Program - up. lekkie.doc

(77 KB) Pobierz
Program indywidualnych zajęć rewalidacyjnych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program indywidualnych zajęć rewalidacyjnych
dla ucznia upośledzonego umysłowo

w stopniu lekkim

obejmujący pierwszy etap kształcenia

(sporządzony na podstawie opinii PPPP)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                              Przygotowała

                                                                                                                              mgr Joanna Flakus

 

 

CELE ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH

 

 

1. Wspomaganie rozwoju zdolności i zainteresowań:

·        zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i życzliwości;

·        wytworzenie pozytywnych relacji opartych na szacunku, trosce, zaufaniu i wsparciu;

·        budzenie wiary we własne możliwości, odkrywanie potencjalnych zdolności i inspirowanie do ujawniania zainteresowań;

·        kształtowanie równowagi emocjonalnej i pozytywnej motywacji do podejmowanych zadań;

·        wspieranie twórczego zaangażowania w życie szkoły;

·        dostosowanie działań edukacyjnych do diagnozy psychologiczno – pedagogicznej dziecka.

 

2. Kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy, takich jak: słuchanie, mówienie, pisanie, czytanie, rachowanie, obserwowanie, odtwarzanie i tworzenie:

·        uwrażliwianie na słuchanie wypowiedzi innych osób;

·        uczenia poprawnej wymowy i wyrażania myśli w formie zdań;

·        wzbogacanie biernego i czynnego słownictwa;

·        rozwijanie percepcji słuchowej – szczególnie w zakresie słuchu fonematycznego, percepcji słuchowo – wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej;

·        usprawnianie motoryki małej;

·        kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji i logicznego myślenia;

·        wdrażanie do gromadzenia doświadczeń matematycznych

 

3. Kształtowanie prawidłowej postawy społeczno – etycznej:

·        kształtowanie właściwych zachowań wobec ludzi;

·        rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, regionalnej i do ojczyzny;

·        uwrażliwianie na poszanowanie języka ojczystego, symboli i tradycji narodowej;

·        wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów pojawiających się w codziennym życiu;

·        rozwijanie potrzeby właściwego komunikowania się i współpracy.

 

 

 

 

4. Uwrażliwianie na piękno środowiska przyrodniczego i kulturowego:

·        kształtowanie właściwego stosunku do świata zwierząt i roślin;

·        uświadamianie konieczności dbania o środowisko naturalne;

·        uwrażliwianie na piękno kultury i sztuki regionu;

·        wdrażanie do obsługo podstawowych urządzeń technicznych;

·        rozwijanie aktywności muzycznej, plastycznej i technicznej.

 

5. Uświadamianie konieczności dbania o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo:

·        wdrażanie do troski o zdrowie psychiczne i fizyczne i psychiczne poprzez właściwe gospodarowanie czasem i aktywny wypoczynek;

·        wyrabianie poprawnych nawyków żywieniowych i higienicznych;

·        poszerzanie wiedzy na temat własnego ciała, jego możliwości i ograniczeń;

·        uwrażliwianie na bezpieczeństwo i kształtowanie umiejętności unikania zagrożeń.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ

 

 

Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są z uczniem 3 razy w tygodniu. W czasie ich trwania nauczyciel podkreśla mocne strony ucznia, stara się nawiązać z nim ja najlepszy kontakt, zachęca go do pracy oraz pomaga pokonać trudności. Zajęcia odbywają się w zabawowej, często z wykorzystaniem edukacyjnych programów komputerowych.

              W wyniku realizowanych zadań uczeń bez obaw porusza się na terenie szkoły, coraz lepiej funkcjonuje w zespole klasowym, buduje pozytywne relacje z kolegami i nauczycielami.

              W czasie zajęć rewalidacyjnych, zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej, rozwijana jest percepcja słuchowa, wzrokowa, koordynacja wzrokowo – ruchowa oraz sprawność graficzna. Utrwalane są kształty liter pisanych i drukowanych, doskonalona technika czytania sylabami, wyrazami, zdaniami. Wszystkie działania poparte są materiałem konkretnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DZIAŁANIA REWALIDACYJNE

 

 

1. Rozwijanie sprawności manualnej:

·        malowanie form kolistych,

·        malowanie form falistych,

·        malowanie dużych konturowych rysunków,

·        montowanie konstrukcji z klocków,

·        układanki płaskie według wzoru i bez wzoru,

·        nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, zwijanie żyłek,

·        wycinanie z papieru: ciągłe po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturów rysunków,

·        wycinanki, naklejanki z papieru, materiału, włóczki itp.,

·        elementy origami,

·        modelowanie w glinie, plastelinie, masie solnej,

 

2. Ćwiczenia graficzne:

·        rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter,

·        rysowanie wzorów po śladzie,

·        kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,

·        kolorowanie kredkami małych przestrzeni,

·        rysunki dowolne kredkami ołówkowymi lub świecowymi,

 

3. Usprawnianie percepcji wzrokowej:

·        dobieranie par jednakowych obrazków,

·        dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,

·        odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur itp.),

·        rozpoznawanie zmian jakościowych i ilościowych w układach elementów (zabawa Co się tu zmieniło?)

·        układanie obrazków wg instrukcji słownej (stosunki przestrzenne),

·        układanie obrazków w kolejności w jakiej były pokazywane,

·        układanie obrazków z części (puzzle),

·        układanie figur geometrycznych z części,

·        układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci,

·        rysowanie kompozycji za pomocą szablonów,

·        budowanie wg wzoru kompozycji z klocków,

·        wyszukiwanie różnic między obrazkami,

·        wyszukiwanie podobieństw między obrazkami,

·        wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter – bez czytania, jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej.

 

4. Usprawnianie percepcji słuchowej

·        wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków najbliższego otoczenia i ich lokalizacja,

·        różnicowanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody,

·        zabawy ruchowe ze śpiewem,

·        ćwiczenia słuchu fonematycznego:

-         podział wyrazów na sylaby,

-         liczenie sylab w wyrazach,

-         porównywanie liczby sylab w wyrazach,

-         tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby,

-         kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych,

-         sztafeta sylabowa (tworzenie wyrazu rozpoczynającego się sylabą końcową poprzedniego wyrazu),

-         rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalanie miejsca jej położenia,

-         synteza sylab podanych ze słuchu,

-         wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie,

-         dobieranie par obrazków (wyrazów) wg pierwszej głoski,

-         tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski,

-         wyodrębnianie ostatnich głosek w nazwach obrazków,

-         rozpoznawanie wyrazów kończących się i rozpoczynających tą samą głoską,

-         tworzenie wyrazów rozpoczynających się od ostatniej głoski podanego wyrazu (np. kot – tulipan),

-         przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski na początku, w środku lub na końcu wyrazu,

-         przekształcanie wyrazów przez zamianę sylaby na początku, w środku lub na końcu wyrazu,

-         wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach,

 

 

5. Doskonalenie umiejętności czytania:

·        czytanie całościowe sylab i wyrazów,

·        czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami,

·        czytanie naprzemienne sylab, wyrazów i zdań,

·        czytanie selektywne głośne i ciche,

·        czytanie z przesłonką (w okienku),

·        ćwiczenia w rozumieniu treści.

 

6. Doskonalenie umiejętności pisania:

·        kreślenie ręką dużych liter w powietrzu,

·        pisanie dużych liter na tablicy – wodzenie po wzorze,

·        malowanie farbą liter na dużych arkuszach papieru,

·        pisanie liter za pomocą szablonu (z zaznaczonym strzałką kierunkiem kreślenia i miejscem rozpo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin