efektywna nauka.doc

(226 KB) Pobierz
Niniejszy ebook to darmowa wersja promocyjna,

 

WSTĘP .............................................................................................4

CZĘŚĆ I:

ROZEJRZYJ SIĘ PO   SWOIM MÓZGU ..............................................6

1.   TWÓJ MÓZG .................................................................................7

2.   BUDOWA MÓZGU ........................................................................9

3. DIETA MÓZGU ............................................................................13

4.   SYNCHRONIZUJ PÓŁKULE MÓZGOWE ....................................17

CZĘŚĆ II:

ZAPAMIĘTUJ ZA   POMOCĄ MNEMOTECHNIK ..............................19

1.   WPROWADZENIE DO MNEMOTECHNIK ..................................20

   1.1.   Podejście do własnej pamięci ................................................................21

1.2.   Wizualizacja i skojarzenia ....................................................................22

1.3.   Jak działają mnemotechniki? ...............................................................24

  2.   ZAPAMIĘTUJ ZA POMOCĄ

ŁAŃCUCHOWEJ METODY SKOJARZEŃ .......................................25

3.   SYSTEM KSZTAŁTÓW CYFR ......................................................28

4.   PAŁACE PAMIĘCI.......................................................................32

5.   ROZSZERZENIE PAŁACÓW PAMIĘCI ........................................36

6.   GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY (GSP) ...................................38

7.   WYKORZYSTAJ SYSTEM DOMINICA ........................................42

CZĘŚĆ III:

UCZ SIĘ SZYBCIEJ I   EFEKTYWNIEJ .............................................47

1.   OD CZEGO ZACZĄĆ

USPRAWNIANIE PROCESU NAUKI? .............................................48

2.   10 SPOSOBÓW

NA NIEOGRANICZONĄ MOTYWACJĘ ...........................................50

3.   RÓB SOBIE PRZERWY................................................................57

4.   POWTARZAJ MATERIAŁ ...........................................................60

5.   SPORZĄDZAJ MAPY MYŚLI .......................................................62

6.   TWÓRZ ASOCJACJE ..................................................................65

7.   STOSUJ TECHNIKI RELAKSACYJNE .........................................67

ZAKOŃCZENIE ...............................................................................72EFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

Wstęp

● str. 4

Wstęp

Czy wiesz, że ludzie przeznaczają więcej czasu na poznanie instrukcji

obsługi pralki niż na poznanie instrukcji obsługi własnego mózgu?

Największym paradoksem w całym systemie edukacji jest to, że nikt

nas  nie  uczy,  jak  się  uczyć.  A jest  to  podstawowa  wiedza,  którą

powinien posiąść każdy uczeń,  student  i  nie tylko.  Niestety,  przekonanie, że albo ktoś ma predyspozycje do nauki, albo ich nie ma,

jest  tak głęboko zakorzenione w naszym społeczeństwie,  że ludzie

boją  się  sięgać  po  instrukcje  obsługi  swojego  najważniejszego

narządu — mózgu. Równie dobrze mógłbym kupić pralkę, wrzucić do

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

Wstęp

● str. 5

niej  byle jakie ubrania i  nie tylko,  wsypać cokolwiek i  wcisnąć na

chybił  trafił  guziki.  A potem z nadzieją czekać,  że wszystko będzie

czyste i pachnące. Ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu okazałoby się,

że niektóre ubrania się zniszczyły,  inne przebarwiły,  a jeszcze inne

wciąż są brudne.  Pytanie brzmi  — czy powiedziałbym wtedy,  że to

pralka jest zła, że to ona nie posiada predyspozycji do prania? Nie, to

ja nie dowiedziałem się, jak prać. Tak samo jest z nauką. Ludzie nie

dowiadują się,  jak się uczyć,  a potem osiągają złe wyniki.  Na całe

szczęście Ty nie zaliczasz się do tej grupy, ponieważ czytasz teraz te

słowa.  A  to  oznacza,  że  jesteś  na  dobrej  drodze,  aby  znacznie

usprawnić umiejętność szybkiej, skutecznej i przyjemnej nauki. Z tej

książki dowiesz się, jak używać mózgu, aby działał on na najwyższych

obrotach. Nauczysz się, że Twoja pamięć ma niemal nieograniczoną

pojemność. Przedstawię Ci proste techniki, z których będziesz mógł

skorzystać  tu i  teraz.  Efekty będą  natychmiastowe,  a Ty będziesz

zaskoczony, jak wiele teraz możesz się nauczyć.

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiCzęść I:

Rozejrzyj się

po swoim mózguEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

1. Twój mózg

● str. 7

1. Twój mózg

Twój mózg jest niewiele większy od dużego grejpfruta, waży poniżej

1500 gramów, a mimo to ma możliwości tysiące razy większe niż najpotężniejsze  komputery.  Ta  zwarta  masa tkanki  tworzy  niezwykle

skomplikowane  środowisko  przetwarzania  informacji.  Składa  się

z biliona komórek mózgowych, z których 100 miliardów to aktywne komórki nerwowe (neurony), a 900 miliardów to inne komórki, odżywiające lub chroniące te pierwsze. Mózg ma budowę modularną, co znaczy, że poszczególne jego obszary zajmują się różnymi

funkcjami,  np.  widzeniem,  koordynacją ruchową,  podejmowaniem

decyzji.

Czym jest neuron? To podstawowa jednostka ludzkiego układu nerwowego. Od innych komórek mózgowych różni się zdolnością przesyłania informacji.

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

1. Twój mózg

● str. 8

Neuron ma ok. 0,1 mm średnicy, ale jego długość może osiągnąć aż

kilka metrów!  Składa się on z wypustek krótkich i  rozgałęzionych,

zwanych dendrytami, oraz długich i pojedynczych, zwanych aksonami. Miejsce styku neuronu z inną komórką nerwową to synapsa.

Tam za pomocą neuroprzekaźników przekazywana jest  informacja

w postaci impulsu elektrycznego.

Każdy ze 100 miliardów neuronów może utworzyć około  20 000

połączeń  z  innymi  neuronami.  Każdy  bodziec  zewnętrzny  albo

wewnętrzny umacnia lub tworzy nowe połączenia. Ich liczba jest niewiarygodnie wielka,  a powstają one w tempie  trzech miliardów

połączeń na sekundę.

è Jak najlepiej wykorzystać tak ogromny potencjał, który ma każdy

z nas? Tak samo, jak nie wiesz, czym dokładnie jest elektryczność,

a mimo to korzystasz z niej na co dzień, nie musisz dokładnie wiedzieć, czym jest mózg, aby używać go do niezwykłych rzeczy. Tony Buzan, psycholog i ekspert w dziedzinie pamięci, twierdzi, że:

„Chcąc  jak  najlepiej  wykorzystać  swój  mózg,  musisz  przede

wszystkim go poznać. Najpierw dowiedz się, jak jest zbudowany,

a następnie,  jak pracuje.  Jak działa pamięć? W jaki  sposób się

koncentrujemy? W jaki sposób przebiega proces twórczego myś-

lenia? Musisz więc dosłownie zacząć badać i zgłębiać samego siebie”.

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

2. Budowa mózgu

● str. 9

2. Budowa mózgu

Ludzki mózg dzieli się na dwie półkule, a każda z nich składa się

z czterech płatów:  potylicznego,  ciemieniowego,  skroniowego  oraz

czołowego.

Zewnętrzna warstwa mózgu to kora mózgowa, która ma powierzchnię wynoszącą ok. 2200 cm2

i ok. 4,5 cm grubości. Kora mózgowa

nazywana jest również istotą szarą. Komórki nerwowe są tam bardzo

gęsto ułożone  — jest ich ok.  9 miliardów.  Wiąże się to z odpowiedzialnością kory za wyższe czynności  poznawcze,  takie jak analiza

danych przychodzących ze zmysłów,  planowanie,  myślenie,  analiza

emocji  oraz świadomość.  Funkcjonalnie kora mózgowa podzielona

jest  na  korę  czuciową,  ruchową  oraz  kojarzeniową.  Wewnętrzna

część mózgu to istota biała, w której  skład wchodzą przede wszystkim włókna nerwowe i  tkanka glejowa oraz naczynia krwionośne.

Głębiej  zaś znajdują się dwie ewolucyjnie starsze struktury  — pień

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

2. Budowa mózgu

● str. 10

mózgu (odpowiedzialny za bicie serca i  oddychanie) oraz móżdżek

(odpowiedzialny za koordynację mięśni i równowagę).

Odkrycie, że każda z półkul mózgowych ma inne funkcje, zrewolucjonizowało świat nauki. Lewa i prawa półkula przetwarzają różnego rodzaju informacje.

Lewa półkula Prawa półkula

Mowa — funkcje językowe

Analiza i logiczne myślenie

Zdolności matematyczne

Intuicja

Rytm

Wyobraźnia

Obrazy

Emocje

Twórczość

Jak widać, różnica między funkcjami obu półkul jest znaczna i bardzo charakterystyczna — lewa półkula jest bardziej logiczna, a prawa

twórcza.  Obie półkule łączy  ciało modzelowate  (wiązka włókien

nerwowych),  które  synchronizuje  informacje  z  mózgu  logicznego

oraz twórczego i tworzy z nich jedną, spójną całość. Często jest tak,

że jedna z półkul  jest  dominująca.  Przykładowo,  gdy Twoja prawa

półkula jest dominująca, możesz być osobą, która jest kreatywna, ma

bardzo rozwiniętą wyobraźnię oraz intuicję.  Jednak nasza efektywność jest szczytowa, gdy między półkulami panuje harmonia. Półkule

mózgowe możesz w bardzo łatwy sposób  synchronizować dzięki

prostym ćwiczeniom. Warto również zauważyć, że lewa półkula jest

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

2. Budowa mózgu

● str. 11

odpowiedzialna za narządy znajdujące się po prawej  części ciała  —

i odwrotnie,  czyli prawa odpowiada za te po lewej stronie. U leworęcznych osób zaś to prawa półkula jest tą logiczną, a lewa tą twórczą.

Oczywiście nasz  mózg jest  bardzo  plastyczny i  w ekstremalnych

przypadkach niektóre jego obszary potrafią przejąć zadania innych.

W czasopiśmie Lancet, w numerze z 9 lutego 2002 roku, jest opisany

nawet przypadek trzyletniej dziewczynki, której wskutek przewlekłego zapalenia mózgu zagrażającego śmiercią usunięto całą lewą pół-

kulę.  Można było się spodziewać,  że jeśli  dziewczynka w ogóle to

przeżyje,  to będzie  mocno upośledzona,  przynajmniej  jeśli  chodzi

o funkcje,  za które odpowiedzialna jest  lewa półkula.  Dziewczynka

teraz ma już ponad siedem lat i jest całkowicie normalna, a co więcej

— posługuje się biegle dwoma językami!

Poszczególne płaty mózgu są odpowiedzialne za różne funkcje:

1. Płat potyliczny — odpowiada za widzenie (ośrodki wzroku)

i ocenę parametrów obrazu,  takich jak głębia,  kolor,  kształt,

ruch.

2. Płat  ciemieniowy — wrażenia czuciowe,  dochodzące z powierzchni skóry (czucie bólu, dotyku, temperatury), poza tym

orientacja  przestrzenna,  integracja  ruchu  i  wzroku  w jedno

wrażenie, celowe ruchy.

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

2. Budowa mózgu

● str. 12

3. Płat  skroniowy —  analiza  wrażeń  słuchowych  oraz

węchowych.

4. Płat czołowy — działanie, funkcja ruchowa, analiza i kontrola

stanów  emocjonalnych,  podejmowanie  decyzji,  planowanie,

ocena sytuacji.

5. W tylnej części mózgu, poniżej, znajduje się jeszcze móżdżek

—  część  mózgu,  która  pozwala  nam  utrzymać  właściwą

postawę  i równowagę.  Poza  tym  odpowiada  za  wyuczone

działania, jak na przykład jazda na rowerze, działa jak swoisty

„autopilot”.

Przed wstrząsami i uderzeniami mózg jest chroniony nie tylko koś-

cią, ale także tzw. oponami mózgowymi, które są trójwarstwowymi  błonami  znajdującymi  się między mózgiem a czaszką.  Ponadto

tkanki mózgu są omywane przez płyn mózgowo-rdzeniowy, składają-

cy się z wody i ze składników odżywiających komórki mózgu.

Mózg jest centralną częścią układu nerwowego. Niektóre włókna

nerwowe wychodzą z mózgu,  unerwiając przede wszystkim głowę,

szyję i górną część ciała. Pozostałe tworzą grubą wiązkę — rdzeń krę-

gowy, od którego odchodzą nerwy zaopatrujące pozostałe części cia-

ła. Nadzorują one setki czynności jednocześnie.

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

3. Dieta mózgu

● str. 13

3. Dieta mózgu

To, co jesz, ma ogromne znaczenie dla wydajności Twojego mózgu.

U dorosłej  osoby zużywa on około dwudziestu procent energii  wytwarzanej  przez organizm.  Dlatego ważne jest,  abyś stosował  dietę

wysokoenergetyczną,  dzięki  której  Twój  mózg będzie  mógł  dawać

z siebie wszystko.

Dlaczego dieta jest  tak ważna dla prawidłowego działania naszego

mózgu? Każdy akson (długie włókno, wzdłuż którego przekazywany

jest impuls elektryczny z jednej komórki nerwowej do innej) jest otoczony otoczką mielinową,  która pełni  funkcję izolatora.  Im lepsza

jest stosowana przez nas dieta,  tym ta izolacja jest lepsza,  a informacja jest sprawniej przekazywana. To, co jemy, ma również wpływ

na prawidłowe działanie komórek glejowych,  które wytwarzają os-

łonki mielinowe oraz odżywiają aktywne komórki nerwowe. Z pewCopyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

3. Dieta mózgu

● str. 14

nością więc warto dowiedzieć się,  jaka żywność sprzyja sprawności

naszego umysłu, a jaka nie.

Aby przesyłanie informacji w mózgu działało prawidłowo, wytwarza

on neuroprzekaźniki,  czyli  substancje chemiczne,  które przekazują

sygnał  przez synapsę (połączenie między komórkami  nerwowymi).

Nasz mózg wytwarza około siedemdziesięciu różnych neuroprzekaź-

ników,  w tym adrenalinę oraz  endorfiny.  W książce „Brain Food”

Brian i  Roberta Morgan piszą,  że „jakiekolwiek niedobory składników odżywczych mogą  obniżyć  poziom pewnych neuroprzekaźników, a tym samym niekorzystnie wpłynąć na zachowania, za które są

one odpowiedzialne. Ma tu również miejsce sytuacja odwrotna: moż-

na wyeliminować problemy fizyczne lub psychiczne, podnosząc poziom  odpowiednich  neuroprzekaźników  poprzez  proste  zmiany

w składzie diety”.

è W takim razie co warto zjeść, aby Twój mózg pracował wydajnie?

1. Owoce i  warzywa — są one bogatym źródłem potasu, który

do poprawiania pracy umysłu nadaje się znakomicie. Najbardziej  bogate w potas owoce to banany,  pomarańcze,  morele,

brzoskwinie. Pomarańcze jedz również ze względu na bogactwo witaminy C. Jeśli zaś chodzi o warzywa, to warto jeść pomidory i ziemniaki.

2. Pamiętaj  o tłuszczach rybnych i  roślinnych.  Ryby to bardzo

bogate źródło kwasów omega 3.  Brak tego kwasu przyczynia

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

3. Dieta mózgu

● str. 15

się  do  powstawania  depresji.  Orzechy stanowią  zaś  źródło

kwasu linolowego, potrzebnego mózgowi do naprawy osłonek

mielinowych.  Ponadto orzechy pobudzają  pracę mózgu i  łagodzą stany depresyjne. Z tych samych powodów warto też jeść

ciemne pieczywo z nasionami i  kasze. Jedz jajka, gdyż są

one bogate w tzw. prekursory acetylocholiny, neuroprzekaźnika odpowiedzialnego m.in. za zapamiętywanie słów.

3. Pij  duże ilości  wody,  unikaj  herbaty i  kawy.  Woda pozwala

oczyścić ciało z toksyn, szybko i skutecznie gasi pragnienie. Takie napoje, jak kawa, herbata czy napoje gazowane, niszczą witaminy z grupy B, odwadniają organizm, a także Twój mózg.

4. Ogranicz spożywanie słodyczy. Co prawda dostarczają one du-

żych ilości energii i poprawiają nastrój, jednak na bardzo krótki czas, po którym następuje gwałtowny spadek formy.

5. Zawsze jedz  śniadanie. Jest  to zdecydowanie najważniejszy

posiłek dnia.  Niech będzie  bogate  w węglowodany  i  białko.

Dzięki zdrowemu śniadaniu energia będzie uwalniana stopnioCopyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

3. Dieta mózgu

● str. 16

wo, co pozwoli Twojemu mózgowi cały czas być w dobrej formie.

6. Nie objadaj  się na noc.  Po posiłku żołądek jest zmuszony do

trawienia,  angażuje do pracy serce, wątrobę oraz nerki. Ciało

zamiast odpoczywać, będzie musiało pracować, a przez to również Twój  mózg nie będzie wypoczęty.  A jak wiadomo,  dobry

sen sprzyja nauce. W czasie, gdy śnimy, dokonuje się tzw. konsolidacja śladów pamięciowych.  Informacje,  które zostały do

mózgu wprowadzone podczas dnia,  w pewnym sensie się kodują i  zapisują,  dlatego bardzo ważne jest,  aby Twój  sen był

spokojny i niezakłócony. Dlatego też dużo lepszym pomysłem

jest przeznaczenie większej ilości czasu na sen niż na naukę do

rana.

7. Oprócz  pokarmu do wydajnej  produkcji  niezbędnych neuroprzekaźników potrzebne są duże ilości tlenu. Dlatego regularnie uprawiaj ćwiczenia fizyczne!

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

4. Synchronizuj półkule mózgowe

● str. 17

4. Synchronizuj półkule mózgowe

Synchronizacja półkul mózgowych zapewnia harmonijną współpracę

obu półkul, szybsze przetwarzanie informacji oraz łatwiejszą ich syntezę. Jak już wiemy, lewa i prawa półkula przetwarzają inny rodzaj

informacji,  dlatego ważne jest,  aby  — w celu skutecznej  i wydajnej

pracy mózgu — zawsze pracowały one w harmonii.

1. Doskonałym ćwiczeniem na synchronizację półkul jest  żonglerka. Jest ona jak jazda na rowerze, gdy się jej nauczysz, bę-

dziesz  ją  wykonywać  automatycznie.  Rozłożona  na  czynniki

żonglerka to dla naszego mózgu bardzo skomplikowana czynność. Zaangażowane są w nią kora czołowa (planowanie ułożenia rąk, ciała, głowy), kora ruchowa (wykonanie złożonej sekwencji ruchów), móżdżek (utrzymanie równowagi,  ruch gałek

ocznych)  i  wiele innych obszarów mózgu.  Badania naukowe

dowiodły,  że synchronizacja wszystkich tych czynności  przyczynia się do rozwoju tkanki mózgowej, tak jak na siłowni rozwijają się mięśnie. W Internecie jest wiele stron z dokładnym

opisem, krok po kroku, jak się nauczyć żonglerki. Na początek

znajdź sobie jakieś piłeczki (można kupić takie na Allegro, mo-

żesz użyć owoców, np. mandarynek, lub zrobić piłeczki samodzielnie). Gdy już będziesz umiał dobrze żonglować trzema pi-

łeczkami, możesz spróbować zwiększyć ich liczbę albo uatrakCopyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

4. Synchronizuj półkule mózgowe

● str. 18

cyjnić to,  co już umiesz (rzucać piłeczki szybciej i niżej,  dużo

wyżej lub z szerzej rozstawionymi rękoma). Do dzieła!

2. Ostatnio popularną metodą synchronizacji półkul mózgowych

jest  słuchanie muzyki  z  dudnieniami  różnicowymi.  Płyty

z takimi nagraniami  sprzedają się jak świeże bułeczki.  Teksty

reklamowe,  które towarzyszą sprzedaży tych płyt,  to w dużej

mierze przesada, jednak jeśli trafisz na dobrą jakościowo płytę,

odprężysz się i założysz słuchawki,  z pewnością w połączeniu

z odpowiednim nastawieniem pomoże Ci ona bardzo skutecznie zsynchronizować półkule. Ponadto taka muzyka znakomicie  nadaje  się  do  ćwiczeń  relaksacyjnych,  które  opisane  są

w dziale o szybkiej nauce.

3. W doskonaleniu współpracy Twoich półkul bardzo przydatna

będzie wizualizacja. Nie tylko w połączeniu z muzyką relaksacyjną,  ale również sama w sobie.  To,  jakie obrazy będziesz

sobie tworzyć,  zależy tylko od Ciebie.  Możesz stworzyć sobie

obraz dużych półkul, między którymi jest pusta szczelina. Wyobraź sobie, jak między półkulami tworzą się mosty lub innego

rodzaju połączenia, a każde nowe połączenie to coraz większa

harmonia i  współpraca.  Dodaj  do tego różnego rodzaju afirmacje, a efekty będą jeszcze lepsze!

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiCzęść II:

Zapamiętuj

za pomocą

mnemotechnikEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

1.Wprowadzenie do mnemotechnik

● str. 20

1.Wprowadzenie do mnemotechnik

Ile razy zdarzyło Ci się, że mimo usilnych prób nie mogłeś zapamię-

tać jakiejś daty lub definicji? Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że za

pomocą prostych technik możesz znacznie zwiększyć wydajność swojej pamięci? Najwyższy czas, abyś się ich nauczył. Mnemotechniki to

metody, dzięki którym możesz w łatwy i ciekawy sposób zapamiętać

potrzebne Ci  informacje.  Takich technik istnieje wiele i  są bardzo

zróżnicowane,  a wszystkie opierają się na  wizualizacji i  umiejętności  tworzenia  skojarzeń.  Te dwa elementy to podstawa.  Dzięki

temu zapamiętywanie niektórych informacji będzie znacznie prostsze  niż  dotąd.  Zanim przystąpisz  do  poznawania  poszczególnych

mnemotechnik,  zapoznaj  się z kilkoma zasadami,  których będziesz

przestrzegać podczas ich używania. Pamiętaj o nich, a zaskoczy Cię

skuteczność technik zapamiętywania.

Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Michał PasterskiEFEKTYWNA NAUKA — Michał Pasterski

1.Wprowadzenie do mnemotechnik

● str. 21

1.1. Podejście do własnej pamięci

Bardzo ważne jest,  abyś myślał  o swojej  pamięci  w jak najbardziej

pozytywny sposób. Jeśli kiedykolwiek twierdziłeś, że masz słabą pamięć, że łatwo zapominasz lub że zapamiętywanie niektórych rzeczy

jest trudne, zmień to przekonanie. Ludzki mózg to organ o ogromnych, wręcz nieograniczonych możliwościach, dla którego skuteczny

proces zapamiętywania to tylko kwestia treningu. Nasza pamięć jest

niezwykła — każdego dnia zapamiętujemy aż kilka milionów różnych

informacji.  Każde wydarzenie,  które ma miejsce w naszym otoczeniu,  pozostawia  swój  ślad w postaci  połączeń między komórkami

w mózgu,  których ilości  wręcz nie da się zliczyć.  Twoim zadaniem

jest nauczyć się utrwalać te połączenia oraz wydobywać informacje,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin