde badania empiryczne muszą być odpowiednio osadzone w podstawach teoretycznych jak i metodologicznych

4. Etapy postępowania badawczego

Proces badawczy obejmuje kilka następujących po sobie etapów postępowania (w różnych opracowaniach można się spotkać z nieco odmiennymi etapami - np. bardziej lub mniej szczegółowymi, lub o nieco innej kolejności wykonywanych zadań):

  1. Określenie przedmiotu i celu badań
  2. Sformułowanie problemów badawczych
  3. Sformułowanie hipotez
  4. Określenie zmiennych i wskaźników
  5. Dobór terenu badań i próby badawczej
  6. Dobór metod i technik badawczych
  7. Badania pilotażowe
  8. Przeprowadzenie badań właściwych
  9. Uporządkowanie i analiza materiału badawczego
  10. Analiza jakościowa, klasyfikacja zagadnień i zależności
  11. Weryfikacja hipotez
  12. Opracowanie teoretyczne i uogólnianie wyników

Pierwsze 7 modułów obejmuje tzw. fazę koncepcji. Pierwszym krokiem dla podjęcia jakichkolwiek badań jest uświadomienie sobie konieczności przeprowadzenia ich, która to powinna wynikać z pewnego obszaru naszej niewiedzy. Przykładami takiej "konieczności" przeprowadzenia badań może być np. potrzeba lepszego poznania warunków i efektów naszej pracy dla jej udoskonalenia, konferencja pedagogiczna wymagająca wykonanie raportu czy też konieczność napisania pracy dyplomowej.

Kolejnym krokiem jest sformułowanie problemów badawczych, czyli precyzyjne rozbicie tematu pracy na poszczególne pytania i problemy. Aby zabieg ten przebiegł prawidłowo, należy przy formułowaniu problemów badawczych przestrzegać następujących zasad:

→ sformułowane problemy powinny wyczerpywać zakres naszej niewiedzy (dotyczącej tematu badań)

→ należy uwzględnić wszystkie główne zależności zachodzące między zmiennymi

→ sformułowany problem powinien być rozstrzygalny empirycznie i praktycznie (przy czym w fazie koncepcji nie można mieć co do tego pewności)

Sformułowanie odpowiednich hipotez wymaga od badacza szerokiej wiedzy teoretycznej o badanych zjawiskach jak i wyniki podobnych badań. Zakres tej wiedzy powinien obejmować:

·         wiadomości o badanym terenie (demograficzne, ekonomiczne, itp.)

·         znajomość przebiegu i wyników badań podobnych przeprowadzonych na innym terenie

·         ogólne wiadomości z dziedzin takich jak: wychowanie, pedagogika społeczna, elementy socjologii, itp.

Dopiero uzyskanie odpowiednio szczegółowych informacji pozwala na przystąpienie do formułowania hipotez.

Następnym etapem postępowania jest ustalenie i dokładnie określenie zmiennych i wskaźników. Zmienne stanowią operacjonalizację problemu głównego badań, czyli innymi słowy - to te wyróżnione przez badacza czynniki, zjawiska czy procesy, których wzajemne relacje czy zależności zamierza on badać. Wyróżnia się tu zmienną zależną - czyli tę, która jest głównym przedmiotem badania (np. poziom przyswojenia wiadomości przez ucznia), oraz zmienne niezależne - czyli te, które oddziałują na zmienną zależną (np. poziom intelektualny ucznia, przygotowanie nauczyciela, warunki do nauki). Wyróżnia się również zmienne pośredniczące (zakłócające), które badacz powinien wziąć pod uwagę w trakcie przeprowadzanych badań (np. brzydka pogoda). Jednak badane zmienne często mają charakter teoretyczny przez co wymagają uściślenia (operacjonalizacji), czego dokonuje się przez zdefiniowanie dla każdej ze zmiennej odpowiednich wskaźników (np. wskaźnikiem poziomu przyswojenia sobie wiadomości przez ucznia będzie poprawna odpowiedź na pytania dotyczące tego zakresu wiedzy).

Teren badań implikuje charakter badań, natomiast dobór próby w dużej mierze zależeć będzie od preferencji badacza. Może to być dobór losowy (najbardziej reprezentatywny) lub celowy. Jeśli badania dotyczą szerokiego obszaru, należy wyodrębnić odpowiednio grupy badanych, które mogłyby reprezentować ogół populacji.

Rodzaj problemu, zmiennych, terenu badań i grupy badawczej stanowią o doborze odpowiednich metod i technik, które pozwolą na prawidłowe zebranie materiału badawczego. Aby sprawdzić poprawność i dokonać ewentualnej korekty procedur, należy przeprowadzić badania pilotażowe, które stanowią z jednej strony weryfikację naszej wiedzy, z drugiej - sprawności wybranych i opracowanych narzędzi badawczych. Przeprowadzenie badań pilotażowych umożliwia opracowanie ostatecznej wersji materiału i procedur, które mogą wymagać rozszerzenie o te zjawiskach, które nie zostały do tej pory wzięte pod uwagę lub uściślenia już tych zawartych w pracy.

Przeprowadzenie badań właściwych rozpoczyna fazę badań. Badania właściwe powinny zostać przeprowadzone możliwie szybko po ukończeniu badań pilotażowych, ponadto powinny przebiegać sprawnie i trwać możliwie jak najkrócej (ze względu na dynamikę procesów społecznych). Głównym zadaniem badacza jest więc zarejestrowanie pewnego stanu, umiejscowionego w czasie i przestrzeni, co wymaga przeprowadzenia tych badań w okresie wolnym od jakichkolwiek innych wpływów na badane układy społeczne. Zasada te nie dotyczy jednak badań eksperymentalnych, których istotą jest rejestrowanie np. określonego stanu opinii publicznej przed i po wprowadzeniu odpowiedniej zmiennej.

Kolejnym krokiem jest uporządkowanie materiału badawczego, które to może być przeprowadzone wg następujących zasad:

→ zakresu zagadnienia (ogólny lub szczegółowy)

→ grupy społecznej

→ rodzaju zjawiska

→ zależności społecznej (np. uczniowie, rodzice, grupa rówieśnicza)

Należy jednak pamiętać, że nie zawsze istnieje możliwość przeprowadzenia tak precyzyjnego podziału; w niektórych sytuacjach należy więc doprowadzić po prostu do logicznego uporządkowania danych. Analiza materiału może się odbywać na przykładzie schematu - kodyfikacja według klucza, który polega na stosowaniu metod badawczych, które posługują się zapisem (kwestionariusz, skala) tak, by można było wszystkie sytuacje przyporządkować odpowiednim kategoriom pojęciowym. Opracowanie statystyczne natomiast polega na ujęciu danych w kategoriach ilościowych. W badaniach pedagogicznych, statystyka służy liczbowemu wyrażaniu zależności między badanymi zjawiskami - stopnia natężenia pewnych tendencji, wielkości badanych cech itp.

Analiza jakościowa oraz klasyfikacja zagadnień i zależności uzupełnia ilościowe ujęcie wyników badań i ich obraz statystyczny. Dane liczbowe stanowią jedynie podstawę, na której budujemy charakterystykę danej zbiorowości, przedstawiając ją w takich kategoriach jakościowych jak cechy (które wcześniej zostały sklasyfikowane wg danych liczbowych). Zadaniem jakościowego opisu jest więc wychwycenie wszelkich zależności między elementami badanego układu.

Jednym z głównych celów przeprowadzanych badań jest potwierdzenie lub odrzucenie założonych wcześniej twierdzeń, czyli hipotez. Proces ten określa się mianem weryfikacji bądź falsyfikacji hipotez. Ostatnim krokiem procedury badawczej jest opracowanie teoretyczne i uogólnianie wyników badań. Jego istotą jest podsumowanie całości przeprowadzonych badań oraz przedstawienie ich w formie zracjonalizowanego wywodu myślowego, a więc uporządkowanie uzyskanych wyników według ich zakresu i znaczenia, oraz przyporządkowanie poszczególnych hipotez generalnym założeniom.

5. Rodzaje metod i technik badawczych

Wśród powszechnie stosowanych metod i technik w pedagogice wymienia się przede wszystkim: obserwację, eksperyment, wywiad, ankietę, test itd. Badania pedagogiczne wykorzystują również jako podstawę analiz różnego rodzaju źródła, które dostarczają wiedzy o określonych czynnikach, zjawiskach i procesach. Do tego typu źródeł, będących podstawą analizy dokumentów, zaliczyć przykładowo można:

·         utwory literackie

·         statystyczne dane dotyczące oświaty

·         ustawodawstwo szkolne

·         dokumenty poszczególnych szkół i władz oświatowych (np. sprawozdania z wizytacji czy dzienniki klasowe)

·         pamiętniki nauczycieli

·         różnego rodzaju prace, będące wytworami dzieci

·         monografie (przedstawiające doświadczenia innych szkół lub nauczycieli)

Z uwagi na fakt, iż centralnym punktem w pedagogice (obok wychowanka) jest osoba nauczyciela, przez którego to realizowane są poszczególne idee, cele, treści czy zasady kształcenia i wychowania - właśnie jego osobowość, przygotowanie zawodowe, umiejętności pedagogiczne, autorytet i postawa - odgrywają decydującą rolę w procesie wychowania i nauczania. Z tego też powodu, w historii pedagogiki powstało wiele tekstów i opracowań poświęconych właśnie roli nauczyciela, jak również zaczęto prowadzić i rozwijać gałąź badań dotyczących właśnie zawodu nauczyciela.

Podobne działania doprowadziły do powstania odrębnej dyscypliny w obrębie pedagogiki, w całości poświęconej osobie nauczyciela - pedeutologii (z gr. paideutes - wychowawca, nauczyciel). W początkowej fazie istnienia, pedeutologia zajmowała się głównie osobowością nauczyciela oraz jego wpływem wychowawczym; współczesne badania rozwijają się natomiast w różnorakich kierunkach, wyróżnia się następująco:

·         badania historyczno - porównawcze → dotyczące kształtowania się i rozwoju zawodu nauczycielskiego

·         badania psychologiczno - pedagogiczne → analizujące osobowość nauczyciela, jego cechy psychofizyczne, postawy, stosunki interpersonalne w relacjach w uczniem (odpowiedzialne za wpływ wychowawczy)

·         badania socjologiczno - pedagogiczne → ujmujące stan nauczycielstwa jako grupę społeczną; badają one status, pozycję społeczną i kondycję zawodu nauczyciela, rolę i funkcję jaką odgrywa on w środowisku, jak również procesy selekcji i doboru kandydatów na nauczycieli, nauczycielski ruch zawodowy w poszczególnych krajach, prawny status nauczyciela itp.

·         badania komparatystyczne (porównawcze) → porównujące systemy i programy nauczania i doskonalenia nauczycieli z różnych krajów, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych tendencji rozwojowych i organizacyjnych

·         badania podejmujące problemy szczegółowe, jak np. prężnie rozwijająca się ostatnio gałąź badań nad efektywnością pracy nauczycieli oraz jej uwarunkowaniami (obiektywnymi i subiektywnymi)

6. Główne nurty w pedagogice

Pedagogika naturalistyczna

Za swego wielkiego prekursora naturaliści uważają J. J. Rousseua i jego koncepcję wychowania naturalnego, natomiast ich główne tezy opierają się na licznie przeprowadzanych w końcu XIX i na początku XX wieku badaniach eksperymentalnych (Stanley'a Halla, Bineta, Meumanna) nad psychiką i rozwojem dzieci, ich procesem uczenia się itp. Nurt ten był reprezentowany przez Ellen Key, w Polsce, między innymi przez słynnego wychowawcę i pisarza, Janusza Korczaka.

Istotą naturalistycznej (biopsychologicznej, natywistycznej, pajdocentrycznej)

koncepcji wychowania jest bardziej lub mniej konsekwentne utożsamianie procesu wychowania jednostki z procesem jej naturalnego, spontanicznego wzrostu fizycznego i psychicznego. Zgodnie z tą naturalistyczną wizją człowieka i wychowania, jego naturalny rozwój sił fizycznych i psychicznych ("rozwój od wewnątrz"), przeciwstawiany jest wszelkim działaniom służącym "urabianiu od zewnątrz". Do głównych założeń myślicieli naturalistycznego nurtu należały następujące:

·         przekonanie (naukowo nieuzasadnione) o z gruntu dobrej naturze dziecka,

·         co implikuje przedstawianie indywidualności dziecka jako wartości najwyższej,

·         a jednocześnie kultury i wychowania jako tworów z góry narzuconych, a więc niszczących umysł i wrodzone zdolności dziecka

Przedstawiciele tego kierunku powoływali się na prawo dziedziczenia oraz brak możliwości zmiany wrodzonych zadatków - człowiek wg nich przychodzi na świat z gotowymi zadatkami wszystkich cech, uwarunkowanymi przez geny rodziców. Tak więc struktura genów miała być czynnikiem determinującym całkowity rozwój człowieka, który odbywać się miał według ściśle określonych i następujących po sobie zawsze w ten sam sposób faz (co wyznaczone miało być przez naturę człowieka oraz odziedziczone indywidualne właściwości).

Wśród niewątpliwych zalet nurtu naturalistycznego wymienia się:

·         ożywienie myśli pedagogicznej

·         pogłębienie problematyki pedagogicznej związanej z rozwojem i wychowaniem dzieci i młodzieży

·         uzasadnienie potrzeby ciągłego pogłębiania wiedzy na temat dziecka jako niezbędnego warunku efektywnej pracy wychowawczej

·         opracowanie wielu metod służących lepszemu poznawaniu dzieci

·         przeciwstawienie nierzadko bezmyślnemu przymusowi i rygorowi starej szkoły na rzecz przyjęcia większej swobody w wychowaniu i kształceniu

·         poszukiwanie nowych form i sposobów kształcenia i nauczania, bardziej dostosowanych do psychiki i rozwoju dzieci, i wiele innych

Z drugiej jednak strony, naturalizm jako prąd naukowy wykazywał wiele słabości:

·         jego skrajne teorie są naukowo nieuzasadnione, w tym główne przekonanie o z gruntu dobrej naturze dziecka (tak samo jak i skrajnie przeciwne przekonanie koncepcji religijnych o złej i grzesznej naturze dziecka)

·         nieuzasadnione jest również biologiczne zdeterminowanie człowieka, gdyż jak wiadomo, rozwój nie jest wyznaczony tylko i wyłącznie przez czynniki genetyczne

·         człowieka nie można określać jedynie za pomocą pojęć, instynktów i popędów, lecz również w toku jego działalności, takich jak zabawa, nauka czy praca

·         psychologiczne założenia naturalizmu dotyczące faz i kryzysów rozwojowych są również błędne, gdyż te nie zależą jedynie od zadatków wrodzonych; inteligencja i zdolności nie są cechami niezmiennymi i zależnymi jedynie od genów

·         jednym z minusów teorii naturalistycznej było wykorzystywanie jej dla uzasadnienia nierówności klasowych i społecznych

Socjologizm pedagogiczny

Korzeni tego kierunku upatruje się już w starożytności, a za ojca determinizmu środowiskowego uważa się Hipokratesa. Podobną filozofią odznaczał się empiryzm genetyczny J. Locke'a (XVII w.), który to zakładał, że człowiek jest "czystą kartą" która jest wypełniania przez życie. W XX wieku odnotowano różne odmiany socjologizmu pedagogicznego, które to były reprezentowane między innymi przez Emila Durkheima i Paula Natorpa; do polskich przedstawicieli zalicza się: Stanisław Karpowicz, Helena Radlińska, Florian Znaniecki, Józef Chałasiński i inni.

Kierunkiem przeciwstawnym w stosunku do nurtu naturalistycznego jest socjologizm pedagogiczny, którego istotą jest utożsamianie procesu wychowania z urabianiem jednostki przez grupę społeczną oraz całe zewnętrzne środowisko. Wychowanie jest więc tutaj pojmowane jako proces kształtowania jednostek według z góry, ściśle założonego wzoru, jest ono adaptacją do istniejących warunków. Spontaniczny rozwój z koncepcji naturalistycznej ("od wewnątrz") został tutaj zastąpiony urabianiem jednostki "od zewnątrz". Innymi słowy, koncepcja socjologizmu pedagogicznego opierała się na założeniach determinizmu środowiskowego, wg którego każdy człowiek podlega zewnętrznym warunkom życiowym i środowiskowym, od których to jest uzależniony.

Do zalet socjologizmu pedagogicznego między innymi zalicza się:

·         wpływ na rozwój i pogłębienie problematyki pedagogicznej

·         zwrócenie uwagi pedagogów na społeczne uwarunkowania procesów wychowawczych, co zaowocowało bogatym zbiorem opracowań na ten temat

·         pomoc wychowawcom i nauczycielom z zrozumieniu społecznej funkcji szkoły i innych instytucji wychowawczych

Z drugiej strony, kierunek socjologiczny reprezentując skrajne podejście został poddany surowej krytyce; wymienia się tu następujące zarzuty:

·         poprzez swój konserwatywno - oportunistyczny charakter, pedagogika socjologiczna utrwala przekonanie o istniejącym układzie sił i stosunków społecznych jako trwałych i wartościowych, co implikuje adaptacyjny charakter wychowania (jednostka ma się przystosowywać do warunków zewnętrznych)

·         statyczny sposób pojmowania środowiska, ustroju społecznego (a nie dynamiczny)

·         operowanie mylnymi teoriami grup społecznych, tj. pojmowanie społeczeństwa jako wiele zachodzących na siebie i krzyżujących się grup i środowisk społecznych (zawodowych, wyznaniowych, narodowościowych) przy jednoczesnym braku dostrzegania zasadniczego podziału społeczeństwa - na antagonistyczne, walczące ze sobą grupy społeczne

·         skrajny determinizm środowiskowy i socjologizm ograniczają w pedagogice celowość i efektywność intencjonalnej pracy wychowawcy, przez co prowadzi (tak jak i koncepcje naturalistyczne) do tzw. fatalizmu, mówiącego o przesądzonym - przez pochodzenie społeczne i środowisko - losie człowieka, a także pesymizmu pedagogicznego oraz negacji szkoły i wychowania

·         środowisko nie tylko wpływa, urabia jednostki, ale również samo jest przekształcane, o czym nie wspomina ten kierunek

Pedagogika kultury

W pedagogice dokonuje się podziału na pedagogikę obiektywną i subiektywną; różnią się one sposobem formułowania celów edukacyjnych oraz sposobów ich osiągania. Cele pedagogiki subiektywnej wyprowadzane są przede wszystkim z potrzeb konkretnego dziecka, natomiast źródłem celów wychowania pedagogiki obiektywnej jest dobro społeczne (a nie konkretnej osoby).

Podstawowym założeniem pedagogiki kultury jest to, że człowiek przede wszystkim jest istotą kulturalną, a więc uczestniczy on w procesie przyswajania sobie, rozumienia i używania gotowych dóbr kultury, oraz wytwarzania nowych, który to proces dokonuje się na drodze przeżyć w świadomości człowieka. Kultura składa się z dwóch głównych elementów: wartości kulturalnych (czyli dóbr kultury) oraz procesów duchowych (te odbywają się na podstawie przeżywanych dóbr). Głównym zadaniem wychowania w tym nurcie jest więc przygotowywanie młodego pokolenia do czynnego oraz twórczego udziału w tworzeniu nowych wartości, w oparciu o już istniejącą kulturę. Pedagogika kultury jest przeciwstawna w stosunku do indywidualizmu pedagogicznego (naturalizmu), gdyż ukazuje zależność jednostki od rzeczywistości kulturowej. Również przeciwstawia się podporządkowującemu jednostkę społeczeństwu i państwu socjologizmowi, gdyż głosi prawa indywidualnej osobowości ludzkiej; jedynie przedmiotowe wartości kulturalne mogą zostać urzeczywistnione.

Wśród przedstawicieli tego kierunku wymienia się przede wszystkim: W. Dilthey'a, E. Sprangera, G. Kerschensteinera i B. Suchodolskiego. Wilhelm Dilthey jako główną tezę swojej pedagogiki przyjął, iż człowiek może dowiedzieć się kim jest nie poprzez "ślęczenie nad sobą" czy psychologiczne eksperymenty, a poprzez historię, która ma zdolność wyzwalania i pobudzania twórczości jednocześnie wyznaczając jej kierunek. Potrzeby duchowe człowieka zaspokajane są przez odpowiednie dziedziny kultury, jak religia, sztuka, filozofia, prawo czy nauka, co dzieje się dzięki ich odrębnych strukturach, które odpowiadają strukturom życia psychicznego jednostek. Człowiek nawiązuje kontakt z kulturą poprzez przeżywanie i rozumienie; przeżywanie dostarcza wiedzy o otaczającej nas rzeczywistości, lecz świat humanistyczny jest dostępny tylko wtedy, gdy przeżycie te są dla nas zrozumiałe (potrafimy je usytuować na tle całości w której skład wchodzą, potrafimy uchwycić ich sens i cel). To wszystko człowiek osiąga na drodze kształcenia, tak więc wychowanie w ujęciu Dilthey'a - jest kształceniem, które z kolei oznacza wszelkie czynności zmierzające do udoskonalania procesów przeżywania i rozumienia w kontekście życia psychicznego jednostki (czyli kształtowania jej osobowości).

Edward Spranger ujmuje z kolei rozwój psychiczny, jako wzrastanie w pozajednostkowy świat duchowy, czyli w wytworzoną przez ludzi kulturę; ta posiada charakter obiektywny, lecz jej byt zależy od przeżywających ją ludzi. Dzięki przeżywaniu oraz przetwarzaniu wartości kulturowych, w człowieku kształtowana jest duchowa jedność (struktura, forma), czyli jego osobowość. Każda z osobowości jest nastawiona na przeżywanie w jedyny i niepowtarzalny (swoisty dla siebie) sposób poszczególnych dziedzin kultury.

Georg Kerschensteiner sformułował podstawowy aksjomat kształcenia, w którym wyraził on swoje stanowisko na temat wychowania: wykształcenie jednostki umożliwiają jedynie takie dobra kulturowe, których duchowa struktura, całkowicie lub częściowo, odpowiada strukturze każdego okresu rozwojowego jednostki. Tak wiec proces wychowania w ujęciu tego myśliciela polega na tym, iż wychowanek wnikając w dobra kultury, przeżywa tkwiące w nich ponadczasowe, wieczne wartości, czyli: prawdę, sprawiedliwość i piękno, dzięki czemu zjawiają się odpowiadające tym wartością akty duchowe (teoretyczne, moralno - społeczne, techniczne, estetyczne itp.). Właśnie na tej drodze, w ten sposób, kształtowany jest charakter i autonomiczna osobowość człowieka.

Polski przedstawiciel pedagogiki kultury - Bogdan Suchodolski - uważa, iż wychowanie powinno obejmować pełnię procesów życiowych, wywołując "pełnię przeżyć", "pełnię życia", co poprzez rozszerzanie i pogłębianie życia psychicznego we współżyciu społecznym - przygotowuje jednostki do twórczości kulturalnej. W tym ujęciu wychowanie jest procesem jednolitym i niepodzielnym, który obejmuje całą osobowość człowieka, natomiast wszelkie wskazania wychowawcze uwarunkowane są sytuacją kulturalno - społeczną. Głównym celem wychowania nie może być jedynie przekazywania wiadomości, ponieważ osobowość ludzka rozwija się nie tylko poprzez wiedzę, lecz w każdej życiowej sytuacji i każdym z przeżyć.

Koncepcja wychowania przez pracę

Koncepcję szkoły pracy do pedagogiki wprowadzi...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin