OSNOWA ZAJĘCIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH
W/G METODY KNIESSÓW
ZADANIA GŁÓWNE: WYWOŁYWANIE POTRZEBY RUCHU, DYSCYPLINOWANIE GRUPY POPRZEZ WYKONYWANIE RYTMICZNYCH ĆWICZEŃ W JEDNAKOWYM CZASIE PRZEZ CAŁĄ GRUPĘ, ROZWIJANIE SZYBKIEJ ORIENTACJI, INICJATYWY ORAZ UMIEJĘTNOŚCI KONCENTROWANIA SIĘ.
CZAS TRWANIA : 20 minut
PRZYBORY: kolorowe miotełki z bibuły po 2 dla każdego dziecka, magnetofon z nagraniami melodii o wyraźnie
wyeksponowanym rytmie (np. kasety z muzyką akordeonową )
PRZEBIEG:
1. Zorganizowanie grupy.
Powitanie. Podanie celu zajęcia i zapoznanie ze sposobem organizacji.( muzyka do marszu)
Marsz po obwodzie koła w rytm muzyki, na sygnał dany przez nauczyciela dzieci biorą miotełki.
2. Wykonanie zadań w relacji nauczyciel - dziecko.
Marsz po obwodzie koła. Wznoszenie ramion do góry z przyborami, z jednoczesnym wspięciem na palce - 4 razy.
Unoszenie ramion w bok - 4 razy. Opuszczanie rąk za siebie - 4 razy.
4 kroki marszu, przysiad i stukanie miotełkami om podłogę z prawej strony - 4 razy, znowu 4 kroki marszu i z lewej strony
4 razy. Rozsypka po całej sali - zmiana melodii.
3. Psychomotoryczna aktywizacja grupy: muzyka - rytm.
Wymachy ramion z przyborami w różnych kierunkach, rytmiczne potrząsanie miotełkami. Do wymachu ramion dołączenie
wykroku nóg do przodu i na boki. Rytmiczne podskoki w miejscu oraz w obrocie. Przysiad, uderzanie miotełkami przed
sobą oraz z prawej i lewej strony. Wyprost i zejście do skłonu - "zamiatanie z siebie kurzu" miotełkami (kilkakrotne
powtórzenie. Siad prosty - zjeżdżanie miotełkami do stóp poprzez rytmiczne uderzanie miotełkami o uda, kolana, aż po
stopy. Siad rozkroczny - uderzanie miotełkami jak najdalej przed sobą o pdłogę a następnie o stopę prawej i lewej nogi.
4. Ćwiczenia kształtujące: (zmiana melodii na spokojną).
W leżeniu przenoszenie ramion za głowę na zmianę , raz prawa raz lewa ręka , potem jednocześnie - kilkakrotne
powtórzenie. W leżeniu podnoszenie na przemian prawa noga, lewa noga , dotykanie miotełką do stóp - kilkakrotne
powtórzenie. W leżeniu na brzuchu, ręce wyprostowane przed sobą, naśladowanie ruchów jak przy pływaniu, podnoszenie
rąk z miotełkami jak najwyżej.
5. Improwizacja ruchowa.
Wyzwolenie indywidualnych własnych form ruchowych, możliwośc wyżycia się, ustawienie swobodne, poruszanie się w
różnych kierunkach po całej sali.
6. Uspokojenie.
Ułożenie z miotełek ogniska, podpalanie, dmuchanie na ogień (wdech nosem , wydech ustami), rozcieranie dłoni, tyłem do
ogniska, uderzanie o pośladki, wygrzewanie się przy ognisku, zmiany dowolne pozycji. Wygaszenie ogniska poprzez
zasypywanie piaskiem.
7. Zakończenie.
Marsz dookoła dywanu w rytm muzyki. Zbiórka. Omówienie zajęcia. Ocena aktywności. Pożegnanie.
opracowała: MAŁGORZATA KAROL
nauczyciel Przedszkola Miejskiego Nr 14
w Zamościu
makina