programowanie w języku java. zbiór zadań z (p)odpowiedziami pełna wersja.pdf
(
18277 KB
)
Pobierz
Spis treci
Od autora ......................................................................................... 5
Rozdzia 1. Pierwszy krok — rozpoczynamy
nauk programowania w jzyku Java ................................................. 7
1. Historia Javy i pierwsze zadania ................................................................................... 7
2. JDK, Notatnik i klasyczny przykad „Hello World” ..................................................... 9
3. Znaki, tablice znaków i klasa String ........................................................................... 11
4. Klasa String — operacje na tekstach .......................................................................... 15
5. Tablica argumentów aplikacji ..................................................................................... 18
6. Prawda czy fasz — logiczny typ danych ................................................................... 19
7. Liczby cakowite typu int i klasa Integer .................................................................... 22
8. Inne typy liczb cakowitych w Javie ........................................................................... 25
9. Typy liczb zmiennoprzecinkowych ............................................................................ 27
Rozdzia 2. Drugi krok — operacje wejcia-wyjcia
i instrukcje sterujce w Javie ......................................................... 31
10. Wywietlanie sformatowanych wyników w konsoli.
Stae i metody z klasy Math ..................................................................................... 31
11. Wczytywanie danych — klasa Scanner .................................................................... 34
12. Operacje na tekstach — klasy StringBuffer i StringBuilder ..................................... 36
13. Instrukcje warunkowe i instrukcja selekcji ............................................................... 38
14. Instrukcja ptli typu do-while ................................................................................... 41
15. Instrukcja ptli typu while ........................................................................................ 42
16. Instrukcja ptli typu for ............................................................................................ 44
Rozdzia 3. Trzeci krok — budujemy wasne metody i klasy ............................... 47
17. Obsuga wyjtków .................................................................................................... 47
18. Liczby pseudolosowe i tablice jednowymiarowe
— budujemy metody statyczne ................................................................................ 48
19. Dokumentacja klasy ................................................................................................. 53
20. Dziaania na uamkach — budujemy klas Fraction ................................................. 55
21. Klasa opakowujca Angle — miara kta i funkcje trygonometryczne ..................... 61
22. Liczby rzymskie i klasa Roman ................................................................................ 64
23. Trójmian kwadratowy i klasa QuadratPoly .............................................................. 66
24. Liczby zespolone — budujemy klas Complex ........................................................ 69
4
Programowanie w jzyku Java
Rozdzia 4. Czwarty krok — pliki, tablice i macierze ......................................... 77
25. Operacje na plikach tekstowych ............................................................................... 77
26. Tablice jednowymiarowe i wielomiany .................................................................... 80
27. Obliczenia statystyczne ............................................................................................ 82
28. Tablice wielowymiarowe i macierze ........................................................................ 87
29. Obliczanie wartoci funkcji, rekurencja i inne zadania ............................................. 92
Rozdzia 5. Rozwizania zada z rozdziau 1 ...................................................... 97
1. Historia Javy i pierwsze zadania ................................................................................. 97
2. JDK, Notatnik i klasyczny przykad „Hello World” ................................................. 101
3. Znaki, tablice znaków i klasa String ......................................................................... 104
4. Klasa String — operacje na tekstach ........................................................................ 111
5. Tablica argumentów aplikacji ................................................................................... 117
6. Prawda czy fasz — logiczny typ danych ................................................................. 120
7. Liczby cakowite typu int i klasa Integer .................................................................. 129
8. Inne typy liczb cakowitych w Javie ......................................................................... 135
9. Typy liczb zmiennoprzecinkowych .......................................................................... 140
Rozdzia 6. Rozwizania zada z rozdziau 2 .................................................... 147
10. Wywietlanie sformatowanych wyników w konsoli.
Stae i metody z klasy Math ................................................................................... 147
11. Wczytywanie danych — klasa Scanner .................................................................. 152
12. Operacje na tekstach — klasy StringBuffer i StringBuilder ................................... 157
13. Instrukcje warunkowe i instrukcja selekcji ............................................................. 162
14. Instrukcja ptli typu do-while ................................................................................. 179
15. Instrukcja ptli typu while ...................................................................................... 187
16. Instrukcja ptli typu for .......................................................................................... 193
Rozdzia 7. Rozwizania zada z rozdziau 3 .................................................... 201
17. Obsuga wyjtków .................................................................................................. 201
18. Liczby pseudolosowe i tablice jednowymiarowe
— budujemy metody statyczne .............................................................................. 206
19. Dokumentacja klasy ............................................................................................... 221
20. Dziaania na uamkach — budujemy klas Fraction ............................................... 237
21. Klasa opakowujca Angle — miara kta i funkcje trygonometryczne ................... 269
22. Liczby rzymskie i klasa Roman .............................................................................. 290
23. Trójmian kwadratowy i klasa QuadratPoly ............................................................ 301
24. Rozwizania zada — liczby zespolone ................................................................. 318
Rozdzia 8. Rozwizania zada z rozdziau 4 .................................................... 347
25. Operacje na plikach tekstowych ............................................................................. 347
26. Tablice jednowymiarowe i wielomiany .................................................................. 358
27. Obliczenia statystyczne .......................................................................................... 370
28. Tablice wielowymiarowe i macierze ...................................................................... 385
29. Obliczanie wartoci funkcji, rekurencja i inne zadania ........................................... 420
Rozdzia 4.
Czwarty krok — pliki,
tablice i macierze
25. Operacje na plikach tekstowych
Zadanie 25.1.
Korzystajc z obiektów i metod klasy
FileWriter
, napisz program zapisujcy do pliku
tekstowego
tekst.txt
jeden wiersz tekstu:
Programowanie obiektowe
.
Zadanie 25.2.
Plik tekstowy
tekst.txt
zawiera jeden wiersz tekstu:
Programowanie obiektowe
. Ko-
rzystajc z obiektu i metod klasy
FileWriter
, napisz program dopisujcy do tego pli-
ku w pierwszym wierszu tekst:
w jzyku Java
, a w kolejnym wierszu tekst:
jest bardzo
interesujce
.
W systemie Windows koniec wiersza w pliku tekstowym skada si z dwóch znaków
CR
(ang.
carriage return
, warto ASCII
13
, znak
'\r'
) i
LF
(ang.
line feed
warto
ASCII
10
, znak
'\n'
). W systemach UNIX i Linux kocem wiersza jest
LF
, a w sys-
temie Mac OS — znak
CR
.
Zadanie 25.3.
Korzystajc z obiektu i metod klasy
FileWriter
, napisz program obliczajcy i zapi-
sujcy w pliku
silnia.txt
wartoci
n!
(
n
silnia) dla
n
=
1
,
2
, …,
12
. Kady wynik zapisz
w odrbnym wierszu, w postaci
12! = 479001600
.
Przypomnijmy znaczenie symbolu
n!
:
1!
=
1
,
2!
=
1!·2
=
1·2
,
3!
=
2!·3
=
1·2·3
itd.
78
Programowanie w jzyku Java
W tym zadaniu i zadaniach podobnych starajmy si, aby plik wyjciowy nie zawie-
ra na kocu pustego wiersza (jeli obecno tego ostatniego wiersza nie jest za-
mierzona). Taki wiersz moe nam sprawi róne niespodzianki, gdy plik bdzie od-
czytywany.
Zadanie 25.4.
Napisz program zapisujcy w pliku
pierwiastki.txt
wartoci pierwiastków kwadrato-
wych i szeciennych dla liczb naturalnych od
2
do
15
. Kady wiersz pliku powinien
zawiera trzy liczby oddzielone znakami tabulatora — liczb naturaln, pierwiastek
kwadratowy z tej liczby i pierwiastek szecienny. Pierwiastki podaj z precyzj do
8
miejsc po przecinku.
Do formatowania wyników uyj metody
format()
z klasy
String
.
Zadanie 25.5.
Napisz program zapisujcy w pliku tekstowym
sto.txt
sto liczb cakowitych wyloso-
wanych z zakresu od
1
do
20
. Liczby w pliku powinny by oddzielone odstpami.
Zadanie 25.6.
Napisz program zapisujcy w pliku tekstowym
dane.txt
50 par liczb. Kada para liczb
powinna by umieszczona w odrbnym wierszu. Pierwsza liczba w parze powinna
by rzeczywista, dodatnia i nie wiksza od
10
oraz podana z dokadnoci do dwóch
miejsc po przecinku, druga liczba powinna by cakowita i ma nalee do przedziau
8
2
. Liczby w wierszu oddzielamy odstpem.
Po rozwizaniu zada 25.1 – 25.6 bdziemy mieli w biecym folderze pi plików:
tekst.txt
,
silnia.txt
,
pierwiastki.txt
,
sto.txt
i
dane.txt
. Zawarto tych plików bdziemy
odczytywali w kolejnych zadaniach.
Zadanie 25.7.
Korzystajc z obiektu i metod klasy
FileReader
, napisz program odczytujcy zawar-
to pliku tekstowego i wywietlajcy jego zawarto w konsoli.
Bezparametrowa metoda
read()
z klasy
FileReader
odczytuje z pliku jeden znak
i zwraca jego kod, liczb typu
int
z zakresu od
0
do
65 535
lub liczb
–1
, gdy nie
mona odczyta znaku. Metoda
ready()
zwraca warto logiczn
true
, gdy z pliku
mona odczyta kolejny znak, i
false
w przeciwnym wypadku.
Plik z chomika:
sash1984
Inne pliki z tego folderu:
empowerment. jak zwiększać zaangażowanie pracowników full scan.pdf
(7639 KB)
Mario Andres Pagella tworzenie izometrycznych gier społecznościowych w html5, css3 full.pdf
(47488 KB)
Marcin Lis joomla! 1.6. Ćwiczenia full.pdf
(10415 KB)
Dorota Staniszewska, Marek Staniszewski portret klienta. poznaj jego potrzeby, by sprzedać więcej i drożej helion.pdf
(4686 KB)
sto niekonwencjonalnych strategii. zasady sztuki wojennej ebook.pdf
(3810 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ebooki
ebooki5
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin