ARTykuly_MP_s15.pdf

(786 KB) Pobierz
647755389 UNPDF
Małgorzata Peroń
Sekret czasu Marca Chagalla.
Obrazy z zegarami
Pomysł mierzenia czasu, a więc czegoś nie dającego
realizację: czas ukazywany był na wiele sposobów. Pojawiał
Chagall znał sekret
czasu. W jego życiu
wahadło mijających
dekad buja się to
w przód, to w tył…
się ani zobaczyć, ani dotknąć, jest jednym – jak pisze
się pod postacią skrzydlatego starca z klepsydrą lub kosą,
wskazującego na czaszkę, przemijającą urodę, bogactwa.
Władysław Kopaliński – z najdowcipniejszych, na
jakie człowiek wpadł 1 . Kategoria czasu pojmowana
Ciekawym przykładem były obrazy ukazujące różne
jest najczęściej jednak w kontekście kruchości i prze-
etapy ludzkiego życia: narodziny (dzieciństwo), młodość
mijalności ludzkiego życia. Człowiek postawiony zostaje
i starość. Bardzo często, tak jak w obrazie Baldunga, czas
wobec problemu nieuchronności śmierci, bo przecież,
wyobrażany był za pomocą symbolicznych rekwizytów,
jak pisze Kohelet: „Cóż przyjdzie człowiekowi z całego
kojarzących się ze śmiercią, umieraniem: czaszka, uschnięte
trudu, jaki zadaje sobie pod słońcem?” Pokolenie
kwiaty, złamane drzewa, gałęzie, zgaszona świeca, zegar,
przychodzi i pokolenie odchodzi, a ziemia trwa po
wszystkie czasy (Koh 1, 3) 2 . „ Vanitas vanitatum et omnia
klepsydra. Przedmioty te pojawiały się zwłaszcza w twór-
czości malarzy północnej Europy – Flandrii i Holandii.
vanitas ” (Koh 1, 2) jest hasłem wywoławczym takiego
Przykładami są martwe natury, których tematyką bardzo
często były stoły zastawione luksusowymi przedmiotami
sposobu rozumienia życia człowieka.
Motyw marności szczególnie eksponowało średnio-
wiecze oraz barok, ale fascynacja przemijalnością
(naczynia, klejnoty, perły, berło), pośród których leżała
trupia czaszka. Pojawiały się też więdnące kwiaty, zdarzało
i śmiercią pojawiała się także w innych epokach. Problem
poruszała zarówno literatura jak i sztuka. Upomnienie
się również, że nad całością kompozycji unosiły się bańki
1 W. Kopaliński, Zegar, [w:] tegoż, Słownik mitów i tradycji
kultury , Warszawa 1985, s. 1330.
mydlane (kruchość, nietrwałość i ulotność życia) – tak jak
i przestroga: memento mori znalazło swoją plastyczną
np. w obrazie Vanitas Hendrika Andrieszena (I poł. XVII
2 Cytaty z Pisma Świętego pochodzą z: Biblia Tysiąclecia ,
wyd. V, Poznań 2000.
15 magazyn studentów historii sztuki kul
647755389.005.png
w.) czy Davida Bailly’ego A utoportrecie z symbolami
wykładano emalią i drogimi kamieniami 4 . W obrazie
wanitatywnymi (1651).
Colliera widoczne jest użycie dwóch metali kolorowych:
W wielu martwych naturach w typie vanitas pojawiały
prawdopodobnie złota i srebra, które kontrastują ze sobą
się różnego rodzaju zegary. W obrazie Philippe
kolorystycznie.
de Champaigne Martwa natura z tulipanem, czaszką
Przykłady dzieł sztuki, na których jednym z elementów
i klepsydrą (I poł. XVII w.) ukazany został zegar piaskowy
symbolizujących przemijanie jest zegar, można by
o ośmiobocznej podstawie, ozdobiony drewnianą
przytoczyć jeszcze wiele.
dekoracją. W obrazie Hansa Holbeina A mbasadorowie
Fascynacja czasem trwa
Jest niezwykły, nierealny jak
(1533) na wysokim pulpicie malarz umieścił wiele
aż do współczesności. Jej
sen, z którego artyści czerpali
inspiracje do swoich dzieł.
specjalistycznych przyrządów służących do mierzenia
wyrazem była wystawa
czasu, m. in. przenośny zegar słoneczny. Tematykę
A rtempo. Where time
przemijalności podkreśla ukazana na pierwszym
becomes art , zorganizowana
planie, w ostrym skrócie perspektywicznym czaszka.
w Pałacu Fortuny w Wenecji
w 2007 roku 5 . Także artyści
Na obrazie Pietera Claesza Vanitas (1634) na stole obok
czaszki i wywróconego, pustego kielicha umieszczono
epoki nowoczesnej posługiwali sie w swoich pracach
okrągły zegar puszkowy z tarczą zamontowaną poziomo
symboliką zegara. Paul Cezanne wykorzystał ten motyw
oraz z ozdobną przykrywką. W obrazie o tej samej
w obrazie Martwa natura z czarnym zegarem (1870);
tematyce, ale namalowanym w 1645 roku, Claesz
szczególnie upodobali go sobie surrealiści, głównie
umieścił owalny pektoralik, zawieszony na sznurku. Dla
Gorgio de Chirico i Salvador Dali. Najsłynniejszym
ochrony wskazówek zegarek posiada owalne wieczko
obrazem „zegarowym” jest Trwałość pamięci (1931) tego
z przeźroczystym szkiełkiem – prawdopodobnie kry-
ształem górskim 3 . Podobny kieszonkowy zegar widnieje
ostatniego. Dzieło znane jest także jako Miękkie zegary
lub Uporczywość pamięci . Przedstawia zdeformowane
w obrazie Edwaert’a Colliera z 1663 roku. Bogato
tarcze trzech roztapiających się zegarów kieszonkowych
3 Pod koniec XVI wieku jako zasłonkę tarczy zegara kieszonko-
wego stosowano kryształ górski. Zob. Z. Prószyńska,
Dawne zegary , Warszawa 1998, s. 27
zdobiony przyrząd zawieszono na złotym łańcuszku
na tle nadmorskiego krajobrazu. Czwarty, zamknięty,
– zegary tego typu spełniały również funkcję biżuterii.
leży w lewym dolnym rogu. Obraz ten bardzo dobrze
4 Tamże, s. 22.
Wykonywano je ze srebra i złota, a od 1630 roku
odzwierciedla cechy malarstwa surrealistycznego. Jest
5 Więcej na temat tej wystawy: www.artempo.eu
16 magazyn studentów historii sztuki kul
647755389.006.png 647755389.007.png 647755389.008.png
niezwykły, nierealny jak sen, z którego artyści czerpali
ojczyznę, ale także naturalne środowisko dla jego ducha po
wiek starczy” 8 .
inspiracje do swoich dzieł. Nic nie jest na miejscu. Tytuł
Trwałość pamięci – sugeruje zmianę w pojmowaniu
Szczególna była u niego próba przeniknięcia tajemnicy
symboliki zegara. Dotychczas kojarzony był z mo-
czasu, zrozumienia jego paradoksu – przemijania i za-
tywem vanitas , Dali modyfikuje jego znaczenie – zegar
pamiętywania, ulotności chwili i wiecznego trwania.
połączony zostaje z pamięcią i wspomnieniami.
Przyglądając się takim obrazom jak: Zegar (1914), Czas jest
Wskazówki zmieniają kierunek, zaczynają poruszać się
bezbrzeżną rzeką (1930-1939), Kuglarz (1943), Mojej żonie
wstecz. To, co skazane było na zniszczenie, teraz zostaje
(1933-1944), Zegar z błękitnym skrzydłem (1949) dostrzec
ocalone poprzez pamięć. Zachowuje ona zdarzenia,
można wykorzystywanie przez Chagalla poetyckiej i filo-
ludzi i rzeczy. Jest jednym ze sposobów (i chyba
zoficznej metafory jako formy rozumienia najbardziej
jedynym) ocalenia tego, co kruche. Daje możliwość
dramatycznych aspektów życia – problemu Czasu
i Przestrzeni. Czas był odwiecznym tematem Chagalla 9 .
powrotu do przeszłości, ponownego spojrzenia na
własne korzenie, zanurzenia się w dzieciństwie.
W jego obrazach zawsze odnajdziemy drżące wahadła
Twórczość Marca Chagalla kojarzona jest
i zataczające się zegary, pozbawione nagle swojego
przede wszystkim ze światem mitu i magii, który
spokoju, w jakim tkwiły ustawione bezpiecznie w kącie
jest pełen dziwacznych stworzeń i cudownych
domu. Zegary Chagalla fruną unoszone przez skrzydlate
wydarzeń. Źródeł jego malarskiej wyobraźni
stwory, przelewają się przez dłoń cyrkowego sztukmistrza,
należy szukać w świecie dzieciństwa artysty,
zamykają w swoim wnętrzu parę kochanków. Niczym
bowiem jego twórczość i autobiografia wzajemnie
się przeplatają 6 . Inspiracje pochodzą głównie
księżyc unoszą się nad uśpionym miasteczkiem, płyną
niesione przez skrzydlatą rybę nad ciemnogranatową
z Witebska, w którym artysta spędził dzieciństwo i mło-
dość 7 . Sylvie Forsestier stwierdza: „Chagall znał sekret
rzeką. Na wszystkich wymienionych wyżej obrazach
6 N. Harris, Marc Chagall. Życie i twórczość , Warszawa 1987,
s. 5.
pojawia się ten sam typ zegara – drewniany, szafkowy,
czasu. W jego życiu wahadło mijających dekad buja się
z okrągłą, jasną tarczą, zawsze z wahadłem (które
7 I. F. Walther, R. Metzger, Marc Chagall 1887-1985. Malarstwo
jako poezja , Poznań [b.r.w.], s. 7.
to w przód, to w tył… Bez tych wiecznych powrotów nie
najczęściej przekrzywione jest w stosunku do osi ze-
8 M. Guerman, S. Forestier, Marc Chagall , przekł. D. Konstanty-
nów, Warszawa 2006, s. 28.
byłby sobą, a bardziej niż ktokolwiek inny „pozostawał
gara). Zdaniem Nathaniela Harrisa, zegary Chagalla
zrodzony ze swego dzieciństwa” (Saint-Exupery), ze
wzorowane są na tym, który stał w domu artysty,
w Witebsku 10 . Chodzi tu jednak nie tylko o przywoływanie
9 Tamże, s. 77.
swego małego Wietbska, które nie tylko stanowiło jego
10 N. Harris, Marc Chagall , s. 63.
17 magazyn studentów historii sztuki kul
647755389.001.png
konkretnego przedmiotu z przeszłości, lecz o treści,
został przekrzywiony, sprawia wrażenie, że poruszany
jakie on reprezentuje.
jest podmuchem wiatru. W tle, niczym płomienie
Jednym z kontekstów, w których pojawia się
ognia, widoczne jest skrzydło diabła. Zegar krąży
zegar jest wojna – czas zagłady i zniszczenia.
w oszalałym pląsie razem z innymi postaciami: Żydem
W obrazie Upadek anioła (1923-1947) artysta
trzymającym Torę, matką z dzieckiem na rękach. Całość
przedstawia apokaliptyczną wizję horroru wojny.
sceny rozgrywa się na tle uśpionego Witebska – widoczne
Czerwony Lucyfer spada na ziemię. Jego twarz
są małe, drewniane chatki stojące wokół niewielkiego
wyraża przerażenie. Razem z nim bezwładnie opada
rynku. Wizja Chagalla nie wywołuje, jak w obrazach
mężczyzna. Wokół złowrogiego słońca krążą rozrzucone
surrealistów, strachu i przerażenia, ale raczej ból i współ-
przedmioty: skrzypce, świecznik, zegar. Drewniany
czucie. Przechylony zegar z poruszonym wahadłem wydaje
przyrząd do mierzenia czasu, z wahadłem i jasną tarczą
się głosić: oto czas zagłady, apokalipsy. Z drugiej jednak
18 magazyn studentów historii sztuki kul
647755389.002.png 647755389.003.png
strony obraz nie jest przepełniony jedynie grozą
same grać. Żółta krowa, ufnie spoglądająca na instrument,
i zniszczeniem, wszystko bowiem przemija, także
umieszczona jest już w innej rzeczywistości – spokoju
chaos wojny. Domy Witebska nie są dotknięte
i ładu, swojskości. Odsyła do bezpiecznych lat dzieciństwa,
wirem zagłady, u dołu widzimy spokojnie idącego
do rejonów nieskażonych wojną i zagładą. Pociechą są
mężczyznę z workiem na plecach. Malutkie skrzypce
także wskazówki zegara, które biegnąc nieustannie do
migocą jak światełko w tunelu, za chwilę zaczną
przodu przypominają, że wszystko przemija, także zło
i cierpienie.
Obraz Zegar z błękitnym skrzydłem z 1949 roku jest
wyciszony, nie ma w nim już eksplozji chaosu, wirowania,
przepełniony jest raczej melancholijnym smutkiem.
Pisarz Juri Trifonow wspomina słowa Chagalla, który
„Jak bardzo nieszczęśliwy
musiałem być, żeby to
namalować”.
oglądał swój obraz: „Jak bardzo nieszczęśliwy musiałem
być, żeby to namalować” 11 . Zegar unosi się na jednym
skrzydle, trochę ociężale, sennie. Chronometr ustawiony
jest pionowo, sztywno, w innych obrazach zwykle
delikatnie pochylony, miał więcej lekkości. Tutaj zaś,
z jednym tylko, opuszczonym w dół, ciemnogranatowym
skrzydłem ma więcej ciężaru (w obrazie Niebieski koncert
z 1945 roku fruwał jeszcze o dwóch skrzydłach, kolorowych
i delikatnych). W tle uśpione miasteczko, przykryte
śniegiem i ciemne niebo z gwiazdami. Na firmamencie,
niczym zimowy księżyc wyłania się ciemnozłoty kogut.
A na pierwszym planie zegar – drewniany z dekoracyjnymi
kolumienkami, zakończony trójkątnym szczytem, który
skrył się pod chmurką białego puchu. Tarcza biała, ze
wskazówkami, poniżej długie, złote wahadło. Zegar
milczy, złoty mechanizm zdaje się nie poruszać. Wokół 11 M. Guerman, S. Forestier, Marc Chagall , s. 82.
19 magazyn studentów historii sztuki kul
647755389.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin