PLAN PRACY NA MIESIĄC MARZEC GRUPA IA, MOTYLKI
Temat kompleksowy: „ Kto się dla nas trudzi?”
Temat dnia
Działania dzieci
„ W przedszkolnej kuchni”
Zwiedzanie kuchni przedszkolnej, obserwacja osób w trakcie przygotowania posiłków. Zwrócenie uwagi na ubiór pani kucharki i pozostałych pracowników kuchni. Rozpoznawanie naczyń i urządzeń potrzebnych do przygotowywania posiłków. Kolorowanie obrazka wg wyboru dzieci przedstawiającego różne naczynia kuchenne.
„ Zdrowe odżywianie”
Rozmowa kierowana n/t pracy pani kucharki. Zwrócenie uwagi na jej rolę w żywieniu dzieci w przedszkolu. Wysłuchanie wiersz J. Brzechwy „ Na straganie” – zwrócenie uwagi na konieczność zdrowego odżywiania się. „ Jakie to warzywo?” – składanie obrazka z części i naklejanie na kartkę.
Zestaw prostych ćwiczeń gimnastycznych – wykorzystanie woreczków.
„ Gotujemy zupę”
Zabawa dydaktyczna. Wymienianie składników niezbędnych do ugotowania zupy – działania w kąciku lalek, wykorzystanie sztucznych produktów. Zachęcenie dzieci poprzez zabawę do jedzenia zup. Lepienie z masy ligninowej produktów do zabawy w kąciku np. chleb, rogalik. Ćwiczenia manualne palcy i rąk.
„ Co jest potrzebne w kuchni?”
Zabawy matematyczne – doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów wg określonej cechy ( przeznaczenia), utrwalenie nazw naczyń i przyborów kuchennych, określanie ich przeznaczenia. Poszerzanie zasobu słownictwa dotyczącego najbliższego otoczenia. Próby samodzielnego posługiwania się nożyczkami – wycinanie naczyń.
„ Kolorowe tulipany”
Wydzieranka z kolorowej bibuły, wypełnianie dużego konturu tulipana. Praca w małych zespołach. Wdrażanie dzieci do współdziałania w zespole, wspólnej pracy i podejmowania decyzji co do sposobu wykonania pracy. Umożliwienie dzieciom wyboru koloru wykonywanego kwiatka.
Słuchanie piosenki „ Dzień Kobiet”
Literatura:
· H. Kruk „ Z ludźmi i przyrodą”
· J. Brzechwa „ Na straganie”
· Zeszyt roboczy nauczycielki
Zabawy ruchowe:
· z elementem równowagi „ Przynieś śniadanie”
· z elementem skłonu i wyprostu „ Kwiaty rosną, kwiaty więdną”
Temat kompleksowy: „ Poznajemy tradycje Świąt Wielkanocnych”.
„ Kura i kurczątka”
Historyjka obrazkowa „ Kura i kurczątka” – wyjaśnienie dzieciom skąd się bierze jajko, dlaczego kura je wysiaduje. Zachęcenie dzieci do śmiałego wypowiadania się, wzbogacenie zasobu wiedzy. „ Prawda czy fałsz?” – próby udzielenia poprawnej odpowiedzi na zadawane przez nauczycielkę pytania. „ Kurczątko” – rysowany wierszyk, praca dzieci wg wzoru, rysowanie jak największej liczby kurczątek.
„ Wielkanocne zagadki”
Słuchanie wiersza „ Na wielkanocnym stole” – rozmowy o tradycjach wielkanocnych ( przygotowywanie pisanek, święcenie pokarmów, lany poniedziałek). Rozwiązywanie zagadek związanych z Wielkanocą. „ Baranek” praca plastyczna różnymi technikami – czerpanie radości z wykonywanej pracy.
„ Pisanki, pisanki jajka malowane”
Słuchanie piosenki „ Pisanki, pisanki” – rozmowy n/t pisanek, oglądanie różnych pisanek, jak są ozdobione. Karta pracy – rysowanie pośladzie, ozdabianie pisanki z wykorzystaniem różnych technik, rozwijanie sprawności dłoni, palców i nadgarstka.
„ Jaki kolor ma pisanka?”
Zabawa dydaktyczna „ Koszyczki z pisankami” – tworzenie zbirów, wyszukiwanie takich samych pisanek i układanie ich koszyczkach. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez rysowanie wzorów palcem i całą dłonią w powietrzu. Malowanie i ozdabianie wydmuszek z wykorzystaniem farb, flamastrów, krepiny itp., podtrzymywanie tradycji wielkanocnych.
„ Święta w moim domu”
Próby opowiadania przez dzieci o Świętach na podstawie własnych przeżyć. Wyrabianie umiejętności budowania zdań i posługiwania się nimi w mowie wiązanej. „ Kurczaczek” – praca plastyczna wykonana z kół. „ Śmigus – dyngus” zabawy naśladowcze.
· H. Kruk „ Z ludźmi i przyrodą”,
· zeszyt roboczy nauczycielki,
· antologia literatury dla dzieci,
· M. Kownacka „ Razem ze słonkiem – przedwiośnie, wiosna”
· z elementem skoku „ Zajączki”
· orientacyjno – porządkowa „ Kura i kurczątka”,
· z elementem toczenia „ Toczenie jajek”
Opracowała
Małgorzata Cacko
munieklatek