scenariusz 2.doc

(50 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z MUZYKOTERAPII

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z MUZYKOTERAPII

 

Prowadząca: Jolanta Kasprzyk

Data: 1.03.2006r.

Miejsce zajęć: SP nr 22 w Rzeszowie

Czas trwania: 45 minut

Biorący udział: klasa 4a integracyjna

 

 

 

TEMAT: Zabawy i ćwiczenia przy muzyce zmniejszające napięcie                        psychofizyczne organizmu.

 

 

Cele zajęć:

 

  1. Redukcja napięć psychicznych i fizycznych organizmu.
  2. Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji grupy.
  3. Poprawa samopoczucia uczniów.
  4. Odwrócenie uwagi uczniów od różnych niepowodzeń szkolnych.
  5. Wyrabianie poczucia pewności siebie.
  6. Usprawnianie techniki oddychania.

7.      Integracja uczniów klasy 4a.

 

Po zajęciach uczeń powinien:

 

  1. Mieć poczucie mile spędzonego czasu.
  2. Pozbyć się negatywnych emocji.
  3. Być wypoczęty i zrelaksowany.
  4. Czuć się w grupie rówieśniczej pewniej, śmielej i bezpieczniej.

 

Metody:

 

- krąg uczuć

- zabawy integracyjne

- zabawy muzyczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych

- relaks

- wybrane ćwiczenia z metody P.Dennisona

- tańce integracyjne „Klanzy”

 

 

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.

 

 

Pomoce: pianino, magnetofon, kasety z muzyką relaksacyjną, aktywizującą, łagodnie aktywizującą, instrumenty perkusyjne, karty zdań niedokończonych.

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

ODREAGOWANIE:

 

  1. Powitanie./Prowadząca wita zebranych, przedstawia krótko cel tematykę spotkania/.
  2. Uczestnicy witają się, podają sobie dłonie rytmicznie mówiąc, np. „Witam Cię Aniu”.
  3. Imię z rymem./ Uczniowie kolejno mówią jak mają na imię i dodają do imienia wyraz, który się rymuje, np. „Jestem Grześ, co idzie przez wieś’/
  4. Dzieci chodzą w takt muzyki – jeżeli rytm jest ćwierćnutowy to maszerują , jeżeli słyszą „ósemki”- lekko biegają na palcach, jeśli słyszą półnuty, to chodzą ciężko jak „słonie”.
  5. Ćwiczenie rozluźniające pt. „Zrywanie jabłek” /Stań prosto, nogi w lekkim rozkroku, ręce zwisają i lekko się huśtają. Wyciągnij prawą rękę, jakbyś chciał zerwać jabłko z drzewa. Jabłko wisi bardzo wysoko, musisz się bardziej wyciągnąć, tak mocno, że odrywasz lewą stopę od ziemi. Stań prosto, poczuj, jak odprężyło się całe ciało. 3x  Zmiana rąk./                             
  6. Ćwiczenia oddechowe /na tle spokojnej muzyki/.

- pokaz prawidłowego oddychania (wdech nosem, wydech ustami)

- wdech z równoczesnym uniesieniem jednej ręki do góry, wydech – ręka miękko opada na dół

- wdech – obydwie ręce do góry (skorygowanie postawy ciała), wydech – ręce miękko opadają na dół.

- wdech – wydech; krążenie barkami.

 

 

ZRYTMIZOWANIE:

 

1.      Zaklaszcz w dłonie, tak jak chcesz. /Uczniowie kolejno klaszczą w dłonie, tak jak chcesz/.

2.      Echo rytmiczne./Prowadząca klaszcze w dłonie podając prosty rytm. Wszyscy uczniowie, jak echo powtarzają razem ten rytm. Następnie uczniowie, po kolei podaję jakiś rytm, a pozostali go powtarzają/.

3.      Orkiestra rytmiczna. / Rozpoczyna prowadząca uderzając w dłonie i uda – podaje prosty rytm. Uczniowie włączają się kolejno przez naśladowanie. Zabawa kończy się, gdy wszyscy uczniowie włączą się do orkiestry i brzmi ona najgłośniej/.

4.      Śpiewanie „ Piosenki skowronka” z równoczesnym wykonywaniem akompaniamentu  perkusyjnego.

5.      Taniec „Hocki Pocki” / Klanza /

6.       

UWRAŻLIWIENIE:

 

1.      Improwizowanie stanów pogody przy użyciu instrumentów perkusyjnych. /Uczniowie „wygrywają” piękną, słoneczną pogodę i stopniowo przechodzą poprzez deszcz, wiatr do burzy, czy wręcz huraganu /.

2.      Taniec integracyjny „ Czarowanie pogody” /Klanza/

3.      Ćwiczenie oddechowe „ Pływaczka”. /Uczniowie oddychają prawidłowo, wykonując przy tym gesty, jak przy pływaniu żabką /.

4.      Masaż. / Uczniowie siadają jeden za drugim. Prowadząca mówi wierszyk, pokazując tłumacząc jednocześnie co trzeba robić na plecach kolegi, koleżanki/.

 

 

 

Taki oto jest obrazek

Góry strome i wysokie.

Wszyscy czują żar słoneczka.

W dole płynie sobie rzeczka.

Idzie pani na szpileczkach

Z gryzącymi pieseczkami.

Biegną konie po betonie.

Idą słonie, idą słonie.

Z nieba pada deszczyk

- czujesz dreszczyk?

 

 

PRZYGOTOWANIE DO RELAKSU:       

 

 

    1. Mały, miękki ruch /na tle spokojnej muzyki uczniowie wykonują małe, miękkie ruchy dłońmi w obrębie własnego ciała /. /Mel. „Yesterday” zespołu Beatles /
    2. Kreślenie leniwych ósemek / integracja obu półkul mózgowych/

- kreślenie ósemek rękami na siedząco

- kreślenie ósemek – ćwiczenie słoń.

                  3.   Ćwiczenia izometryczne. / Krótkotrwałe (1 s.) napinanie i rozluźnianie

                        poszczególnych mięśni rąk, nóg, brzucha

 

RELAKS:

 

1.      Relaks przy muzyce. / Na tle spokojnej muzyki relaksacyjnej, np.G. Zamfira, prowadząca podaje słowa sugestii. Uczniowie siedzą wygodnie, oczy maja zamknięte/.

 

Jest słoneczny, letni dzień.

Idę wolno brzegiem morza,

Stąpam po żółtym, gładkim piasku.

Bose stopy zapadają się w nim.

Piasek cichutko skrzypi.

Jest miękki i bardzo ciepły.

Po jednej stronie widzę spokojne morze i daleki horyzont,

Po drugiej sosnowy las.

Od morza wieje lekki wiatr.

Aromat żywicznych drzew miesza się z zapachem morza.

Błękit miesza się z zielenią i kolorem żółtym.

Od barw i zapachów trochę kręci mi się w głowie.

Mam ochotę położyć się.

Kładę się na plaży.

Ciało grzeje mi piasek i słońce.

Delikatny plusk fal uspokaja mnie.

W górze błękit nieba.

Zamykam oczy, zapadam w półsen.

Wszystko staje się nierealne i nieważne.

Z oddali dochodzi stłumiony gwar głosów.

Otacza mnie cichy jednostajny szum morza

I piękna muzyka.

Od morza wieje orzeźwiający wiatr.

Otwieram oczy, oddycham głęboko.

Przeciągam się. Czuję przypływ sił.

Powoli wstaję.

Na horyzoncie widzę złotą obwódkę słońca.

Stąpam po żółtym piasku.

Spienione, chłodne fale delikatnie dopływają do moich stóp.

Spacer ten sprawia mi radość.

Moje myśli układają się w logiczną całość.

To, co zaplanowałem – wykonam

Bez pośpiechu, pewnie i z przyjemnością.

 

ŁAGODNA AKTYWIZACJA:

 

    1. Spokojne uaktywnianie poszczególnych mięśni rąk i nóg.
    2. „Energetyczne ziewanie” /ćw. P.Dennisona – uczniowie delikatnie masują czubkami palców mięśnie twarzy w okolicy kości policzkowych i ziewają, przeciągają się /.

 

 

           ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ:

 

Informacje zwrotne / uzupełnianie zdań niedokończonych/

 

 

 

 

1. Czuję  się………………………………………………………………………………….

 

2. Na zajęciach podobało mi się……………………………………………………………..

 

    3 .Na zajęciach nie podobało mi się…………………………………………………………

 

    4. Dzisiejsze zajęcia były……………………………………………………………………

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin