Rok szkolny 2010/2011
pracy wychowawczo-dydaktycznej
na miesiąc październik 2010
dla dzieci 3- letnich
Opracowała:
Treści edukacyjne:
Aktywność społeczna:
· określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu
· określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć
· korzystanie z własnych zmysłów – rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie
Aktywność językowa:
· rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np.: poprzez pocieranie gniecenie rożnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami
· maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku
· ćwiczenia oddechowe połączone z ruchem ciała
Aktywność poznawcza:
· uczestniczenie w zabawach rozwijających poznawanie samego siebie
· wykorzystywanie w zabawach rożnych zabawek, przedmiotów
· powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem
Aktywność artystyczna:
· słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela
· nauka prostych piosenek fragmentami, metodą ze słuchu
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
· nazywanie wybranych części ciała
· uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno -porządkowych, bieżnych, z
Tematyka kompleksowa:
„Przyszła do nas jesień”
Cele ogólne:
· obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w zależności od pory roku
· rozumienie potrzeby przestrzegania przez dzieci zasady nie oddalania się od nauczycielki bez pozwolenia
· dbanie o porządek w sali po skończonej zabawie i pracy
· rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej poprzez powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy
· obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominując kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie
· poznanie nazw niektórych drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu
· rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw i owoców
· uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych, rozróżnianie pojęć szybko- wolno, głośno- cicho
· śpiewanie prostych piosenek
· nauka prawidłowego oddychania (wdech- nos, wydech- usta)
· porównywanie liczebności zbiorów (mało- dużo)
· określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
· przestrzeganie wspólnie ustalonych umów regulujących współżycie w grupie
Propozycje zajęć i zabaw wynikające z realizacji podstawy programowej
I. Zajęcia dydaktyczne
Lp.
Temat dnia
Aktywność i działalność dziecka
Pomoce
1.
Przybywa jesień
A. Główne zajęcia dydaktyczne
„Kolorowa jesień”- słuchanie wiersza ilustrowanego naturalnymi okazami przyrody
-zapoznanie z nazwą pory roku, omówienie charakterystycznych cech jesieni
-ćwiczenia oddechowe „drżący listek” i ortofoniczne „wietrzyk wieje”
-rozwijanie umiejętności rozróżniania tempa szybko- wolno
B. Zabawy i zajęcia dydaktyczne
„Dobieramy liście”- ćwiczenie spostrzegawczości, odnajdywanie cech wspólnych, rozpoznawanie kształtów trzech liści z różnych drzew
„Zgadnij, co robię?”- rozpoznawanie słuchem dźwięku przedmiotów
C. Zabawy i zajęcia ruchowe
„Dzieci w domkach-dzieci na spacer”-orient.-porząd.
„Wiatr i listki”- z elementem biegu
„Hej będziemy maszerować”- zabawa ze śpiewem
-wiersz „Przybywa jesień”
-ilustracje „Jesienny krajobraz”
-materiał przyrodniczy
-papierowe listki
-płyta CD
-sylwety liści klonu, dębu, kasztanowca w różnych kolorach
-klucze, patyczki, papier, kasztany,itp.
małe obręcze
pompon
2.
Po czym poznajemy jesień ?
A. „Szukamy jesieni”- wycieczka w okolice przedszkola i do parku
- obserwacja drzew, ich zmieniającego się koloru liści (żółty, czerwony, brązowy),pogody- niższa temperatura powietrza i odpowiednie ubranie
- zbieranie kolorowych liści do kącika przyrody; zapoznanie z nazwami: klon, dąb, kasztanowiec;
-zabawy ruchowe w terenie
B. „Jesienne skarby”- segregowanie darów jesieni, określanie liczebności dużo – mało
C. „Po wąskiej dróżce”- z elementem równowagi
„Listek do listeczka”- zabawa ze śpiewem
-piosenka
„Na polanie w lesie”
-naturalne środowisko
- talerzyk, kolorowe listki
skakanki
3.
Lecą liście z drzewa
A. „Ola i liście”- osłuchanie z piosenką, zabawy muzyczno ruchowe
-ilustrowanie ruchem treści piosenki
-zapoznanie z grzechotkom, rozpoznawanie jej dźwięku
-ćwiczenie biegu i spacerowania bez potrącania się
-ćwiczenia oddechowe -doskonalenie prawidłowego oddechu: wdech nosem, wydech ustami;
B. „Dobieraj pantofelki”- ćwiczenie spostrzegawczości, odnajdywanie cech wspólnych
C. „Listek do listeczka”, „Karuzela”- zabawy ze śpiewem
„Słońce świeci- deszcz pada”- orient.- porząd.
-lalka i liście do inscenizacji
-listki do ćwiczeń oddechowych
-bębenek, grzechotka
-kapcie uczestników, -3czapeczki krasnoludków
4.
munieklatek