PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE I DZIECI 3 – LETNICH
NA MIESIĄC – LUTY
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Gdy są bale tańczą nawet lale!
II TYDZIEŃ - Mamy psa to miły szczeniak.
III TYDZIEŃ - Nasza pani woźna oddziałowa.
IV TYDZIEŃ - Chcę być dobrym kolegą i dobrą koleżanką!
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Gdy są bale tańczą nawet lale!
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
· Rozmowy z dziećmi na temat : „Kim chcę być na balu?” zainspirowane wierszem T. Fiutowskiej „Bal lalek”.
· Rozwiązywanie zagadek słowno – ruchowych „Zgadnij, kim będę na balu?”.
· Zabawa ortofoniczna pt. „Czym pojedziemy na bal?”.
· Oglądanie ilustracji z karnawałowymi strojami w czasopismach dziecięcych: „Domowe przedszkole”, „Pentliczek”.
· Składanie z części obrazków z serii „Przebierańce”.
· Zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz „Ciepło – zimno”.
o Dostrzeganie radości związanej z zabawą i balem w okresie karnawału, poznaje tradycje związane z tym okresem.
o Próby odgadnięcia zagadki – wyrażanie własnych emocji ruchem, gestem, mimiką – improwizacje ruchowe.
o Ćwiczenie warg i języka na zgłoskach „dzeń”, „szu”, „prr”.
o Próby wypowiadania się na temat oglądanych obrazków. Odczuwanie i dzielenie się radością z podejmowanego wysiłku umysłowego.
o Rozpoznawanie na ilustracjach bohaterów znanych bajek.
o Nabywanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni : na, pod, za, obok, wysoko, nisko.
RUCHOWA
RUC
· Zestaw zabaw ruchowych nr 17 (własny). P: kolorowe gazety. M: zabawowo – naśladowcza.
· Zabawy ruchowe:
- z elem. biegu „Pary”,
- oddechowa „Wyścig baloników”, - z elem. chwytu „Złap balonik”.
· Zabawy i zajęcia na terenie ogrodu przedszkolnego.
o Dostarczanie ustrojowi bodźców rozwojowych, przyzwyczajanie i nauczanie elementów ruchowych związanych z uprawianiem sportu dziecięcego.
o Szybkie dobieranie się w pary na umówiony sygnał dźwiękowy.
o Umiarkowane dmuchanie na balonik, delikatne chwytanie go w obie dłonie.
o Lepienie bałwana, zabawy śnieżkami (celowanie do wyznaczonego punktu). Obserwowanie zimowej aury.
ESTETYCZNA
· „Taniec z balonikami” – zabawa taneczna przy muzyce.
· Zabawy z tekstem – rytmizowanie krótkich tekstów.
· Opowiadanie z akompaniamentem – „Wyprawa Balonikusia”.
· Osłuchanie z piosenką „ Bal baloników”. Nauka I zwrotki.
· Zabawa muzyczno – ruchowa – „Jest muzyka, nie ma muzyki”.
· Bal karnawałowy w przedszkolu.
o Próby przedstawienia ruchem przeżywanych treści. Aktywne uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych.
o Próby wyklaskania, wytupania lub wystukania krótkiego tekstu. Rozpoznawanie dźwięków instrumentów perkusyjnych.
o Poznawanie właściwości materiału – balonu, przenoszenie wrażeń dotykowych na zabawę.
o Próby określenia nastroju piosenki, charakteru słyszanej muzyki (smutna, wesoła, skoczna).
o Prawidłowa reakcja na umówiony sygnał, umiejętność estetycznego poruszania się. Nauka tańca integracyjnego „Thinghishan” wg ped. i anim. Klanzy.
o Udział dzieci w kostiumowym balu przedszkolnym – przeżywanie nastroju oczekiwania na zbliżający się bal, swobodne tańce przy muzyce.
· Malowanie farbami plakatowymi ciekawych masek karnawałowych.
· Układanie z wałeczków plasteliny „balonika” .
· „Karnawałowe balony” – wyklejanka z kolorowego papieru.
· „Ozdabiamy ubranka na bal” –dowolna praca z szablonem.
o Poszerzanie doświadczeń plastycznych poprzez prace związane z ozdabianiem masek. Doskonalenie pomysłowości dzieci.
o Poznanie nowej techniki, ćwiczenie ruchliwości palców, dłoni oraz stawu nadgarstka.
o Ozdabianie balonów wg własnej inicjatywy i wyobraźni. Doskonalenie zręczności manualnej.
o Pobudzanie i pogłębianie przeżyć emocjonalnych oraz rozwijanie umiejętności ich ujawniania w twórczym działaniu.
Wyrazy do globalnego czytania : własne imiona znajdujące się w kopertach.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Mamy psa to miły szczeniak.
· Słuchanie wiersza pt. „Mamy psa”.
· Słuchanie opowiadania nauczycielki przy ilustracji pt. „Kundelek” I. Salach.
· Rozmowy w małych zespołach „Co lubią małe pieski”.
· Teatrzyk sylwet wg tekstu I. Salach pt. „Chory piesek”.
· Zabawa tematyczna „Spacer z psem”.
· Zabawa matematyczna „Miseczki dla psa”.
o Zna rolę , jaką spełnia pies w życiu człowieka, wygląd, sposób poruszania się, odżywiania i charakterystyczny jego głos.
o Uświadomienie konieczności dbania o psa niezależnie od jego wyglądu oraz odwzajemniania jego uczuć.
o Nabywanie swobody w opowiadaniu własnych przeżyć, w zadawaniu pytań. Próby opowiedzenia o ulubionych psich zabawach, przysmakach.
o Uwrażliwienie na humanitarne obchodzenie się ze zwierzętami, przestrzeganie zakazu drażnienia ich, rzucania w nie kamieniami.
o Wczuwanie się w rolę, jaką właściciel pełni względem psa – opieka, wydawanie poleceń.
o Klasyfikowanie przedmiotów wg koloru, utrwalenie znajomości podstawowych barw.
· Zestaw zabaw ruchowych nr 17 (wł.) (powt.) P: kolorowe gazety.
· Zabawy ruchowe :
- orient. – porządkowa „Do budy”.
- z elem. czworakowania „Szkoła psów”.
...
munieklatek