Stateczność kryteria.pdf

(417 KB) Pobierz
48193902 UNPDF
KRYTERIA STATECZNOŚĆ* W/G EMM>
• Dla statków przewożących luzem pochodne ropy naftowej Administracja winna być usatysfa-
kcjonowana jeśli podane kryteria r\ spełnione również podczas wszystkich operacji ładunkowych i
balastowych.
• We wszystkich etapach podróży winien być brany pod uwagę margines bezpieczeństwa stateczności
uwzględniający przyjęcie dodatkowych mus takich jak woda na pokładzie lub oblodzenie (patrz
rozdział 5 oryginału Rezolucji) oraz utraty mas na skutek zużycia zapasów.
Poniższe opracowanie nie jest oficjalnym tłumaczeniem a jedynie wyciągiem ważniejszych sformuło-
wań z Rezolucji IMO A. 749(18) /93 i nie pokrywo wszystkich zaleceń zawartych w lej Rezolucji. Autor
nie bierze odpowiedzialności za nieuwzględnienie wszystkich - tu nie opisanych • zaleceń.
Przepisy niniejszej rezolucji stosuje się do wszystkich statków niżej wymienionych oraz innych statków
morskich o długości 24 m lub większej o ile nie stwierdzono inaczej:
- statki handlowe
- siatki handlowe przewożące pokładowy ładunek drewna
- statki handlowe przewożące ładunek ziarna luzem
- statki pasażerskie
- statki rybackie
Administracje mająpawo nałożyć dodatkowe wymagania.
- statki specjalnego przeznaczenia
- przybrzeżne statki zaopatrzeniowe
- ruchome platformy wiertnicze
- pontony
- kontenerowce
- poduszkowce i wodnopiatowce
WPŁYW SWOBODNYCH POWIERZCHNI CIECZY
We wszystkich stanach obliczeniowych zarówno początkowa wysokość mctacentryczna jak i ramiona
prostujące stateczności statycznej winny być poprawione o wpływ swobodnych powierzchni cieczy s\
zbiornikach w/g następujących reguł:
• Zestaw zbiorników branych pod uwagę przy określaniu wpływu swobodnych powierzchni na
stateczność powinnien zawierać pojedyncze zbiorniki lub kombinację; zbiorników dla każdego
rodzaju płynów (włączając w to zbiorniki balastowe), które w związku z warunkami
eksploatacyjnymi mogą posiadać swobodne powierzchnie cieczy w sposób- ciągły i jednoczesny.
• Dla określenia poprawki na swobodne powierzchnie należy wziąć pod uwag? zbiorniki dające
największe momenty od swobodnych powierzchni przy kacie przechyłu 30° i zapełnieniu 50%.
• Wartość momentu od swobodnych powierzchni należy obliczać ze wzoru 3.3.3 Rezolucji (tu wzór i
tabelę pominięto gdyż w/w wartości winny być podane w „Informacji o Stateczności")
OGÓLNE ŚRODKI OSTROŻNOŚCI
• ładunek powinien być tak rozłożony aby mogły być spełnione kryteria statecznościowe.
W razie konieczności ograniczyć mas; ładunkową by móc balastować statek
• podczas załadunku i przed rozpoczęciem podróży należy się upewnić, że ładunek i ciężkie sztuki
wyposażenia są na statku właściwie ułożone i zamocowane
OGÓLNE KRYTERIA STATECZNOŚCI
1) Powierzchnia pod krzywą ramion prostujących stateczności statycznej (GZ curve) w zakresie
kątów przechyłu 0° + 30° nie powinna być mniejsza od 0.055 mrad.
Uwaga: tu nie porównujemy z kątem zalewania.
2) Powierzchnia pod krzywą ramion prostujących stateczności statycznej w zakresie kątów przechył i
0° -s- 40° (lub do kąta zalewania) nie powinna być mniejsza od 0.09 mrad.
3) Powierzchnia pod krzywą ramion prostujących stateczności statycznej w zakresie kątów przechyłu
30° + 40° (lub do-kąta zalewania) nie powinna być mniejsza od 0.03 mrad.
