Psychologia - Podejścia oraz koncepcje - Carol Tavris, Carole Wade.doc

(4392 KB) Pobierz

CAROL TAVRIS, CAROLE WADE

Psychologia podejścia oraz koncepcje

 

Zarys treści

 

Część I. Zaproszenie do psychologii

Rozdział 1. Wyjaśnianie zachowań człowieka

Rozdział 2. Badania nad zachowaniem człowieka

Część II. Podejście biologiczne

Rozdział 3. Genetyka zachowania

Rozdział 4. Neurony, hormony i przekaźniki nerwowe

Ocena podejścia biologicznego

Część III. Podejście teorii uczenia

Rozdział 5. Uczenie się przez warunkowanie

Rozdział 6. Społeczne i poznawcze teorie uczenia

Ocena podejścia teorii uczenia

Część IV. Podejście poznawcze

Rozdział 7. Myślenie i rozumowanie

Rozdział 8. Pamięć

Ocena podejścia poznawczego

Część V. Podejście społeczno-kulturowe

Rozdział 9. Kontekst społeczny

Rozdział 10. Kontekst kulturowy

Ocena podejścia społeczno-kulturowego

Część VI. Podejście psychoanalityczne

Rozdział 11. Życie wewnętrzne

Ocena podejścia psychoanalitycznego

Część VII. Zestawienie podejść

Rozdział 12. Cały słoń

 

23

25

51

85

87

119

159

177

179

212

239

257

259

290

321

339

341

371

401

417

419

445

 

Szczegółowy spis treści

 

Do wykładowców

Do studentów

O autorkach

Część I. Zaproszenie do psychologii

Rozdział 1. Wyjaśnianie zachowań człowieka

Pseudonauka i psychopaplanina

Myślenie krytyczne i twórcze

Psychologia wczoraj i dziś

Podejścia w psychologii

Podejście biologiczne 41. Podejście teorii uczenia 42. Podejście poznawcze 44.

    Podejście społeczno-kulturowe 44. Podejście psychoanalityczne 46.

O książce

Rozdział 2. Badania nad zachowaniem człowieka

Co stanowi o naukowości badań

Badania opisowe              .-1   •

Studium przypadku 56. Obserwacja 57. Testy 58. Sondaże 62. Badania korela-

cji 63.

Badania eksperymentalne

Podstawowy model eksperymentu 67. Warunki kontrolne 68. Wpływ ekspe-

rymentatora 69.

Dlaczego psychologia posługuje się statystyką

Statystyka opisowa: pytanie o fakty 72. Wnioskowanie statystyczne: pytanie o wnios-

ki 72. Interpretacja rezultatów 74.

Ocena metod badawczych: nauka pod lupą

Nadużywanie testów psychologicznych 78. Etyka badań naukowych 78. Znacze-

nie wiedzy 80.

Część II. Podejście biologiczne

Rozdział 3. Genetyka zachowania

Co się zawiera w genach

Dziedziczenie u człowieka

Źródła spostrzegania 93. Oblicza emocji 98. Więzi i towarzyskość 99. Posługi-

wanie się językiem 101.

Genetyka różnic

Na tropie dziedziczności 107. Dziedziczność a inteligencja 108. Geny a oso-

 

11

19

21

25

26

28

35

41

49

51

52

55

66

71

77

87

89

91

 

Szczegółowy spis treści

8

 

bowość 112. Interpretacja badań nad genetycznymi uwarunkowaniami zachowa-

nia 116.

Pochwała ludzkiej różnorodności              117

Rozdział 4. Neurony, hormony i przekaźniki nerwowe              119

Szkic układu nerwowego              120

Komunikacja w układzie nerwowym              8     '              123

Budowa neuronu 124. W jaki sposób neurony komunikują się ze sobą 126.

Przekaźniki chemiczne w układzie nerwowym              128

Przekaźniki nerwowe: przekaźniki uniwersalne 128. Endorfiny: naturalne opiaty

mózgowe 130. Hormony: przekaźniki długodystansowe 131.

Mózg              134

Mapowanie mózgu 134. Zwiedzanie mózgowia 136. Rozszczepienie mózgu, czy-

li dom podzielony 142.

Biologia pamięci              146

Zmiany w neuronach i synapsach 147. Lokalizacja pamięci 148. Pamięć a hor-

mony 150.

Biologia snu i marzeń sennych              152

Dlaczego śpimy 152. Obszary snu 153. Marzenia senne 155.              •' - „     •;

Najstarsze pytanie              ?;  "     ^ ,       157

Ocena podejścia biologicznego              159

Osiągnięcia i nadużycia podejścia biologicznego              159

Hormony, nastrój i zachowanie 166. Socjobiologia i przymus genetyczny 168.

Leczenie umysłu 171.              ;

?r              Część III. Podejście teorii uczenia              :

Rozdział 5. Uczenie się przez warunkowanie              179

Warunkowanie klasyczne              180

Warunkowanie klasyczne w realnym świecie              184

Przyzwyczajenie do smaku 184. Uczenie się miłości i sympatii 185. Uwarunko-

wania lękowe 186.

Warunkowanie instrumentalne              188

    Wzmacnianie i karanie 189. Metody warunkowania instrumentalnego 193.

Warunkowanie instrumentalne w realnym życiu              200

Problem kary 200. Problem z nagrodą 203.

Świat w oczach behawiorystów              205

Przesądy 206. Wgląd 207. Lęk przed rozłąką 209.

Rozdział 6. Społeczne i poznawcze teorie uczenia              212

... Poza behawioryzmem              214

Uczenie się przez obserwację 215. Procesy poznawcze 217. Przekonania moty-

wujące 219.

Uczenie się ról płci              224

    Uczenie się przez warunkowanie 225. Schematy płci 227. Sytuacje szczególne 230.

Uczenie się bycia moralnym              231

Teorie behawioralne i poznawcze 232. Teorie społecznego uczenia się 234.

 

Ocena podejścia teorii uczenia              239

Osiągnięcia i nadużycia podejścia teorii uczenia              240

Psychoterapia 245. Oświata 248. Wychowywanie dzieci 251.

Część IV. Podejście poznawcze

Rozdział 7. Myślenie i rozumowanie              259

Jak jest pomyślana świadomość              261

Rozumowanie i kreatywność              263

Rozwój myślenia i rozumowania              266

Stadia rozwoju według Piageta: jak myślą dzieci 267. Poza Piagetem: jak myślą

dorośli 271.

Bariery logicznego i twórczego myślenia              274

Tendencyjność poznawcza 274. Sztywność psychiczna i sposoby jej pokonywa-

nia 282.

Umysł zwierząt              284

Rozdział 8. Pamięć              290

Rekonstrukcja przeszłości              291

Wytwory pamięci 292. Kiedy nie można wierzyć własnym oczom 295.

Mierzenie pamięci              297

Modele pamięci                             ,,-,              ; ;.          299

Model trzech magazynów              303

Pamięć sensoryczna 303. Pamięć krótkotrwała 304. Pamięć długotrwała              306.

Jak zapamiętywać              310

Dlaczego zapominamy              313

Teorie zapominania 313. Amnezja dziecięca 317.

Pamięć i opowiadanie historii własnego życia              319

Ocena podejścia poznawczego              321

Osiągnięcia i nadużycia podejścia poznawczego              321

Poprawianie inteligencji 325. Psychoterapia poznawcza a samopoczucie emocjo-

nalne 328. Zeznania dzieci jako naocznych świadków 331.

Część V. Podejście społeczno-kulturowe

Rozdział 9. Kontekst społeczny              341

Role i reguły              ,342

    Siła oddziaływania roli 343. Rola władzy 348.

Grupy              352

Konformizm i myślenie grupowe 353. Anonimowość a odpowiedzialność 356.

    Warunki sprzyjające działaniu niezależnemu 358.

Społeczne źródła postaw              :    ;  x        360

    Łagodna perswazja 361. Przymus psychologiczny 363.

Społeczne źródła motywacji              365

    Warunki pracy 365. Współzawodnictwo i współpraca 367.

Pytanie o ludzką naturę              369

Rozdział 10. Kontekst kulturowy              371

 

Szczegółowy spis treści

 

Szczegółowy spis treści

 

Reguły kulturowe              375

Kontekst a komunikacja 375. Organizacja czasu 378. Osobowość i poczucie toż-

samości 380. Sprawności intelektualne 383.                                             

Źródła kultury              388

Stosunki międzykulturowe              393

Etnocentryzm i stereotypy 394. Uprzedzenia 396.              ,

Czy kultury mogą żyć w zgodzie              400

Ocena podejścia społeczno-kulturowego              401

Osiągnięcia i nadużycia podejścia społeczno-kulturowego              401

Testy inteligencji 407. Czynniki społeczne i kulturowe w psychoterapii 409. Re-

dukowanie uprzedzeń 412.

Część VI. Podejście psychoanalityczne

Rozdział 11. Życie wewnętrzne              419

Freud i psychoanaliza              422

Struktura osobowości 423. Rozwój osobowości 427. „Kuracja mową" 429.

Wcześni odstępcy              431

Karen Horney 431. Alfred Adler 432. Carl Jung 434.

Późniejsi następcy              '              435

Psychospołeczna teoria Eriksona 436. Teoria związków z obiektem 438. Psycho-

logia egzystencjalna 441.

Paradoksy podejścia psychoanalitycznego              442

Ocena podejścia psychoanalitycznego              445

Osiągnięcia i nadużycia podejścia psychoanalitycznego              446

Ocena terapii psychoanalitycznej 453. Problem odtwarzania wspomnień 456.

Część VII. Zestawienie podejść

Rozdział 12. Cały słoń              467

Używanie i nadużywanie narkotyków              467

Podejście biologiczne 471. Podejście teorii uczenia 473. Podejście poznaw-

cze 476. Podejście społeczno-kulturowe 477. Podejście psychoanalityczne 479.

Pożądanie i reakcje seksualne              481

Podejście biologiczne 481. Podejście teorii uczenia 484. Podejście poznaw-

cze 486. Podejście społeczno-kulturowe 488. Podejście psychoanalityczne 490.

Refleksje o psychologii              491

Aneks. Streszczenia rozdziałów i podstawowe pojęcia              495

Słownik              535

Bibliografia              v              544

 

Za każdym razem, gdy spotykają się wykładowcy wstępu do psychologii, słyszymy

znaną litanię skarg:              #              »

• Mam zaledwie dziesięć (czternaście czy piętnaście) tygodni na omówienie

osiemnastu tematów. To niemożliwe.

• Wyrzuciłem z programu cztery tematy, ale teraz żałuję.

• Mówi się, że wstęp do psychologii ma być czymś w rodzaju szwedzkiego

stołu, tymczasem moim studenci zasypywani są dziesiątkami potraw i cały

posiłek staje się niestrawny.

• Studenci skarżą się, że w psychologii brak całościowego ujęcia. W jaki spo-

sób można by nasze wykłady usystematyzować?

   Prawie wszystkie dostępne na rynku podręczniki stanowiące wstęp do psycho-

logii — łącznie z naszym — ułożone są tematycznie: jeden rozdział o mózgu, je-

den o emocjach, jeden o rozwoju dziecka itd. Takie „encyklopedie psychologiczne"

z pewnością są potrzebne; z naszej jesteśmy bardzo zadowolone! Wielu wykładow-

com ujęcie konwencjonalne przysparza jednak coraz więcej problemów. Wraz z no-

wymi odkryciami w psychologii i wyodrębnieniem wielu specjalistycznych zagad-

nień podręczniki stają się coraz grubsze. Jedynym wyjściem wydawały się dotąd

wersje skrócone czy elementarne, które z grubsza omawiają główne hasła, odrzu-

cając szczegóły i pomijając złożoność zagadnień oraz wiele istotnych szczegółów.

Naszym zdaniem nadszedł czas, aby na nowo przemyśleć koncepcję wstępnych kur-

sów psychologii i stworzyć rzeczywistą alternatywę dla tradycyjnego podziału tema-

tycznego. Z taką opinią zgadza się wielu naukowców i nauczycieli. Kilka lat temu

Amerykańskie Towarzystwo Popierania Nauki opracowało Projekt 2061, w którym

próbuje się określić optymalne zasady opracowywania podręczników. W tym celu

zlecono Państwowej Radzie Edukacji Naukowej i Technicznej zebranie opinii kil-

kuset naukowców, inżynierów i nauczycieli oraz sformułowanie raportu na pod-

stawie ich wskazówek. Opublikowany w rezultacie tych konsultacji dokument pod

nazwą „Science for Ali Americans" zaleca wykładowcom kursów podstawowych

wybierać raczej ujęcia głębsze niż szersze, „redukować nadmiar materiału", „przed-

stawiać", a także „rozwijać naukowy sposób myślenia" (AAAS Project 2061, 1989;

raport zespołu przedstawicieli nauk społecznych i behawioralnych, patrz Appley,

Maher 1989).

 

11

 

Do wykładowców

NAUCZANIE POGŁĘBIAJĄCE

Nasza książka jest próbą sprostania tym wyzwaniom. Z reguły programy i pod-

ręczniki skonstruowane są wokół pytania „Co, moim zdaniem, studenci powinni

wiedzieć z mojej dziedziny?" Jeśli pytanie formułujemy w ten sposób, odpowiedź

może być tylko jedna: „Wszystko!" Nikt z nas nie lubi odrzucania czegokolwiek,

zwłaszcza gdy edukacja studenta ma ograniczyć się wyłącznie do kursu wstępnego.

W naszej książce uwzględniłyśmy założenia Projektu 2061, stawiając sobie inne

pytanie: „Co na temat psychologii powinien wiedzieć wykształcony człowiek?" Na

tak sformułowane pytanie odpowiedź „Wszystko!" nie jest już adekwatna. Po pierw-

sze, studenci wszystkiego nie zapamiętają. Po drugie, szczegółowe wyniki zmieniają

się z roku na rok, a w niektórych dziedzinach (jak genetyka czy psychologia pa-

mięci) nawet szybciej. Zastanawiałyśmy się zatem, jakie ramy wiedzy należy prze-

widzieć dla studentów, aby umożliwić im ocenę odkryć psychologicznych i twier-

dzeń, z którymi będą spotykać się poza salą wykładową. Co na przykład powinni

wiedzieć w zakresie genetyki w ogóle, a w szczególności na temat biologicznych

podstaw zachowania, aby ustosunkować się do informacji, że odkryto „gen agresji"?

Aby zapewnić czytelnikom raczej głębsze niż szersze spojrzenie, uczyć raczej

teorii niż faktów, ułożyłyśmy materiał nie według tematów bądź dziedzin psycho-

logii, ale według pięciu głównych podejść: biologicznego, poznawczego, teorii

uczenia się, podejścia społeczno-kulturowego i psychoanalitycznego. Naszym celem

jest dostarczenie rzeczywistego wprowadzenia ukazującego, w jaki sposób badacze

w każdym z tych podejść zajmują się swoją dziedziną — jakie stawiają pytania,

jakich używają metod, jakie wysuwają hipotezy i jakie są ich osiągnięcia. Przy-

wołujemy wiele klasycznych badań i najnowszych przełomowych zdobyczy nauki,

ale nie mamy ambicji encyklopedycznych; chcemy natomiast pokazać studentom

różne sposoby uprawiania psychologii. Nie uważamy bynajmniej, że któreś z oma-

wianych tu podejść jest monolityczne; w każdym z nich przedstawiamy wiążące

się z nim wątpliwości i kontrowersje. Pokazujemy jednak także, że poszczególne

podejścia różnią się od siebie swymi podstawowymi twierdzeniami o zachowaniu

i „naturze" człowieka oraz metodami ich badania.

DOSTRZEGANIE KONTROWERSJI

Nasza książka różni się od tradycyjnych podręczników pod innym jeszcze wzglę-

dem. Chcemy mianowicie, aby studenci poznali i zrozumieli prawdziwe podziały

i spory wśród psychologów — niektórzy wykładowcy dużo o nich mówią, ale rzad-

ko dyskutują o tym ze studentami. Poszerza się, na przykład, przepaść pomiędzy

naukowcami a psychoterapeutami, czego dramatycznym przykładem jest podział

Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (APA) na odłam kliniczny i na-

ukowy. Wielu badaczy nie uważa się już za psychologów, woli nazywać się psy-

chologami poznawczymi, specjalistami od neuronauki itp. Omawiamy zatem bez-

stronnie ten podział — jego źródła, przyczyny i konsekwencje społeczne (patrz

zwłaszcza rozdział l i ocena podejścia psychoanalitycznego).

Każde podejście zamykamy oceną, w której zastanawiamy się, co ono wniosło

do naszego rozumienia zachowań, jak można je wykorzystać w polityce społecznej,

12

 

Do wykładowców

w jaki sposób przyczynia się do leczenia zaburzeń psychicznych oraz jakie zagad-

nienia polityczne i społeczne są z nim związane. Podsumowania te nie są wszak

streszczeniami. Są dla nas specyficzną cechą i jądrem tej pracy. Stanowią nie tylko

próbę wyjaśnienia studentom znaczenia psychologii, ale pokazują zarazem trudności

we wprowadzaniu w życie osiągnięć nauki i niebezpieczeństwa nadużyć. Każde

podsumowanie zawiera na przykład ostrzeżenie przed pokusą zredukowania inter-

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin