programowanie w języku java. zbiór zadań z (p)odpowiedziami pełna wersja.pdf

(18277 KB) Pobierz
1016506943.024.png
Spis treci
Od autora ......................................................................................... 5
Rozdzia 1. Pierwszy krok — rozpoczynamy
nauk programowania w jzyku Java ................................................. 7
1. Historia Javy i pierwsze zadania ................................................................................... 7
2. JDK, Notatnik i klasyczny przykad „Hello World” ..................................................... 9
3. Znaki, tablice znaków i klasa String ........................................................................... 11
4. Klasa String — operacje na tekstach .......................................................................... 15
5. Tablica argumentów aplikacji ..................................................................................... 18
6. Prawda czy fasz — logiczny typ danych ................................................................... 19
7. Liczby cakowite typu int i klasa Integer .................................................................... 22
8. Inne typy liczb cakowitych w Javie ........................................................................... 25
9. Typy liczb zmiennoprzecinkowych ............................................................................ 27
Rozdzia 2. Drugi krok — operacje wejcia-wyjcia
i instrukcje sterujce w Javie ......................................................... 31
10. Wywietlanie sformatowanych wyników w konsoli.
Stae i metody z klasy Math ..................................................................................... 31
11. Wczytywanie danych — klasa Scanner .................................................................... 34
12. Operacje na tekstach — klasy StringBuffer i StringBuilder ..................................... 36
13. Instrukcje warunkowe i instrukcja selekcji ............................................................... 38
14. Instrukcja ptli typu do-while ................................................................................... 41
15. Instrukcja ptli typu while ........................................................................................ 42
16. Instrukcja ptli typu for ............................................................................................ 44
Rozdzia 3. Trzeci krok — budujemy wasne metody i klasy ............................... 47
17. Obsuga wyjtków .................................................................................................... 47
18. Liczby pseudolosowe i tablice jednowymiarowe
— budujemy metody statyczne ................................................................................ 48
19. Dokumentacja klasy ................................................................................................. 53
20. Dziaania na uamkach — budujemy klas Fraction ................................................. 55
21. Klasa opakowujca Angle — miara kta i funkcje trygonometryczne ..................... 61
22. Liczby rzymskie i klasa Roman ................................................................................ 64
23. Trójmian kwadratowy i klasa QuadratPoly .............................................................. 66
24. Liczby zespolone — budujemy klas Complex ........................................................ 69
4
Programowanie w jzyku Java
Rozdzia 4. Czwarty krok — pliki, tablice i macierze ......................................... 77
25. Operacje na plikach tekstowych ............................................................................... 77
26. Tablice jednowymiarowe i wielomiany .................................................................... 80
27. Obliczenia statystyczne ............................................................................................ 82
28. Tablice wielowymiarowe i macierze ........................................................................ 87
29. Obliczanie wartoci funkcji, rekurencja i inne zadania ............................................. 92
Rozdzia 5. Rozwizania zada z rozdziau 1 ...................................................... 97
1. Historia Javy i pierwsze zadania ................................................................................. 97
2. JDK, Notatnik i klasyczny przykad „Hello World” ................................................. 101
3. Znaki, tablice znaków i klasa String ......................................................................... 104
4. Klasa String — operacje na tekstach ........................................................................ 111
5. Tablica argumentów aplikacji ................................................................................... 117
6. Prawda czy fasz — logiczny typ danych ................................................................. 120
7. Liczby cakowite typu int i klasa Integer .................................................................. 129
8. Inne typy liczb cakowitych w Javie ......................................................................... 135
9. Typy liczb zmiennoprzecinkowych .......................................................................... 140
Rozdzia 6. Rozwizania zada z rozdziau 2 .................................................... 147
10. Wywietlanie sformatowanych wyników w konsoli.
Stae i metody z klasy Math ................................................................................... 147
11. Wczytywanie danych — klasa Scanner .................................................................. 152
12. Operacje na tekstach — klasy StringBuffer i StringBuilder ................................... 157
13. Instrukcje warunkowe i instrukcja selekcji ............................................................. 162
14. Instrukcja ptli typu do-while ................................................................................. 179
15. Instrukcja ptli typu while ...................................................................................... 187
16. Instrukcja ptli typu for .......................................................................................... 193
Rozdzia 7. Rozwizania zada z rozdziau 3 .................................................... 201
17. Obsuga wyjtków .................................................................................................. 201
18. Liczby pseudolosowe i tablice jednowymiarowe
— budujemy metody statyczne .............................................................................. 206
19. Dokumentacja klasy ............................................................................................... 221
20. Dziaania na uamkach — budujemy klas Fraction ............................................... 237
21. Klasa opakowujca Angle — miara kta i funkcje trygonometryczne ................... 269
22. Liczby rzymskie i klasa Roman .............................................................................. 290
23. Trójmian kwadratowy i klasa QuadratPoly ............................................................ 301
24. Rozwizania zada — liczby zespolone ................................................................. 318
Rozdzia 8. Rozwizania zada z rozdziau 4 .................................................... 347
25. Operacje na plikach tekstowych ............................................................................. 347
26. Tablice jednowymiarowe i wielomiany .................................................................. 358
27. Obliczenia statystyczne .......................................................................................... 370
28. Tablice wielowymiarowe i macierze ...................................................................... 385
29. Obliczanie wartoci funkcji, rekurencja i inne zadania ........................................... 420
Rozdzia 4.
Czwarty krok — pliki,
tablice i macierze
25. Operacje na plikach tekstowych
Zadanie 25.1.
Korzystajc z obiektów i metod klasy FileWriter , napisz program zapisujcy do pliku
tekstowego tekst.txt jeden wiersz tekstu: Programowanie obiektowe .
Zadanie 25.2.
Plik tekstowy tekst.txt zawiera jeden wiersz tekstu: Programowanie obiektowe . Ko-
rzystajc z obiektu i metod klasy FileWriter , napisz program dopisujcy do tego pli-
ku w pierwszym wierszu tekst: w jzyku Java , a w kolejnym wierszu tekst: jest bardzo
interesujce .
W systemie Windows koniec wiersza w pliku tekstowym skada si z dwóch znaków
CR (ang. carriage return , warto ASCII 13 , znak '\r' ) i LF (ang. line feed warto
ASCII 10 , znak '\n' ). W systemach UNIX i Linux kocem wiersza jest LF , a w sys-
temie Mac OS — znak CR .
Zadanie 25.3.
Korzystajc z obiektu i metod klasy FileWriter , napisz program obliczajcy i zapi-
sujcy w pliku silnia.txt wartoci n! ( n silnia) dla n = 1 , 2 , …, 12 . Kady wynik zapisz
w odrbnym wierszu, w postaci 12! = 479001600 .
Przypomnijmy znaczenie symbolu n! : 1! = 1 , 2! = 1!·2 = 1·2 , 3! = 2!·3 = 1·2·3 itd.
1016506943.025.png 1016506943.026.png 1016506943.027.png 1016506943.001.png 1016506943.002.png 1016506943.003.png 1016506943.004.png
 
78
Programowanie w jzyku Java
W tym zadaniu i zadaniach podobnych starajmy si, aby plik wyjciowy nie zawie-
ra na kocu pustego wiersza (jeli obecno tego ostatniego wiersza nie jest za-
mierzona). Taki wiersz moe nam sprawi róne niespodzianki, gdy plik bdzie od-
czytywany.
Zadanie 25.4.
Napisz program zapisujcy w pliku pierwiastki.txt wartoci pierwiastków kwadrato-
wych i szeciennych dla liczb naturalnych od 2 do 15 . Kady wiersz pliku powinien
zawiera trzy liczby oddzielone znakami tabulatora — liczb naturaln, pierwiastek
kwadratowy z tej liczby i pierwiastek szecienny. Pierwiastki podaj z precyzj do 8
miejsc po przecinku.
Do formatowania wyników uyj metody format() z klasy String .
Zadanie 25.5.
Napisz program zapisujcy w pliku tekstowym sto.txt sto liczb cakowitych wyloso-
wanych z zakresu od 1 do 20 . Liczby w pliku powinny by oddzielone odstpami.
Zadanie 25.6.
Napisz program zapisujcy w pliku tekstowym dane.txt 50 par liczb. Kada para liczb
powinna by umieszczona w odrbnym wierszu. Pierwsza liczba w parze powinna
by rzeczywista, dodatnia i nie wiksza od 10 oraz podana z dokadnoci do dwóch
miejsc po przecinku, druga liczba powinna by cakowita i ma nalee do przedziau
8
2
. Liczby w wierszu oddzielamy odstpem.
Po rozwizaniu zada 25.1 – 25.6 bdziemy mieli w biecym folderze pi plików:
tekst.txt , silnia.txt , pierwiastki.txt , sto.txt i dane.txt . Zawarto tych plików bdziemy
odczytywali w kolejnych zadaniach.
Zadanie 25.7.
Korzystajc z obiektu i metod klasy FileReader , napisz program odczytujcy zawar-
to pliku tekstowego i wywietlajcy jego zawarto w konsoli.
Bezparametrowa metoda read() z klasy FileReader odczytuje z pliku jeden znak
i zwraca jego kod, liczb typu int z zakresu od 0 do 65 535 lub liczb –1 , gdy nie
mona odczyta znaku. Metoda ready() zwraca warto logiczn true , gdy z pliku
mona odczyta kolejny znak, i false w przeciwnym wypadku.
1016506943.005.png 1016506943.006.png 1016506943.007.png 1016506943.008.png 1016506943.009.png 1016506943.010.png 1016506943.011.png 1016506943.012.png 1016506943.013.png 1016506943.014.png 1016506943.015.png 1016506943.016.png 1016506943.017.png 1016506943.018.png 1016506943.019.png 1016506943.020.png 1016506943.021.png 1016506943.022.png 1016506943.023.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin