Survival.doc

(63 KB) Pobierz

Survival – Szkoła przetrwania

Data dodania: 2009-07-13 11:50:41

Autor: Sebastian Stekiel

W dobie rozmaitych gier multimedialnych oraz ogromnych możliwości komunikowania się poprzez sieć internetową, zauważyć można systematyczne obniżanie frekwencji na zajęciach oferowanych przez szkołę. Konsekwencjami tej sytuacji są: ogólne pogorszenie sprawności fizycznej i zdrowia oraz zauważalne obniżenie samodzielności i zaradności wśród młodzieży.Uwzględniając wszystkie te problemy, jak również wychodząc naprzeciw potrzebom młodzieży, zdecydowaliśmy się na zajęcia «Survival – Szkoła przetrwania».

Program własny pozalekcyjnych zajęć rekreacyjnych Survival – Szkoła przetrwania



 

Autorzy programu.

·                      mgr Tatiana Berkowska

·                      mgr Sebastian Stekiem

Zadania programu.

We współczesnym świecie zdominowanym przez technologię komputerową oraz Internet coraz trudniej wzbudzić zainteresowanie młodzieży zajęciami pozalekcyjnymi. W dobie rozmaitych gier multimedialnych oraz ogromnych możliwości komunikowania się poprzez sieć internetową, zauważyć można systematyczne obniżanie frekwencji na zajęciach oferowanych przez szkołę. Konsekwencjami tej sytuacji są: ogólne pogorszenie sprawności fizycznej i zdrowia oraz zauważalne obniżenie samodzielności i zaradności wśród młodzieży.

Uwzględniając wszystkie te problemy, jak również wychodząc naprzeciw potrzebom młodzieży, zdecydowaliśmy się na zajęcia „Survival – Szkoła przetrwania”. Ich oryginalność oraz nietypowy i bardzo ciekawy program, zagwarantuje duże zainteresowanie i pozwoli propagować aktywne spędzanie wolnego czasu. Poza tym charakter niektórych treści kształcenia, związanych z częstym przebywaniem na „łonie natury”, spowoduje poprawę sprawności oraz zdrowia – zarówno fizycznego jak i psychicznego. Wiele zadań wymagać będzie zorganizowanej pracy zespołowej, co pozwoli rozwijać wśród uczestników umiejętność pracy w grupie i kształtować poczucie odpowiedzialności za drugiego człowieka.

Zajęcia odbywać się będą w szkole i na terenach do niej przyległych, przez cały rok. Aby wprowadzić drobne formy współzawodnictwa, młodzież podzielona zostanie, drogą losowania, na dwie stałe grupy z własną nazwą, godłem, totemem oraz liderem. Wszyscy uczestnicy będą mogli sprawdzić stopień opanowania umiejętności dzięki uczestnictwu w biegu patrolowym oraz w organizowanym latem, biwaku survivalowym.

Charakterystyka placówki.

Podmiotem, wdrażającym program jest  Gimnazjum nr 1 w Twardogórze.

Placówka jest bogato wyposażona w sprzęt komputerowy – między innymi dwie sale multimedialne, w których można prowadzić zajęcia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint oraz wyświetlać filmy pokazowe.

W szkole znajduje się duża sala gimnastyczna, siłownia i salka sportowa, gdzie można prowadzić niektóre zajęcia praktyczne.

Obszerne tereny zielone, i znajdujące się w pobliżu lasy, idealnie nadają się do zajęć.

Założenia organizacyjne:

Cele edukacyjne.

1.                Promowanie Survivalu – jako formy spędzania czasu wolnego – zaspokajanie potrzeby zabawy, ruchu, przygody.

2.                Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej oraz tężyzny fizycznej uczniów.

3.                Wyposażenie młodzieży w odpowiednie dyspozycje fizyczne, psychiczne, wiedzę, umiejętności oraz wiarę we własne możliwości.

4.                Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za drugą osobę.

5.                Kształcenie osobowości uczniów, ukierunkowanej na osiąganie celów poprzez umiejętności współdziałania w zespole.

6.                Wdrażanie do zdrowej rywalizacji poprzez wprowadzanie drobnych form współzawodnictwa.

7.                Wyrównywanie szans edukacyjnych z małych miejscowości.

Zadania szkoły.

Aby osiągnąć wyżej wymienione cele szkoła powinna:

1.                Zapoznać uczniów z podstawowymi formami aktywności ruchowej aktywnego spędzania wolnego czasu (rekreacja i turystyka).

2.                Wspierać aktywność poznawczą i twórczą.

3.                Motywować do dbałości o zdrowie własne i innych.

4.                Zapewniać atmosferę życzliwości, akceptacji i szacunku do siebie.

5.                Dokonywać oceny zdobytych wiadomości i umiejętności.

6.                Tworzyć warunki do prowadzenia zajęć.

7.                Zapewnić podstawowy sprzęt survivalowy niezbędny do prowadzenia zajęć (kompasy, niezbędne narzędzia, zestawy przetrwania, apteczka pierwszej pomocy itp.)

8.                Wspierać w organizacji biwaków, biegów patrolowych i rajdów z elementami survivalu.

Cele ogólne.

1.                Poznanie technik przetrwania i umiejętność wykorzystania ich w warunkach trudnych – ekstremalnych.

2.                Rozwijanie się poprzez pokonywanie swoich ograniczeń, zwalczanie własnych lęków, niewiedzy i lenistwa.

3.                Zapoznanie z wszelkimi warunkami panującymi w przyrodzie oraz bezwzględne przestrzeganie praw natury.

4.                Poznanie podstaw filozofii survivalu.

5.                Zdobywanie umiejętności przygotowania do survivalu – samodzielne planowanie przygody.

6.                Wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech motorycznych.

7.                Promowanie zdrowego trybu życia oraz aktywnego spędzania czasu wolnego – nacisk na organizowanie zajęć na świeżym powietrzu.

8.                Przygotowanie do udziału w biegach patrolowych i biwaków survivalowych.

Szczegółowe treści kształcenia.

1. Podstawowe wyposażenie i ekwipunek survivalowy – zapoznanie z odpowiednim ubiorem, niezbędnymi narzędziami, zestawami przetrwania, najpotrzebniejszym sprzętem pierwszej pomocy itp.
2. Terenoznawstwo:

·                      Lokalizacja miejsca pobytu za pomocą mapy i kompasu – nauka czytania map i posługiwania się kompasem.

·                      Orientacja w terenie bez użycia przyrządów do określania kierunków– różne techniki wykorzystania słońca, zegarka, gwiazd, księżyca, przedmiotów terenowych.

·                      Określanie odległości oraz pomiary wysokości przedmiotów, szerokości przeszkód i kąta nachylenia zbocza bez pomocy przyrządów.

·                      Określanie miejsca zdarzenia – orientowanie mapy i porównywanie jej z terenem.

·                      Marsz według azymutu – zasady marszu według azymutu.

3. Określanie czasu bez pomocy zegarka.
4. Podstawowe szkolenie łącznościowe i sygnalizacyjne:

·                      Zapoznanie ze współczesnymi środkami łączności.

·                      Nauka alfabetu Morse’a.

·                      Nauka alfabetu fonetycznego.

·                      Podstawy sygnalizacji sylwetkowej.

·                      Zapoznanie z kodem ratowniczym.

5. Zdobywanie wody:

·                      Pozyskiwanie wody ze środowiska.

·                      Poznanie sposobów uzdatniania wody.

·                      Co może zastąpić wodę?

6. Zdobywanie pożywienia:

·                      Zdobywanie pożywienia w różnych miejscach i w każdej porze roku.

·                      Poznanie sposobów przygotowywania posiłku w różnych warunkach.

·                      Czym możemy zastąpić tradycyjne pożywienie?

7. Bezpieczne rozpalanie ognia:

·                      Jak bezpiecznie rozpalić ognisko?

·                      Rodzaje ognisk w zależności od potrzeb.

·                      Poznanie technik rozpalania ognia bez pomocy zapałek, zapalniczki, krzesiwa itd.

8. Nauka budowy schronienia naturalnego oraz z wykorzystaniem dostępnych materiałów budulcowych – o różnych porach roku.

9. Poznanie zagrożeń, wynikających z przebywania w środowisku naturalnym.

10. Poznanie sposobów przewidywania pogody poprzez obserwację niektórych cech środowiska naturalnego.

11. Zapoznanie z najważniejszymi zasadami przetrwania w warunkach ekstremalnych:

·                      Na pustyni.

·                      Na morzu.

·                      W strefie międzyzwrotnikowej.

·                      W obszarach podbiegunowych.

·                      W górach.

·                      W czasie klęsk żywiołowych (pożaru, powodzi, trzęsienia ziemi, huraganu, wybuchu wulkanu itp.)

12. Budowa tratw:

·                      Podstawowe zasady budowania tratw.

·                      Bezpieczne pokonywanie rzeki i zbiornika wodnego.

13. Wykorzystanie lin i nauka najbardziej przydatnych węzłów.

14. Szyfry i znaki patrolowe:

·                      Poznanie podstawowych zasad znakowania w terenie.

·                      Podstawy szyfrowania i kodowania.

15. Ratownictwo i pierwsza pomoc:

·                      Rozpoznawanie stanów zagrożenia życia i zdrowia.

·                      Postępowanie w stanach zagrożenia życia i zdrowia.

·                      Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym.

·                      Posługiwanie się apteczką pierwszej pomocy.

·                      Sposoby ewakuacji poszkodowanych.

·                      Opieka nad poszkodowanym i chorym.

16. Gry i ćwiczenia orientacyjne – kształtowanie refleksu, zręczności, orientacji w warunkach trudnych.

17. Gry i zabawy terenowe – zwiad, pokonywanie przeszkód terenowych, bieg patrolowy.

18. Organizacja biwaku z elementami survivalu.

19. Strzelectwo sportowe:

·                      Zapoznanie z bronią sportową i pneumatyczną.

·                      Podstawowe zasady bezpieczeństwa związane z obsługą broni sportowej i pneumatycznej.

·                      Podstawowe sposoby strzelania.

20. Sprawdzanie wiedzy – testy wiedzy o Survivalu.

Zadania wychowawcze.

1.                Rozpowszechnianie idei „wtopienia” w naturę, realizowania się w niej, współgrania z nią i innymi ludźmi, szukania w niej własnego człowieczeństwa.

2.                Kształcenie odpowiedzialności za partnera oraz integracji z grupą.

3.                Rozwijanie inicjatywy i aktywności, umiejętności współpracy w zespole i podejmowania decyzji.

4.                Kształtowanie poczucia przynależności do regionu – tropienie historii regionalnej.

5.                Kształtowanie wiary w siebie, w posiadaną wiedzę i umiejętności.

6.                Wyrabianie nawyków higienicznych i zdrowotnych.

7.                Kształtowanie postawy pomagania innym.

8.                Rozwijanie nawyków postępowania według wspólnie ustalonych norm i zasad.

9.                Samokontrola i samoocena własnej aktywności na zajęciach.

Procedury osiągania celów.

1. Zasady nauczania:

·                      aktywności,

·                      stopniowania trudności,

·                      systematyczności,

·                      poglądowości,

·                      utrwalania,

·                      przystępności i indywidualnych zadań.

2. Metody nauczania:

·                      analityczna,

·                      syntetyczna,

·                      kompleksowa.

3. Metody przekazywania wiadomości:

·                      pokaz z objaśnieniem,

·                      opowiadanie,

·                      pogadanka,

·                      dyskusja,

·                      wykład.

4. Formy prowadzenia zajęć:

·                      zabawowa,

·                      zadaniowa,

·                      problemowa,

·                      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin