SCENARIUSZ ZAJĘC DOTYCZĄCYCH ORIENTACJI ZAWODOWEJ
Temat: Odkrywanie swoich zainteresowań, przygotowanie do wyboru zawodu.
Poziom nauczania: III klasa gimnazjum
Czas trwania lekcji: 4 x 45 minut
Cele ogólne:
· Wprowadzenie uczniów w problematykę orientacji zawodowej.
· Wyjaśnienie znaczenia pracy w życiu człowieka
· Zapoznanie uczniów z czynnikami warunkującymi trafną decyzję zawodową i edukacyjną
· Inspirowanie uczniów do myślenia o przyszłości i planowanie swojej kariery zawodowej.
Cele operacyjne zajęć:
W wyniku zajęć uczeń potrafi:
· Wymienić typy szkół ponadgimnazjalnych
· Scharakteryzować szkoły tzn. podać profile, czas nauki, warunki przyjęć itp.
· Stworzyć listę czynników, od których zależy wybór zawodu
· Określić swoje zainteresowania, dokonać wyboru ulubionych zajęć,
· Wstępnie nakreślić swoją przyszłość zawodową
· Podjąć próbę oceny swoich preferencji zawodowych na podstawie ankiety
Formy pracy:
· Praca samodzielna
Metody pracy:
· Dyskusja
· Forum
· Pogadanka
· Praca w grupach
1. Wprowadzenie uczniów w problematykę wyboru zawodu.
Podział klasy na 4 osobowe zespoły, które samodzielnie pracując, odpowiadają na pytania:
- Co to jest praca?
- Po co ludzie pracują?
- Co dzieje się, gry ktoś chce pracować i nie może znaleźć pracy?
Omówieniem ćwiczenia jest opracowanie na arkuszu papieru wspólnej dla wszystkich definicji pracy z uwzględnieniem znaczenia potrzeb człowieka.
2. Nauczyciel proponuje zestaw ćwiczeń, które pozwolą na zebranie jak największej ilości informacji o sobie. Poznanie własnych zainteresować. (załącznik nr 1)
· Ćwiczenia 1. – Ludzie – Fakty - Rzeczy
· Ćwiczenie 2. – Hobby
· Ćwiczenie 3. – Zajęcia
· Ćwiczenie 4. – Programy telewizyjne
· Ćwiczenie 5. – Przedmioty w szkole
· Ćwiczenia 6. – Książki i czasopisma
· Ćwiczenie 7. – Zestawienie zainteresowań
3. Nauczyciel proponuje dyskusję dotyczącą możliwości kształcenia uczniów po ukończeniu gimnazjum.
Zadając odpowiednie pytania powodujemy, że uczniowie wymieniają:
• typy szkół ponadgimnazjalnych (licea ogólnokształcące , licea profilowane, technika, szkoły
zawodowe) (załącznik nr 2 – schemat szkolnictwa ponadgimnazjalnego)
• czas trwania nauki
• przewidywane warunki naboru, itp.
Podsumowanie dyskusji może odbyć sie poprzez wypisanie najważniejszych informacji na tablicy lub wykonanie plakatu mazakami na kartonie i pozostawienie go w pracowni do dalszej prezentacji.
4. Wybór zawodu – ważna decyzja.
Przekazanie uczniom najbardziej istotnych informacji dotyczących wyboru zawodu przy wykorzystaniu opracowania teoretycznego (załącznik nr 3). Uczniowie rozwiązują kwestionariusz zainteresowań zawodowych. Następnie wprowadzają odpowiedzi do arkuszu, rozmawiają w grupach o otrzymanych wynikach.
· Kwestionariusz zainteresowań zawodowych. (załącznik nr 4)
· Arkusz odpowiedz (załącznik 5)
5. Każdy uczeń zakłada sobie teczkę, w której będzie gromadził materiały wypracowane podczas zajęć oraz samodzielnie zdobyte informacje.
6. Zabawa „Ambasador”
Klasa dzieli się na dwie grupy. Grupy siadają w dwóch odrębnych miejscach. Na kartce piszą nazwę dowolnego zawodu. Następnie każda z grup deleguje swojego ambasadora do drugiego zespołu. Ma on za zadanie bez używania słów przedstawić grupie wymyślony przez kolegów zawód. Zadaniem zespołu jest odgadnięcie nazwy zawodu. Następnie zawód odgaduje druga grupa. Wygrywa ten zespół, który w krótszym czasie odgadł hasło.
7. Zadanie domowe : Porozmawiać z rodzicami na temat ich drogi zawodowej i zainteresowań, opisać czy wybrany zawód pokrywa się z zainteresowaniami rodziców.
ZAŁĄCZNIK NR 1
Gdybyś pewnego dnia mógł robić tylko to, na co masz ochotę, to czym byś się zajmował? Jakie prace lubisz? Odpowiedz na te pytania, a dowiesz się więcej o swoich zainteresowaniach. Zainteresowania mogą zaważyć na wyborze drogi zawodowej. Jeżeli lubisz swoją pracę, to masz duże szanse odnieść sukces i być szczęśliwym.
Przeczytaj instrukcje do każdej części. Sprawdź, które mówią, co naprawdę czujesz.
Ćwiczenie 1.
Zaznacz, jak bardzo lubisz robić każdą z tych rzeczy: często/ dosyć często, czasami, nigdy/ prawie nigdy.
dosyć często prawie nigdy
Ludzie
Lubię być z ludźmi .................... ................... ....................
Mam dobre kontakty z ludźmi .................... ................... ....................
Lubię rozmawiać z ludźmi .................... ................... ....................
Chcę ludziom pomagać .................... ................... ....................
uzyskać informacje .................... ................... ....................
Lubię dowiadywać się nowych
rzeczy .................... ................... ....................
Zdobywanie informacji jest dla
mnie powodem do dumy .................... ................... ....................
Wyszukuję informacje .................... ................... ....................
Lubię pracować rękoma .................... ................... ....................
Lubię reperować rzeczy .................... ................... ....................
Chcę wiedzieć jak to działa .................... ................... ....................
Umiem złożyć elementy w określoną
całość .................... ................... ....................
Ćwiczenie 2.
Hobby
Jakie hobby uważasz za ciekawe? Przeczytaj listę zajęć hobbistycznych poniżej. Zaznacz Twoje hobby i opisz je obok. Jeżeli zaznaczysz np. „zbieranie”, napisz, co kolekcjonujesz (monety, znaczki itp.) i dlaczego Ci się to podoba.
........................... Zbieranie: .........................................................................................
........................... Sport: ................................................................................................
........................... Muzyka: ...........................................................................................
........................... Czytanie: ..........................................................................................
........................... Kwiaty: ............................................................................................
........................... Zwierzęta: .........................................................................................
........................... Robótki ręczne: ..................................................................................
........................... Szycie: .............................................................................................
........................... Praca w drewnie: ...............................................................................
........................... Fotografia: .........................................................................................
........................... Sztuka: .............................................................................................
........................... Inne: .................................................................................................
Ćwiczenie 3.
W jakich zajęciach bierzesz udział po lekcjach? Jaką rolę tam pełnisz? Jesteś organizatorem, czy uczestnikiem? Zaznacz, w jakich zajęciach bierzesz udział, potem opisz, w jaki sposób jesteś w to zaangażowany.
........................... Kluby szkolne (wymień i opisz) .........................................................
........................... Samorząd szkolny: .........................................................................
........................... Zespół muzyczny: ...........................................................................
........................... Chór: ...............................................................................................
........................... Organizowanie zabaw: ...................................................................
........................... Gazetka szkolna: .............................................................................
........................... Sporty (wymień wszystkie): ...............................................................
Ćwiczenie 4.
Zaznacz ten rodzaj programów telewizyjnych, które oglądasz co tydzień. Potem w każdej kategorii wpisz dwa lub trzy Twoje ulubione programy.
........................... Sportowe: .......................................................................................
........................... Przygodowe: .....................................................................................
........................... Humanistyczne/ teatr: .......................................................................
........................... Fantastyczno - naukowe: ..................................................................
........................... Komedie: .......................................................................................
........................... Filmy rysunkowe: .............................................................................
........................... Teleturnieje: .......................................................................................
........................... Muzyczne: .......................................................................................
........................... Podróżnicze: .....................................................................................
........................... Naukowe: .......................................................................................
........................... Wiadomości: .....................................................................................
Ćwiczenie 5.
Które przedmioty w szkole lubisz najbardziej? Zaznacz te, w których jesteś dobry. Potem napisz, co Cię w nich interesuje najbardziej.
........................... J. polski: .........................................................................................
........................... J. obce : .........................................................................................
........................... Matematyka: .....................................................................................
........................... Historia: .........................................................................................
........................... WOS: .............................................................................................
........................... Geografia: ......................................................................................
........................... Biologia: ........................................................................................
........................... Fizyka: ...........................................................................................
........................... Chemia: .........................................................................................
........................... Informatyka: .....................................................................................
........................... Plastyka: .........................................................................................
........................... Muzyka: .........................................................................................
........................... Wychowanie fizyczne: .....................................................................
........................... Religia: ..........................................................................................
Jakiego rodzaju książki i czasopisma czytasz? Zaznacz, jakie czytasz, potem wpisz Twoje ulubione.
........................... Sport: .............................................................................................
........................... Technika: ..........................................................................................
........................... Samochody: ......................................................................................
........................... Ogrodnictwo: ...................................................................................
........................... Satyryczne: .......................................................................................
no_idea