�Piotr zapar� si� Mnie z boja�ni przed �y- dami tylko s�owami, a Judasz zapar� si� Mnie uczynkami, z chciwo�ci, bo wzi�� pieni�dze od �yd�w, prowadzi� ich na Moje pojmanie i w�as- nymi r�kami Mnie wyda� � Piotr, gdym raz spojrza� na niego, uzna� sw�j b��d, rozp�aka� si�, porzuci� z�e towarzystwo, kt�re by�o dla niego okazj� do upadku i poszed� za Mn�. � A Ju- dasz, pomimo, �e go przyjacielem nazwa�em, gdy Mnie �ydom zdradziecko wydawa�, pomi- mo �e go przestrzega�em, �e Syna Cz�owieczego wydaje, wi�c zbrodni� pope�nia � by� niewzru- szony w swej zatwardzia�o�ci i ani my�la� o po- kucie � dlatego zgubi� si� wiecznie. Taki koniec spotka ka�dego zdrajc� � sprzedawczyka. Czy to b�dzie zdrajca, sprze- dawczyk Ko�cio�a i Wiary � czy w�asnej Oj- czyzny, czy tylko rodziny swojej, w ka�dym razie spotka go los Judasza. Srebrniki wzi�te za zdrad�, skropione krwi� i �zami zdradzo- nych, sprowadz� na zdrajc� pogard� ludzi uczciwych, zatwardzia�o�� serca i wieczne od- rzucenie od Pana Boga". Powiedz czy twoja Ojczyzna nie mia�a takich zdrajc�w, co brali srebrniki i honory od rz�d�w schizmatyckich i heretyckich za zdrad� Ko�cio�a i Ojczyzny, co miliony dusz oderwali od Ko�cio�a a Oj- czyzn� rozszarpali?". S�owa Pana Jezusa skierowane do Wandy Malczewskiej WANDA MALCZEWSKA WIDZENIA PRZEPOWIEDNIE - UPOMNIENIA DOTYCZ�CE KO�CIO�A I POLSKI WYDANIE DRUGIE Opracowa� KS. ALOJZY MAJEWSKI P.S.M. �ARKA" Wroc�aw 1993 Tekst �Widze� � Przepowiedni � Upomnie�" wed�ug edycji Wydawnictwa Ksi�y Pallotyn�w, Warszawa 1932 IMPRIMATUR ��d�, 12 grudnia 1931 + Kazimierz Tomczak Ok�adk� i kart� tytu�ow� projektowa�a: El�bieta W�lecka Opracowanie graficzne: Augustyn Pawlak ISBN 83-85647-05-8 Copyright by P.P.H. �ARKA' ul. Okr�na 24 53-008 Wroc�aw tel. 61-16-26 Od Wydawnictwa �Chwalcie Pana w �wi�tych Jego" (Ps 150). �Niewiasta boj�ca si� Boga ta b�dzie chwalona" (Prz31,30). Ojciec �wi�ty Jan Pawe� II bardzo cz�sto wzywa wiernych do na�ladowania �wi�tych przez poznawanie ich �ycia w celu pog��- bienia swojej wiary, aby w ten spos�b �ycie nasze stawa�o si� coraz bardziej sensowne i po�yteczne. Nie�yj�cy ju� Papie� Pawe� VI zapytany czego najbardziej po- trzebuje ludzko�� w dzisiejszych czasach, odpowiedzia�: �ywych �wiadk�w Chrystusa, czyli prawdziwych �wi�tych, co osi�ga si� jedynie i wy��cznie na drodze praktykowania cnot chrze�cija�s- kich, czyli samozaparcia si� siebie, umartwienia i gotowo�ci wy- rzeczenia si� wszystkiego, w tym tak�e w�asnego �ycia z mi�o�ci do Boga i bli�niego. Nar�d, kt�ry traci zdolno�� do ofiary i wyrzecze� dla obrony warto�ci wy�szych, wiecznych, duchowo � Boskich, wydaje na siebie z wolna wyrok �mierci, gdy� zamiast b�ogos�awie�stwa �ci�- ga na siebie przekle�stwo. Wiadomo te�, �e Polska dop�ty by�a pot�na L niezawis�a do- p�ki moralno�� sta�a wysoko tzn. B�g i Jego �wi�te Przykazania i Prawo by�y na pierwszym miejscu. Nar�d kt�ry buduje systemy bezbo�ne i pozbawia si� wiary, nie tylko �e nie rozwi��e nigdy �adnych problem�w spo�ecznych, ale stanie si� ze swej natury za- rzewiem nienawi�ci, przemocy, zdziczenia obyczaj�w i pogardy cz�owieka we wszystkich jego przejawach z okrucie�stwem wojny w��cznie. W ubieg�ym wieku wiele czyni�a dla odrodzenia religijnego i mo- ralnego spo�ecze�stwa S�uga Bo�a Wanda Malczewska (pro- ces beatyfikacyjny w toku), znana ekstatyczka, kt�ra w swych wizjach mia�a liczne spotkania z Chrystusem i Naj�wi�tsz� Maryj� Pann�. Pan Jezus i Matka Naj�wi�tsza dla ratowania naszej Ojczyzny od ca�kowitej utraty niezawis�o�ci i to�samo�ci narodowej, za jej po- �rednictwem skierowali do narodu polskiego r�ne przestrogi i upomnienia, bardziej dzisiaj aktualne ni� kiedykolwiek w prze- sz�o�ci. W�a�nie na przyk�adzie jej autentycznie �wi�tego �ycia, ludzie wszystkich stan�w i w ka�dym wieku znajd� wspania�y i niezwykle buduj�cy wz�r jak nale�y �y� i post�powa�, aby Pan B�g mia� z nas chwa��, a Ko�ci� i Ojczyzna po�ytek. Ojciec �wi�ty w czasie III pielgrzymki do Polski w homilii wy- g�oszonej w �odzi m�wi�c o wyj�tkowych zaletach Wandy Mal- czewskiej i stawiaj�c j� za wz�r dla wszystkich Polak�w powie- dzia� m.in.: �Wanda Malczewska zmar�a w opinii �wi�to�ci pod koniec zesz�ego wieku. Przez ca�e �ycie odznacza�a si� czci� do Naj�wi�tszego Sakramentu. Jest wspania�ym wzorem aposto�owa- nia dla os�b �wieckich". Tre�ci� �ycia Wandy by�y prawdy zawarte w s�owach: �M�dl si� i pracuj, cierp i kochaj, spoczywaj z tak� ufno�ci� w Sercu Pana Boga, jak niemowl� na �onie matki � kochaj Pana Boga jako najlepszego Ojca, a l�kaj si� Go, jako Sprawiedliwego S�dziego". Przyk�ad wyj�tkowej �wi�to�ci Wandy powinien ka�demu mo- cno u�wiadomi� jaka droga prowadzi do prawdziwego odrodze- nia religijnego, kt�ra jak powiedzia� Ojciec �wi�ty Jan Pawe� II (L'Osservatore Romano, nr 12, 1992, str. 24 � 26), nie ma nic wsp�l- nego z g�oszeniem �nowej" ewangelii � innej od tej � kt�ra zo- sta�a zachowana i przekazana przez �wi�t� Tradycj� Ko�cio�a, bo- wiem �Chrystus ten sam wczoraj, dzi� i na wieki". Ksi��ka ta zawiera tylko najwa�niejsze-objawienia �wi�tobli- wej Wandy. Dla pe�niejszego przybli�enia jej postaci, uzupe�nili�- my cz�� biograficzn� Wandy Malczewskiej w oparciu o ksi��k� pt. �Mi�o�� Boga i Ojczyzny" ksi�dza Grzegorza Augustynika. B�g da� nam woln� Ojczyzn�, ale od nas jak Wanda powta- rza � zale�e� b�dzie, czy nam wolno�� zachowa. Oby s�owa Wandy pobudzi�y nas do wierno�ci wobec Boga i do sumiennego wype�niania naszych obowi�zk�w. OBJAWIENIA BOSKIE Objawienia s� dwojakiego rodzaju: publiczne i prywatne. Pub- liczne s� to te, kt�re sko�czy�y si� z chwil� �mierci ostatniego z Aposto��w i prywatne, kt�re mog� si� odnosi� do jednej osoby, do wi�kszej liczby os�b, do okre�lonego spo�ecze�stwa lub nawet do ca�ego narodu. Do objawie� publicznych nale�� te, kt�re B�g da� Prorokom i Aposto�om, do prywatnych te, jakie otrzyma�y osoby �wi�te lub �wi�tobliwe. W objawieniach publicznych, Duch �wi�ty tak kieruje osobami otrzymuj�cymi objawienia i o�wieca ich rozum, �e zb��dzi� nie mog�. Inaczej rzecz ma si� w objawieniach prywatnych. Tu mog� zaj�� omy�ki, niedok�adno�ci i niejasno�ci. Osoba otrzymuj�ca ob- jawienia mo�e zapomnie� cz�� szczeg��w; nada� tre�ci objawio- nej inne znaczenie, a opowiadaj�c je innym osobom mo�e u�y� wyraz�w nie�cis�ych i nieodpowiednich. Objawienia publiczne obowi�zani jeste�my przyj�� jako Bo�e, a wi�c nieomylne, ich wiarygodno�� potwierdza bowiem Ko�ci� �w. swym nieomylnym autorytetem. Objawieniom prywatnym mo�- na nie wierzy� nawet wtedy, gdy Ko�ci� udziela im aprobaty, ozna- cza ona tu bowiem tylko tyle, �e nie ma w nich nic sprzeciwiaj�cego si� wierze, wierni zatem mog� je czyta� z po�ytkiem dla siebie. Wed�ug orzeczenia papie�a Benedykta XIV mo�na, bez szkody dla wiary, nie przyj�� objawie� prywatnych, byleby to czyni� bez lekcewa�enia i z szacunkiem. Zupe�ne odrzucanie objawie� prywat- nych, by�oby nierozumne, nierozs�dne i sprzeczne z wol� Bo�� (l Tes 5,19-21). Czyni�cy to, zawsze wi�cej trac� ni� zyskuj�. Tre�� objawie� prywatnych przyjmuje si� z wiar� czysto ludzk� opart� na rozumnych argumentach, a nie na mocy teologicznej cnoty wia- ry. Skoro wierzymy ludziom powa�nym � historykom, badaczom, profesorom, czemu mieliby�my nie wierzy� osobom �wi�tobliwym, kt�re na t� wiar� jeszcze bardziej zas�uguj�, w dodatku gdy Ko�- ci� �wi�ty, Matka nasza, nam je poleca. JAKIE S� ZAMIARY BO�E W OBJAWIENIACH PRYWATNYCH Objawienia prywatne nigdy nie maj� na celu g�oszenia nowej nauki wiary. Wiara nasza bowiem opiera si� na �wi�tej Tradycji Ko�cio�a i Pi�mie �wi�tym, czyli na s�owie objawionym przez same- go Boga, powierzonym Ko�cio�owi �wi�temu, kt�ry je swoim auto- rytetem wyja�nia i do wierzenia podaje. Objawienia za� prywatne mog� w spos�b pog��biony prawdy Bo�e tylko wyja�nia� i uzupe�- nia�, dodaj�c do nich buduj�ce i pouczaj�ce szczeg�y. B�g pos�ugu- je si� niekiedy objawieniami prywatnymi dla pobudzenia wiernych do wi�kszej gorliwo�ci, lub dla wprowadzenia np. nowych uroczys- to�ci i nabo�e�stw. Tak np. uroczysto�� Bo�ego Cia�a bierze sw�j pocz�tek z objawie� b�. Julianny z Leodium (1193�1258), a znane dzi� w ca�ym Ko�ciele nabo�e�stwo do Naj�wi�tszego Serca Jezusa powsta�o pod wp�ywem objawie�, kt�rymi Pan Jezus zaszczyci� wi- zytk� Mari� Ma�gorzat� Alaco�ue (1647 � 1690). Mo�na by tu jeszcze wymieni� ca�y szereg �wi�tych, kt�rzy zostali zaszczyceni wizjami i objawieniami, a kt�rzy potem swoim �yciem wywarli ogromny wp�yw na �ycie ca�ego Ko�cio�a �wi�tego, a tak�e �wiata; jak chocia�by �w. Franciszek z Asy�u, czy w ostatnich cza- sach s�ynny w�oski stygmatyk Ojciec Pio a tak�e b�. Faustyna. G��wn� przyczyn� objawie� prywatnych jest dobro� i Mi�osie- rdzie Bo�e. B�g pragnie w ten spos�b zach�ci� dobrych do wy- trwania, wzmocni� w nich wiar� i ufno�� podczas powszechnych 8 do�wiadcze�, a szczeg�lnie przypomnie� Sprawiedliwo�� Bo��, aby pobudzi� ludzi do pokuty i poprawy �ycia. Nieraz Pan B�g upomina w ten spos�b ca�e narody. Jest to te� znak szczeg�lnej dobroci Bo�ej, gdy w danym spo�e- cze�stwie wybiera jak�� osob�, godn� i �wi�tobliw�, kt�rej powie- rza okre�lon� misj� do spe�nienia. Np. Francja otrzyma�a swego czasu tak� pomoc w osobie �w. Joanny d'Arc, a nast�pnie �w. Teresy od Dzieci�tka Jezus, kt�re swoj� ofiar� i modlitw� odnowi�y �ycie chrze�cija�skie w swojej ojczy�nie. Pan B�g i o nas nie zapomnia�, przestrzegaj�c i upominaj�c przez �wi�tobliw� Wand� Malczewsk�, kt�ra swymi wizjami do- dawa�a ducha naszym rodakom. JAK NALE�Y ZACHOWA� SI� WOBEC OBJAWIE�? S� ludzie, kt�rzy uwa�aj� wszelkie objawienia prywatne za wy- mys�y, a krytykuj�c je odnosz� si� do nich z pewn� ironi� i lek- cewa�eniem, a na tych, co im daj� wiar�, patrz� z politowani...
Krynia_pl