Survival – Szkoła przetrwania
Data dodania: 2009-07-13 11:50:41
Autor: Sebastian Stekiel
W dobie rozmaitych gier multimedialnych oraz ogromnych możliwości komunikowania się poprzez sieć internetową, zauważyć można systematyczne obniżanie frekwencji na zajęciach oferowanych przez szkołę. Konsekwencjami tej sytuacji są: ogólne pogorszenie sprawności fizycznej i zdrowia oraz zauważalne obniżenie samodzielności i zaradności wśród młodzieży.Uwzględniając wszystkie te problemy, jak również wychodząc naprzeciw potrzebom młodzieży, zdecydowaliśmy się na zajęcia «Survival – Szkoła przetrwania».
Program własny pozalekcyjnych zajęć rekreacyjnych Survival – Szkoła przetrwania
Autorzy programu.
· mgr Tatiana Berkowska
· mgr Sebastian Stekiem
Zadania programu.
We współczesnym świecie zdominowanym przez technologię komputerową oraz Internet coraz trudniej wzbudzić zainteresowanie młodzieży zajęciami pozalekcyjnymi. W dobie rozmaitych gier multimedialnych oraz ogromnych możliwości komunikowania się poprzez sieć internetową, zauważyć można systematyczne obniżanie frekwencji na zajęciach oferowanych przez szkołę. Konsekwencjami tej sytuacji są: ogólne pogorszenie sprawności fizycznej i zdrowia oraz zauważalne obniżenie samodzielności i zaradności wśród młodzieży.
Uwzględniając wszystkie te problemy, jak również wychodząc naprzeciw potrzebom młodzieży, zdecydowaliśmy się na zajęcia „Survival – Szkoła przetrwania”. Ich oryginalność oraz nietypowy i bardzo ciekawy program, zagwarantuje duże zainteresowanie i pozwoli propagować aktywne spędzanie wolnego czasu. Poza tym charakter niektórych treści kształcenia, związanych z częstym przebywaniem na „łonie natury”, spowoduje poprawę sprawności oraz zdrowia – zarówno fizycznego jak i psychicznego. Wiele zadań wymagać będzie zorganizowanej pracy zespołowej, co pozwoli rozwijać wśród uczestników umiejętność pracy w grupie i kształtować poczucie odpowiedzialności za drugiego człowieka.
Zajęcia odbywać się będą w szkole i na terenach do niej przyległych, przez cały rok. Aby wprowadzić drobne formy współzawodnictwa, młodzież podzielona zostanie, drogą losowania, na dwie stałe grupy z własną nazwą, godłem, totemem oraz liderem. Wszyscy uczestnicy będą mogli sprawdzić stopień opanowania umiejętności dzięki uczestnictwu w biegu patrolowym oraz w organizowanym latem, biwaku survivalowym.
Charakterystyka placówki.
Podmiotem, wdrażającym program jest Gimnazjum nr 1 w Twardogórze.
Placówka jest bogato wyposażona w sprzęt komputerowy – między innymi dwie sale multimedialne, w których można prowadzić zajęcia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint oraz wyświetlać filmy pokazowe.
W szkole znajduje się duża sala gimnastyczna, siłownia i salka sportowa, gdzie można prowadzić niektóre zajęcia praktyczne.
Obszerne tereny zielone, i znajdujące się w pobliżu lasy, idealnie nadają się do zajęć.
Założenia organizacyjne:
Cele edukacyjne.
1. Promowanie Survivalu – jako formy spędzania czasu wolnego – zaspokajanie potrzeby zabawy, ruchu, przygody.
2. Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej oraz tężyzny fizycznej uczniów.
3. Wyposażenie młodzieży w odpowiednie dyspozycje fizyczne, psychiczne, wiedzę, umiejętności oraz wiarę we własne możliwości.
4. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za drugą osobę.
5. Kształcenie osobowości uczniów, ukierunkowanej na osiąganie celów poprzez umiejętności współdziałania w zespole.
6. Wdrażanie do zdrowej rywalizacji poprzez wprowadzanie drobnych form współzawodnictwa.
7. Wyrównywanie szans edukacyjnych z małych miejscowości.
Zadania szkoły.
Aby osiągnąć wyżej wymienione cele szkoła powinna:
1. Zapoznać uczniów z podstawowymi formami aktywności ruchowej aktywnego spędzania wolnego czasu (rekreacja i turystyka).
2. Wspierać aktywność poznawczą i twórczą.
3. Motywować do dbałości o zdrowie własne i innych.
4. Zapewniać atmosferę życzliwości, akceptacji i szacunku do siebie.
5. Dokonywać oceny zdobytych wiadomości i umiejętności.
6. Tworzyć warunki do prowadzenia zajęć.
7. Zapewnić podstawowy sprzęt survivalowy niezbędny do prowadzenia zajęć (kompasy, niezbędne narzędzia, zestawy przetrwania, apteczka pierwszej pomocy itp.)
8. Wspierać w organizacji biwaków, biegów patrolowych i rajdów z elementami survivalu.
Cele ogólne.
1. Poznanie technik przetrwania i umiejętność wykorzystania ich w warunkach trudnych – ekstremalnych.
2. Rozwijanie się poprzez pokonywanie swoich ograniczeń, zwalczanie własnych lęków, niewiedzy i lenistwa.
3. Zapoznanie z wszelkimi warunkami panującymi w przyrodzie oraz bezwzględne przestrzeganie praw natury.
4. Poznanie podstaw filozofii survivalu.
5. Zdobywanie umiejętności przygotowania do survivalu – samodzielne planowanie przygody.
6. Wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech motorycznych.
7. Promowanie zdrowego trybu życia oraz aktywnego spędzania czasu wolnego – nacisk na organizowanie zajęć na świeżym powietrzu.
8. Przygotowanie do udziału w biegach patrolowych i biwaków survivalowych.
Szczegółowe treści kształcenia.
1. Podstawowe wyposażenie i ekwipunek survivalowy – zapoznanie z odpowiednim ubiorem, niezbędnymi narzędziami, zestawami przetrwania, najpotrzebniejszym sprzętem pierwszej pomocy itp.2. Terenoznawstwo:
· Lokalizacja miejsca pobytu za pomocą mapy i kompasu – nauka czytania map i posługiwania się kompasem.
· Orientacja w terenie bez użycia przyrządów do określania kierunków– różne techniki wykorzystania słońca, zegarka, gwiazd, księżyca, przedmiotów terenowych.
· Określanie odległości oraz pomiary wysokości przedmiotów, szerokości przeszkód i kąta nachylenia zbocza bez pomocy przyrządów.
· Określanie miejsca zdarzenia – orientowanie mapy i porównywanie jej z terenem.
· Marsz według azymutu – zasady marszu według azymutu.
3. Określanie czasu bez pomocy zegarka.4. Podstawowe szkolenie łącznościowe i sygnalizacyjne:
· Zapoznanie ze współczesnymi środkami łączności.
· Nauka alfabetu Morse’a.
· Nauka alfabetu fonetycznego.
· Podstawy sygnalizacji sylwetkowej.
· Zapoznanie z kodem ratowniczym.
5. Zdobywanie wody:
· Pozyskiwanie wody ze środowiska.
· Poznanie sposobów uzdatniania wody.
· Co może zastąpić wodę?
6. Zdobywanie pożywienia:
· Zdobywanie pożywienia w różnych miejscach i w każdej porze roku.
· Poznanie sposobów przygotowywania posiłku w różnych warunkach.
· Czym możemy zastąpić tradycyjne pożywienie?
7. Bezpieczne rozpalanie ognia:
· Jak bezpiecznie rozpalić ognisko?
· Rodzaje ognisk w zależności od potrzeb.
· Poznanie technik rozpalania ognia bez pomocy zapałek, zapalniczki, krzesiwa itd.
8. Nauka budowy schronienia naturalnego oraz z wykorzystaniem dostępnych materiałów budulcowych – o różnych porach roku.
9. Poznanie zagrożeń, wynikających z przebywania w środowisku naturalnym.
10. Poznanie sposobów przewidywania pogody poprzez obserwację niektórych cech środowiska naturalnego.
11. Zapoznanie z najważniejszymi zasadami przetrwania w warunkach ekstremalnych:
· Na pustyni.
· Na morzu.
· W strefie międzyzwrotnikowej.
· W obszarach podbiegunowych.
· W górach.
· W czasie klęsk żywiołowych (pożaru, powodzi, trzęsienia ziemi, huraganu, wybuchu wulkanu itp.)
12. Budowa tratw:
· Podstawowe zasady budowania tratw.
· Bezpieczne pokonywanie rzeki i zbiornika wodnego.
13. Wykorzystanie lin i nauka najbardziej przydatnych węzłów.
14. Szyfry i znaki patrolowe:
· Poznanie podstawowych zasad znakowania w terenie.
· Podstawy szyfrowania i kodowania.
15. Ratownictwo i pierwsza pomoc:
· Rozpoznawanie stanów zagrożenia życia i zdrowia.
· Postępowanie w stanach zagrożenia życia i zdrowia.
· Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym.
· Posługiwanie się apteczką pierwszej pomocy.
· Sposoby ewakuacji poszkodowanych.
· Opieka nad poszkodowanym i chorym.
16. Gry i ćwiczenia orientacyjne – kształtowanie refleksu, zręczności, orientacji w warunkach trudnych.
17. Gry i zabawy terenowe – zwiad, pokonywanie przeszkód terenowych, bieg patrolowy.
18. Organizacja biwaku z elementami survivalu.
19. Strzelectwo sportowe:
· Zapoznanie z bronią sportową i pneumatyczną.
· Podstawowe zasady bezpieczeństwa związane z obsługą broni sportowej i pneumatycznej.
· Podstawowe sposoby strzelania.
20. Sprawdzanie wiedzy – testy wiedzy o Survivalu.
Zadania wychowawcze.
1. Rozpowszechnianie idei „wtopienia” w naturę, realizowania się w niej, współgrania z nią i innymi ludźmi, szukania w niej własnego człowieczeństwa.
2. Kształcenie odpowiedzialności za partnera oraz integracji z grupą.
3. Rozwijanie inicjatywy i aktywności, umiejętności współpracy w zespole i podejmowania decyzji.
4. Kształtowanie poczucia przynależności do regionu – tropienie historii regionalnej.
5. Kształtowanie wiary w siebie, w posiadaną wiedzę i umiejętności.
6. Wyrabianie nawyków higienicznych i zdrowotnych.
7. Kształtowanie postawy pomagania innym.
8. Rozwijanie nawyków postępowania według wspólnie ustalonych norm i zasad.
9. Samokontrola i samoocena własnej aktywności na zajęciach.
Procedury osiągania celów.
1. Zasady nauczania:
· aktywności,
· stopniowania trudności,
· systematyczności,
· poglądowości,
· utrwalania,
· przystępności i indywidualnych zadań.
2. Metody nauczania:
· analityczna,
· syntetyczna,
· kompleksowa.
3. Metody przekazywania wiadomości:
· pokaz z objaśnieniem,
· opowiadanie,
· pogadanka,
· dyskusja,
· wykład.
4. Formy prowadzenia zajęć:
· zabawowa,
· zadaniowa,
· problemowa,
· ...
bamtom