4) Ramię prostujące stateczności statycznej powinno wynosić przynajmniej 0.20 m przy kącie
przechyłu równym bądź większym od 30".
5) Maksymalne ramię prostujące stateczności statycznej winno występować przy kącie przechyłu
większym od 30° (preferowane) ale w żadnym wypadku nie mnicjszyrn od 25°.
6) Początkowa wysokość melacenlryczna nie powinna być mniejsza od 0. r5 m.
ZALECANE KRYTERIA POGODOWE:
7) Kąt przechyłu spowodowany statycznym działaniem wiatru nie powinien przekraczać 16° lub 80%
kąta, przy którym jjpmy pokład wchodzi do wody (w zależności który z tych kątów jest mniejszy).
Obliczenie ramienia statycznego działania wiatru l w l - patrz dalej w tekście.
8) Statek powinien wytrzymać dynamiczne uderzenie wiatru (porównanie powierzchni pod krzywa
stateczności statycznej reprezentującej dynamiczną pracę fali i wiatru z powierzchnią reprezen-
tującą pracę możliwą do wykonania przez statek przeciwstawiający się fali i wiatrowi - interpre- **-.
tacja: patrz rysunek i opis dalej w tekście).
NIEKTÓRE KOMENTARZE, DEFINICJE I ZALECENIA
Spełnienie wymagań kryteriów stateczności nie zapewnia, że statek na pewno się nie wywróci.
Kapitanowie winni zachować ostrożność i postępować zgodnie z dobrą praktyką morską w zależności
od pory roku, prognoz meteorologicznych i rejonu pływania, powinni podjąć odpowiednie kroki dla
zmniejszenia ryzyka - takie jak zmiana kursu i prędkości w zależności od warunków.
KONTENEROWIEC - statek przeznaczony do transportu kontenerów morskich.
UWAGA; tu obowiązuje inna definicja niż w przepisach PRS
• Ilość częściowo zapełnionych zbiorników winna być ograniczona do minimum.
• Podane dalej kryteria stateczności podają wartości minimalne ale należy również wystrzegać się
wartości maksymalnych (aby nie przekroczyć wartości przyspieszeń projektowych).
• Należy zwrócić uwagę na możliwy niekorzystny wpływ niektórych ładunków masowych na
stateczność i dlatego należy stosować się do „IMO Code of Safe Practice for Solid Bulk Cargoes".
• Wszystkie zamknięcia, przez które woda może dostać się do wnętrza kadłuba winny być utrzymane
w dobrym stanie i w trakcie podróży odpowiednio zamknięte (z wyjątkiem tych, które do pracy
statku mogą być otwierane, ale te winny być w stałej gotowości do natychmiastowego zaniknięcia).
• Zamknięcia rur odpowietrzających zbiorn. paliwowych winny być zabezpieczone w złej pogodzie.
• Poleganie na pilocie automatycznym może być niebezpieczne gdy ten uniemożliwia gotowość do
natychmiastowych zmian kursu, które mogą być konieczne w przy zlej |-ogodzie.
• We wszystkich stanach załadowania należy właściwie zadbać by zachować wolną burtę.
• Przy zlej pogodzie szybkość statku winna być zredukowana gdy siatek rua zbyt duże kołysania
boczne, następuje wynurzanie się śruby, znaczne ilości wody dostają się na pokład lub występuje
znaczny slamming. Sześć ciężkich slammingów lub 25 wynurzeń śruby na 100 kołysań wzdłużnych
uznaje się jako niebezpieczne.
• Należy zmienić kurs lubA prędkość dla uniknięcia rezonansu kołysań bocznych.
• Zaleca się stosowanie opracowań o właściwościach morskich lub odpowiedniego oprogramowania
komputerowego dla unikania sytuacji niebezpiecznych w trudnych warunkach morskich.
• Jeśli staick jest wyposażony w system redukcji kołysań bocznych - Administracja winna być
usatysfakcjonowana gdy poniższe kryteria są spełnione przy włączonym systemie.
^.
DODATKOWO DLA STATKÓW PASAŻERSKICH
9) Kąt przechyłu spowodowany skupieniem się pasażerów na burcie nic powinien przekraczać 10°.
10) Kąt przechyłu od cyrkulacji nie powinien przekraczać 10° jeśli kalkulowany wzorem:
M, =0.02- —— •[ Z 0 --)
\ L y \
2/
[un]
tu: Z<; nie poprawione
gdzie:
M« moment przechylający
[tm]
V 0
prędkość eksploatacyjna
[m/s]
L
długość wodnicy pływania
[m]
d
zanurzenie średnie
' [m]
O Adam /
I HO rOLDOC
96-09-1S
Sir. 1/6
IMO fOLDOC
96-09-1S
ttr 2/6
"'l
48193902.331.png 48193902.342.png 48193902.353.png 48193902.364.png 48193902.001.png 48193902.012.png 48193902.023.png 48193902.034.png 48193902.045.png 48193902.056.png 48193902.067.png 48193902.078.png 48193902.089.png 48193902.100.png 48193902.111.png 48193902.122.png 48193902.133.png 48193902.144.png 48193902.155.png 48193902.166.png 48193902.177.png 48193902.188.png 48193902.199.png 48193902.210.png 48193902.221.png 48193902.232.png 48193902.243.png 48193902.254.png 48193902.265.png 48193902.276.png 48193902.287.png 48193902.298.png 48193902.309.png 48193902.310.png 48193902.311.png 48193902.312.png 48193902.313.png 48193902.314.png 48193902.315.png 48193902.316.png 48193902.317.png 48193902.318.png 48193902.319.png 48193902.320.png 48193902.321.png 48193902.322.png 48193902.323.png 48193902.324.png 48193902.325.png 48193902.326.png 48193902.327.png 48193902.328.png 48193902.329.png 48193902.330.png 48193902.332.png 48193902.333.png 48193902.334.png 48193902.335.png 48193902.336.png 48193902.337.png 48193902.338.png 48193902.339.png 48193902.340.png 48193902.341.png 48193902.343.png 48193902.344.png 48193902.345.png 48193902.346.png 48193902.347.png 48193902.348.png 48193902.349.png 48193902.350.png 48193902.351.png 48193902.352.png 48193902.354.png 48193902.355.png 48193902.356.png 48193902.357.png 48193902.358.png 48193902.359.png 48193902.360.png 48193902.361.png 48193902.362.png 48193902.363.png 48193902.365.png 48193902.366.png 48193902.367.png 48193902.368.png 48193902.369.png 48193902.370.png 48193902.371.png 48193902.372.png 48193902.373.png 48193902.374.png 48193902.002.png 48193902.003.png 48193902.004.png 48193902.005.png 48193902.006.png 48193902.007.png 48193902.008.png 48193902.009.png 48193902.010.png 48193902.011.png 48193902.013.png 48193902.014.png 48193902.015.png 48193902.016.png 48193902.017.png 48193902.018.png 48193902.019.png 48193902.020.png 48193902.021.png 48193902.022.png 48193902.024.png 48193902.025.png 48193902.026.png 48193902.027.png 48193902.028.png 48193902.029.png 48193902.030.png 48193902.031.png 48193902.032.png 48193902.033.png 48193902.035.png 48193902.036.png 48193902.037.png 48193902.038.png 48193902.039.png 48193902.040.png 48193902.041.png 48193902.042.png 48193902.043.png 48193902.044.png 48193902.046.png 48193902.047.png 48193902.048.png 48193902.049.png 48193902.050.png 48193902.051.png 48193902.052.png 48193902.053.png 48193902.054.png 48193902.055.png 48193902.057.png 48193902.058.png 48193902.059.png 48193902.060.png 48193902.061.png 48193902.062.png 48193902.063.png 48193902.064.png 48193902.065.png 48193902.066.png 48193902.068.png 48193902.069.png 48193902.070.png 48193902.071.png 48193902.072.png 48193902.073.png 48193902.074.png 48193902.075.png 48193902.076.png 48193902.077.png 48193902.079.png 48193902.080.png 48193902.081.png 48193902.082.png 48193902.083.png 48193902.084.png 48193902.085.png 48193902.086.png 48193902.087.png 48193902.088.png 48193902.090.png 48193902.091.png 48193902.092.png 48193902.093.png 48193902.094.png 48193902.095.png 48193902.096.png 48193902.097.png 48193902.098.png 48193902.099.png 48193902.101.png 48193902.102.png 48193902.103.png 48193902.104.png
Z<-, wysokość środka cicżkości nad P? (nie poprawiona) [m)
piŁcIicztuic węzJów n& tn/» wynosi: 0.514
DODATKOWO DLA STATKÓW PRZEWOŻĄCYCH POKŁADOWY ŁADUNEK DREWNA:
Statki, które posiadają (i wykorzystują) Unię ładunkową dla drewna winny spełniać zalecenia przepisów
41-5-45 Międzynarodowej Konwencji o Liniach Ladunlowych (International Load Line Convention)
oraz Kodu w Sprawie Bezpiecznego Przewozu Pokładowego Ładunku Drewna (Code of Safe Praktice
for Ships Carrying Timber Deck Cargoes, 1991 - resolution A.715(17).
KRYTERIA STATECZNOŚCI:
1) Powierzchnia pod krzywą ramion prostujących stateczności statycznej winna być nie mniejsza od
0.08 mrad w zakresie kątów przechyłu 0°-MO° (lub do kąta zalewania jeśli jest mniejszy od 40°)
2) Wielkość maksymalnego ramienia prostującego winna być nie mniejsza od 0.25 m
3) W czasie całej podróży wysokość mctacentryczna poprawiona o wpływ swobodnych powierzchni
cieczy i (kiedy to może mieć miejsce) o masę przyjmowanej na pokład wody oraz oblodzenia winna
mieć wartość dodatnią. Dodatkowo, na wyjście statku z portu winna być nie mniejsza niż 0.10 m.
O,
0.00
10°
20°
30"
40°
50°
60°
OBLICZENIA DODATKOWE DO KRYTERIÓW STATECZNOŚa
Na przyjście do portu zakładać należy, te masa pokładowego ładunku drewna zwiększy się o 10% z
powodu absorbcji wody.
J ] Dla statków pływających w c
rejonie żeglugi Administracja może zmniejszyć wartość P.
A - boczna powierzchnia nawiewu statku i ładunku pokładowe]
Z - pionowa odległość pomiędzy środkiem geometrycznym bo
powierzchni nawiewu i środkiem bocznej powierzchni zań
części kadłuba (w przybliżeniu w połowie zanurzenia) [m
D - wyporność statku [t]
g - standardowe przyspieszenie ziemskie = 9.81 [rc/s]
Kąt przechyłu wyznaczamy z wykresu stateczności statycznej przy założeniu, że ram
jest stałe w zakresie wszystkich kątów przechyłu. Zakładamy, że ramię Iwj jest t
wszystkich kątów przechyłu.
- w/g kryteriów statek kołysząc się na skutek falowania powinien svytrzymywac dynan
wiatru. Ramię momentu przechylającego od dynamicznego działania wiatru należy p:
/ r j = 1.5 -/ r i
P-A-Z
1000-g-D
lwi - ranuę momentu przechylającego od statycznego działania wi
P - ciśnienie wiatru = 504 [N/m
STATKI RYBACKIE, SPECJALNEGO PRZEZNACZENIA, ZAOPATRZENIOWCE,
PLATFORMY WIERTNICZE, PONTONY, PODUSZKOWCE
- patrz Rezolucja pkt. 4.2, 4.3,4.5,4.6, 4.7, 4.8
STATKI PRZEWOŻĄCE ZIARNO LUZEM
Winny spełniać wymogi konwencji SOLAS 74, rozdz. VI, oraz „International Code for the Safe
Carriage of Grain in Bulk" - rezolucja MSC.22(S9) i MSC.23(S9).
Tu podaję tylko kryteria - zalecenia -t- kryteria patrz osobne opracowanie.
KRYTERIA STATECZNOŚa:
1) Kąt przechyłu spowodowany przesypaniem się ziarna nie powinien być większy niż 12° lub kąt, przy
którym na wodzie spokojnej zanurzy się krawędź pokładu (chyba, że Administracja zaostrzy to
wymaganie dla danego statku).
2) Na wykresie stateczności statycznej powierzchnia zawarta pomiędzy krzywą ramion prze-
chylających i krzywą ramion prostujących do kąta odpowiadającego maksymalnej różnicy pomiędzy
rzędnymi tych krzywych lub do kąta 40° lub do kąta zalewania (w zależności od tego, który z tych
kątów jest mniejszy), we wszystkich stanach załadowania nie powinna być mniejsza od 0.075"
metro radiana.
3) Początkowa wysokość melaccntryczna poprawiona o wpływ swobodnych powierzchni cieczy w
zbiornikach nie powinna być mniejsza od 0.30 m.
90 - statyczny kąt przechyłu od działania wiatru [°]
91 - amplituda kołysania [°]
92 - kąt zalewania lub kąt przechyłu 50° hib kąt odpowiadający drugiemu przecięciu V
stateczności statycznej przez prostą o rzędnej Iwj, w zależności od tego, któiy z i
Kryterium jest spełnione jeśli powierzchnia Ai >= AI
Obliczeniowa amplituda kołysań:
[m]
gdzie:
J " wspo-czynnik z tablicy 2
1 i J \v / r _ współczynnik według wzoru podanego n
s - współczynnik z tablicy 4
k ° 1.0 dla statku o zaokrąglonym obie nie posiadającego stępek przechyłowych an
belkowej
k = 0.7 dla statku o ostrej krawędzi kadłuba
k - z tablicy 3 dla statku ze stępkami przechyłowymi lub stępką belkową albo z ob;
X, - współczynnik z tablicy l
- 109 k X X
l(r s\
^
Iv* L/
Xo- - Ramię przechylające od przesypu ziarna przy kącie przechyłu 0° [m]
X.o- - Ramię przechylające od przesypu ziarna przy kącie przechyłu 40° [m]
X W .=0.2-X„
gdzie:
~.»Y,t r,v,;,.tntóowv od nrzesypu ziania [m 1 • in)
r =0.73 ±0.6-1
1
gdzie:
1 '- :
d - zanurzenie średnic na owrężu [m]
f^f -:«-„««, nriltoiość pomiędzy rzędną środka masy wodnicą ( ,,-t-" jeśli '.
Wartość ramienia przechylającego od przesypu zi?.rna naleły określić w/g wzoru:
M v
X„. =-—-
48193902.105.png 48193902.106.png 48193902.107.png 48193902.108.png 48193902.109.png 48193902.110.png 48193902.112.png 48193902.113.png 48193902.114.png 48193902.115.png 48193902.116.png 48193902.117.png 48193902.118.png 48193902.119.png 48193902.120.png 48193902.121.png 48193902.123.png 48193902.124.png 48193902.125.png 48193902.126.png 48193902.127.png 48193902.128.png 48193902.129.png 48193902.130.png 48193902.131.png 48193902.132.png 48193902.134.png 48193902.135.png 48193902.136.png 48193902.137.png 48193902.138.png 48193902.139.png 48193902.140.png 48193902.141.png 48193902.142.png 48193902.143.png 48193902.145.png 48193902.146.png 48193902.147.png 48193902.148.png 48193902.149.png 48193902.150.png 48193902.151.png 48193902.152.png 48193902.153.png 48193902.154.png 48193902.156.png 48193902.157.png 48193902.158.png 48193902.159.png 48193902.160.png 48193902.161.png 48193902.162.png 48193902.163.png 48193902.164.png 48193902.165.png 48193902.167.png 48193902.168.png 48193902.169.png 48193902.170.png 48193902.171.png 48193902.172.png 48193902.173.png 48193902.174.png 48193902.175.png 48193902.176.png 48193902.178.png 48193902.179.png 48193902.180.png 48193902.181.png 48193902.182.png 48193902.183.png 48193902.184.png 48193902.185.png 48193902.186.png 48193902.187.png 48193902.189.png 48193902.190.png 48193902.191.png 48193902.192.png 48193902.193.png 48193902.194.png 48193902.195.png 48193902.196.png 48193902.197.png 48193902.198.png 48193902.200.png 48193902.201.png 48193902.202.png 48193902.203.png 48193902.204.png 48193902.205.png 48193902.206.png 48193902.207.png 48193902.208.png 48193902.209.png 48193902.211.png 48193902.212.png 48193902.213.png 48193902.214.png 48193902.215.png 48193902.216.png 48193902.217.png 48193902.218.png 48193902.219.png 48193902.220.png 48193902.222.png 48193902.223.png 48193902.224.png 48193902.225.png 48193902.226.png 48193902.227.png 48193902.228.png 48193902.229.png 48193902.230.png 48193902.231.png 48193902.233.png 48193902.234.png 48193902.235.png 48193902.236.png 48193902.237.png 48193902.238.png 48193902.239.png 48193902.240.png 48193902.241.png 48193902.242.png 48193902.244.png 48193902.245.png 48193902.246.png 48193902.247.png 48193902.248.png 48193902.249.png 48193902.250.png 48193902.251.png 48193902.252.png
KRYTERIA STATECZNOŚCI STATYCZNEJ W/G 1MO
max. ramifl prosi. >- 0.2 m pntv
kącie <p >= 30" (a w ładnym
wypadku nie mniejszym od 25*
15 m
Jeśli kąt zalewania 93 jest mniejszy od 40* to jego wartość
wstawić jako wartość graniczą zamiast 40'
KRYTERIA STATECZNOŚCI DYNAMICZNEJ W/G IMO
20 XI <O SO 60 TO
MJ PRZKKlfŁU STATKU
9,- itatyczny kąt przechyłu od działania wiatru
/ *, • mniojszy z kątów: kąt zalewania (<pj. kąt
przochyhj 60" lufa kąt drugiego paeci<-oa rządna j
lv,, i krzywą slatacznoici »(atyczn«j (^ J
-O.60
' lub *< Ó.8 kala. przy którym pokład wchodzi do wody (wybcić wartoić mniejszą)
irzech: - wywołany «kopi*ni«m tie pasi4e(6w na jedn«j burcra i paechylu na cyrkulacji «< 10'
NINIEJSZE OPRACOWANIE JEST DOKUMENTEM PRYWATNYM
CHRONIONYM PRZEZ PRAWO AUTORSKIE
KOPIOWANIE BEZ ZEZWOLENIA ZABRONIONE
\ f*'aro<horu:k
l HO rOL.DOC
94-09-1S
Sf. 6/f
48193902.253.png 48193902.255.png 48193902.256.png 48193902.257.png 48193902.258.png 48193902.259.png 48193902.260.png 48193902.261.png 48193902.262.png 48193902.263.png 48193902.264.png 48193902.266.png 48193902.267.png 48193902.268.png 48193902.269.png 48193902.270.png 48193902.271.png 48193902.272.png 48193902.273.png 48193902.274.png 48193902.275.png 48193902.277.png 48193902.278.png 48193902.279.png 48193902.280.png 48193902.281.png 48193902.282.png 48193902.283.png 48193902.284.png 48193902.285.png 48193902.286.png 48193902.288.png 48193902.289.png 48193902.290.png 48193902.291.png 48193902.292.png 48193902.293.png 48193902.294.png 48193902.295.png 48193902.296.png 48193902.297.png 48193902.299.png 48193902.300.png 48193902.301.png 48193902.302.png 48193902.303.png 48193902.304.png 48193902.305.png 48193902.306.png 48193902.307.png 48193902.308.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin