Widzenia, przepowiednie- upomnienia dotyczące Kościoła i Polski - Wanda Malczewska.txt

(274 KB) Pobierz
�Piotr zapar� si� Mnie z boja�ni przed �y- 
dami tylko s�owami, a Judasz zapar� si� Mnie 
uczynkami, z chciwo�ci, bo wzi�� pieni�dze od 
�yd�w, prowadzi� ich na Moje pojmanie i w�as- 
nymi r�kami Mnie wyda� � Piotr, gdym raz 
spojrza� na niego, uzna� sw�j b��d, rozp�aka� si�, 
porzuci� z�e towarzystwo, kt�re by�o dla niego 
okazj� do upadku i poszed� za Mn�. � A Ju- 
dasz, pomimo, �e go przyjacielem nazwa�em, 
gdy Mnie �ydom zdradziecko wydawa�, pomi- 
mo �e go przestrzega�em, �e Syna Cz�owieczego 
wydaje, wi�c zbrodni� pope�nia � by� niewzru- 
szony w swej zatwardzia�o�ci i ani my�la� o po- 
kucie � dlatego zgubi� si� wiecznie.
Taki koniec spotka ka�dego zdrajc� � 
sprzedawczyka. Czy to b�dzie zdrajca, sprze- 
dawczyk Ko�cio�a i Wiary � czy w�asnej Oj- 
czyzny, czy tylko rodziny swojej, w ka�dym 
razie spotka go los Judasza. Srebrniki wzi�te 
za zdrad�, skropione krwi� i �zami zdradzo- 
nych, sprowadz� na zdrajc� pogard� ludzi 
uczciwych, zatwardzia�o�� serca i wieczne od- 
rzucenie od Pana Boga". Powiedz czy twoja 
Ojczyzna nie mia�a takich zdrajc�w, co brali 
srebrniki i honory od rz�d�w schizmatyckich 
i heretyckich za zdrad� Ko�cio�a i Ojczyzny, 
co miliony dusz oderwali od Ko�cio�a a Oj- 
czyzn� rozszarpali?".
S�owa Pana Jezusa skierowane do Wandy Malczewskiej


WANDA MALCZEWSKA
WIDZENIA 
PRZEPOWIEDNIE - UPOMNIENIA
DOTYCZ�CE KO�CIO�A I POLSKI
WYDANIE DRUGIE
Opracowa� 
KS. ALOJZY MAJEWSKI P.S.M.
�ARKA"
Wroc�aw 1993


Tekst �Widze� � Przepowiedni � Upomnie�" wed�ug edycji 
Wydawnictwa Ksi�y Pallotyn�w, Warszawa 1932
IMPRIMATUR
��d�, 12 grudnia 1931 
+ Kazimierz Tomczak
Ok�adk� i kart� tytu�ow� projektowa�a: 
El�bieta W�lecka
Opracowanie graficzne: 
Augustyn Pawlak
ISBN 83-85647-05-8
Copyright by P.P.H. �ARKA'
ul. Okr�na 24
53-008 Wroc�aw
tel. 61-16-26


Od Wydawnictwa
�Chwalcie Pana w �wi�tych Jego" (Ps 150). �Niewiasta boj�ca 
si� Boga ta b�dzie chwalona" (Prz31,30).
Ojciec �wi�ty Jan Pawe� II bardzo cz�sto wzywa wiernych do 
na�ladowania �wi�tych przez poznawanie ich �ycia w celu pog��- 
bienia swojej wiary, aby w ten spos�b �ycie nasze stawa�o si� coraz 
bardziej sensowne i po�yteczne.
Nie�yj�cy ju� Papie� Pawe� VI zapytany czego najbardziej po- 
trzebuje ludzko�� w dzisiejszych czasach, odpowiedzia�: �ywych 
�wiadk�w Chrystusa, czyli prawdziwych �wi�tych, co osi�ga si� 
jedynie i wy��cznie na drodze praktykowania cnot chrze�cija�s- 
kich, czyli samozaparcia si� siebie, umartwienia i gotowo�ci wy- 
rzeczenia si� wszystkiego, w tym tak�e w�asnego �ycia z mi�o�ci do 
Boga i bli�niego.
Nar�d, kt�ry traci zdolno�� do ofiary i wyrzecze� dla obrony 
warto�ci wy�szych, wiecznych, duchowo � Boskich, wydaje na 
siebie z wolna wyrok �mierci, gdy� zamiast b�ogos�awie�stwa �ci�- 
ga na siebie przekle�stwo.
Wiadomo te�, �e Polska dop�ty by�a pot�na L niezawis�a do- 
p�ki moralno�� sta�a wysoko tzn. B�g i Jego �wi�te Przykazania 
i Prawo by�y na pierwszym miejscu. Nar�d kt�ry buduje systemy 
bezbo�ne i pozbawia si� wiary, nie tylko �e nie rozwi��e nigdy 
�adnych problem�w spo�ecznych, ale stanie si� ze swej natury za- 
rzewiem nienawi�ci, przemocy, zdziczenia obyczaj�w i pogardy 
cz�owieka we wszystkich jego przejawach z okrucie�stwem wojny 
w��cznie.
W ubieg�ym wieku wiele czyni�a dla odrodzenia religijnego i mo- 
ralnego spo�ecze�stwa S�uga Bo�a Wanda Malczewska (pro- 
ces beatyfikacyjny w toku), znana ekstatyczka, kt�ra w swych wizjach 
mia�a liczne spotkania z Chrystusem i Naj�wi�tsz� Maryj� Pann�.


Pan Jezus i Matka Naj�wi�tsza dla ratowania naszej Ojczyzny od 
ca�kowitej utraty niezawis�o�ci i to�samo�ci narodowej, za jej po- 
�rednictwem skierowali do narodu polskiego r�ne przestrogi 
i upomnienia, bardziej dzisiaj aktualne ni� kiedykolwiek w prze- 
sz�o�ci.
W�a�nie na przyk�adzie jej autentycznie �wi�tego �ycia, ludzie 
wszystkich stan�w i w ka�dym wieku znajd� wspania�y i niezwykle 
buduj�cy wz�r jak nale�y �y� i post�powa�, aby Pan B�g mia� 
z nas chwa��, a Ko�ci� i Ojczyzna po�ytek.
Ojciec �wi�ty w czasie III pielgrzymki do Polski w homilii wy- 
g�oszonej w �odzi m�wi�c o wyj�tkowych zaletach Wandy Mal- 
czewskiej i stawiaj�c j� za wz�r dla wszystkich Polak�w powie- 
dzia� m.in.: �Wanda Malczewska zmar�a w opinii �wi�to�ci pod 
koniec zesz�ego wieku. Przez ca�e �ycie odznacza�a si� czci� do 
Naj�wi�tszego Sakramentu. Jest wspania�ym wzorem aposto�owa- 
nia dla os�b �wieckich".
Tre�ci� �ycia Wandy by�y prawdy zawarte w s�owach: �M�dl 
si� i pracuj, cierp i kochaj, spoczywaj z tak� ufno�ci� w Sercu Pana 
Boga, jak niemowl� na �onie matki � kochaj Pana Boga jako 
najlepszego Ojca, a l�kaj si� Go, jako Sprawiedliwego S�dziego".
Przyk�ad wyj�tkowej �wi�to�ci Wandy powinien ka�demu mo- 
cno u�wiadomi� jaka droga prowadzi do prawdziwego odrodze- 
nia religijnego, kt�ra jak powiedzia� Ojciec �wi�ty Jan Pawe� II 
(L'Osservatore Romano, nr 12, 1992, str. 24 � 26), nie ma nic wsp�l- 
nego z g�oszeniem �nowej" ewangelii � innej od tej � kt�ra zo- 
sta�a zachowana i przekazana przez �wi�t� Tradycj� Ko�cio�a, bo- 
wiem �Chrystus ten sam wczoraj, dzi� i na wieki".
Ksi��ka ta zawiera tylko najwa�niejsze-objawienia �wi�tobli- 
wej Wandy. Dla pe�niejszego przybli�enia jej postaci, uzupe�nili�- 
my cz�� biograficzn� Wandy Malczewskiej w oparciu o ksi��k� 
pt. �Mi�o�� Boga i Ojczyzny" ksi�dza Grzegorza Augustynika.
B�g da� nam woln� Ojczyzn�, ale od nas jak Wanda powta- 
rza � zale�e� b�dzie, czy nam wolno�� zachowa.
Oby s�owa Wandy pobudzi�y nas do wierno�ci wobec Boga 
i do sumiennego wype�niania naszych obowi�zk�w.


OBJAWIENIA BOSKIE
Objawienia s� dwojakiego rodzaju: publiczne i prywatne. Pub- 
liczne s� to te, kt�re sko�czy�y si� z chwil� �mierci ostatniego 
z Aposto��w i prywatne, kt�re mog� si� odnosi� do jednej osoby, 
do wi�kszej liczby os�b, do okre�lonego spo�ecze�stwa lub nawet 
do ca�ego narodu. Do objawie� publicznych nale�� te, kt�re B�g 
da� Prorokom i Aposto�om, do prywatnych te, jakie otrzyma�y 
osoby �wi�te lub �wi�tobliwe.
W objawieniach publicznych, Duch �wi�ty tak kieruje osobami 
otrzymuj�cymi objawienia i o�wieca ich rozum, �e zb��dzi� nie 
mog�. Inaczej rzecz ma si� w objawieniach prywatnych. Tu mog� 
zaj�� omy�ki, niedok�adno�ci i niejasno�ci. Osoba otrzymuj�ca ob- 
jawienia mo�e zapomnie� cz�� szczeg��w; nada� tre�ci objawio- 
nej inne znaczenie, a opowiadaj�c je innym osobom mo�e u�y� 
wyraz�w nie�cis�ych i nieodpowiednich.
Objawienia publiczne obowi�zani jeste�my przyj�� jako Bo�e, 
a wi�c nieomylne, ich wiarygodno�� potwierdza bowiem Ko�ci� 
�w. swym nieomylnym autorytetem. Objawieniom prywatnym mo�- 
na nie wierzy� nawet wtedy, gdy Ko�ci� udziela im aprobaty, ozna- 
cza ona tu bowiem tylko tyle, �e nie ma w nich nic sprzeciwiaj�cego 
si� wierze, wierni zatem mog� je czyta� z po�ytkiem dla siebie. 
Wed�ug orzeczenia papie�a Benedykta XIV mo�na, bez szkody dla 
wiary, nie przyj�� objawie� prywatnych, byleby to czyni� bez 
lekcewa�enia i z szacunkiem. Zupe�ne odrzucanie objawie� prywat-


nych, by�oby nierozumne, nierozs�dne i sprzeczne z wol� Bo�� 
(l Tes 5,19-21). Czyni�cy to, zawsze wi�cej trac� ni� zyskuj�. Tre�� 
objawie� prywatnych przyjmuje si� z wiar� czysto ludzk� opart� 
na rozumnych argumentach, a nie na mocy teologicznej cnoty wia- 
ry. Skoro wierzymy ludziom powa�nym � historykom, badaczom, 
profesorom, czemu mieliby�my nie wierzy� osobom �wi�tobliwym, 
kt�re na t� wiar� jeszcze bardziej zas�uguj�, w dodatku gdy Ko�- 
ci� �wi�ty, Matka nasza, nam je poleca.
JAKIE S� ZAMIARY BO�E W OBJAWIENIACH 
PRYWATNYCH
Objawienia prywatne nigdy nie maj� na celu g�oszenia nowej 
nauki wiary. Wiara nasza bowiem opiera si� na �wi�tej Tradycji 
Ko�cio�a i Pi�mie �wi�tym, czyli na s�owie objawionym przez same- 
go Boga, powierzonym Ko�cio�owi �wi�temu, kt�ry je swoim auto- 
rytetem wyja�nia i do wierzenia podaje. Objawienia za� prywatne 
mog� w spos�b pog��biony prawdy Bo�e tylko wyja�nia� i uzupe�- 
nia�, dodaj�c do nich buduj�ce i pouczaj�ce szczeg�y. B�g pos�ugu- 
je si� niekiedy objawieniami prywatnymi dla pobudzenia wiernych 
do wi�kszej gorliwo�ci, lub dla wprowadzenia np. nowych uroczys- 
to�ci i nabo�e�stw. Tak np. uroczysto�� Bo�ego Cia�a bierze sw�j 
pocz�tek z objawie� b�. Julianny z Leodium (1193�1258), a znane 
dzi� w ca�ym Ko�ciele nabo�e�stwo do Naj�wi�tszego Serca Jezusa 
powsta�o pod wp�ywem objawie�, kt�rymi Pan Jezus zaszczyci� wi- 
zytk� Mari� Ma�gorzat� Alaco�ue (1647 � 1690).
Mo�na by tu jeszcze wymieni� ca�y szereg �wi�tych, kt�rzy zostali 
zaszczyceni wizjami i objawieniami, a kt�rzy potem swoim �yciem 
wywarli ogromny wp�yw na �ycie ca�ego Ko�cio�a �wi�tego, a tak�e 
�wiata; jak chocia�by �w. Franciszek z Asy�u, czy w ostatnich cza- 
sach s�ynny w�oski stygmatyk Ojciec Pio a tak�e b�. Faustyna.
G��wn� przyczyn� objawie� prywatnych jest dobro� i Mi�osie- 
rdzie Bo�e. B�g pragnie w ten spos�b zach�ci� dobrych do wy- 
trwania, wzmocni� w nich wiar� i ufno�� podczas powszechnych
8


do�wiadcze�, a szczeg�lnie przypomnie� Sprawiedliwo�� Bo��, 
aby pobudzi� ludzi do pokuty i poprawy �ycia. Nieraz Pan B�g 
upomina w ten spos�b ca�e narody.
Jest to te� znak szczeg�lnej dobroci Bo�ej, gdy w danym spo�e- 
cze�stwie wybiera jak�� osob�, godn� i �wi�tobliw�, kt�rej powie- 
rza okre�lon� misj� do spe�nienia. Np. Francja otrzyma�a swego 
czasu tak� pomoc w osobie �w. Joanny d'Arc, a nast�pnie 
�w. Teresy od Dzieci�tka Jezus, kt�re swoj� ofiar� i modlitw� 
odnowi�y �ycie chrze�cija�skie w swojej ojczy�nie.
Pan B�g i o nas nie zapomnia�, przestrzegaj�c i upominaj�c 
przez �wi�tobliw� Wand� Malczewsk�, kt�ra swymi wizjami do- 
dawa�a ducha naszym rodakom.
JAK NALE�Y ZACHOWA� SI� WOBEC OBJAWIE�?
S� ludzie, kt�rzy uwa�aj� wszelkie objawienia prywatne za wy- 
mys�y, a krytykuj�c je odnosz� si� do nich z pewn� ironi� i lek- 
cewa�eniem, a na tych, co im daj� wiar�, patrz� z politowani...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin